Vroeger investeerde ze bij BMW nog in milieuvriendelijke twaalfcilinders…
Het is 2019 en alle fabrikanten zien in dat de elektrische auto geen niche meer is, maar een realiteit die zich snel aandient. De verkopen ervan stijgen enorm. Ook wordt de regelgeving omtrent auto’s met een verbrandingsmotor telkens strenger, waardoor het lastiger wordt deze aan de man te brengen.
Natuurlijk geldt dat niet direct op dit moment, er zijn nog volgende auto’s met een benzinemotor. Maar op strategisch niveau moeten fabrikanten verder kijken dan de komende paar jaar. Op de IAA was duidelijk dat nu ook de Duitse merken vol inzetten op elektrificatie. Dat geldt ook voor BMW.
Daar zijn echter kosten mee gemoeid en fabrikanten zullen maatregelen moeten treffen. Zo meldt Automotive News Europe dat BMW 6.000 banen moet gaan schrappen om de kosten van de ontwikkeling van elektrische auto’s te kunnen bekostigen. Naar het schijnt zullen de meeste ontslagen vallen bij het hoofdkantoor van BMW in München.
Er gebeurt op dit moment het nodige bij BMW. Zo zal Klaus Frohlich, de grote ontwikkelingschef van BMW, hoogstwaarschijnlijk vertrekken volgend jaar. Naar het schijnt wil Fröhlich absoluut niet samenwerken met de nieuwe CEO van BMW, Oliver Zipse. Dit valt niet goed bij BMW’s raad van bestuur, want de bestuursvoorzitter Norbert Reithofer wil hem namelijk dat Klaus Frohlich behouden blijft.
Op dit moment zijn er veel posities die vrijkomen of net ingevuld zijn bij BMW. Er is bijna sprake van een renaissance qua topbestuurders van het merk uit Beieren. Het merk gaat van de gelegenheid gebruik maken door meteen de nieuwe richting te gaan bepalen. Op dit moment is BMW bezig met het implementeren van een bezuinigingsplan ter waarde van 12.000.000.000 euro. Met het geld dat de Duitsers besparen, kunnen 25 geëlektrificeerde auto’s ontwikkeld worden.
Dutchdriftking zegt
-Edit: inderdaad, klopt helemaal! Is inmiddels gefixt, dank!.
Kudos voor de plaatjes uit de gouden periode van BMW. Toch eentje in de categorie “toen was geluk* (standaard aandrijving) nog heel gewoon”……
fanboy zegt
@dutchdriftking: Check even de drie extra nullen.
EnthousiaST220 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vaakbenjetebang zegt
Dat terzijde, dit lijkt op een gevalletje ‘never waste a good crisis’ om eens flink het mes te zetten in een organisatie die te veel is opgezwollen. Juist in de overgangsfase, waarin je soms parallel verschillende, overlappende voertuiglijnen moet ontwikkelen en bouwen, zou je verwachten dat er juist meer personeel nodig is en niet minder, minder, minder…
basman147 zegt
@vaakbenjetebang: Als de banen gaan verdwijnen op het hoofdkwartier denk ik dat het voornamelijk ondersteunende functies zijn, en geen ontwikkelingsingenieurs. Aan de ene kant klote voor die mensen want het is nooit leuk om je baan kwijt te raken (spreek uit ervaring). Maar aan de andere kant, als er minder paarse broeken bij BMW werken gaan ze misschien nog als uitzwaaimodel BMW’s zoals op de foto’s maken. (zal wel niet).
vaakbenjetebang zegt
@basman147: Dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik kan het maar moeilijk bevatten. Kennelijk zitten er dan 6000 man een bureaustoel warm te houden die zonder al te veel pijn gemist kunnen worden, of die althans prima gemist kunnen worden omdat dat nieuwe productlijnen moet bekostigen. Dan heb je geen heel best beleid gevoerd. Of je liegt een beetje.
karhengst zegt
@vaakbenjetebang: Mensen de laan uit sturen gaat niet zo makkelijk, in ieder geval niet zonder een flinke zak geld. Dan is een “overmachtsituatie” natuurlijk kaasie om die lui er in een keer uit te kunnen wippen. Al helemaal wanneer je met je vinger naar recente klimaatmaatregelen kunt wijzen om zo nog enig sympathie te kunnen kweken onder de conservatieve achterban.
vaakbenjetebang zegt
@karhengst: Dat zei ik toch? ‘Never waste a good crisis’. Zo gaat het nou eenmaal. Ook @basman147 hieronder: ik snap het mechanisme, en ik ben er zelf ook redelijk van overtuigd dat je in vrijwel ieder groter bedrijf binnen kunt wandelen en zonder aanzien des persoons iedere tiende persoon die je regenkomt kunt ontslaan, en dat het dan nog altijd helemaal goed komt met de output. Organisaties zwellen nou eenmaal op. Maar het absolute getal: zes-blooming-duizend. Ik vind zoiets altijd wonderlijk, dat een organisatie zò op kan zwellen. Tel er alle gezinnen bij op die aan die inkomens vast zitten en je bent al een klein stadje verder. Aardig ingrijpend.
