Moet. Meer. Badges. Plakken.
Het zag er altijd wat triest uit. van die E36 318’s met een door zon verkleurde M3 of M-badge van de Halfords. We hebben er altijd om gelachen, maar tegenwoordig doet BMW zelf dit soort onzinnige dingen. Ik noem het voor het gemak het M Performance-circus en het wereldtournee is met een jaar verlengd.
Als een soort plaag duiken de M-badges op. Sterker nog, in dit tempo zijn de reguliere BMW-modellen zónder M-benaming straks in de minderheid. Volgens AutoGuide heeft de Duitse autofabrikant recent drie nieuwe typeregistraties laten vastleggen bij de United States Patent And Trademark Office. Het gaat om de namen M335, M650 en M750.
Deze modellen staan nu nog bekend als 335i of 335d, 650i of 650d en 750i of 750d. Klinkt prima, echter is BMW van mening dat een M voor deze type aanduidingen nog fantastischer is. Voor nu gaat het enkel om een registratie. Er is dus een kans dat BMW helemaal niets gaat doen met deze namen, maar je weet het nooit.
De M335 zou geïntroduceerd kunnen worden met de nieuwe 3-serie, die later dit jaar tijdens de autoshow van Parijs vermoedelijk het licht zal zien. Eerder viel al de ‘M340i‘-naam. Het is BMW’s antwoord op de 43- en 53-modellen van Mercedes-AMG.
e36thuglife zegt
Nep als M335 gewoon 335i is maar ik denk dat er wel een ander onderstel op zit en dat de motor anders is afgesteld met scherpere nokkenassen andere uitlaat etc etc en andere bodykit en interieur dus laat ze lekker. Niet haten!
marvin1608 zegt
Wat ik nou juist zo jammer vind is dat je er geen chique uitvoering van kan maken. Net al M760 m550i m140. Je zit meteen overal aan het m pakket vast wat ik juist jammer vind.
Ram-G-maN zegt
@marvin1608: Dan ga je langs Alpina voor een BMW met klasse.
ds3thp zegt
@marvin1608: van de M760i kan je een Luxury versie maken incl. verwijdering van de M “Bodykit”
e36m3gt zegt
@marvin1608: de M760i is ook leverbaar zonder M pakket! Alleen is de M760i voorlopig uit het leverings programma geschrapt! Iets met WLTP ?
shogun zegt
Lijkt in ieder geval nog om fatsoenlijke motoren te gaan, dan heb ik er geen moeite mee.
Een 116d vol M-performance onderdelen en badges, dat is de ellende.
Laten we even niet vergeten dat de eerste “M5” (e12) en de “M6” (e24, europesche markt) ook een M535i en M635i waren.
shogun zegt
@shogun: Nog even aan iedereen die nu een van de BMW 4 cilindertjes rijdt, en ook aan diegene die ze verkoopt:
Twinpower turbo is niet hetzelfde als een twin turbo!
Je auto heeft 1 turbo met zogenaamde Twinscroll technologie.
geen 2.
skinnybmw zegt
@shogun: Daar zat wel een verschil in. Waar de M535i E12 geen M-blok had maar een standaard BMW-blok, was de M635CSI wel degelijk een echte ‘M’.
shogun zegt
@skinnybmw: ja, die M88. prachtig blok, en dat is idd een ander motorblok dan in de reguliere 635CSi.
houden we het makkelijker. de allereerste straat auto onder de M-badge had een M30 onder de kap, en wordt M535i genoemd.
jaapiyo zegt
@shogun: maar dat was toen oké omdat het teh ultimate awesome was van wat BMW te bieden had. Het probleem dat puristen hebben met deze wildgroei aan ‘M-modellen’ is dat de badge op min of meer gewone productiemodellen geplakt wordt.
shogun zegt
@jaapiyo: Ja, dat snap ik wel. maar is dat echt zo’n probleem als het gaat over typeaanduidingen van minimaal een #40i? dit gaat over een auto met minimaal 340pk.
van het huidige type 6 en 7 komt (laten we hopen) geen M6/7. De 6 is een 5GT omgebadged naar een 6, en de 7 is hun luxemobiel. Deze krijgen deze typeaanduiding om aan te geven dat het het snelste en sportievste is van die serie, zonder een hardcore stuurmachine te zijn. vanwege dat laatste dus geen volledige M.
