Vanaf 8 maart is de tweede generatie BMW M3 Sedan leverbaar. Op het prijskaartje zal een prijs vanaf 94.850 euro staan.
BMW meldt ons verder dat vanaf maart tevens de nieuwe zeventraps M Dual Clutch Transmission (M DCT) leverbaar is. Hierbij is de transmissie gecombineerd met twee geautomatiseerde koppelingen waardoor er aanzienlijk sneller geschakeld kan worden zonder onderbreking van het vermogen. Uniek is dat M DCT standaard gecombineerd is met BMW Drivelogic. Hierdoor kan er uit verschillende schakelprogramma’s gekozen worden die elk hun eigen karakteristiek bieden. De BMW M3 Sedan met M DCT zal 98.900 euro gaan kosten. Genoemde prijzen zijn inclusief de belastingwijzigingen van 1 februari 2008.
wapz zegt
Is dat goedkoper dan de coupe?
autoblogger zegt
Yepper
Walvius zegt
deze m3 sedan is echt ontzettend mooi , ik vind de coupe eerlijk gezegt wel mooier maar als je een snelle sedan zoekt onder de ton zou ik deze zeker niet vergeten! goed gedaan bmw weer een prachtexemplaar .
Robbert W zegt
Liever de coupe. maar deze is beter voor mensen die vaak medepassagiers laten meerijden. voor een sedan toch erg fraai.
CSL zegt
Zo te horen is het verhaal van M5 en M6 ook bij de 3serie compleet.
RA999 zegt
Hij is goedkoper, maar je levert wel in op design. Ze hebben dan wel die dikke lip bij de nieren weggehaald maar de achterkant is nog steeds onverminderd lelijk…
CasperH zegt
@ Wapz: om precies te zijn, 11455 euro goedkoper.
Ik vind dat persoonlijk een bizar prijsverschil eigenlijk…
Floris zegt
Meer dan 11k goedkoper dan de coupé? Dat is wel een heel groot verschil ja.
rikkon zegt
@ Lexus IS-F: Wat een lieve kleine spiegeltjes!
Stijn zegt
@Casper
Is altijd zo bij BMW. Kijk eens naar het prijsverschil tussen de M5 en de M6, daarvan val je pas achterover!
Ralph zegt
Komt er ook een M3 Touring? kwestie om de familie compleet te maken…
FabianVTR16V zegt
Is een mooie wagen moet ik zeggen ! 8)
Alleen de wielkasten achter vallen een beetje tegen (zo op de foto)
CasperH zegt
@ Stijn; die worden als twee totaal verschillende auto’s gepresenteerd en zijn dus minder vergelijkbaar. Dit zijn twee auto’s uit de 3 serie. Juist dáárom vind ik het verschil zo achterlijk groot.
Rick dos zegt
Dit is inderdaad een bizar groot verschil. Maar ook t.o.v. z’n concurrenten. En denk ook niet dat je nog een waslijst met opties moet bestellen, want het meest gangbare zit er al standaard op.
IDP zegt
Prijsverschil zit ‘m in het carbon dak en uitrusting. Touring komt 2e helft ’08 pas. Eerst nog de cabrio.
CasperH zegt
@ Rick Dos; hij kickt inderdaad menig concurrent zijn ass, prijstechnisch gezien. Nu maar hopen dat er een prijzenoorlog ontstaat. Dan kunnen we straks allemaal een M3/RS/AMG kopen 8)
Rick dos zegt
@casper
Kan m’n AH bonuskaart eindelijk z’n nut eens bewijzen! ;)
AppelFlap zegt
Achterkant bleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh
Jori zegt
Geef mij maar een C63 AMG voor hetzelfde geld
Dotternetta zegt
Maar dit is toch een hele andere klasse auto als de Lexus. Alles is kleiner (zelfs de spiegels). Je moet de Lexus vergelijken met de M5 denk ik..
Dotternetta zegt
Deze heeft ook te kleine achterwielen. Ik begrijp dat de wielkast kleiner kan omdat de wielen niet sturen, maar ik vind het nergens naar lijken (net als bij de Lexus IS-F
Davidov zegt
@ IDP: Er komt dus echt een Touring? :)
@ rikkon: En wat ben jij dan….een autofluisteraar?
