En dus gaan er drastische maatregelen genomen worden. Daar kleeft een nadeeltje aan.
Vroeger was het leven zo simpel. Gras was groen, seks was vies, 2 Unlimited was cool en het modelgamma van Mercedes was overzichtelijk. Er was een E-klasse en een S-klasse. Voor de avonturier was er een G-Klasse en een SL voor de welgestelde golfer. Helder, keurig en duidelijk.
Niet lang daarna zag Mercedes-Benz zich genoodzaakt om elke niche mogelijk te vullen met een model. Niet alleen Mercedes overigens, ook BMW (en Audi) bezondigden zich eraan. De reden is eigenlijk heel erg simpel. Met dezelfde techniek kun je een auto in een andere klasse ontwikkelen. Neem nou de eerste Mercedes-Benz CLS. Een schitterende ‘vierdeurs-coupe’ voor ons, maar voor Mercedes waren de ontwikkelingskosten lekker laag: het was immers gewoon een E-klasse. Daarbij zit er ook een enorme marge op dat soort modellen, de fabricagekosten van een E-klasse en CLS schelen bij lange na niet zoveel als de aanschafkosten voor de consument.
Ook BMW had er een handje van. Voor velen is de BMW X6 niet een geslaagde auto, maar het kopende publiek denkt daar totaal anders over. Precies de reden waarom er een Mercedes GLE Coupé is en Audi druk bezig is met de Q8. Het nadeel van al die modellen is dat je in de showroom geen idee hebt waarnaar je moet kijken.
Het feit alleen al dat @Wouter in deze AMG rijtest moet uitleggen hoe het modelgamma van Mercedes-Benz in elkaar zit geeft al aan dat het misgaat. Dat werd niet alleen onderkent door Wouter, maar ook door de hoge heren van BMW en Mercedes.
Ian Robertson, grote Bass bij de Sales & Marketing afdeling van BMW zegt het volgende erover: “Het aanbod van verschillende carrosserievarianten in verschillende segmenten is te groot, alhoewel er nog steeds een aantal modellen bijkomen.” Huh? Er zijn te veel modellen in het gamma en de oplossing is nog meer modellen? Robertson verklaart: “De BMW X2 en X7 staan al op de planning, naast een paar andere modellen. Het zal voornamelijk gaan om modellen die nú wel leverbaar zijn, maar in de toekomst geen opvolger zullen krijgen.”
Verder geeft Robertson aan dat de 4-serie wel een groot succes is, maar dat de markt voor open varianten lastig is. Sinds 2008 is de Roadster-markt compleet ingekakt en er nooit meer bovenop gekomen. Dat is de reden waarom BMW voor de aankomende Z5 samen gaat werken met Toyota, om het zo nog financieel aantrekkelijk te houden voor beide fabrikanten. Wel een schot in de roos zijn de vierdeurs coupé’s van BMW: “De markt toont een toenemende interesse in vierdeurs varianten, de Gran Coupe’s. Die slaan heel erg goed aan. Mensen waarderen de lage zitpositie en sportieve rijkwaliteiten maar kunnen het praktisch gemak van de twee extra deuren zeer waarderen.”
Robertson krijgt bijval van CEO van Mercedes-Benz, Dr. Dieter Zetsche. “De specifieke modellen, de coupé’s en cabrio’s, zijn altijd nichemodellen geweest. De uitbreiding naar groeimarkten als China waren succesvol voor sedans, maar niet de coupé- en cabriovarianten. Daardoor is het lastiger een solide business-plan te maken voor dat soort modellen.” Zetsche geeft aan dat Mercedes altijd tweedeurs modellen in het gamma zal hebben, maar niet in de hoeveelheid waarin je ze nu kan krijgen.
Kijk alleen al naar het aanbod cabriolets in de range van Mercedes: van zowel de C-klasse, E-klasse als de S-klasse is er een cabriolet. Maar er is natuurlijk ook nog de SLC, SL en AMG GT Roadster. De G650 Maybach Landaulet rekenen we voor dit gemak even niet mee.