kom ik bij het punt over motoren, als je hiernaar kijkt mogen zowel de M2 (niet de nieuwe competition maar de huidige) en de 1M geen M auto’s heten volgens de puristen. beide auto’s hebben geen S# motor onder de kap maar een “normaal” N blok. toch is de 1M nu al een collectors item.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt een grafhekel aan de dik aangeklede 216d active tourers in M-pakket met dubbel pijpen. Maar als het gaat over M340i, M650i, M760i ben ik blij dat ze bestaan, en past het ook prima binnen de traditie van BMW. (de huidige “6” als randgevalletje, want aangespoelde walvis)
e36m3gt zegt
@shogun: niks mis met de nieuwe 6 GT de auto is er zoveel meer op vooruit gegaan dan toen die als 5 GT in de showroom stond! En waarom haat tegen een eventuele M7? Werd juist tijd dat BMW zo’n auto ging uitbrengen! Kijk naar de S klasse AMG 63, verkoopt best goed dus waarom zou BMW dat niet mogen doen dan??
gove zegt
340 is een heerlijke auto hopelijk komt de m340i met 40-60 meer peekaa, dan is de auto perfect, zal wel niet
karhengst zegt
@gove: Het zal wel andersom werken. De PK’s van de 340, maar standaard alles in M-trim zonder de mogelijkheid er een chique versie van te maken.
Uiteraard met een hogere vanafprijs dan voorheen. Dus een sigaar uit eigen doos voor degenen die reeds een M-pakket hadden genomen, en een domper voor de mensen met een andere smaak.
gove zegt
@karhengst: ben er ook bang voor
Joost zegt
@gove: 340? Ik moest even aan een Volvo denken….
kennone zegt
Zo lang je nog het logotje met SPORT er op en het bmw logo op je zijkant krijgt vind ik het echt heullll erg prachtig
marinepower zegt
Het is in ieder geval nog iets overzichtelijker dan de nieuwe Audi benamingen met A6 50 TDI enz.
alpinafanb10 zegt
Waar maken we ons druk om, gewoon een B4S B staat voor Beter!
berlinetta zegt
Het is dus inderdaad gewoon een antwoord op wat Mercedes aan het doen is met haar ‘AMG-light’ modellen. Op zich niks mis mee, zolang het ook echt onderscheidend is van de rest van het gamma. In mijn ogen is het dat soms nog te weinig. Vaak is het gewoon een versie met M-pakket en een dikke motor. Wel lekker, maar iets meer onderscheid zou ik wel graag willen zien.
redbee5 zegt
@berlinetta: Tribal vlammen op de motorkap.
berlinetta zegt
@redbee5: Bijvoorbeeld ja.
densk zegt
BMW moet eens stoppen met het strooien van die M badges. Als ze die dingen nou gewoon eens gebruiken voor de echte M modellen.. Al die M pakketten zijn leuk (heb ik zelf ook) maar dat maakt het nog geen echte M.
skinnybmw zegt
@densk: Wie zegt dan dat een M-badge meteen een echte M moet zijn? Dat maken wij er van…ik vind het echt geen probleem wanneer er een M-logo op een BMW zit. Pas als er M3/M4 oid op een 314i wordt geplakt door BMW vind ik het geen porum?
densk zegt
@skinnybmw: ik… Wat mij betreft zouden ze die alleen toe moeten voegen op een echte M zodat deze dus ook meteen te herkennen zijn als een echte M. Om het exclusief te houden zeg maar. Als jij er een andere mening over hebt prima natuurlijk. BMW blijft toch wel lekker rondstrooien met die dingen ongeacht wat wij ervan vinden.
skinnybmw zegt
@densk: Dat doen ze dus niet en hebben ze nooit gedaan, beginnend met de E12 M535i begin jaren 80. Heb er nooit een probleem mee gehad. Een kenner ziet gelijk of het een echte M betreft namelijk. Ik ben wel van mening dat een M-logo op de dikkere standaard BMW’s hoort…niet op een 114i. Maar iedereen z’n ding natuurlijk. Maar een 340i/440i M-sport met M-stuur, logo’s, onderstel, M-pakket etc. geen probleem.
tjongejongejonge zegt
Een bmw moet standaard een m badge hebben, dat is de kernwaarde van het merk
berlinetta zegt
@tjongejongejonge: Er is in mijn ogen vrij weinig freude am fahren aan een 218i Active Mottenbal. Of een 114i of 518d zonder noemenswaardige opties heeft ook niks met sportiviteit te maken.
ericc zegt
M650? Komt er dan terug een 6-serie? Of is dit om te voorkomen dat een concurrent met die benaming gaat lopen?
skinnybmw zegt
@ericc: Is de nieuwe 5GT…?
