BMW slaat een nieuwe designweg in met de Neue Klasse. Deze vingeroefening voor een 2-Serie laat zien dat het best puik zou kunnen worden.
BMW staat natuurlijk voor auto’s die lekker door de bocht kunnen scheuren. Maar in letterlijke zin, staat BMW voor Bayerische Motoren Werke. Oftewel, een Beierse fabriek waar ICE’s in elkaar geschroefd worden. Dat is wel een dingetje. Het merk is uiteraard vermaard vanwege de zes-in-lijn, de waanzinnige vierpits turbotor in de Brabhams van de jaren ’80 en de V12 in de McLaren F1. Maar wat blijft er over van al deze legendarischheid als dadelijk iedereen een elektromotor onder de kap heeft? Zo’n ding is in feite een grote blender, dus hoeveel valt eraan te differentiëren?
Als relatief klein autoconcern moet BMW zich dus staande zien te houden tussen de grote jongens met nieuwe kernwaarden. Een fijn sturende auto kunnen ze natuurlijk nog steeds maken. Maar nu bijna alle andere merken dadelijk ook premium RWD hebben, is dat misschien ook geen uitzondering meer. Blijven over, de baaaaaaaaadge en het design.
Nu is BMW design de laatste jaren ‘nogal moeilijk’. In de jaren ’80 en ’90, was BMW eigenlijk de Italiaan of Brit uit Duitsland. De slanke, sportieve koetsen van de E34 en E32 waren zelfs letterlijk getekend door een Italiaan. Je zag het er ook aan af. Oké een Maserati QP of Jaaaaaag XJ is misschien nóg mooier. Maar ja, het was wel minder Teutoons dan een W126 of W140. Wat ook epische dingen zijn, maar op een andere manier.
De jaren ’90 BMW’s namen het stokje geruisloos over. Het was allemaal wat gladder en ronder, maar nog steeds erg fraai. Maar met de E65 zagen we een andere kant van BMW. En na de nieuwe G60 en G70, willen we eigenlijk helemaal niet meer kijken. Als je zoon vanavond zegt dat er een monster onder zijn bed zit, kijk dan voor de zekerheid even of het schaalmodel van de G70 dat hij gekregen heeft van oma daar niet geparkeerd staat.
Oké, het is dus echt gruwelijk nu, maar het wordt hopelijk snel in ieder geval iets beter. De Neue Klasse is geen enorme schoonheid, maar veel mooier dan wat BMW nu aanbiedt. En ook wel een soort mooie mix tussen wat retro-vibes en moderniteit. Over enkele jaren zal de auto vermoedelijk in ongeveer deze vorm echt op de markt komen. En daarna wordt het natuurlijk ook tijd voor coupé’s, sedans en SUV’s met de nieuwe designtaal. Gaat dat werken?
Photoshopper Theottle neemt een voorschot op wat komen gaat en daaruit blijkt dat het best wel puik kan worden. De nieuwe achterkant en voorkant, die toch al een beetje doen denken aan de E30, passen prima op een coupé met het formaat van de 2-Serie. Het klopt op een of andere manier wel. Collega @willeme zegt altijd dat de kleine BMW coupé’s meer tweedeurs sedans zijn dan coupé’s. Nu hebben wij politiek gezien ongeveer dezelfde ideeën, maar ben ik het niet helemaal eens met hem op dit vlak. Echter…kijkend naar deze impressie voor een nieuwe 2-Serie…Misschien heeft ons orakel een beetje gelijk.
Koop dan?
drdre1 zegt
Da’s een klein deurtje. Maar in het geheel genomen beter dan de huidige designkoers, als er al een koers was.
Corrado16v zegt
Dit zijn gewoon NFS II grafix.
heckblende zegt
het perspectief van de gril op de eerste photoshop render is een beetje ongelukkig.
de achterkant is wel retestrak zeg!
drsjeroen zegt
Wel ff die kentekenplaat wat naar onderen doen
Habanero zegt
De BMW-designers doen al lang niet meer mee aan een wedstrijdje om de mooiste auto in de markt neer te zetten. Eerder het omgekeerde lijkt me zo. Ofwel word ik oud. Het zal dat wel zijn. De reden waarom ik bij een antieke BMW 3.0Csi wél een soort spanning voel dat in al dit soort van ‘jonge’ ontwerpen totaal verdampt lijkt…
Jurgen zegt
Yep, je wordt oud, zodra je zegt vroeger was het beter, ben je oud
lekkerlinksrijden zegt
Hoi Alfa, dit hadden jullie moeten maken ipv die Tonale
pier zegt
Op de één of andere manier doet mij dit idd meer denken aan een Alfa dan aan een BMW.
AudiRS zegt
Eens even kijken hoe BMW het design de komende tijd nog verder gaat verprutsen.
ghini zegt
@autoblog: zouden jullie de header foto ook klikbaar willen maken? In de app gaat er links en rechts een flink stuk af. Of de header foto nog een keer los plaatsen. Bedankt!
canon4ever zegt
BMW moet vooral zo doorgaan met die kinderen op haar designafdeling.
PunicaOase zegt
Zie er weinig BMW in.. Ook niet erg mooi..
jensoffbutton zegt
Het ziet er allemaal wat fragiel uit, en goedkoop. Als dit een nieuwe Lada was, niemand was enthousiast.
Het enigste enthousiasme komt volgens mij ook door het feit dat het nu allemaal wat tegen valt. Dus dan is bijna alles beter. Enja die kleinere nieren zijn sowieso beter. Maar de rest; nope.
Calimero zegt
Dus iedere keer als BMW het roer omgooit dan noemen ze het “Neue klasse”?
De BMW Neue Klasse is een platform van meerdere BMW modellen geproduceerd tussen 1962 en 1972.
Ruim 60 jaar later herhalen we dit. Alleen noemen we het dan BMW Vision Neue Klasse.
(https://www.van-poelgeest.nl/bmw/nieuws/bmw-vindt-zichzelf-opnieuw-uit-de-bmw-vision-neue-klasse/ )