Vanwege de relatief lage ontwikkelingskosten en de hoge marges is het aannemelijk dat de fabrikanten proberen een marktsegment uit te vinden. De opbrengsten zijn enorm als het model aanslaat. Het nadeel is wel dat de leuke tweedeurs en open varianten minder aangeboden zullen worden ten gunste van cross-overs en auto’s met meerdere deuren. (Via: Car & Driver)
thomasthomas zegt
Toen ik met autorijden begon had je de E, S, SL en G klasse en toen kwam de baby benz de 190. Wat was het leven toen nog overzichtelijk bij Mercedes :-)
viezefreddyw zegt
@thomasthomas: Niet alleen overzichtelijk maar ook nog eens mooier en beter.
Robert zegt
@viezefreddyw: dat “beter” moet je wel relativeren. De techniek van Mercedes leek altijd te zijn ontworpen om een eeuwigheid mee te gaan, maar veel van die auto’s waren kaal als de neten en daarvoor gold: wat er niet op zit kan ook niet kapot. Ter illustratie: bij de eerste ‘baby-Benz’ (190) moest je nog ouderwets bijbetalen voor de rechter buitenspiegel en een vijfde versnelling. daarnaast roestten ze minstens net zo hard als de ‘inferieure ‘ concurrenten uit Frankrijk of Italië – iets wat Das Haus pas ver in de jaren ’90 van de vorige eeuw fatsoenlijk onder controle had.
Daarnaast wil ik juist een lans breken voor die niches. Waar een beetje Mercedes uit de vorige eeuw pas de klassiekerstatus kreeg als er óf een bijzondere uitvoering (denk aan Pullman edities) van was óf een exclusieve uitvoering (denk aan SL, want ook nieuw al behoorlijk onbereikbaar), wordt dit perfect ingevuld met de niches van tegenwoordig. Koop je nu bijv. een nieuwe of gebruikte R-klasse, GLC, of om het even welke andere cross-over, als je de auto met beleid rijdt en verzorgt (en behoedt voor export), zullen dit de klassiekers van de toekomst zijn. Zelfs de Vaneo/V-Klasse (o, gruwel…)
lekbak zegt
@RRRobert: ahum. De minst roestende Mercedessen zijn gemaakt van ongeveer ’88 tot ’92. Daarna zijn ze serieus begonnen met rotten.
En Mercedessen uit de decennia daarvoor roesten wel ja. Maar bij lange na niet zoals de meeste andere auto’s. De goede techniek is niet de enige reden dat je ze nog zoveel ziet hoor.
fanboy zegt
@lekbak: Collega van me had een 190D, die was zo gaar en lek, dat de meeste delen van de auto een laagje motorolie over zich hadden, tegen de roest :D
lekbak zegt
@fanboy: maar je had geen collega met een roestvrije kadett, of Sierra, of lancia thema, of, of, of.
Want al die andere auto’s zijn ook gewoon weggerot. Auto’s roesten nou eenmaal. Allemaal, mercedes niet harder dan anderen.
fanboy zegt
@lekbak: Uit die tijd klopt dat ja.
Misschien dat een Saab of Volvo nog in de buurt kwam.
Daarna helaas niet meer, zoals je zelf al zei. Een S-klasse die gaat roesten bijvoorbeeld.
mout zegt
@fanboy: Zelfs daar moet ik je teleur stellen: De Volvo 240 mag dan beroemd zijn om zijn degelijkheid, roesten wil ie best. Aan de mijne is al heel wat gelast in elk geval. (Iemand nog een portier RV in lichtblauw?)
desjonnies zegt
@rrrobert:
Ik kan je stelling zo naar het rijk der fabelen verwijzen; met de komst van Mercedes’ mooiste sedan ooit, de 190, kwam men bij Mercedes ol het idee sloperts van sloperijen over de gehele wereld naar ëén grote werkplaats te brengen om te onderzoeken wat Mercedes te goed had gemaakt.
Zaken als knoppies, handletjes, deurkrukken, hemelbekleding, schuifdaken hang- en sluitwerk werkten op de meeste van ouderdom gestorven Benzen nog perdect, daar was heel wat ‘ te winnen’ voor Mercedes.
En hoewel het roestspook is verbannen -overigens bij de meeste merken niet alleen bij Mercedes- is het niet te ontkennen dat dat übergevoel, dat van superieure kwaliteit, dat gevoel van dat kleddervette chroom, gewoon minder is geworden, Mercedes is ‘gewoon’ een auto geworden.
autodrop zegt
“It’s about f*cking time!” Hopen dat er niet alleen minder niches gevuld gaan worden, maar dat (alle) autofabrikanten eens gaan realiseren dat “familie-gezichtjes” op papier best leuk is, maar in werkelijkheid geen bal aan is.
autodrop zegt
@autodrop: *best leuk zijn.
lemster zegt
Gelukkig hebben we de Z4 Coupé nog.
lincoln zegt
Iedereen een beige Lada ..