Pordon zegt
Wat een lelijke wagen is dit geworden zeg. vind de M3 coupé nog wel gaan maar dit is echt gewoon lelijk. ook al is deze goedkoper als je toch rond 1 ton aan het shoppen bent maakt dat beetje ook niet meer uit.
op 1: C63 AMG
op 2: RS4(kan niet wachten tot de nieuwe RS4)
en ergens 10 treden lager: M3
Yves zegt
Zijn dit de prijzen voor nederland????
Ik denk het wel hé
speedlimit zegt
Tja de sedan mag dan de “goedkoopste” zijn maar dat is ook aan z’n uiterlijk te zien…uberlelijke m3 dus die sedan.
DennieFR zegt
Vooral die coupeneus doet de sedan erg goed!
Van de ene kant zouden alle sedan’s die neus moeten krijgen,aan de andere kant moet ie puur voor de M3sedan blijven voor onderscheid ;)
mashell zegt
“maar deze is beter voor mensen die vaak medepassagiers laten meerijden”
Het blijft een 3 serie, waar je liever niet achterin gaat. Deze is gewoon voor mensen die vinden dat als ze een vermogen voor een auto betalen het dak ook meegespoten hoort te worden.
Citrofiel zegt
Nou w0o0dy, is de M3 dus toch goedkoper dan de IS-F… :(
Rest nog het uitrustingsniveau om het goed te maken.
majinstar zegt
Zonde. Ze hadden de gewone e90 versie moeten gebruiken ipv van de coupe.
majinstar zegt
Toevoeging ( De neus )
fr@nk01 zegt
Nu vind ik de cabrio toch wel leuker, het dak moet er gewoon af!
Ca.dil zegt
Gellukig niet zo’n debiel carbon ongespoten dak… Wat een patsdak is dat!
w0o0dy zegt
I’m amazed, dat prijsverschil is HUGE…. is de coupé m3 nu te duur of deze te goedkoop? De duurste 335i met 4wd in high exec uitvoering kost ongeveer 5 mille minder dan de coupé…. dan zou het logisch zijn dat deze ongeveer net zoveel minder zou kosten als de m3 coupé.
Verder is de auto opeens een stuk goedkoper dan de IS-F, de C63 AMG en waarom? Waarom zou BMW deze zo laag in de prijslijst zetten? Volgens mij waren ze bezig de winst per euro omzet te optimaliseren….
Ik zou zeggen dat de M3 Coupé te duur is… dat prijsverschil maakt de auto niet waard door een carbon dak….. Is de uitrusting wel hetzelfde?
Jorden zegt
Carbon is nou éénmaal een peperduur goedje!
Kan goed dat er een paar duizen euro’s verschil aan het dak te wijten zijn!
floryn zegt
@ Dennis
mijn complimenten aan autoblog voor de foto’s die de laaste tijd onder de artikelen komen te staan dit is erg fijn
Chorizo zegt
Toch wel één van de meest overprijsde (om niet te zeggen netvliesverwoestend lelijke) auto’s ooit.
Subjectief? Misschien, maar ik kan je zo vertellen dat de winstmarge op dit ding (véél) meer dan 50% is.
Jan zegt
weten jullie ook de Belgische prijzen? Deze zijn meestal een pak goedkoper.
Robin zegt
best wel heel lelijk
Mercedes-B C 63 AMG zegt
Ze hoeven de onderlinge vergelijking niet te doen want de Mercedes C 63 AMG zal wel winnen. Volgens velen zag de BMW m3 er sportief uit klopt rekening houdend met het feit dat dat een coupe was en dit een sedan. Beiden hebben toch een ander karakter. De C 63 AMG verslaat zowel de coupe als de sedan. Ik vind de C is strakker, dynamischer, mooier en sneller. De BMW is kaal van binnen en de zetels te hard en de buitenspiegels zijn niet mooi.
