Yo dawg, BMW heard you liked screens. So they put a screen in your screen, so you can watch a screen while you watch a screen.
Slecht nieuws voor tegenstanders van allerlei schermen in auto’s. Tenzij je een DeTomaso P72 koopt, zal de scherm-bonanza alleen maar toenemen in moderne auto’s. Waar BMW-fans nog och en wee klagen over het verdwijnen van de simpele rood oplichtende klokken ten faveure van schermpjes, gaat BMW alweer een stap verder. De nieuwste versies van iDrive zullen namelijk een groot deel van de informatie op het scherm over de gehele breedte van het voorraam projecteren als ‘head up display’.
Ons aller Adrian van Hooydonk plaagde ons onlangs al hiermee op zijn eigen Instagram account. Hoewel niet zo erg als met de styling van de BMW XM, 7-Serie en 5-Serie, uiteraard. Inmiddels heeft BMW ook zelf een dromerig filmpje online gezet om ons voor te bereiden op wat komen gaat.
Hoewel je het is de video allemaal maar wazig kan zien, is helder wat de bedoeling is. BMW wil met de nieuwste versie van iDrive de traditionele Head Up Display serieus gaan uitbreiden. Over de hele breedte van de voorruit, wordt informatie geprojecteerd vanuit een centraal infotainmentscherm. Het slechte nieuws daarbij is dat dit centrale scherm vermoedelijk de plek inneemt van de fysieke knoppen die nog resteren in de betere moderne BMW’s.
Eerder sprak BMW nog over BMW Panoramic Vision, maar de iDrive naam blijft dus gewoon. De nieuwe tech wordt definitief gelanceerd op de Consumer Electronics Show in ‘de Vegas’ volgende week. Het eerste model wat er gebruik van gaat maken komt ook al dit jaar op de markt. Dat wordt namelijk de nieuwe iX3 aan het eind van het jaar. Kwaliteitspublicaties speculeren dat ‘iDrive X‘ zoals BMW het ook wel noemt, ook in facelifts van bestaande modellen opduikt. Word jij daar warm van? Laat het weten, in de comments!
tortuga zegt
fixed
ttr6 zegt
Ik vind de huidige head up fantastisch dus laat mij graag positief verassen over de nieuwe versie
ericc zegt
Deden ze dit al niet bij de film “mission impossible “ bij het prototype van de i8?
iphonistvongates zegt
De volgende 12 ontwikkelingsstappen zijn om van de F-35 (JSF) helmet tech aperture een betaalbare civiele toepassing vinden in de automotive HUD-systemen. Oogtracking gecombineerd met de volgende generatie Night Vision geprojecteerd door het HUD in de voorruit zal leiden tot beter anticiperen tijdens slecht/donker zicht.
Janus zegt
Opnieuw een reden om BMW niet meer te overwegen als volgende auto. In al die modellen zit tegenwoordig al dat curved display. BMW wordt steeds minder BMW qua beleving.
Richmond zegt
Want beleving is afhankelijk van het soort dashboard dat je hebt?
Gulli zegt
Maar we rijden binnenkort toch allemaal autonoom met onze nieuwe BMW’s? Hebben we dat scherm dan nog wel nodig? Of is het meteen een voorproefje op Netflix op de voorruit?
Dutchdriftking zegt
Headup display is geniaal, meer daar in tonen betekend minder je ogen van de weg af, dus daar ben ik helemaal voor. Maar hou gewoon de iDrive controller welke je blind kunt bedienen.