Eén platform, twee verschillende auto’s. Of is dat wat ze ons willen doen geloven?
In een joint venture ontwikkelen BMW en Toyota een nieuwe sportauto op één platform. Toyota werkt op de achtergrond aan een opvolger van de legendarische Supra en BMW komt met een opvolger van de Z4. Beide auto’s komen op hetzelfde platform te staan, maar het is niet correct om ze één op één met elkaar te vergelijken, aldus Marc Werner van BMW Australië.
Deze uitspraak nemen we voor nu met een korreltje zout. Zo lijkt het erop dat de Supra de motoren van BMW gaat krijgen. De reden voor de samenwerking is simpel, Werner zegt dat dit puur uit een economisch belang is gedaan. Niet omdat Toyota en BMW beste maatjes zijn. Het ontwikkelen van een sportauto op een gloednieuw platform kost miljarden, aldus de topman. Door deze kosten te delen besparen beide partijen een enorme som geld.
De concepts van beide auto’s hebben al laten zien dat de twee modellen als dag en nacht verschillen. Zo was de FT-1 Concept van Toyota behoorlijk extreem en exotisch, terwijl de Z4 Concept elegantie en het GT-gevoel uitstraalde. Op de vraag of men een Toyota GT 86 – Subaru BRZ relatie mag verwachten tussen Toyota en BMW reageerde Werner negatief. “Het (de Z4) wordt een uniek product.” (via Caradvice)
Fotocredit: @julez via Autojunk
berlinetta zegt
Ik heb de Z4 op de IAA gezien en ik vond het echt een hele fraaie wagen. Ik ben benieuwd hoeveel er van over blijft zodra hij zijn conceptjasje uit trekt.
granlusso zegt
Zou Toyota een zes-in-lijn van BMW gebruiken voor het IP-model of blijven ze bij de 2.0 viercilinders? Dat lijkt me meer Toyota-eigen eerlijk gezegd.
fanboy zegt
@granlusso: Toyota heeft genoeg ervaring met 6 in lijn motoren hoor.
Keuze voor 4 cilinder op zichzelf zou niet logisch zijn, omdat je dan weinig afstand neemt van de GT86. Al kun je natuurlijk ook 400pk uit een 2 liter turbo halen ofzo.
Maar dan zou ik eerder een 4 cilinder met hybride techniek erbij (maar dan uiteraard sportief met veel vermogen)
granlusso zegt
@fanboy: Ik had het idee dat ze liever een viercilinder aanpassen/tunen, dan wel met turbo’s of hybridetechniek.
fanboy zegt
@granlusso: Dat is waarschijnlijk wel goedkoper ja.
karhengst zegt
@fanboy: Enkel 6-cilinders zou echter niet logisch zijn omdat je daarmee de markt van < 300 PK buiten sluit. De huidige Z4 heeft als instapper een 156 pk 4-cilinder, ik verwacht dat dat hier niet anders zal zijn. Ik heb nog niks gelezen over een eventuele nieuwe motoren generatie, dus je mag blij zijn als je onder de 200 PK überhaupt een 4-cilinder hebt.
Ik ben echter benieuwd of ze met hybride aan de gang gaan, of dat ze dit voor de i-reeks (i8) voorbehouden.
fanboy zegt
@karhengst: Maar het is ook niet echt logisch om een 156pk versie te maken. Dan concurreert het met hun eigen GT86. Of met de MX5, wat ook geen makkelijke concurrent is.
fanboy zegt
@granlusso: Om maar aan te geven, dit moet de opvolger worden van de Supra, en de Supra’s hebben al vanaf de jaren 80 ook 6-in-lijn motoren gehad. Dus het zou helemaal passen.
Al gooide Toyota er altijd turbo’s bij wat BMW nooit deed in die periode. Later is BMW dat wel gaan doen, en verdwenen juist de sportieve auto’s bij Toyota uit de catalogus.
granlusso zegt
@fanboy: Nee dat begrijp ik, maar ik heb het idee dat Toyota dat soort motoren helemaal niet wil laten terugkeren in haar modellen. Maar goed, ik kan dat niet beargumenteren, dus wellicht gaan ze overstag.
imaginenl zegt
Toekomst van de automobielindustrie: paar grote platformbouwer en heel veel coachbuilders. Als het goed is gaan we dus veel meer variëteit in autos zien en dat is natuurlijk altijd goed!
breakingpoint zegt
@imaginenl: alles keert terug
O plaat zegt
@breakingpoint:
Dat zeggen ze toch. Ik heb echter wel twijfels bij die kat die weg liep toen ik 8 was waarop mijn ouders dit ook zeiden.
breakingpoint zegt
@shiva: ze heette toch niet Shiva, mag ik hopen?
volvo480gtt zegt
@shiva: die is gewoon op de bbq geëindigd.
nasty zegt
Als je een GT86-BRZ verhouding krijgt heb je zowiezo 1 zware verliezer. Geluk dat het dan nu niet zo gaat zijn.