AMG is gewoon gruwelijk
Chorizo zegt
Idd, de AMG is ook gruwelijk.
George zegt
Fantastische en prachtige auto de E90 M3 sedan. Een ding vind ik wel erg jammer en dat is de bobbel op de motorkap. Dit stoort zowel bij de sedan als bij de E92 Coupe. Ik snap niet dat er zoveel mensen lopen de zeuren over de E90 , het is nog steeds het best verkochte model van het meest verkopende premiummerk ter wereld!
willie zegt
goed om te lezen dat menigeen hier aangeeft dat het uiterlijk toch wel zwaar ter discussie staat. niet voor niets dat bij de getoonde foto’s de achterkant zoveel mogelijk weggemoffeld is. waarom besteden ze bij bmw niet eens net zoveel tijd en aandacht aan het in- en exterieur als aan de motoriek? volgens mij heeft bmw op deze manier audi royaal in het zadel geholpen, want audi biedt vergelijkbare prestaties, maar een design dat niet protserig is en dat qua verhoudingen wel klopt. mocht dat voor de bmw designers een brug te ver zijn, dan zou ik zeggen plak eens een achterkant aan de 3,5,6 en 7 serie die wel bij de rest van de auto past. over de 1 en x-serie kunnen we gevoegelijk beter helemaal zwijgen…
Rick dos zegt
Je hebt conservatieve mensen en je hebt progressieve mensen.
De conservatief gaat voor de Audi en de progressief gaat voor de BMW.
Het is het yin en yang…
Mercedes zegt
progessieve mensen gaan voor een prius
Rick dos zegt
Een conservatief denkt bij progressief aan een Prius.
w0o0dy zegt
@Rick dos: moet je conservatief zijn om voor een auto met een minder wild uiterlijk en minder wild/extreem weggedrag te gaan? Dat is nogal kort door de bocht. Smaak en understatement zijn niet hetzelfde als conservatief…
Rick dos zegt
9 van de 10 keer wordt smaak daardoor wel gedicteerd, laat die ene dan net de uitzondering zijn die de regel bevestigd.
Ron zegt
@Mercedes-B C 63 AMG: voorlopig zie ik alleen nog testen waarbij de M3 gehakt maakt van de AMG op het circuit, wat wel iets zegt over de handling. Jij noemt uitsluitend subjectieve opmerkingen zoals: `zetels te hard, spiegels niet mooi`, het zou leuk zijn als je volgende keer iets objectiever uit de hoek kan komen in plaats van met dat `mercedes brilletje` van je.
@w0o0dy: Niets ervan, Prius rijders zijn conservatief en niet zo´n beetje ook ;)
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik ben niet erg conservatief, maar de styling van BMW is absoluut niet mijn smaak…. te druk en misschien wel progressief, maar niet harmonisch genoeg (naar mijn smaak).
De Mazda concepts bijvoorbeeld zijn enorm progressief qua styling maar die vind ik geweldig… juist vanwege weinig onnodige lijnen en zeker geen uitstekende spoilertjes, randjes en andere frutsels…..
Rick dos zegt
@wOoOdy
Dat kan en dat is je goed recht. Zo is het ook mijn goed recht om ze wel mooi te vinden (en niet altijd zonder kritiek overigens) en miljoenen anderen die deze auto’s kopen.
Maar goed, dan gaan we het weer over smaak hebben en dat gezegde ken je wel.. ;)
prijsverschil zegt
prijsverschil komt voort uit een iets andere standaarduitrusting. de coupe heeft meer zaken standaard. daarnaast is het ook gewoon beleid een prijsverschil tussen de 2drs en de 4 drs te houden.
Nathan zegt
ik ben geen echte bmw fan,maar ik vind de sedan er zeker niet mis uit zien…
oogt naar mijn mening een pak mooier dan de coupé
Mls zegt
ik vind hem echt mooi! zou deze zeker overwegen mocht ik een tonnetje te besteden hebben ;)
Sorcerer zegt
Ik vind ‘m mooier dan de coupé (behalve de achterlichten…… maar da’s te fixen door de bovenste rode delen te vervangen met witte; is intussen al fabrieksoptie geloof ik :))
CasperH zegt
@ Rick Dos; ik ben het vaak wel met je eens, maar door mensen die voor Audi kiezen in het hokje conservatief te duwen maak je toch wel een grote fout imho. Net zo goed als dat je een grote fout maakt door iedereen die een BMW kiest in het hokje progressief te duwen.
