Nog niet, althans…
We vroegen het onszelf al af na Genève: waar blijven die échte EV-verkoopknallers nou? Al jaren worden we warm gemaakt als de accu’s van een Tesla P100D na een paar lauches in Ludicrous Mode met deze ‘nieuwe’ techniek. Zo schreven we in 2005 al over een elektrische Lamborghini. maar we zien nog altijd geen EV’s terug in de geijkte lijstje van de meest verkochte auto’s. Het wordt toch langzaamaan tijd, niet?
BMW CEO Harald Krüger bevestigt vandaag echter wat wij al dachten: de massaproductie van EV’s is simpelweg nog niet winstgevend genoeg. Harald zegt dat BMW er daarom bewust voor gekozen heeft te wachten met het opschalen van de productie van EV’s. De eerste EV van het merk kwam in 2013 op de markt. Momenteel is BMW naar eigen zeggen bezig met haar ‘vierde generatie Electric Drive-technologie’, die te vinden is in de gelifte BMW i8. Pas bij de volgende generatie, acht de eindbaas de tijd rijp om EV’s naar de massa te brengen.
We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive. We do not want to scale up with the fourth generation.
De percentuele kostenbesparing van de vijfde generatie ten opzichte van de vierde bedraagt volgens Krüger een ‘getal met twee cijfers voor de komma’. Maar, moeten we dan nog héél lang wachten op meer BMW EV’s? Nou nee, dat ook weer niet. Volgend jaar start het merk met de volledig elektrische MINI en in 2020 komt er een X3 op stroom. Het merk heeft zeven miljard uitgetrokken om tot 2025 25 geëlektrificeerde modellen op de markt te brengen, waarvan twaalf pure EV’s. Maar goed, toch nog even geduld hebben dus…
mundus zegt
BMW: “We melken graag de oude markt nog even helemaal leeg voordat iedereen over een paar jaar toch weer aan nieuwe EV’s moet.”
henk_he zegt
@mundus: ik dacht even dat je Lincoln was
mundus zegt
@henk_he: …onzin !!
dan was het meer..
BMW is dure troep.. koop beter hyundai
Prachtige bolides.!
…geweest
jochempie zegt
@mundus: je vergeet spatie puntje puntje
postzegel zegt
@jochempie: Klein detail ..
ward335i zegt
@mundus: uhh nee
koekwaus zegt
@mundus: dan was het eerder “koop een Lincoln..” denk ik
moveyourmind zegt
En terecht…
De schoorsteen moet toch blijven roken.
nicolasr zegt
BMW’s op fossiele brandstof zijn voor paupers! #teami3
dirtylicious zegt
Dikke zever , Tesla heeft met de Model 3 pre orders laten zien dat er genoeg vraag is als je goedkoop kunt produceren!
Ze hebben gewoon niet genoeg batterij capaciteit om aan massaproductie te beginnen.
Geeneen groot merk heeft de capaciteit ervoor.
Ze zijn te laat op de kar gesprongen en moeten daardoor afwachten
Tesla kan het doen omdat ze een beperkte afzet hebben.
560pk zegt
@dirtylicious: dat is nu juist het hele probleem: ze kúnnen het niet, zo blijkt.
simonbv zegt
@dirtylicious: waar heeft Tesla dat laten zien. De verliezen worden op dit moment elk kwartaal groter en groter.
dirtylicious zegt
@simonbv: gij kunt echt niet lezen he, ik heb het over pre orders, niet over geproduceerde autos en zeker niet over hun omzet ….
rhellema zegt
@dirtylicious: maar wat hebben pre orders voor een zin als er niet geleverd kan worden?
acizane80 zegt
@dirtylicious: ja bij tesla is er vraag, maar komt dat omwille van de hype rond tesla, of omdat iedereen zit te wachten op een ev? Zoals velen vergelijk ik tesla consumentem met die van apple, shut up and take my money mentaliteit.
mashell zegt
@dirtylicious: BMW kan het doen omdat ze beperkte afzet hebben. Maar willen het niet doen omdat ze er geen geld aan verdienen. Tesla ook niet, maar die weten telkens weer geld bij investeerders op te halen.
Elja zegt
@mashell: Tesla heeft een marge van 25% op hun auto’s. Ze verdienen er dus goed aan. Wat ze verdienen (en meer) investeren ze alleen direct weer in het bedrijf om te kunnen groeien. Niks mis mee.
autoblogger zegt
LOL: “Harald zegt dat BMW er daarom bewust voor gekozen heeft te wachten met het opschalen van de productie van EV’s.”
