Vooral nu Mercedes die Project One gaat bouwen.
BMW lijkt al even het idee te hebben dat ze geen super- of hypercar nodig hebben in het gamma. Andere fabrikanten gebruiken zo’n halo car vaak om het stoffige imago van hun badge wat op te poetsen, in de hoop dat iets van de sportieve glans afstraalt op de huis-tuin-en-keuken modellen. Daar de gewone BMW’s de laatste decennia sowieso al bekend stonden om hun ‘sportiviteit’, was een opvolger van de M1 niet per se noodzakelijk.
Inmiddels maakt BMW echter de 2-serie Active Tourer en de 2-serie Gran Tourer. Daarnaast menen verschillende journo’s dat ook de klassieke sportieve toppers uit het gamma meer op comfort gericht zijn dan voorheen. Tenslotte verwatert ook de M-badge steeds verder. Waar M GmbH voorheen star vasthield aan achterwielaandrijving, hebben we nu al enige tijd de X5M en X6M. Binnenkort komen daar een X3M, X4M en vierwielaangedreven M5 bij. Alleen bij de 7-serie komt BMW de puristen nog tegemoet door geen M7 aan te bieden. Hoewel, ook bij de lange luxe slee prijkt er inmiddels wel een ‘emmetje’ op de M760Li Xdrive…
Kortom, nu BMW de klassieke merkwaardes verkwanselt in ruil voor snel geld, wordt het hoog tijd om net als de andere merken een supercar te bouwen om het imago op te vijzelen. Of ze moeten weer mee gaan doen aan de F1. Of misschien moeten ze allebei die dingen doen. Mercedes doet bijvoorbeeld ook beide en verkocht vorig jaar voor het eerst sinds het stenen tijdperk weer eens meer auto’s dan BMW.
Tekenaar Alex Imnadze helpt BMW via Facebook vast een eindje op weg, want hij tekende dit M1 Shark Concept. Het ontwerp lijkt enigszins op BMW’s eigen Vision NEXT 100 concept, maar dan hypercar-achtiger. De flank doet denken aan de Lancia Stratos Zero en de Nase lijkt op een moderne interpretatie van de BMW Nazca M12 van Italdesign.
De kans dat we iets van deze bolide terug gaan zien op ’s Heeren wegen is natuurlijk ontzettend klein. Het zou wel moeten gebeuren, maar de sportieve BMW-jongens werken naar verluidt momenteel hard aan een hetere versie van de i8 met een vierpitter onder de kap. Maar goed, als ze in Beieren nog even doorgaan met de bovengenoemde FWD-gebakjes, hebben ze uiteindelijk automatisch geen keuze meer.
subaru555 zegt
Een Peugeot Onyx met BMW neus, vooruitstrevend
lincoln zegt
Stoere varkenskop ..
Mooie BMW’s lijken altijd op varkens ..
razer zegt
Dan zie ik liever die hommage. Lijkt mij ook wat realistischer.
pinut187 zegt
@razer: ja helemaal mee eens..
W115 zegt
Zijruiten zijn voor losers
baklava zegt
Waarom zijn concept auto’s toch altijd zo spuuglelijk. *huiver*
drdre1 zegt
@baklava: idd, kan niets met zo’n ontwerp.
viezefreddyw zegt
Ik ben benieuwd of BMW nog zulke gekke fratsen gaat uithalen in de toekomst. Tegenwoordig liggen de prioriteiten van BMW toch ergens anders…
Rick-dos zegt
In de toekomst hebben we autonome auto’s waarom zou je dan nog sportauto’s nodig hebben? Wellicht dat je nog een bekeuring krijgt ook omdat je het stuur in eigen hand hebt genomen…
uselessblogger zegt
een hypercar bouwen voor de status van je automerk is volgens mij verleden tijd – evenals meedoen aan de f1.