Beide merken hebben auto’s met conservatieve én progressieve eigenschappen. Een 3 serie of een A3 kan je beiden weinig progressief noemen. Een X6 of een R8 kan je beiden niet conservatief noemen. In feite doe je precies hetzelfde als de pubers die roepen dat Mercedesrijders taxichauffeurs zijn, Audi rijders saai zijn en BMW rijders allemaal op het kamp wonen. Je gebruikt er alleen duurdere woorden voor.
Mensen in hokjes duwen is onzin. Laat iedereen lekker zijn eigen smaak hebben en bepalen in welk hokje hij of zij wil passen. Nogmaals: meestal ken ik het met je eens zijn, maar in dit geval ben ik van mening dat je de plank volledig mis slaat.
Benjamin zegt
Chorizo: Misschien, maar ik kan je zo vertellen dat de winstmarge op dit ding (véél) meer dan 50% is.
Dan heb jij niet veel kaas gegeten van marketing. Bij zulke modellen van de fabrikanten moet geld bij. Denk hierbij aan ontwikkelingskosten versus verkoopaantallen. Het gaat bij deze modellen om het gemiddelde in de uitvoeringvarianten omhoog te halen, want de meeste klanten kopen een gemiddelde uitvoering. De instapversie is te kaal en de meest luxeuze uitvoering te duur, dus kopen ze er eentje in het midden. Dit schijnt statistisch bewezen te zijn :) Daar verdienen ze hun geld dan op en niet op de verkoop van deze uitvoeringen.
Btw, als iemand in deze prijsklasse shopt, intresseert die paar duizend euro ook niet meer. Of ze uiteindelijk voor een rs4, is-f, amg of m gaan heeft dan te maken met smaak en feeling bij een auto(merk)
Bratwurst zegt
@ Benjamin
Noem me gerust dom en kaasloos (ik bén marketeer, maar goed), maar als jij me kan uitleggen hoe het komt dat je in de US een 335i kan kopen voor 38000 USD, ofte een kleine 26000 Euro, en je voor dezelfde auto in ‘goedkope autoland’ België (de Nederlandse prijzen zijn opgeblazen door de taksen en belastingen allerhande) 44600 Euro moet neertellen, dan ben ik erg benieuwd.
Die 26000 Euro daar bouwt BMW de auto voor (inclusief R&D), exporteer hem, vervoert hem naar US, importeert hem, verspreid onder de dealernetwerken.. en nog maken ze dikke winst.
(van een M3 sedan is nog geen US prijs bekend voor zover ik weet, vandaar)
Overigens is het een mythe dat je niet naar een paar duizendjes kijkt als je het je kan veroorloven, er zijn steeds andere zaken (generic competitors, weetjewel) waar je je geld aan kwijt kan. Eens dat je zover bent dat je niet meer weet wat te doen met je geld, ben je allang geen M3 koper meer.
Davidov zegt
off-topic: whah ik ben ook kaasloos (insiders only :p )
Jorden zegt
Deze sedan en de a.s. m3 cabrio en touring komen puur om de kosten wat te drukken! er word echt geen bakken met geld verdient aan een model wat relatief weinig verkoopt en zo’n hoop ontwikkelings werk met zich mee brengt!
Het is gewoon goed voor het merk imago. al die M modellen.
w0o0dy zegt
@chorize en Bratwurst….. we beginnen met de basisprijs van een auto…. daar verdient een dealer ongeveer 8% op…. dan hebben we natuurlijk nog de BPM en dat is ongeveer 42% opslag, niet de slurptax vergeten en over die prijs berekenen we dan nog even 19% btw…..
cijfertjes? Komt ie een 330i kost standaard in NL ongeveer 50.000 euro…zonder belastingen is daar nog maar 31.700 van over (btw= 6000 euro en de bpm bijna 12.000)…. daar gaat zeg maar 8% tot 10% marge af voor de dealer… Dus BMW levert de auto aan de dealer voor minder dan 30.000 euro…. Als BMW meer dan 25% daarvan als winst (dus na aftrek van transport en productiekosten) in de zak weet te houden dan doen ze het goed…..
