De overnamebeer is los. Er is qua overnames veel activiteit op de automarkt, en hiernaast zijn er nog veel meer geruchten. Een van de meest opmerkelijke geruchten is dat BMW, hardnekkig getipt als eventuele koper van Volvo, zelf in de belangstelling zou staan van Arabische en zelfs Chineze investeerders. Een woordvoerder van de familie Quandt, met 46,6% de meest belangrijke aandeelhouder van het Beierse merk, was er als de kippen bij om deze geruchten te ontkrachten.
Hoe het gerucht de wereld in is gekomen is niet bekend, maar voorlopig lijkt het er op dat BMW zo Duits blijft als schnitzels en zuiver bier. “Das ist absoluter Unsinn, ich habe keine Ahnung, woher das kommt“, aldus woordvoerder Jörg Appelhans. En daarmee is de kous voorlopig af. BMW heeft een beurswaarde van zo’n 30 miljard euro, bij een omzet van 49 miljard en een winst van 2,874 miljard in 2006.
Opvallend in de globale automarkt is dat Japan het enige land is dat zich qua overnamegeruchten een beetje in de luwte kan houden, in zowel Europa als de VS regent het gerucht na gerucht, terwijl de Japan wat dat betreft een baken van rust is.
Bisazza zegt
Luwte voor de storm? En aub niet Chineze investeerders…….
Bisazza zegt
Ik zie het trouwens al voor me:
Mr. Ping Lee
Geschäftsführer BMW AG
smoke zegt
@Bisazza
Da’s nou het leuke van die Chinezen. Ze zijn, net zoals Arabieren qua kapitaal behoorlijk aanwezig, maar veel meer achter de schermen. Waar Arabieren hier en daar meer high-profile zijn, door bijvoorbeeld de grote investeringsmaatschappijen uit Dubai, zie je Chinezen eigenlijk niet, maar ze zijn er wel.
In dit geval geloof ik trouwens meteen dat het gerucht op weinig tot niets gebaseerd is, maar je weet maar nooit hoe de toekomst zich ontwikkelt. Aston Martin wordt per slot van rekening ook als op en top Brits gezien, maar is dat al jaren niet meer, dus waarom zou BMW niet in buitenlandse handen kunnen vallen. Toch blijf ik er bij dat bedrijven als BMW en Porsche, waar grote traditionele families achter zitten, de laatsten zullen zijn die door buitenlanders overgenomen worden.
Huib zegt
No way! Straks zijn alle BMW’s zo onveilig als wat. Want ja, er moet dan absolute winstmaximalisatie komen, en besparen we op alles wat veel geld kost, Dus dan gaat de bijl door de BMW, en hebben we geen veiligheidsvoorzieningen meer. Of vergaloppeer ik mezelf nu??
Martijn zegt
bijna 3 miljard winst om 50 miljard omzet….. knap!! En neeeeeee niet verkopen…. anders koop ik het wel!!! ;-)
UeberPKW zegt
Beter blijft BMW gewoon zelfstandig.
Armada zegt
laten die investeerders zelf eens een keer een andere hobby zoeken.
Die lui veroorzaken zoveel ellende bij bedrijven de laatste tijd.
Chrizzzie zegt
De jappanse OEM´s zijn veel meer in prive handen en zodoende hoor je daar minder over overnamens.
Ik zie het al helemaal voor me als investeringsmaatschappij om een nieuwe OEM op te richten.
Je koopt Jaguar / Land Rover en Volvo van Ford. Vervolgens koop je Jeep van Cerberus en de aandelen van BMW. Voor de groei koop je dan ook nog de aandelen van Tata die Daimler heeft verkocht en dan ga je een beetje spelen met platforms en synergie en dan cashen maar. (klinkt eenvoudig he)
Het vraagt wel om een investeringsmaatschapij die over heel wat geld beschikt.
Lexus LS zegt
@Huib; ‘Kan je altijd nog een Lexus kopen ;) ‘
JPM zegt
Hmm aan de ene kant lijkt me dit geweldig voor durfkapitalisten maar aan de andere kant, het gaat om een autoproducent. Moeilijke beslissing, maar wat mij betreft mogen de Chinezen wegblijven. Vooral omdat ze geen oog hebben op kwaliteit maar puur op kwantiteit en cashen op korte termijn. Niets mis mee natuurlijk, maar niet als het ten koste gaat van BMW.
CSL zegt
Deze geruchten over BMW zijn al jaren, ze komen en gaan.
