Soft close-deuren zijn leuk, alleen niet als je duim ertussen zit.
Er zijn genoeg manieren waarop je letsel kunt oplopen met een auto, maar een vinger die tussen de deur komt is wel een hele lullige. Toch kan ook dit tamelijk vervelend zijn. Een BMW X5-eigenaar verloor een deel van zijn duim nadat deze tussen zijn soft close-deur terecht kwam. Dit gebeurde overigens zonder lawaai, dat dan weer wel.
Het incident vond plaats in 2016, dus dat is in principe oud nieuws. Het slachtoffer heeft echter een rechtszaak aangespannen tegen BMW en er is nu een uitspraak. BMW moet van de rechter omgerekend 1,7 miljoen euro betalen aan de beste man. Drie keer raden in welk land dit gebeurde.
Inderdaad, het was een Amerikaan die zijn duim verloor. Hij had eerst nog meer geld van BMW geëist, namelijk 3 miljoen dollar. Door zijn verwonding verloor hij namelijk inkomsten en kennelijk had hij een goedbetaalde baan. Hij was een zelfstandige software engineer en volgens hem verloor hij nu 250.000 dollar op jaarbasis.
Volgens BMW was het toch echt de eigen schuld van de man, die gewoon niet zijn duim tussen de deur had moeten steken. Dat stond toch duidelijk vermeldt in het instructieboekje. En met de deuren was er helemaal niks mis.
Helaas voor BMW heeft de rechter toch in het voordeel van de klant gesproken. 3 miljoen dollar vond de rechter ook een beetje overdreven, maar de man kan nu toch rekenen op 1,9 miljoen dollar.
Overigens is dit niet de eerste rechtszaak over soft close-deuren. Zo onderging in 2021 een Amerikaanse Mercedes GLE-eigenaar hetzelfde lot. Hij verloor daarbij ook een stukje duim. Mocht je dus soft close-deuren hebben dan is bij deze het advies om NIET je vingers ertussen te steken.
Via: Carscoops
Paul58 zegt
Of juist een goed advies om (wetende dat je met 9 vingers prima kunt leven) te emigreeren naar Amerika en een auto te kopen met soft close deuren. Lekker opnieuw beginnen met een flink startkapitaal in het land der oppertunities.
tjorque zegt
Heb je wel voltallige handen nodig als je zelfs te lui bent om je deur zelf dicht te doen?
sportevo zegt
Softclose op een BMW is nog niet eens een deur die automatisch dichtgaat maar het laatste stukje trekt hij hem in het slot. Geen idee hoe het bij andere merken werkt overigens.
Otua zegt
Ik weet ook niet hoe het bij andere merken werkt maar wel dat een veiligere variant (waar het in het scharnier zit) standaard is op ikea kastdeurtjes. Kan me niet voorstellen dat dit bij autodeuren ook prima toe te passen is maar dat zal wel weer een paar euro meer hebben gekost per deur.
kennone zegt
Ik vind het knap, ik zou serieus lawaai maken als een deel van mijn duim langzaam geamputeerd werd
Robert zegt
Was ook het eerste wat ook in mijn gedachte opkwam. Dat beperkt zich bij mij in ieder geval niet tot binnensmonds mompelen, vermoed ik.
moveyourmind zegt
Als hij echt zo’n goede software engineer zou zijn dat hij 250.000 dollar per jaar waard zou zijn had hij toch wel kunnen voorkomen dat zijn duim zo makkelijk gehacked zou worden.
Otua zegt
Dit is dan ook een hardware probleem geweest ;)
sportevo zegt
Ik snap de meerwaarde van softclose niet. Mijn vader had het op zijn vorige X5 en op zijn 7-serie.
Nou gooi ik zelf de deur nooit hard dicht (zo hard als nodig is) maar ik ken mensen die een autodeur zo’n zwieper geven dat deze echt dichtklapt. Wat heeft softclose dan voor nut (en is het wel goed voor het systeem)? Jij bent vaak de enige die het weet dat je het op de auto hebt.
Dus elke keer doe je zelf de deur voorzichtig dicht om het softclose zijn werk te laten doen en tegen passagiers die het niet weten moet je elke keer roepen dat ze niet met de deuren moeten/hoeven te slaan.