CSL zegt
@Bratwurst
In Nederland wordt je letterlijk bestolen door de regering.
26000 voor een nieuwe 335i?
fr@nk01 zegt
@off topic
Yin yang is voor een geheel anders bedoelde begrip van tegenstellingen!
Heeft weinig van doen met progressief en/of conservatief(de overtreffende trap hierbij is dan alsware agressief!), maar veel met de menselijke balans activerend tussen saamhorigheid harmonie broederschap kracht en emotie, gebonden principes die sommigen onder ons deels ontberen.
Ga dit dus alsjeblieft nu niet verkrachten met dergelijke ongepaste woordkeuzes.
Sausage zegt
@Woody
Je redenering klopt voor Nederland en Denemarken, niet voor de rest van Europa.
@CSL
http://www.bmwusa.com ‘build your own’. Ik kwam erachter toen een buddie uit New Jersey me wist te vertellen dat hij een nieuwe gekocht had voor het geld dat je in NL betaald voor een 1serie diesel.
Geef toe dat je je dan een béétje bestolen voelt.
PS fr@nk, what the hell doe jij op je cornflakes? It sure as hell ain’t sugar.
fr@nk01 zegt
Afijn, nu de prijsstellingen zijn gepubliciteerd is het volgende op te maken.
Qua configuratie en prijzen zitten de gedoodverfde concurrenten nu dichter bij elkaar dan ooit.
Bmw vermeldt nu zelfs als optie(!) – als zoveel zaken gewoon standaard bij de IS-F… – volgende maand(!)..een clutchkoppeling te kunnen leveren(vreemd dat dit er ook niet standaard al opzit, …als ik voor een topversie ga dan verwacht ik ook DE topversie!, simpel).
Kopersgedrag is ondoorgrondelijk, maw de keuze hangt aan diverse ongrijpbare waarden vast dat moeiijk te normen valt.
Kennelijk overkwam dit een merk als Bmw(die zichzelf zo graag als zgn benchmerk profileerd) door nu angstvallig een afwachtende houding te nemen.
Het Bayerns zelfvertrouwen lijkt warempel grenzen te kennen, waarachtig menselijke trekken.
Is dit het bekende ’teken aan de wand’?
…en er staan d’r nog een aantal ongeduldig in de wachtkamer…nee, ik noem ze niet ;-)
fr@nk01 zegt
-edit: doe eens relaxed-
Rick dos zegt
@Casper
Ik zie inderdaad dat we van mening verschillen.
Vooral als je het relateerd aan non-argumenten als Mercedes rijder=taxi, BMW rijder=kamper en Audi rijder=saai. Dit zijn beweringen die makkelijk te ontkrachten zijn.
Bij het begrip conservatief en progressief is dat wel degelijk te relateren aan het individu en z’n koopgedrag. Conservatief en progressief is niets meer en niets minder dan een “state of mind”, een gedachteset die invloed heeft op je eigen wezen.
Het is het onderbewust waar je in velen gevallen niet bewust van bent. Het duidelijk bewust zijn of maken zie je terug in de politiek. Immers je stemt op de partij die jouw gedachtegoed het meest ligt.
Echter, zie je die tendensen ook terug in een ieders smaak en dus koopgedrag. Om het even gechargeerd te stellen, iemand die progressief is die zal je eerder een minimalistisch interieur kunnen verkopen dan iemand die conservatief is.
Neem de door jouw aangehaalde modellen van de respectievelijke merken. De A3 is qua design t.o.v. z’n voorganger niet veel veranderd. Terwijl de 3-serie qua design t.o.v. z’n voorganger een hele andere auto is geworden. Ook hier weer conservatieve veranderingen en progressieve veranderingen. Maar denk niet dat dit zo maar is ontstaan, hier zit een hele studie achter.
