De BMW i7 heeft een prijskaartje gekregen, dus we kunnen de prijs vergelijken met die van zijn grootste rivaal.
De geschiedenis herhaalt zich. In 2002 was iedereen in rep en roer over het design van de E65 7 Serie. De generaties daarna waren iets minder controversieel, maar twintig jaar later is er weer een Siebener die de tongen aardig los maakt.
Goed, het design van de nieuwe 7 Serie G70 laten we even voor wat het is. We gaan het nu hebben over de prijs van de 7 Serie. Of eigenlijk moeten we zeggen: de prijs van de i7. In eerste instantie is namelijk alleen de elektrische i7 leverbaar in ons land. De ‘echte’ 7 Serie volgt pas over een jaar.
BMW begint ook maar met één variant: de i7 xDrive60. Het is voorlopig dus heel overzichtelijk. Zoals je al af kunt leiden uit de naam heeft de i7 xDrive60 een elektromotor op de achteras én op de vooras. Samen zijn deze goed voor 544 pk en 745 Nm aan koppel. De range komt volgens de WLTP-cyclus uit op 590 tot 625 km.
Wat kost zoiets? Dat kunnen we jullie precies vertellen. De BMW i7 xDrive60 heeft een vanafprijs van €141.809. Uiteraard is het een kleine moeite om de prijs flink op te laten lopen. Als je bijvoorbeeld het ‘M Sportpakket Pro’ en two-tone lak aanvinkt zit je opeens op €168.282,50.
Om deze prijs in perspectief te plaatsen pakken we natuurlijk ook even de concurrentie erbij. Beter gezegd: de concurrent. De enige directe rivaal is namelijk de Mercedes EQS. Die is er in vier smaakjes, waarvan de EQS 580 het best te vergelijken is met de i7 xDrive60.
Die versie heeft namelijk ook twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 523 pk. Dat is minder dan de i7, maar de EQS heeft wel flink meer koppel: 855 Nm. De range zit ongeveer op hetzelfde niveau, namelijk 616 km. Mercedes vraagt voor dit alles €157.490. De vanafprijs van de i7 ligt dus beduidend lager.
Qua standaarduitrusting ben je in beide gevallen gewoon van alle gemakken voorzien. De velgen van de i7 zijn standaard wel wat aan de kleine kant. Verhoudingsgewijs dan, want het zijn alsnog 19 inch velgen. De EQS heeft standaard echter 22 inch velgen, wat dus eventjes drie maten groter is.
Als je zelf een beetje wil spelen met velgen, kleuren en andere opties, dan kan dat ook. De configurator van de BMW i7 staat namelijk al live. We zouden zeggen: leef je uit!
Dutchdriftking zegt
Even gerommeld met de configurator, het blijft helaas een lelijk hok. Hopelijk is de i5 beter gelukt.
alfarosso zegt
Hij is in ieder geval spuug lelijk wat is bmw toch allemaal aan het doen
neymar zegt
Wat is een beauty de nieuwe 7 Serie 😍 Prachtige design!
ffw88 zegt
Willem e, ben jij het?
rrk147 zegt
@neymar: nog ff erbij vermelden dat de 7 serie de vedette in de klasse is.
ffw88 zegt
😂
Benny_Weisz zegt
Gevoelmatig denk ik dat bij elektrische auto’s het aantal kW’s (pk) relevanter is dan de koppel (Nm), sinds de koppel toch al voor de volle 100% beschikbaar is al vanaf 1 rpm….. Of maak ik een denkfout?
ouwedibbes83 zegt
@Benny_Weisz: ik dacht koppel de kracht is die geleverd kan worden en vermogen de arbeid is, dus die kracht maal de toeren. De kracht heb je nodig om in beweging te komen, zeker als je zwaar bent, het vermogen is wat maximaal geleverd kan worden op volle toeren.
