
BMW is wereldwijd de ‘premium marktleider‘. Maar als je alleen grote en luxe auto’s met verbrandingsmotor bouwt, mis je wereldwijd de slag. Vandaar dat de Duitsers zich ook in met Megacity-project gestort hebben. Maar ook in China zijn ze aanwezig, via een joint venture met Brilliance. Naar het schijnt willen de twee bedrijven nu samen een EV bouwen die is gebaseerd op de 5-serie.
Een elektrische 5-serie gaat weer een stapje verder dan een hybride variant, waar naar verluid in Europa hard aan gewerkt wordt. Voor beide bedrijven is EV-techniek niet vreemd, ook Brilliance pioniert al een tijdje met elektrische wagens.
We weten nu globaal wat voor vorm de auto gaat krijgen, en volgens Automotive News Europe mogen we later dit jaar een concept-model verwachten op een van de vele autoshows die China inmiddels rijk is. Verdere details zijn nog niet bekend gemaakt, maar we hopen dat de Chinese overheid dit soort dingen graag financieel ondersteunt. Een EV van dit formaat is namelijk verre van goedkoop.
In China verkocht BMW vorig jaar 169.000 auto’s, een groei van 87 procent. De Chinese luxe-koper is nog steeds dol op groot, zo getuigen de verlengde 3- en 5-series die er verkocht worden. De nog steeds groeiende Chinese automarkt biedt veel perspectief voor Europese en Amerikaanse fabrikanten, echter zijn ze wel gebonden aan de Chinese regels van het spel. Dit houdt in dat ze nooit zelfstandig mogen opereren, maar altijd een Chinese partner dienen te zoeken.
hij is wel mooi
@supercarwaar: Wat is wel mooi??
@Tommy2: De toekomstige Chinese EV die hier niet op de foto staat…
@Esprit_de_Flandre: Aaah, juist. Mooi idd ja!
@Tommy2: haha dik hoorrr
@Esprit_de_Flandre: ik vond hem ook geweldig. xD
In een niet-democratisch land is alles mogelijk… en ze houden zelf alle benodigde zeldzame metalen, succes dan!
HAhaha. ja wat is wel mooi?
Tjah, niets speciaals dit bericht. Als ze het niet zouden doen, dat zou pas kortzichtig zijn.
waarom bouwt BMW altijd van die saaie auto’s… alleen de m3 gaat wel
@rickmelis: De m3 gaat wel. :D Best machtig bedoel je, net als de m5.
De stijging in verkoop is toch vrij verbazend hoor, 87%!
Los daar van, elektrische wagens, binnenkort achtervolgen ze mij in mijn nachtmerries.
Maar niet getreurd, hier komt misschien een A5 cabrio 3.0 aan, in your face electric! :p
@As_long_as_it_is_fast: Die snelle groei zal moeilijker worden in de toekomst, door de nieuwe maatregelen van Beijing om het verkeer af te zwakken. Andere grote steden zullen binnenkort volgen. Natuurlijk gaan de luxe-merken daar minder last van hebben, want de rijken zullen altijd geld genoeg hebben om te rijden…
@Esprit_de_Flandre: Ben dit jaar in Beijing geweest, echt vette stad. Los daarvan, erg veel taxi’s. Niet gewoon auto’s maar allemaal taxi’s bijna. En dan is er een grote kloof, als er dan particulieren auto’s rondrijden, geloof het of niet, massa’s audi A8. En dan allemaal L versies. Vraag je je toch af waarvoor ze die extra ruimte nodig hebben.. ;)
@As_long_as_it_is_fast: Dan heeft zij wat meer plaats voor haar beentjes…
If you know what I mean… :P
@Esprit_de_Flandre: :D ze mogen ze hebben. Ik vind die chinese vrouwen maar niks. In die 10 dagen China, 1 echt knappe gezien. Ma da was dan ook wel echt van: Damn… :D
@As_long_as_it_is_fast: Vind het maar niets? Smaken verschillen… :mrgreen:
@Esprit_de_Flandre: haha ‘mini’.
@As_long_as_it_is_fast: nou dan moet je mischien maar ff uit je doppe kijken haha :D
BMW moest al lang een plug-in hebben voor Europa. Er is hier nog steeds geen enkele. De eerste zullen zoete broodjes zijn en het zal Opel worden met een Ampera
nou, toch wel goed voor de markt daar, het is een mooie wagen :)
Samenwerken met Brilliance?? Daar gaat je opgebouwde merknaam!
Juist ja.