Of zie ik een nuttig voordeel over het hoofd?
alassad zegt
Het gaat niet om het hard dichtslaan van de portieren, maar juist om het zacht dichtslaan. Je portier blijft dus niet ‘half in het slot hangen’ als je de deur te zacht dichtsmijt
Ultimora zegt
Het voordeel is het niet maken van geluid. Mijn zoons slapen aan de voorkant van ons huis, en als mijn vrouw eerder thuis kwam en ze sliepen nog niet zo diep hoorden ze de deur(en) van haar auto en stonden ze binnen no time naast het bed. Met softclose had ze de deuren geruisloser kunnen sluiten en was dit probleem kleiner.
Verder is het natuurlijk vooral om de buurman te imponeren…
flatoutmarten zegt
Soft close is vooral handig als je een gepantserde BMW rijdt. Gek genoeg dacht ik altijd dat het was bedacht om juist dit soort vinger-incidenten te voorkomen! 🫢
bunnylebowski zegt
@flatoutmarten bij een gepantserde auto gaat het portier juist gewoon dicht hoor. Maakt niet uit wat er tussen komt
On topic: rechter had nu op z’n minst wel kunnen zeggen dat die amigo met chat gpt verder komt met 9 vingers dan in 2016.. of hij moet beter z’n best doen en een team gaan aansturen (hehe)
hehe zegt
Ik heb een X5 met softclose en je ziet het helemaal goed, ik vind het echt een onzinnige optie.
Mijn kinderen gooien de deuren altijd lekker stevig dicht, hoe vaak ik ze ook al heb proberen uit te leggen dat we softclose hebben.
Nu lees ik dus hoe veilig dat eigenlijk van ze was. Goed gedaan dus, ofzo…
ronnys zegt
Ik heb bij mijn S212 anders zeer regelmatig dat ik de deur een zwieper geef maar hij niet volledig in de slot valt.
Dan moet ik de deur weer open doen en het nog eens proberen.
Wordt er helemaal gek van. Het kan wel een zware geïsoleerde deur zijn maar hij hoort niet om de haverklap net niet in het slot te vallen. Dan vind ik softclose echt een uitkomst.
Er zijn ook mensen die bij een panda de deur zo hard dicht gooien dat de ruiten er zowat uit vliegen. Daar kan ik helemaal niet tegen. Waarschijnlijk is het daar fout gegaan.
Maar ik ga het er nog wel inbouwen.
crashingduke zegt
Volgens mij heeft het niets met het al dan niet dichtgooien van de deur te maken, maar met windgeruis. Doordat de deur zich helemaal in het rubber trekt, is er minder windgeruis. Net als ramen in stijlloze deuren, die bij het openen iets open gasn en bij het sluiten zich in het rubber duwen.
kniesoor zegt
1,7 miljoen Dollar is omgerekend 1,7 miljoen Euro ? Ik geloof dat ik eens even een FX-dealtje met je ga opzetten Machiel, dan word ik bij voldoende inzet nog rijker dan die afgekapte-duim-meneer. Met behoud van m’n duim 😃
machielvdd zegt
Eh ja, het was misschien toch 1,9 miljoen dollar
William zegt
Bij Rolls Royce sluiten de deuren geheel elektrisch, dus niet alleen het laatste stukje. Idem de Tesla Model X dacht ik. Gek dat daar nog geen rechtzaken lopen?
Nog mazzel voor die software geek dat het zijn duim was, het had ook zijn leuter kunnen zijn.
tenaci zegt
Ik heb het zelf gedaan met aanmaakhoutjes kloven. Zeker niet heel kansrijk als ik de fabrikant van de bijl nu aanklaag…..???
a_buis zegt
Wanneer er niet duidelijk in de gebruiksaanwijzing staat dat je niet met het bijltje op je duim mag meppen geef ik je een kans…. In de 🇺🇸 dan. Net als die domme waarschuwing “hot” op en plastic beker hete koffie. En the hell: “objects in mirror are closer than they appear” die alles USA geleverde auto’s ontsierd. Beperkt zicht zelfs…
cossiekiller zegt
Thumbs up voor de beste man!
rollingstoned zegt
Thumbs off dan, in dit geval ;-)
Robert zegt
Ober, mag ik
tiennegen bier?