Let wel, en dit is een dikke vette let wel ! Zoals ik al aangaf zijn er altijd uitzonderingen, die zijn er namelijk op elke regel, waar het hier om gaat is de regel die algemeen omvattend is.
En v.w.b. het duwen van mensen in hokjes en het liever niet doen is ook een uthopie. Het aard van het beestje (de mensheid) is nou eenmaal niet te veranderen. Het is ook makkelijker voor de mens om niet alles te willen begrijpen en daar dus maar shortcuts in de vorm van “hokjes” te gebruiken.
Maar goed, mijn comment is niet een antwoord op alles. Als je hier mee door zou willen gaan, dan zou je heel het internet kunnen vol schrijven. En ik denk niet dat AB daar op zit te wachten. ;)
Rick dos zegt
relateerd=relateert
Incognito zegt
@ RD
Mooi verhaal met een beperkte zeer subjectieve boodschap. Persoonlijk vind ik de mate van verandering bij zowel een A3 en een 3-serie minimaal, wat betreft uiterlijk.
Rick dos zegt
De beperktheid zit ‘m in de zwaarte van de materie. Je zou, zoals ik al stelde, véél meer ruimte nodig hebben om precies duidelijk te maken van wat ik bedoel.
Subjectief is het geenzins. Dat wat ik geschreven heb en wat ik er van weet, is te onderbouwen met verschillende studies.
K.Kalkan zegt
Ik vind persoonlijk de BMW M3 Sedan een erg leuke auto :D
trouwens, voor het verschil tussen de prijzen van de M3sedan en de RS4 kan je een M3 sedan kopen en opleuken (Bijv. leuke rood-witte achterlichten ;) ) en een race-uitlaadje eronder of wat dan ook, dus doe mij maar de M3 als ik ooit een ton heb en mn rijbewijs :P
Bokworst zegt
Maak een zin met “BMW fanaten”, “strohalmen” en “grijpen” :
“De beperktheid zit ‘m in de zwaarte van de materie.”
“Kopersgedrag is ondoorgrondelijk, maw de keuze hangt aan diverse ongrijpbare waarden vast dat moeiijk te normen valt”
“Een conservatief denkt bij progressief aan een Prius.”
” maar veel met de menselijke balans activerend tussen saamhorigheid harmonie broederschap kracht en emotie, gebonden principes die sommigen onder ons deels ontberen.”
Stuiter : http://investing.businessweek.com/research/stocks/snapshot/snapshot.asp?capid=704634
Maak nu een zin met : “lelijke” “overprijsde” “verkopen” “slecht”.
fr@nk01 zegt
@sausage
ik heb op je ‘gereageerd’, echter m’n ’tekst’ kwam niet door de goedkeuring heen van de toelatingscommissie.
Fijne dag
:-)
CasperH zegt
@ Rick Dos; we zijn het totaal niet met elkaar eens, laten we het daar maar op houden ;)
Rick dos zegt
@Bokworst
Connect the dots to see the bigger picture.
@Casper
Ik vind het prima. ;)
Wim zegt
Belgische prijzen M versies (catalogusprijs BTWi):
BMW M3 Berline: 69450 EUR
BMW M3 Coupé: 69550 EUR
BMW M5 Berline: 93350 EUR
BMW M5 Touring: 95850 EUR
BMW M6 Coupé: 115850 EUR
BMW M6 Cabrio: 123000 EUR
Verschil in prijs M3 Coupé en Berline gezien??
CasperH zegt
@ Wim: als dit klopt, dan houdt BMW er een vreemd prijsbeleid op na…
Wim zegt
@ Casper: Ik werk voor BMW en heb deze prijzen hier naast me liggen… :-)
Kristof zegt
@ Wim: zeg dan maar tegen je baas dat ze een rare prijzenpolitiek hanteren zoals Casper zegt ;-)
Jammer van het kleine verschil in Belgie. Zullen in de buurlanden moeten gaan shoppen vrees ik. Jammer voor Bornem.