Is veeeeeeeel beter ..
robert110 zegt
@lincoln: Dan nog is er keus uit wel 17 modellen.
robert110 zegt
Ze kunnen bij BMW beginnen door weer een aantal modellen samen te voegen. Waarom moesten de 1 en 3 serie opgesplitst worden in 1, 2, 3 en 4 serie?
michielb10 zegt
@robert110: alle even getallen zijn de coupe’s/cabrio’s en de oneven getallen de sedans
awesome zegt
@michielb10: no sh*t Sherlock!
Dat is juist wat het zo onnozel maakt. Hoe moeilijk is het om ze 1 of 3 serie coupé/cabriolet te noemen?
Je weet wel, zoals we al 30 jaar doen?
Fabrikanten komen er langzaam achter dat het allemaal niet meer uit kan, die niches.
Hoe vaak zie je nu een 2, 4 of 6-serie GrandCoupé rijden? Of een 3-serie GT?
aambei zegt
@awesome: Om eerlijk te zijn bijzonder vaak, bij mij in de wijk staan er van allen die je noemt al 2 (behalve de 6 GC).
karhengst zegt
@awesome: Ik ga ze niet tellen zometeen wat dan kom ik een aantal handen tekort. Het zal echter wel verschillen per regio. Als er een aantal grote ondernemingen met leuke leaseregelingen in je staf gevestigd zijn denk ik dat het aandeel van dergelijke modellen significant toeneemt.
In mijn geboorteplaats zou ik daarentegen ook zo goed als de enige zijn.
shogun zegt
@awesome: die 4-serie GC zie ik zo vaak da tik het inmiddels een doodsaaie auto vind.
zonde, vond t echt een mooi ding. maar hij is gewoon verpest door z’n eigen succes.
Het helpt niet mee dat een groot deel van wat ik zie rijden erg karig is aangekleed…
mercedesclk350 zegt
Eigenlijk zou je alleen een AMG GT Roadster, SLC en E-Klasse cabriolet nodig hebben. De eerste is de “über-droomauto” (dat neemt hij eigenlijk over van de SL), de SLC is de kleine sportieveling en de E is de elegante cruiser. De S-Klasse is namelijk een zakelijke sedan en moet dat imo blijven; de coupe is wel mooi (mag wat mij betreft ook weg) maar de cabrio snap ik niet helemaal, zeker met de komst van de C en E cabrio. Het feit dat het übermodel van de S-Klasse Cabrio, de Maybach S 650, een soort ghetto auto is met die giga putdeksels en al die chromen bling bling zegt al genoeg voor mij.
Zelfde geldt voor coupés: eentje is genoeg. E-Klasse dus, die is het best in proportie.
En zo kan het met alles. Schrap de Coupé-SUV’s, of beperk het tot de GLC Coupé. Die is namelijk nog wel te doen als je het mij vraagt. De rest mag weer lekker normale GLE’s gaan kopen, want ook die zijn er in 63 S trim. Laat die lelijke opzichtige hokken genaamd GLE Coupé lekker wegrotten. Afschuwelijke wagens vind ik dat.
Met kleine SUV’s als best verkopende auto’s op veel plekken mag de normale GLC wel blijven, zodat je GLC en GLE hebt. Prima, toch? GLA mag ook weg, die mensen kopen maar lekker een A Klasse. Scheelt ook weer in de portemonnee.
CLA heb ik ook weinig behoefte meer aan. Eerst gingen ze nog wel maar in lease-trim zijn ze toch echt best wel heel erg lelijk.
En tsja, de B-Klasse. De oude van dage mogen ook best genieten van een Mercedes, toch? Laat die ook maar erin.
Eigenlijk zou een goede line-up voor Mercedes dan zijn:
A, B, C, C-Coupé, C-Estate, CLS, E, E-Estate, E-Cabrio/Coupé, G, GLC (Coupé, misschien), GLE, S, SLC. Van AMG ook nog de gebruikelijke sportmodellen en de GT S, R en Roadster erbij.
