Het is nu officieel, de nieuwe BMW M3 en M4 zijn nog enkele maanden van ons verwijderd.
Soms laten CEO’s, of medewerkers van de marketing of ontwikkeling wat los over een nieuwe auto in een interview. Helaas blijft de informatie meestal wat vaag en is het speuren naar het echte nieuws. Dit keer hebben we echter kraakhelder nieuws voor je in verbande met de nieuwe BMW M3 en M4.
Geen omslachtig interview, maar een directe bevestiging van Markus Flasch, CEO bij BMW M. Via zijn Instagram Story organiseerde de BMW M-baas een Q&A. Mensen mochten vragen insturen en Flasch zou daar zo goed als mogelijk een antwoord op geven. Op sommige vragen, of er bijvoorbeeld een M3 of M5 Touring komt, liet Flasch niets los. Wel was de CEO bereid om informatie te bevestigen over de nieuwe BMW M3 en M4.
Zo liet de CEO weten dat de onthulling van de nieuwe BMW M3 en M4 in september gaat plaatsvinden. Op dit moment begeven de auto’s zich in het laatste stadium van het testprogramma. Verder bevestigde de CEO informatie wat al eerder naar buiten was gekomen. Onder meer dat de krachtigste versie 510 pk krijgt, dat de M3/M4 met zowel achterwiel- als vierwielaandrijving komt en dat er keuze is uit een handbak of automaat. Dit laatste is vermoedelijk alleen van toepassing op de Noord-Amerikaanse markt. Hier in Europa krijgen we naar alle waarschijnlijkheid alleen de automaat.
Ook deelde Flasch andere informatie in de Instagram Stories. Zo vertelde de BMW M CEO dat de nieuwe M5 LCI binnen een paar weken verwacht kan worden. Ook liet hij zijn daily driver zien, namelijk een dikke X6M Competition met 625 pk.
lekkerlinksrijden zegt
Dus op de Noord-Amerikaanse markt krijgen ze de keuze uit roeren of automaat, die voor 95% altijd automaat rijden en in Europa waarschijnlijk geen keuze maar alleen de automaat. Beetje raar omdat wij in Europa veel meer gewend zijn aan handbakken. Of mis ik iets?
kareljansen zegt
@lekkerlinksrijden: Klopt, je mist wat ?. Het is gek, maar in Amerika kiest men bij dit soort wagens blijkbaar veel vaker voor een handbak. In Europa werd de handbak niet genoeg besteld om rendabel te zijn.
basman147 zegt
Klopt, in Amerika ben je geen echte petrolhead als je niet met een stickshift om kan gaan, waardoor het juist liefhebbers aantrekt, die er extra voor overhebben.
Bovendien zou een handbak voor de Europese markt waarschijnlijk een negatief effect hebben op het vlootverbruik > hoge re boete voor BMW.
mashell zegt
In de VS beleven ze een automaat als normaal en een handbak als sportief. In Europa beleven we een automaat als een luxe en een handbak als goedkoop. Vandaar dat je in Europa op sportieve dure auto’s juist automaten ziet.
mrbasa zegt
Ook in Amerika hebben de meeste mensen die een M3/M4 kopen ook nog een dikke SUV voor de lange roodtrips. Dus dan is de keuze voor een handbak in je fun auto een stukke makkelijker
Dutchdriftking zegt
@lekkerlinksrijden: Klopt, wij hebben vanuit het verleden kleine motoren met een handbak, dit daar door Europese belastingregels groter niet te betalen is. Amerikanen hebben grotere motoren en comfortabele automaten, dat is de markt.
Wanneer wij voor een duurdere auto kiezen dan willen we een automaat omdat dat luxe en bijzonder is. En de moderne automaat is gewoon veel beter dan een handbak. Wanneer Amerikanen voor een sportieve auto kiezen dan wil men hierin beleving, en dus een handbak. Vaak is dit ook een tweede of derde auto. Dat is de achterliggende gedachte.
Foramen zegt
@lekkerlinksrijden: Ik denk dat BMW wel marktonderzoek heeft gedaan.
Zolang ze niet weer met zo’n achterlijke smg komen vind ik automaat helemaal best.
royaledeluxe zegt
Wat een prachtige wagen is het toch van de zijkant bekeken!
karaya zegt
x2
sjeemsbond zegt
Nee. Dit is de nieuwe M3/4. Op de nieuwe X2 moet je nog een jaartje wachten…
karaya zegt
Hoe langer hoe beter.
racerx zegt
@royaledeluxe: hopelijk ook aan de voorzijde…
ouwedibbes83 zegt
@racerx: ik denk dat daar twee neusgaten nogal opvallen, zou mooi zijn als ze dat bij een LCI wat subtieler kunnen vormgeven
berlinetta zegt
Ik denk dat die grote grille best nog wel eens positief kan uitvallen. Misschien niet meteen in het begin, maar designs van BMW worden na loop van tijd wel vaak steeds mooier.
racerx zegt
@berlinetta: wellicht dat het met een kentekenplaat nog wel mee valt
karhengst zegt
@racerx: Kwestie van zo parkeren dat je de voorkant niet ziet bij het aanlopen en instappen. Dan heb je er een fraaie wagen aan denk ik!
ericd zegt
Prachtig van opzij. Waarom zou je nog een 8 serie coupé willen?
cossiekiller zegt
Om ook een redelijk deftige voorkant te hebben?
ericc zegt
Mooi, kan mijn maat zijn nieuwe M3 bestellen en neem ik zijn huidige M3 over. Iets voor volgend jaar april.
clubbtraxx zegt
Binnenkort geen maatjes meer dus… Les 1: verkoop nooit een auto aan vrienden of bekenden ;-)
bmw2coupeeigenaar zegt
Het is te begrijpen als de M4 in Europa niet meer wordt geleverd met een handbak. Kijk maar eens naar het huidig aantal occasions.
Waar ik wel huiverig voor ben is de 4WD versie. Denk aan toegenomen gewicht en ander rijdynamiek.
clubbtraxx zegt
Van de zijkant gezien is ie prachtig… Maarja we weten al dat er een gedrocht van een neus op komt, en dat oubollige BMW interieur is nou ook niet echt om over naar huis te schrijven. Jammer dat wat ooit zo’n mooi merk was de laatste jaren zo is afgegleden.
rogerj zegt
Het feit dat wij de handbak in Europa (waarschijnlijk) niet gaan krijgen zal eerder met uitstootnormen te maken hebben. Een automaat stoot minder co2 uit.