Beemer_1 zegt
Onzin … zou nooit gebeuren.
lincoln zegt
dan hebben jullie zeker nog nooit van de familie Quandt gehoort .. met andere worden .. bmw word niet verkocht.
Greg zegt
De laatste zin is wel een interessante: “…… in zowel Europa als de VS regent het gerucht na gerucht, terwijl de Japan wat dat betreft een baken van rust is”
Das inderdaad zo ja. Klasse van die gasten! Die japanners maken niet zoveel herrie, houden zichzelf in de luwte en onderwijl verkopen ze wereldwijd (Toyota) al de meeste auto’s en hebben ze al 2 teams in de F1 rijden. Honda is daarnaast nog nummer 1 in de motorfietsen wereld en Nissan is bezig om in het 4×4 segment de boel over te nemen.
Chapeau!
smoke zegt
@Greg
Ik denk dat dat vooral komt omdat het karakter van de Japanse economie meer gesloten is.
Ook de bedrijfscultuur is er totaal anders, in de zin dat het veel meer een ‘age-class society’ is. De Zaibatsu-vorm die nog steeds erg aanwezig is in Japan houdt potentiele overnemers ook meer op afstand dan bij de meer open Westerse structuren.
Het zorgt in ieder geval wel voor een stuk rust in de tent, maar gaat vernieuwingen denk ik wel meer tegen.
w0o0dy zegt
Als de prijs hoog genoeg is dan is alles te koop zeggen ze wel eens en ik denk dat het voor ieder bedrijf waar is. BMW’s beurswaarde (de waarde op basis van de koers) lijkt me erg laag in verhouding tot de omzet en de winst..
Greg zegt
@Sir Smokalot
I agree. Maar ook op het gebied van vernieuwingen zijn ze soms toonaangevend, die gasten.
De Civic IMA en Toyota Prius waren als ik het goed heb de eerste hybride auto’s die te koop waren. Nu zie je dat allerlei anderen zoals GM ook hybride motoren bouwen.
En men zegt dat de Lexus LS de Mercedes S-klasse heeft overtroffen in technologie (pro-actieve veiligheid, motorische innovaties e.d.)
BMW-fan zegt
Weet je wat ik me nou afvraag?? Hoeveel schuld zouden al die auto fabrikanten nou hebben. Zoals Ford, GM, VW, BMW of mercedes!!! Weet iemand hoe en of daar overzichten van zijn??? Want volgens mij gaat het bij BMW al jaren erg goed op financieel gebied (de rest ook hoor;) ). Ik bedoel dat ze ieder jaar weer meer winst maken enzo dus ze zouden toch schulden vrij moeten zijn ondanks het rover debakel van een paar jaar geleden????
Groetjes
Eric zegt
Beemer_1 : “Onzin … zou nooit gebeuren.”
lincoln : “dan hebben jullie zeker nog nooit van de familie Quandt gehoort .. met andere worden .. bmw word niet verkocht.”
Prachtige bijdragen, perfect beargumenteerd. Ik denk dat veel lezers hun mening hebben bijgesteld na het lezen van jullie uitleg. ;-)
Sir Smokalot zegt
@Eric
Ik vind de bijdrage van lincoln anders helemaal niet zo nutteloos. Hij weet kennelijk wie de familie is en wat voor positie/invloed deze in Duitsland heeft (behoorlijk conservatief, een van de grootste financiële steunpilaren van de CDU/CSU). Ik vermoed ook dat zij BMW niet zo snel op zullen geven, aan de andere kant is, zoals WoOody al zei, voor het juiste bedrag alles te koop…
Eric zegt
@Sir Smokalot
Natuurlijk vermoed ook ik dat dat zo’n beetje is wat lincoln bedoelt.
Maar als je die bijdrage nog eens terug leest, zie je dat er geen woord in staat waaruit onomstotelijk valt op te maken dat hij inderdaad bedoelt wat jij (voor hem) uitlegt.
Hij zou bij wijze van spreken net zo goed kunnen bedoelen dat de Quandt familie BMW niet zal verkopen omdat ze Chinees eten niet lekker vinden en tafeltennis een kl*tesport. ;-)
Ik hoop dat je mijn punt begrijpt: Het zou leuk zijn wanneer mensen hun standpunt enigszins proberen uit te leggen of te beargumenteren, in plaats van alleen een aantal “oerkreten” in te typen.
bmw freak zegt
KAN NIET !!!!