En deze heeft nog gewoon achterwielaandrijving.
In dit weekend wordt het Concorso d’elegance Villa d’Este gehouden. Het zou niet de eerste keer zijn dat BMW een auto of concept op dit gesponsorde concours gaat onthullen. Met name de ‘Hommage’ serie is zeer de moeite waard. Zowel de 2002 Hommage als de 3.0 CSL Hommage. Uiteraard is het ook een concours waar juist de klassieke auto’s acte de présence geven. Denk bijvoorbeeld aan de beeldschone 328 Kamm Coupé.
Ook dit jaar heeft BMW weer een bijzondere concept, ditmaal (nog) geen auto, maar een motorfiets. Het project heet 9Cento en dient uitgesproken te worden als ‘Novocento’. Het is een zogenaamde Adventure Sport motorfiets. Het is dus geen circuitmonster (zoals de BMW S1000 RR) of een toerbuffel (zoals de K1600 GT), maar een gooi- en smijtfiets voor de krappe en bochtige bergwegen. Apart is dat BMW per se een praktische fiets wilde construeren. Elke fabrikant kan natuurlijk een wilde concept maken, echter worden veel praktische eisen overboord gegooid. Inderdaad, net zoals bij conceptauto’s dat vaak het geval is. De 9Cento opbergruimte en bescherming tegen rijwind en regen.
Het driehoekige frame is opgetrokken uit met koolstof vervaardigd plastic. Daardoor is het frame zeer licht en uiterst sterk. In principe is de motor een eenzitter, maar met een magnetisch opzetstuk is er een zitplaats met twee bagagebakken te monteren. Wat de 9Cento aandrijft is niet duidelijk. Het is wel duidelijk te zien dat deze motorfiets twee klassieke BMW Motorrad moet missen. Zo word het achterwielaangedreven door een ketting in plaats van een cardan en heeft 9Cento geen boxermotor. Onze gok, ook gezien de geringe afmetingen van de fiets, is dat de motor technisch onderdelen leent van de F800 S, maar uiteraard laten we ons graag corrigeren.
+1 Voor de opmerking over het gemis aan een cardan in dit prototype. Geen cardan of riem is voor mij sowieso een no-go. Begrijp eigenlijk niet waarom in die categorie niet meer keuze is. Wie wil nou elke keer die smerige ouderwetse ketting smeren?
@nikilaudaferrari: Een moderne ketting hoef je eigenlijk helemaal niet te smeren. Maar we doen het allemaal (ik zelf ook) omdat het toch een beter gevoel geeft.
@marc94: waarom hoeft dat niet meer dan? Ben toch wel erg benieuwd…
@racerx: in theorie zit er bij moderne O-ring kettingen smeer tussen de schakels opgesloten wat ze onderhoudsvrij maakt. Maar moet zeggen dat als hij vies is, ik hem ook helemaal vetvrij maak met lampenolie of iets anders wat de ringen niet aantast en dan opnieuw smeer. Maar goed dat is hoe ze het verkopen.
@marc94: Dacht al dat dat je uitleg zou zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat je je tandwielen opvreet als je niet fatsoenlijk je ketting smeert… contactoppervlak tussen tandwiel en ketting heeft weldegelijk behoefte aan smering.
@marc94: onzin, een ketting moet je wel smeren.
Inwendig kan een ketting best goed gesmeerd blijven door de O-ringen.
Echter, er is uitwendig frictie tussen ketting en tandwiel, en daarvoor moet je wel smeren.
@janjansen: ja dat was ook mijn gedachte dus we blijven met smeer smeren en met vet vetten.
@nikilaudaferrari: ik smeer een boterham, maar de ketting van mijn motor spuit ik ;-)
@iannuzi: dat zei ze gisteravond niet..
@iannuzi: eh, met je voorbeeld zeg je precies hetzelfde als @nikilaudaferrari…. ?
@nikilaudaferrari: riemen zijn ook niet geweldig. Zo heb ik begrepen dat de riemen voor bijvoorbeeld de fugly bmw scarver alleen bij de dealer te verkrijgen zijn.
@w115: eh ja? Dan haal je hem daar toch? Ik heb ook een riem op mijn Buell. Heerlijk
@rolov: Gek genoeg heeft Buell als enige op een sportieve fiets riem aandrijving gezet. Volgens mij geeft dit nauwelijks meer wrijving dan een ketting, maar het is wel een stuk lichter (en efficiënter) dan een cardan waar je twee keer de aandrijf kracht 90 graden moet draaien. Anyway: hoe tof zou het zijn om bijvoorbeeld een Z1000SK te kunnen bestellen met riemaandrijving?
@nikilaudaferrari: een ducati xdiavel heeft ook een riem
Gave fiets, leuk ook wat motornieuws te lezen!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het enige dat mij is bijgebleven van de foto’s is Star Wars
Lijkt me niet echt handig zo’n gooi- en slijtfiets, gooi je m door een paar bochten is die versleten…
Doet me erg denken aan S1000XR
@henk_he: lijkt me ook daarop gebaseerd… lekker 160 paardjes onder je reet!
@tjorque: ah nee een parallel twin, dus vermoedelijk toch het 800 blok…
Kleine S1000XR – dit wordt een mooie aanvulling, andere merken hebben al een soortgelijke motor (Ducati Multistrada 950, Tiger 800)
De 1000 RR is ook geen boxer en is ook kettingaangedreven ?
@suheyl: F800GS ook niet en ook geen telelever wat voor de doorgewinterde GS fans even slikken was.
Lekker stukkie @willeme! Zoek effe op “gegooi” in de tekst trouwens. ;-)
@galgootje: @willeme een d is goed passend hier.. ;-)
@galgootje: Die vrijdagmiddagborrel op de redactie hakte er goed in ;-). Thanks! Is inmiddels aangepast.
” Toucheer jij die motorfiets even Anne, en trek even een chagrijnige kop als je wilt” (foto11)
@postzegel: die foto vraagt om een fotof*ck…
@postzegel: met de vinger de achterkant onderzoeken vind ik ook niet prettig.
@postzegel: volgende keer de motor maar uit zetten bij de fotoshoot. De uitlaatdampen doen haar niet veel goeds, kijk maar naar de uitslag op haar arm.
Ik vind het een pracht machine .
Motorfietsen met heel veel ruimte tussen achterwiel en zadel zien er altijd erg lelijk uit, deze is helaas geen uitzondering.
@mashell: dat is persoonlijk. Ik vind het juist gaaf . De dragster van mv agusta heeft het ook. De mijne als ik de juiste kenteken plaat houder heb ook.
Misschien de tekst nog eens goed doorlezen. Zitten enkele onduidelijke en niet complete zinnen tussen.
Ontopic: ik vind de motor wel gaaf eruit zien. Alleen geen cardan is wel een gemis op een BMW motor, vind ik
De uitlaatdemper ziet er uit als een airco…had wel wat mooier gekund.
Goh, BMW maakt een KTM790 met ruitje
Gaat er nooit komen zo; het design van dit concept is gewoon niet schokkerend genoeg! Te mooi voor een bmw te zijn.