BaRa zegt
@vaakbenjetebang: BMW heeft wereldwijd afgerond 135.000 werknemers. Zesduizend is dus minder dan vijf procent, of minder dan een op twintig. Het blijft een shitload aan mensen, en het zijn ook stuk voor stuk mensen van vlees en bloed. Tegelijk blijven er dus afgerond 129.000 bij BMW.
basman147 zegt
@vaakbenjetebang: In iedere ambtelijke organisatie (en het hoofdkwartier van welk bedrijf dan ook is wat dat betreft net zo erg als een overheid) ontstaan in de loop der tijd overbodige functies. Dingen die ooit uitgezocht “moesten” worden blijken vaak achteraf toch niet zo nodig etc. En tuurlijk doet het pijn, want de overblijvers zullen harder moeten werken, maar hoeveel mensen eruit moeten wordt in deze gevallen niet bepaald door een x-hoeveelheid werk die overblijft en gedaan moet worden, maar door de managers die tegen elkaar opbieden hoeveel ze kunnen besparen. De manager die het meeste bespaart zonder dat zijn afdeling in elkaar dondert maakt kans om een treetje hoger te klimmen op de ladder, terwijl de mensen op de afdeling het mogen oplossen.
fanboy zegt
“Evolve or die” en dat is goed te merken.
Ondanks dat ik dacht dat ze al lekker bezig waren met elektrificatie blijkt wel dat ze (financieel gezien) de grootste hobbels nog moeten nemen. VW is daar ook al even mee bezig sinds hun koerswijzigingen na dieselgate. En dit soort investeringen laten ook zien waarom Tesla moeite heeft om zwarte cijfers te schrijven vanaf dag 1, met al die investeringen die nodig zijn.
Bij BMW wordt het nu wellicht extra pijnlijk, want de goed verkopende Model 3s hadden ook 3 series kunnen zijn.
barendbotje zegt
@fanboy: Tesla nieuws maken als het een tijdje rustig is, denk dat menig persoon je dankbaar is haha
griffendahl zegt
Die modellen op de afbeeldingen, gouden tijden van de BMW ontwerp afdeling…
harrie zegt
Begin maar met het ontslaan van de designers.
dwfc zegt
Op termijn is dit nog maar het begin van een reeks van afvloeiingen in de autosector. Bandwerkers zullen ook de bui zien hangen daar het monteren van een EV voertuig veel sneller gaat. Bij de dealers vliegt 65 a 70 % van de “mekaniekers” eruit bij gebrek aan onderhoud …. de sales zullen ook meer digitaliseren enz. De autosector is geen beroep met een rooskleurige toekomst voor werknemers.
bpc zegt
@dwfc: dat van die mechaniekers durf ik te betwijfelen, een auto is een pak meer als zijn motor, denk aan ophanging,rubbers remmen interieur, allerhande beschadigingen, electronische fouten, algehele defecten,… het beroep zelf zal er wel niet makkelijker op worden dat dan weer wel.
dwfc zegt
@bpc: Dat de schade bij ongevallen zal moeten hersteld worden is juist, maar dat is voor de carrosseriebedrijven die we in BE als een aparte onderneming bekijken. Ophanging en rubbers zijn minder slijtagegevoelig dan motor en toebehoren. Er zijn ook veel minder onderdelen zodat … er minder kan stuk gaan. AMS bericht +/- 3 maanden terug dat de werkplaatsen bij de dealers zullen decimeren …
johnwaters zegt
6000 mensen op straat dankzij de klimaatfundamentalisten.
karhengst zegt
@johnwaters: 6000 mensen op straat omdat het management verzaakt heeft te anticiperen op ontwikkelingen op de markt en in de maatschappij.
Maar toch leuk geprobeerd.
johnwaters zegt
@karhengst: hetzelfde clubje klimaatfundamentalisten die Zandvoort dwarsbomen.
Leuk clubje, goed geprobeerd.
potver7 zegt
@johnwaters: leg eens uit in plaats van iets te roepen? Want de roep om electrische auto’s heeft niks te maken met klimaatfundamentalisten, maar is het gevolg van overheidsbeleid dat tot doel heeft het autopark te electrificeren.
johnwaters zegt
@potver7: de klimaatfundamentalisten effenen het pad om de consument te hersenspoelen een EV te doen kopen. Elektriciteit grotendeels van nucleaire en fossiele oorsprong. Op die manier kan de overheid 2 keer langs de kassa passeren (dat doet ze bij de ICE trouwens ook, geen vrees).
Esprit_de_Flandre zegt
@johnwaters: Onzin. Is gewoon een cyclische besparingsronde. Zonder EV hadden ze wel een andere reden gevonden…
johnwaters zegt
@esprit_de_flandre: de vorige cyclus was de mensen het vel zover over de oren trekken dat ze enkel nog in een Aygo en gelijkaardig mobiel ongedierte konden rijden?
poes zegt
Poeh, mooi selectie BMW persfoto’s! Stuk voor stuk pareltjes. Mooi was die tijd…
dees zegt
Want BMW draait zo slecht dat het anders niet valt te betalen? Of Liggen zo zover achter dat ze een flinke inhaal slag moeten doen? En begin aub niet over de I8 enzo.
Deze ontslagen zaten gewoon al in de planning en nu hebben ze iets dat ze de schuld kunnen geven.
Jantje_555 zegt
jullie bedoelen voldoende
er zijn nog volgende auto’s met een
jometdebanjo zegt
Ik ben echt he-le-maal klaar met die klimaatgate hysterie!!!