De Benz levert dus meer kracht, maar als die ook meer weegt is hij niet perse vlotter. De BMW heeft niet significant meer vermogen, maar zou met gelijke lucht- en rolweerstand ietsje harder kunnen gaan.
michiel_vandelft zegt
@Benny_Weisz: Je maakt een denkfout, want 300nm vanaf 1rpm is een hele ander ervaring dan 600nm vanaf 1rpm, nog ongeacht het aantal kw :)
saxoke zegt
@Benny_Weisz: qua motoren lijkt dat te kloppen, maar het is niet meetbaar op de weg. Autoweek heeft enkele elektrische auto’s op een testbank gehad en ze meette toen niet het vermogen/koppel bij te/min maar bij een bepaalde snelheid, gelegen vanaf 0km/u plankgas tot t ophoudt (denk ik). Daarin zie je dat ze op lage snelheid altijd veel meer koppel hebben dan opgegeven, maar als max vermogen klopt het wel wat ze leveren. Daarbij verminderen veel elektrische auto’s op hoge snelheid het vermogen. Vooral om de batterij te sparen. Een auto als een Mustang Mach E zou met 480pk zou binnen een seconde of 8 de sprint 100-200 moeten kunnen doen. Hij is op 200km/u begrensd, maar dan zou ie nog hard in de begrenzer kunnen knallen. Met 480pk doet hij er 53 seconden over. Dus het max koppel vanaf 1tr/min klopt ongeveer wel, maar op hoge toeren is het minder.
tvr1974 zegt
@Benny_Weisz: belangrijker zijn range en laadsnelheid.. Liever een auto die in 10 min 500km laadt dan 600 in 30min..
berlinetta zegt
Echt mooi vind ik hem niet, maar hij is in ieder geval wel beter gelukt dan die elektrobanaan van Mercedes. Dus mocht ik moeten kiezen, dan zou ik voor de i7 gaan. In het zwart met M-pakket vind ik hem ergens nog best gaaf.
kniesoor zegt
Lekker, bananen. Dus ik neem de EQS wel 🍌
560pk zegt
@berlinetta: +1 hier
Richmond zegt
Bij ons heeft er al iemand eentje besteld voor 200k
waterisnat zegt
@benja01: ambtenaar?
frank2b zegt
@waterisnat: waarschijnlijker grootaandeelhouder.
Pordon zegt
Wat is die EQS dan opeens een prachtige wagen als je het vergelijkt met deze i7.
917 Porsche + Audi zegt
Indien ik vermogend zou zijn zou ik gaan voor een Taycan of GT E-Tron RS. Toch heel wat beter geslaagd dan een EQS of die I7.
autogeak zegt
Ik vind het wel echt een lastige keuze hoor die EQS of i7. Welke is nou het lelijkst?
mp014 zegt
@autogeak: 😂 inderdaad! Zowel BLW als MB is flink de weg kwijt! Had nooit gedacht dat ik Audi (de etron GT RS dan) mooier zou vinden dan die andere 2. (3)
MB EQS, BMW i7, Porsche Taycan of Audi etron GT RS
Porsche of Audi dan maar?
Of toch een lucid Air???
mashell zegt
Taycan en E-tron GT RS worden veel meer als sportwagens in de markt gezet, die zijn een stuk krapper en minder comfortabel.
Rick-dos zegt
Zo zie je maar dat smaken echt verschillen want ik vind de 7 serie er echt niet verkeerd uitzien. Alleen die velgen vind ik afgrijselijk maar dat is makkelijk op te lossen.
Sport EV zegt
Brrr… wat een gedrocht!
AudiRS zegt
60k te duur.
Svenska II zegt
Dat interieur! Hahahaha! Ik denk dat Roy Donders er direct 1 bestelt. Dat kan toch niet???
frank2b zegt
Mooie, rustig en strak gelijnde wagen, compleet met hofknikmeister.
Kom maar door!
jannemannl2000 zegt
geef mij maar de 7-serie met de v12
i7.. alleen de naam al
canon4ever zegt
Hm bezuinigd op de luchtroosters?