• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Neue Klasse EV’s: sneller laden, verbeterde actieradius en meer

Auteur: RubenPriest, gepost 21 februari 2025 om 07:42 – 16 Reacties

BMW Neue Klasse EV's: sneller laden, verbeterde actieradius en meer

BMW heeft uit de doeken gedaan wat je van de Neue Klasse mag verwachten met nieuwe BMW eDrive-technologie.

Met de elektrische auto’s van de Neue Klasse propt BMW straks de zesde generatie eDrive-technologie in de voertuigen. Klinkt allemaal heel interessant, maar wat heeft dit precies te betekenen?

De engineers van BMW hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Dat is maar goed ook, want de ontwikkelingen gaan razendsnel in EV-land. Zie het als de opkomst van de smartphone. De volgende generatie is weer een stuk beter, waardoor je eigenlijk telkens de nieuwste wil hebben. Zo werkt het ook een beetje met elektrische auto’s.

Zesde generatie BMW eDrive-technologie

De zesde generatie eDrive-technologie van BMW bevat mooie ontwikkelingen die het leven van de EV-rijder een stuk aangenamer gaat maken. Toch een lekkere gedachte als je straks weer een nieuwe leaseauto mag uitkiezen. Tijdens het Tech Days evenement in Landshut heeft BMW bekendgemaakt wat je zoal mag verwachten. Dit zijn de highlights.

  • Eerste model van de Neue Klasse gaat later dit jaar in serieproductie
  • Gen6 800V-technologie: 30 procent sneller laden, 30 procent groter rijbereik
  • Gen6 debuteert nog dit jaar in de Neue Klasse, komt later naar andere elektrische modellen van de BMW Group
  • Gen6 eDrive-technologie komt ook naar BMW M GmbH
  • 20 procent hogere energiedichtheid dan Gen5
  • Bidirectioneel laden zal standaard zijn voor Gen6

Met deze ontwikkelingen neemt BMW ook eindelijk deel aan het 800V-feestje. De Volkswagen Groep heeft de tech al langer in huis. Net als merken als Hyundai en Kia. Met een elektrische auto op deze architectuur sta je tientallen minuten korter bij de snellader in vergelijking met een 400V-EV. Deze broodnodige tijdswinst is welkom bij iedere EV-rijder die met regelmaat bij de snellader staat.

Nog dit jaar gaan we dus de eerste elektrische auto van BMW zien met eDrive-technologie van de zesde generatie aan boord. Later zijn de andere modellen binnen de BMW Group aan de beurt. Denk aan BMW’s, maar ook aan M’s en wellicht MINI en Rolls-Royce.

Ook interessant!

  • Weer gelekt: BMW Vision Neue Klasse X
  • Eerste BMW Neue Klasse rolt al van de band
    Eerste BMW Neue Klasse rolt al van de band
  • Nieuwe generatie BMW's krijgt géén instrumentarium
  • BMW Neue Klasse X
    BMW Neue Klasse X is bijzonder fraaie X3-opvolger [officieel!]

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Velgen die er expres een bende van maken: het bestaat echt
Volgend bericht: Nieuwe Tesla Model Y nu al goedkoper »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    21 februari 2025 om 08:09

    Ambient light in je velgen……. Dan weten we volgens mij echt niet meer wat we nu weer moeten verzinnen om op te vallen…

    Ik blijf voorlopig de mening toegedaan dat de automobiel in de jaren 90/00 zijn hoogtepunt van ontwikkeling had bereikt en dat nadien alleen onzinnige rotzooi is toegevoegd waarbij ambient light in je wielen toch wel het meest recente dieptepunt is.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      21 februari 2025 om 08:51

      Absoluut waar. Auto’s waren ook niet onnodig groot en zwaar (in de meeste gevallen) en het was veel meer gericht op het neerzetten van een puik design dan een halfslachtige crossover opleuken met allerlei TL buizen.

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      21 februari 2025 om 09:31

      Ben het volledig met je eens. Ik zou niet weten wat ik nou een écht mooie moderne auto vind.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 februari 2025 om 09:40

      Nu is een efficiëntere aandrijflijn wel een grote verbetering natuurlijk.
      Maar in de basis ben ik het wel met je eens. Je ziet heel vaak dat producten hun top bereiken, de fabrikanten daarna door ontwikkelen en steeds meer onzin toevoegen waardoor het product eerder slechter dan beter wordt. Je ziet het vooral sterk bij Software, Apple iPhone heeft dat, Microsoft Windows, BMW met haar infotainment.