Het nichemodel die wat mij betreft niet eens kans heeft om te vertrekken is de CLS, die vind ik namelijk gewoon echt mooi. Shooting Brake ook maar die is nutteloos nu want a) E-Klasse Estate is handiger en b) Panamera. Sport. Turismo.
Op deze manier is er weer een beetje overzicht, zonder de kernmodellen en een paar afwijkingen kwijt te raken. Uiteraard kan het zijn dat ik een aantal heb gemist. Zo groot is het gamma wel. Maar dit is hoe ik het overzicht zou bewaren.
MoeWat zegt
@mercedesclk350: de s klasse is een vervolg van de CL. Die naam hebben ze niet meer dus Weerd het de s coupé
ontploffer zegt
Ach al die moeite, niches dit, familie gezichten dat… Als dat blikken ding je maar van A naar B brengt toch. Het is immers gewoon een vervoersmiddel.
;p
stekkerkoning zegt
Minder coupés en cabrio’s. Maar nog meer varianten op succesmodellen. Dus nog meer sportieve, coupéachtigen met vier deuren, vlot gelijnde stations, suv’s (met voorwielaandrijving), crossovers. Het klinkt alsof de meeste niches die zijn gebaseerd op een bestaand platform, te goed renderen om af te schieten.
Dat gezegd hebbende. De BMW 2AT zal ook wel blijven zeker? Hoewel ik het gevoel heb dat het ding voor geen meter verkoopt. Je ziet ‘m gelukkig niet te vaak rijden. De nieuwe BMW X1 wordt voor mijn gevoel ook al niet heel erg goed verkocht. Misschien toch de cijfers er eens op nazoeken.
Edge zegt
Ik kijk er ook niet raar van op als de Mercedes SL geen directe opvolger meer krijgt. Het is een geweldige auto, maar Mercedes heeft al twee cabrio’s in die hogere prijsrange. Met de S-klasse bedienen ze de kant die voor de luxe kiest, en met de AMG GT de kant die voor sportiviteit kiest. De SL zit daar een beetje tussenin, maar heeft behalve die legendarische naam nou niet echt de USP’s waarvan je denkt: “Zo hé, dat is een eigen model waard”. Ik denk dat je Mercedes SL koper ook prima kunt bedienen met een wat zachter afgestelde AMG GT met eventueel de V6 uit de AMG in het vooronder om de kopers van een SL350 of SL400 te paaien.
reistje zegt
Ze mogen dan 300% meer verschillende modellen hebben maar er zijn maar weinig modellen sinds het jaar 2000 die ik ook echt wat vind toevoegen.
Maar goed de autowereld is nogal veranderd.
sjaakjwt zegt
Ik ben pas net wakker, dus wellicht nog niet helemaal scherp. Maar wat is nou eigenlijk de conclusie van Robertson en Zetsche ?
tkoote zegt
Het is te koesteren dat we nog merken hebben die echte coupés maken, juist al die halfbakken tussenvarianten (3gt, GLC enz.) hebben wat mij betreft echt geen bestaansrecht (want weinig toegevoegde waarde tov traditionelere carrosserievarianten). Helaas is het koperspubliek het daar dus mee oneens en het is niet gek dat een bedrijf daar naar luistert.
pinut187 zegt
Ik ben vooral bij het Mercedes gamma de weg kwijt.
Gulli zegt
Nou, de commissie open deuren heeft zich eindelijk ook in het Duitse topsegment gevestigd.
NO. SHIT. SHERLOCK!
karhengst zegt
Ik denk dat de fabrikanten een groot dilemma hebben: ze zien dat de concurrentie een nieuw type model op de markt zetten wat goed loopt. Daar moet vervolgens een antwoord op gegeven worden om enig potentiële winst niet te laten liggen, het is immers allemaal marktaandeel, en dergelijke cijfers spreken, ik neem aan vooral op aandeelhoudersvergaderingen.
