Spannend! BMW laat zeer binnenkort een productierijpe versie zien van de Neue Klasse.
De Neue Klasse van BMW is inmiddels niet meer zo ‘Neu’, want we praten hier over auto’s uit de jaren ’60. Zoals we al eerder schreven is BMW echter bezig om een nieuwe generatie EV’s klaar te stomen onder de noemer Neue Klasse. Een Neue Neue Klasse dus.
We kregen in januari al een voorproefje op de Neue Klasse in de vorm van de i Vision Dee (zie foto’s). Deze auto had echter nog een heel hoog concept car-gehalte en was dus verre van productierijp. BMW heeft echter niet stilgezeten sinds januari.
Oliver Zipse, voorzitter van de Raad van Bestuur, kondigt vandaag namelijk de Vision Neue Klasse aan. Inderdaad, dit is nog steeds een concept car, maar Zipse belooft dat de Vision Neue Klasse heel dicht bij de productieauto zit.
De Neue Klasse is ontzettend belangrijk voor BMW, want hiermee luiden ze een nieuw hoofdstuk in. Het Neue Klasse-platform moet op technisch gebied ‘state of the art’ worden, met 800V-laadstructuur en een head-up display over de hele breedte van de voorruit.
Ook niet onbelangrijk: BMW slaat met de Neue Klasse weer een andere weg in qua design. Dit moet haast wel goed nieuws zijn, want veel slechter dan de huidige designtaal zal het niet worden. Van Hooydonk hintte eerder al naar een clean design, dus dat is in ieder geval positief.
De BMW Vision Neue Klasse zal zijn opwachting maken tijdens de IAA in München, die over precies een maand van start gaat. Hoewel deze auto dus aardig productierijp zal zijn, gaat het nog wel even duren voordat je een Neue Klasse BMW kunt kopen. De productie gaat pas in 2025 van start, in een nieuwe fabriek in Hongarije. Vanaf 2026 zullen de Neue Klasse-modellen ook in Duitsland en China van de band rollen.
waterisnat zegt
Is dit platform enkel EV, of zoals huidige strategie ook voor verbrandingsmotoren?
bluebluered zegt
Eindelijk specifiek ontwikkeld voor EV’s.
Benieuwd hoe ze dat doen als battery tech van 2026 nog niet eens bekend is.
towi1989 zegt
Dat is vrij simpel. Men reserveerd een bepaald volume, en daar moet ie vervolgens in passen. Het is ook niet vreemd dat technologie die over enkele jaren op de markt verschijnt nu ontwikkeld wordt/is.
rollingstoned zegt
Ben wel benieuwd hoe de productierijpe versies eruit gaan zien. Dat laatste is wel ironisch trouwens, Duitse ‘premium’ made in China… 😁
W115 zegt
Chineze handen kunnen evengoed arbeid leveren als Duitse handen. Denkwerk kan je beter aan een Chinees overlaten.
ouwedibbes83 zegt
Denkwerk aan de Chinees overlaten? Bij BMW? Dat is bijzonder
MarcoM zegt
Niet verkeerd zo op het eerste gezicht.
audirs3 zegt
Werd tijd, de huidige EV’s van BMW zijn op technisch vlak gewoon extreem achterhaald, alleen een enorme fanboy haalt het zich in zijn hoofd om zo’n achterlijke auto aan te schaffen.
mpc007 zegt
Wat een lulkoek, de I4 is na de Model 3 de meest efficiënte EV van het segment.
ghini zegt
Iemand handig met Ai? Dan maak je er zo een productie versie van..
Wicos zegt
Wat een totaal non-descript autootje. En waarom zo breed over de wielen en zo’n klein huisje? Vooruit, gelukkig is het geen suv, dus niet zo mal hoog maar dan gaan we weer in de breedte.
joosstra zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Robert zegt
“De productie gaat pas in 2025 van start, in een nieuwe fabriek in Hongarije.”
Waarschijnlijk gesubsidieerd met miljoenen uit de EU geldbuidel. En ten koste van een zekere productiefaciliteit in het zuiden van ons land. Precies zoals Ford dat enkele jaren geleden deed met hun fabriek in Gent, België.
mashell zegt
Die fabriek in het zuiden van Nederland is niet van BMW maar van VDL. Dat BMW liever in een eigen fabriek dan in een gehuurde fabriek produceert is niet zo raar.