bmw is een merk dat tegenwoordig erg toekomstgericht te werk gaat. door de aanpassingen in wetgeving is het op middellange termijn toch niet meer erg belangrijk hoe een auto rijdt (autonoom rijden zal op de eerste plaats komen te staan) en daar speelt bmw nu handig op in.
bmw is niet meer het sportieve automerk dat het was, het is een automerk waar technologie op de eerste plek komt te staan. dat is merkbaar aan het idrive systeem (verreweg het beste systeem op de markt), de gesture controle en de vele veiligheids- en semi-autonome systemen die de wagens bevatten.
bovendien is bmw het groenste automerk van de wereld, qua hybride technologie zijn ze toyota voorbijgestreefd en ook hun testen met waterstof zullen de komende jaren concreet liggen.
bmw ligt heus niet wakker van het feit dat ze geen hypercar op de markt hebben, ze investeren al dat geld dat nog een laatste symbolische overwinning in het pre-elektrisch tijdperk zou opleveren in technologie voor morgen zodat ze er op lange termijn het beste op voorstaan.
wat betreft rijplezier: begrijp me niet verkeerd, ze zullen het altijd in hun dna houden, het zal gewoon niet meer het belangrijkste puntje op hun agenda zijn. concreet betekent dat dat wanneer je zelf wilt rijden op een fijn stukje weg de bmw nog steeds in staat moet zijn je een glimlach op je gezicht te toveren maar dat het stuk waar je iedere dag in de file staat de wagen kan laten doen en bv al je mails kan beantwoorden.
ch26 zegt
@uselessblogger: jij werkt bij BMW zo te horen?
uselessblogger zegt
@ch26: hahaha nee hoor, ben zelf nog een student! nee, ik lees graag al het bmw nieuws op bimmerpost en bimmertoday daar kom je veel te weten uit interviews etc.
drdre1 zegt
@uselessblogger: kan je ook een alinea maken die zonder ‘bmw’ begi…oh, okay.
john4545 zegt
@uselessblogger: Sorry maar rot op met die onzin. BMW wil maar 1 ding en dat is geld verdienen. AUtonoom rijden gaat de toekomst worden en vlak daarna autonoom vliegen. BMW heeft daar niets te zoeken. Hybride techniek is zo oud als de weg naar Rome, en Apple komt over een paar jaar met een auto zo goed en zo ver vooruit dat BMW, Mercedes en Audi de deuren kunnen sluiten als ze niet terugkeren naar de core: fijn rijdende autos maken. MET NA MOTOREN!! Potjandikkie.,
donvinnie zegt
@john4545: kruip terug onder de steen waar jij vandaan komt
uselessblogger zegt
@john4545: we zullen zien :)
bietje zegt
Nee… niet maken, hij is lelijk
verral zegt
Waarom zouden ze financieel hun broek gaan scheuren aan een hypercar als de bedrijfsresultaten jaar na jaar beter worden? Ze verdienen nu hun geld met geloofwaardige auto’s (en motoren) Misschien is BMW ook gewoon niet pretentieus genoeg voor zo’n wedstrijdje verplassen. Dat zou ze dan wel weer sieren naar mijn mening.
sjaakjwt zegt
Ach, je kan je druk maken om puristen waar je geen cent aan verdient. Of jaar in jaar uit een record omzet draaien.
romeoalfa zegt
@sjaakjwt: De mensen die deze auto willen kunnen m niet betalen.
creautomotivephotography zegt
Vooral doen!…….. slim!…
driver38 zegt
Het kan natuurlijk altijd om een wedstrijde ver plassen met o.a. Mercedes aan te gaan, maar of het bedrijfseconomisch verstandig is of dat er uberhaupt noodzaak bestaat om een supercar te bouwen? Ik denk het niet. Zou wel mooi zijn natuurlijk, maar realistisch is het niet.
Dutchdriftking zegt
Met wat aanpassingen doen!
e1000bmw zegt
Mweh.
mrrallycross zegt
Moeten ze zeker doen. Zullen ze ook wel gaan doen om met Mercedes mee te gaan