
BMW heeft uit de doeken gedaan wat je van de Neue Klasse mag verwachten met nieuwe BMW eDrive-technologie.
Met de elektrische auto’s van de Neue Klasse propt BMW straks de zesde generatie eDrive-technologie in de voertuigen. Klinkt allemaal heel interessant, maar wat heeft dit precies te betekenen?
De engineers van BMW hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Dat is maar goed ook, want de ontwikkelingen gaan razendsnel in EV-land. Zie het als de opkomst van de smartphone. De volgende generatie is weer een stuk beter, waardoor je eigenlijk telkens de nieuwste wil hebben. Zo werkt het ook een beetje met elektrische auto’s.
Zesde generatie BMW eDrive-technologie
De zesde generatie eDrive-technologie van BMW bevat mooie ontwikkelingen die het leven van de EV-rijder een stuk aangenamer gaat maken. Toch een lekkere gedachte als je straks weer een nieuwe leaseauto mag uitkiezen. Tijdens het Tech Days evenement in Landshut heeft BMW bekendgemaakt wat je zoal mag verwachten. Dit zijn de highlights.
- Eerste model van de Neue Klasse gaat later dit jaar in serieproductie
- Gen6 800V-technologie: 30 procent sneller laden, 30 procent groter rijbereik
- Gen6 debuteert nog dit jaar in de Neue Klasse, komt later naar andere elektrische modellen van de BMW Group
- Gen6 eDrive-technologie komt ook naar BMW M GmbH
- 20 procent hogere energiedichtheid dan Gen5
- Bidirectioneel laden zal standaard zijn voor Gen6
Met deze ontwikkelingen neemt BMW ook eindelijk deel aan het 800V-feestje. De Volkswagen Groep heeft de tech al langer in huis. Net als merken als Hyundai en Kia. Met een elektrische auto op deze architectuur sta je tientallen minuten korter bij de snellader in vergelijking met een 400V-EV. Deze broodnodige tijdswinst is welkom bij iedere EV-rijder die met regelmaat bij de snellader staat.

Nog dit jaar gaan we dus de eerste elektrische auto van BMW zien met eDrive-technologie van de zesde generatie aan boord. Later zijn de andere modellen binnen de BMW Group aan de beurt. Denk aan BMW’s, maar ook aan M’s en wellicht MINI en Rolls-Royce.





Ambient light in je velgen……. Dan weten we volgens mij echt niet meer wat we nu weer moeten verzinnen om op te vallen…
Ik blijf voorlopig de mening toegedaan dat de automobiel in de jaren 90/00 zijn hoogtepunt van ontwikkeling had bereikt en dat nadien alleen onzinnige rotzooi is toegevoegd waarbij ambient light in je wielen toch wel het meest recente dieptepunt is.
Absoluut waar. Auto’s waren ook niet onnodig groot en zwaar (in de meeste gevallen) en het was veel meer gericht op het neerzetten van een puik design dan een halfslachtige crossover opleuken met allerlei TL buizen.
Ben het volledig met je eens. Ik zou niet weten wat ik nou een écht mooie moderne auto vind.
Nu is een efficiëntere aandrijflijn wel een grote verbetering natuurlijk.
Maar in de basis ben ik het wel met je eens. Je ziet heel vaak dat producten hun top bereiken, de fabrikanten daarna door ontwikkelen en steeds meer onzin toevoegen waardoor het product eerder slechter dan beter wordt. Je ziet het vooral sterk bij Software, Apple iPhone heeft dat, Microsoft Windows, BMW met haar infotainment.
Dat lijken mij allemaal zinvolle verbeteringen die hier voorgeschoteld worden. Wie er dan nog een lampje in het wiel bij wil mag dat van mij wel kiezen
Dat lijken mij allemaal zinvolle verbeteringen die hier voorgeschoteld worden. Wie er dan nog een lampje in het wiel bij wil mag dat van mij wel kiezen
Er zijn gelukkig nog genoeg leuke E-BMW’s te krijgen op de tweedehands markt.
E30
E46
E90
Je vergeet de mooiste: E34, E38 en E39 😉
Nee zonder dollen, volgens mij mag je niet eens verlichting in je velgen toepassen, net zoals bijvoorbeeld die LED showverlichting onder de vloer van je bolide.
Ach, ik heb een I4 en een E89 (geloof ik, Z4 2-e generatie). De 6 cylinder in lijn is heerlijk, dashbord prachtig maar in de file’s en drukke verkeersstromen op de NL snelwegen: doe mij de I4 maar. Dan blijft de Z4 voor mooie weekendritjes, bij voorkeur naar het buitenland.
On topic: ben erg benieuwd naar de neue klasse en super dat BMW hierin zoveel investeert.
Nou ja genoeg?
Zoveel goede e30 en e46 staan dr niet te koop. En kosten tegenwoordig ook de hoofdprijs.
BMW zal vooral bij de nieuwe auto’s de kwaliteit van materialen in het interieur sterk moeten verbeteren en de algehele afwerking. De laatste nieuwe BMW’s waaronder de 5 serie hebben keihard plastic in het interieur, goedkope digitale panelen als dashboard en goedkope klap (portier) grepen, en nauwelijks tot geen chroom meer aan buitenzijde maar glimmend zwarte plastic delen.
Kan een goede EV worden maar moet wel een premium BMW zijn…..dat zie ik vooralsnog niet gebeuren.
Heb je het nu over de achtste (G60) generatie? De zevende (G30) schijnt qua kwaliteit wel top te zijn.
De G60 ga ik vanuit, heb er een als huurbak gehad vorig jaar en ik was niet onder de indruk…
Uit eigen ervaring vind ik de wintersport ritten de enige achilleshiel van de EV. En dan is 800V echt een must have, met pre-conditioning. En goede route planning software (ABRP op Android Auto) zodat je nooit hoeft te wachten bij de laadpaal. Even plassen, koffie bestellen en voor je het weet zijn de 12 minuten weer voorbij en kan je weer 2,5 uur doorkarren met 130-150 km/h.
De huidige BMW’s pochen met best hoge piek laadsnelheid, maar dat houden ze maar heel kort vol. Hopelijk doet de Neue Klasse dat beter. Porsche/Audi hebben in dat opzicht wel echt een Voorsprong door Techniek
Mooi dat er in Europa serieus ontwikkeld wordt!
Maar de Chinezen zitten op 600kW piek met laden. Dan vind ik 30% sneller bij BMW niet echt de bakens verzetten.
@arta Eens, en de “Britten” laten met Lotus zien dat je gewoon nu al in de praktijk met 350kw kan laden. Die 30% op de huidige 200kw is dan minder indrukwekkend. Al is 260kw nog steeds niks om je voor te schamen. Vooral van belang dat de laadcurve langdurig hoog blijft, zoals bij de Taycan en Emeya en Ioniq 5 wel het geval is.