      Login om te reageren
  2. pignon zegt

    21 februari 2025 om 08:39

    Dat lijken mij allemaal zinvolle verbeteringen die hier voorgeschoteld worden. Wie er dan nog een lampje in het wiel bij wil mag dat van mij wel kiezen

    Login om te reageren
  3. pignon zegt

    21 februari 2025 om 08:39

    Dat lijken mij allemaal zinvolle verbeteringen die hier voorgeschoteld worden. Wie er dan nog een lampje in het wiel bij wil mag dat van mij wel kiezen

    Login om te reageren
  4. theracingelf zegt

    21 februari 2025 om 08:45

    Er zijn gelukkig nog genoeg leuke E-BMW’s te krijgen op de tweedehands markt.
    E30
    E46
    E90

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 februari 2025 om 09:36

      Je vergeet de mooiste: E34, E38 en E39 😉

      Nee zonder dollen, volgens mij mag je niet eens verlichting in je velgen toepassen, net zoals bijvoorbeeld die LED showverlichting onder de vloer van je bolide.

      Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      21 februari 2025 om 09:40

      Ach, ik heb een I4 en een E89 (geloof ik, Z4 2-e generatie). De 6 cylinder in lijn is heerlijk, dashbord prachtig maar in de file’s en drukke verkeersstromen op de NL snelwegen: doe mij de I4 maar. Dan blijft de Z4 voor mooie weekendritjes, bij voorkeur naar het buitenland.
      On topic: ben erg benieuwd naar de neue klasse en super dat BMW hierin zoveel investeert.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      21 februari 2025 om 13:28

      Nou ja genoeg?
      Zoveel goede e30 en e46 staan dr niet te koop. En kosten tegenwoordig ook de hoofdprijs.

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    21 februari 2025 om 09:20

    BMW zal vooral bij de nieuwe auto’s de kwaliteit van materialen in het interieur sterk moeten verbeteren en de algehele afwerking. De laatste nieuwe BMW’s waaronder de 5 serie hebben keihard plastic in het interieur, goedkope digitale panelen als dashboard en goedkope klap (portier) grepen, en nauwelijks tot geen chroom meer aan buitenzijde maar glimmend zwarte plastic delen.

    Kan een goede EV worden maar moet wel een premium BMW zijn…..dat zie ik vooralsnog niet gebeuren.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      21 februari 2025 om 10:43

      Heb je het nu over de achtste (G60) generatie? De zevende (G30) schijnt qua kwaliteit wel top te zijn.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        21 februari 2025 om 11:50

        De G60 ga ik vanuit, heb er een als huurbak gehad vorig jaar en ik was niet onder de indruk…

        Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    21 februari 2025 om 09:37

    Uit eigen ervaring vind ik de wintersport ritten de enige achilleshiel van de EV. En dan is 800V echt een must have, met pre-conditioning. En goede route planning software (ABRP op Android Auto) zodat je nooit hoeft te wachten bij de laadpaal. Even plassen, koffie bestellen en voor je het weet zijn de 12 minuten weer voorbij en kan je weer 2,5 uur doorkarren met 130-150 km/h.
    De huidige BMW’s pochen met best hoge piek laadsnelheid, maar dat houden ze maar heel kort vol. Hopelijk doet de Neue Klasse dat beter. Porsche/Audi hebben in dat opzicht wel echt een Voorsprong door Techniek

    Login om te reageren
  7. arta zegt

    21 februari 2025 om 11:48

    Mooi dat er in Europa serieus ontwikkeld wordt!
    Maar de Chinezen zitten op 600kW piek met laden. Dan vind ik 30% sneller bij BMW niet echt de bakens verzetten.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      21 februari 2025 om 14:24

      @arta Eens, en de “Britten” laten met Lotus zien dat je gewoon nu al in de praktijk met 350kw kan laden. Die 30% op de huidige 200kw is dan minder indrukwekkend. Al is 260kw nog steeds niks om je voor te schamen. Vooral van belang dat de laadcurve langdurig hoog blijft, zoals bij de Taycan en Emeya en Ioniq 5 wel het geval is.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North