Het financiële plaatje zal voor een aantal modellen best kloppen, maar mogelijk een logistiek drama zijn. Maar ja, stel toch dat je de concurrent een sub/niche segment voor zichzelf laat behouden…
Ik ben benieuwd hoeveel niche modellen door de mand gaan vallen en over een paar jaar geen opvolger zullen zien. Ik denk dat het namelijk mee gaat vallen. SUV’s en Cross-overs zijn nog vol de trend, en traditionele coupes en cabrio’s zijn voor de Duitse merken de prestige modellen voor de welgestelde klandizie. Dat laatste is zo goed als de definitie van premium, het lijkt me sterk dat ze daar uitstappen.
trustmeiamanengineer zegt
Kortom, ze blijven lekker doorgaan met al die niche modellen. Alleen stoppen ze met de écht lekkere coupes en cabrio’s. Huilen voor de liefhebber dus…
pomoek zegt
Ik snap het probleem voor de fabrikant. Maar wat is nu het probleem voor de consument? Dat die te veel keuze heeft? Dat op elke pot wel een dekseltje past? Begrijp me niet verkeerd, ik raak regelmatig in verwarring door de subtiele verschillen tussen de modellen van Audi MB en BMW maar wat maakt dat voor de consument uit?
shogun zegt
@pomoek: keuze creeert vaak terughoudendheid. die terughoudendheid doet mensen vaak twijfelen over hun eerder gemaakte keuzes.
Is er eindelijk gekozen voor een BMW, maar bij de keuze tussen een 3, 3GT, 4cg, X2 enz. slaat de twijfel weer toe. toch maar weer even bij Audi kijken.
azuli zegt
@shogun: Verkopen is een vak. Als ik bij een BMW dealer werkte en een type klant zoals jij die omschrijft komt binnen dan laat ik die niet gaan. Die maakt meteen een proefrit voor de beleving. In een model dat in grote lijnen bij zijn behoefte en wensen past. Met de laatste details kom ik wel uit met de klant. Heerlijke juist zo’n klant. Leuker dan die klant die precies weet welk type BMW, plus uitrusting hij of zij wil. Dat is 3x per jaar leuk. Als je de klant in verwarring “van zogenaamd teveel keuze” naar de concurrent laat gaan dan heb je iets niet goed gedaan in je verkoopverhaal/strategie.
shogun zegt
@azuli: snap ik, maar wat jij omschrijft is dan wel weer een Pull-strategie waar de gemiddelde nederlander best allergisch voor is. deze wil liever zelf rondkijken en dan voor kunnen leggen wat ze willen hebben (en weten wat de verkoper nog voor hun aan de prijs kunnen doen).
het is misschien nog wel veel leuker om die klant die precies denkt te weten wat hij wilt, aan een model te krijgen waar hij zelf nooit over na heeft gedacht…
ach, ik ben een waardeloze verkoper. ik probeer aan mensen altijd te verkopen wat ik helemaal geweldig vind.
waarna ze iets compleets anders kiezen. gelukkig is t m’n werk niet.
fanboy zegt
Dit was voorspelbaar wat mij betreft.
rijnounsdoor zegt
Mercedes heeft als enige fabrikant door het aantal wielen ook een leuke variabele is voor het creëren van een niche.
schaap zegt
Het zijn eigenlijk juist de nichemodellen die mij het meeste aanspreken.
Heb zelf een CLA Shooting Brake, ook een nichemodel eigenlijk. Privéwagen, geen leaseuitvoering.
Bij BMW hebben de 4GC, 6GC, X6 en Z4 mijn voorkeur.
Bij Mercedes ben ik juist fan van de alle coupé’s en cabrio’s, ook van de GLC Coupé.
De gewone modellen, vind ik te gewoon vandaar ook mijn keuze voor de CLA ipv de C break.
Dutchdriftking zegt
De dealer blijft z’n showroom maar uitbreiden…
E34M5Touring zegt
Ik sprak in de States ooit eens een Filiaalhouder van een aantal McD restaurants. Ik was benieuwd waarom er in een plaatsje van niks toch 5 filialen van McD zaten. Hij zei, zodra er hier een restaurant op de fles gaat bieden we op die locatie. Want als we dat niet doen gaat er een concurrent zitten en verliezen we marktaandeel. Krijg een beetje het idee dat een aantal merken ook volgens die strategie werkt. Laten we het maar maken want straks doet een ander het en verliezen we klanten.
mrrallycross zegt
Wat een gejank. Had ze aan het begin ook wel kunnen vertellen
bartsmit zegt
Waarom dan geen M3 Touring? Daar heb je nog wat aan als vader van twee kids.