Ze hebben er zeker ook bewust gekozen voor een kleinere actieradius!
bmwe46m3balling zegt
@autoblogger: ja natuurlijk al die autofabrikanten zijn niet gek.
cossiekiller zegt
Is een generatie tegenwoordig een jaar??
flutterby zegt
@cossiekiller: De eerste auto was elektrisch. Begin jaren 90 kwam de tweede generatie, de oude Leaf was de derde generatie en de nieuwe Leaf valt onder de vierde generatie. De vijfde zal waarschijnlijk volgen met solidstate accu’s (5 min snelladen voor 300+ km bereik).
jorden zegt
Als je decennia lang je geld en kennis in auto’s met een verbrandingsmotor steekt. Dan ga je niet hals over kop de boel omgooien, je investeringen opbranden. Omdat tesla wat gesubsidieerde bolides op de weg zet… In theorie zouden volgend jaar de straten vol EV’s kunnen staan.
acizane80 zegt
@jorden: gelijk heb je, en eens de ev gemeengoed word gaan die subsidies weg en vraag gaat ook sterk dalen.
hehe zegt
Volgens mij is het ‘probleem’ ook dat electrische auto’s nauwelijks onderhoud nodig hebben. Dat verandert toch sterk je business case
mashell zegt
@hehe: maar niet echt voor de fabrikanten. Die ontwikkelen een auto, produceren die verkopen ze aan een importeur en klaar. Maar voor de dealer bedrijven verandert er veel. Die verdienen nu hun geld in de werkplaats. En juist dat wordt minder.
Je kunt wel stellen dat met elektrisch rijden er heel veel minder dealer bedrijven met werkplaatsen nodig zullen zijn. De techniek is nog universeler dan nu, dus een BMW electro wagen hoeft ook niet meer onderhouden worden door een BMW dealer.
hehe zegt
@mashell: voor de fabrikant is het toch ook belangrijk dat hij een gezond dealernetwerk heeft.
En zeker nog zo lang de auto’s verkocht worden via die dealers, anders kan de fabrikant beter stellen dat je hun auto’s alleen nog online kunt bestellen.
(Zoals Tesla al doet)
Heb zelf dit jaar een LEAF besteld en de verkoper zei al dat als dit echt doorbreekt, ze monteurs moeten gaan ontslaan. De auto is feitelijk onderhoudsvrij
chimaera zegt
@hehe: Het is nog maar de vraag of ze écht minder onderhoud nodig hebben. Dat zullen we over een aantal jaren pas zien, als accupakketten, koelsystemen, remgeneratoren en elektromotoren pas écht beginnen te slijten.
chimaera zegt
@chimaera: Laat staan de honderdmiljoenmiljard computers en printplaten. Als ik al zie hoe die stukgaan bij m’n 525i van 23 jaar oud Xd.
jorden zegt
@hehe: Zo’n 4 a 5 dealers verspreid door het land zou dan in de toekomst wel voldoende moeten zijn. áls er daadwerkelijk nauwelijks onderhoud nodig is voor een EV.
torsen zegt
Whaaat?!? No munnieee???
racerx zegt
@torsen: RIP Sikke vd Veer
chimaera zegt
Vijfentwintig modellen!? The hell. Vroegah, bouwden ze nog een 3, 5 en 7ér, was dat niet voldoende?
fanboy zegt
Tja, je kunt wel afwachten gaan doen, tot de techniek goedkoper is geworden om te produceren. Maar dan stel je je wel afhankelijk op.
Je ziet Tesla, die hebben natuurlijk wel hun productieproblemen (dat is de onervarenheid), maar die hebben ook een mega accu fabriek gebouwd. Die drukken zelf de kosten naar beneden door alles op te schalen.
Als Tesla dan niet van de productieproblemen hadden, dan draaiden ze nu al gezonde marges. En tevens ook de reden waarom ze de Tesla truck voor een goede prijs kunnen aanbieden, puur door de opschaling van de grote accufabriek.
sjeemsbond zegt
‘Monnie’ is geen Nederlands woord. Mocht je refereren aan het Engelse woord voor geld, dan is dat money. (Waarom die verloedering van de NL taal?)
jaapiyo zegt
@sjeemsbond: sorry ik probeer geforceerd mijn jongere collegae bij te houden..
torsen zegt
@sjeemsbond: Het is allemaal de schuld van famkelouise.