Edge zegt
@ericc: als we de geruchten mogen geloven is de nieuwe 8-serie de opvolger van de uitgaande 6-serie en wordt de nieuwe 6-serie anders in de markt gezet.
w0o0dy zegt
Tja.. het is de M van money en de marges op die modellen zijn extra dik dus is het goed. Dat je voor minder waarschijnlijk je 335i kunt laten tunen door een partij met verstand van zaken, helemaal naar jouw smaak laten we maar even buiten beschouwing.
z4coupe30si zegt
Oud nieuws ?. BMW deed dit o.a. al bij de E24 en E28.
skinnybmw zegt
@z4coupe30si: Niet helemaal waar? Geldt alleen voor de E12.
z4coupe30si zegt
@skinnybmw: M535i en M635i?
skinnybmw zegt
@z4coupe30si: E24 M635CSI is een echte M met 286pk en de E28 is inderdaad niet alleen als M5 geleverd. De E12 was ook een M535i. E28 en E12 samen met het standaard 3,5 liter 218pk BMW blok, sorry.
shogun zegt
@skinnybmw: Van de e28 bestaat ook een M535i.
skinnybmw zegt
@shogun: Ja, my bad. Had mezelf al verbeterd. In mijn hoofd zat alleen de E12…?
e28forever zegt
@skinnybmw:
Foei!
jannemaneke zegt
Het is gewoon een marketingtruc om meer geld te vragen voor bepaalde modellen. Je kan het ook gewoon badgetuning noemen. En jan lul met de pet betaalt er graag €5K meer voor dan voor het model zonder M badge.
skinnybmw zegt
Poeh…de wereld vergaat, zeg…
wjeurs zegt
Er komt dus ook nog een nieuwe 6-serie?
notsobig zegt
BMW heeft ook al nep motorgeluid over de speakers, daarnaast steeds meer voorwiel aandrijving en nu dus ook ‘nep’ M-badges af fabriek… Wordt steeds nepper dus. En iedereen maar lekker betalen, want BMW-logo…
Lijkt erop als ze aan het uittesten zijn hoeveel het logo waard is, hoeveel ze kunnen maken, zonder dat de klanten zullen weglopen…
skinnybmw zegt
@notsobig: De ‘echte’ classic BMW M-power modellen blijven gewoon bestaan, hoor…met AWD en RWD. Wat maak je je druk?
notsobig zegt
@skinnybmw: Ik? Wees niet bang, ik maak me niet druk hoor… BMW is toch niet mijn merk, dus hoeft ook gelukkig niet…
skinnybmw zegt
@notsobig: oh, vandaar je reactie…?
Dutchdriftking zegt
Ja, bij Audi deden ze het 15 jaar geleden al beter door het aanbieden van een A4, A4 S-line, S4, en RS4. Dat was zo geil dat de 335i nu dus een M badge, en de C350 een AMG badge moet hebben. Jammer dat Audi welke redelijk overzichtelijk waren in naam en type nu overstappen naar 40 en 50 TFSI uitvoeringen….
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik begrijp de commotie over M logo’s/typeaanduidingen niet.
De letter M karakteriseert sportiviteit. Voor de instaprange (x16i/x18i/x20i blokken) is dat met name uiterlijk vertoon gecombineerd met een strakker onderstel. De M logo’s zie je vaak losstaand op het koetswerk.
Dan heb je de M(serie)35i/40i/50i modellen (het broertje van De M). Daarmee legt BMW meer nadruk op de sportieve motorprestaties. Vandaar dat de M letter wordt meegenomen in de typeaanduiding.
Tot slot de ultieme M. Gekenmerkt met zijn 4 uitlaten behoeft geen verdere uitleg.
juniorclk zegt
Ik krijg altijd de neiging om zo’n badge er af te halen, een M S RS AMG van modellen die het niet zijn. Het is gewoon een vorm van bedrog