Deze BMW M760Li occasion is een héél stuk betaalbaarder dan voorheen.
Afgelopen weekend hadden we in de Autoblog advies-rubriek een aanvraag van een moedige aanvrager. De persoon in kwestie wilde een auto die nieuw extreem duur was, maar waarbij de afschrijving zijn werk al had gedaan.
Gek genoeg hadden we niet de BMW M760Li genomineerd. De twaalfcilinder Beamer is namelijk traditioneel een ramp als het gaat afschrijving. De reden daarvoor is simpel. Ten eerste is de vraagprijs nieuw enorm hoog. De opties die mogelijk zijn, zijn eveneens prijzig. Tel daarbij lekker wat CO2-boete op en je komt tot een hoog bedrag. Omdat de auto’s een vermogen kosten om alleen al rijdend te houden en niemand daar op zit te wachten, verdampt de ‘investering’ sneller dan aandelen World Online.
BMW M760Li occasion
Al helemaal als je er een beetje mee gaat rijden. Zoals met deze BMW M760Li occasion uit 2018. De auto heeft in de afgelopen 2,5 jaar iets meer dan 80.000 km gereden. Dat is niet extreem uitzonderlijk, maar wel prijzig met het verbruik van de V12 motor. De eigenaar zal er niet wakker van hebben gelegen, maar wel genoten van de vorstelijke techniek. Het is namelijk een 6.6 liter V12 met twee turbo’s, goed voor 610 pk aan vermogen en 800 Nm aan koppel. Kortom, het dikste van het dikste en het duurste van het duurste.
Captains of industry
De captains of industry kijken niet rationeel naar zo’n auto. Die willen maximaal genieten van het beste dat de autobranche hen te bieden heeft. Nu is het tijd voor een volgende, waarschijnlijk. Deze BMW M760Li occasion staat namelijk te koop. De vraagprijs voor de auto is een heel erg redelijke 87.500 euro. Dat lijkt een hoop geld, maar het is echt een koopje. Sowieso, een nieuwe 7 Serie kost 111.364 euro. Dan heb je ook een schrale diesel. Een V12 is niet meer leverbaar, maar de dikste V8 (750Li xDrive) kost 172.623 euro.
Prijs BMW M760Li occasion
Maar het wordt helemaal een koopje als je berekent wat de BMW 760Li occasion destijds gekost heeft. Voordat wij het gaan vertellen, moet je even zorgen dat je goed zit. Zet even je koffiekop neer en zorg dat je geen eten of drinken in je mond hebt. Check ook even of de ramen en deuren gesloten zijn, daar het niet ondenkbaar is dat je een kreet gaat slaken bij het horen van de nieuwprijs.
Komt ie: tweehonderdnegentigduizend en vierhonderdnegenentachtig euro. In dit geval is het getal uitschrijven minder schrikwekkend. Want van 290.489 euro naar 87.500 euro is een afschrijving van meer dan twee ton in iets meer dan twee jaar. Met de nieuwprijs van 290.489 euro was deze BMW M760Li occasion alsnog 13.000 euro goedkoper dan de 303.045,82 euro die de M760Li van de rijtest moest moest kosten.
Koop dan!
Daarom willen wij ook iedereen aansporen om deze auto te gaan kopen. Ja, het is geen nieuwe meer. Maar dat heeft als voordeel dat je niet de komisch lelijke grille in de motorkap hebt. En dat achter die bescheiden nieren dus een heuse V12 huist.
De advertentie van de BMW 760Li occasion kun je hier bekijken.
dutchneon zegt
Dit was grotendeels ‘BPM afschrijving” een recente auto die niet binnen de haagse maatstaven past, dus torenhoge bpm..
Eigenaar heeft dus een enorme bijdrage geleverd aan onze zorgstaat
escort77 zegt
Volgens de RDW is voor deze auto 28116 euro BPM betaald. Een hoop geld, maar relatief weinig in verhouding tot de totale afschrijving.
gekkehenk zegt
@escort77: dan is er iets niet helemaal goed gegaan, 28k BPM op een wagen met 294 gr CO2 lukt je al een tijdje niet meer in Nederland 😅
por100 zegt
Inderdaad. Soms wordt het verkeerd geregistreerd, of gaat het om import. Maar als het goed is,is dit een origineel NL auto dus die 28K lijkt mij niet te kloppen.
dutchneon zegt
Ja ik had ook even snel gekeken op de rdw maar daar klopt niks van…. denk dat de rest bpm nog hoger is :D
nickjdeg zegt
@escort77: bpm is volgens kentekencheck totaal 73.049
aalt zegt
Uitgaande van 2 jaar, komt dat uit op een afschrijving van een ‘kleine’ 8.457,88 EUR, per maand….
padoempats zegt
En per dag?
aalt zegt
uitgaande van 2x 365 dagen per jaar… = 278,07 EUR per dag..
saxoke zegt
@aalt: aan 2.5euro per kilometer.
potver7 zegt
Juli 2018, dus tweeëneenhalf jaar. Kun je weer opnieuw gaan rekenen ;)
aalt zegt
:) je hebt gelijk, dus uitgaande van 2.5 jaar – 6.766,30 EUR per maand en ongv. 222,33 EUR per dag aan afschrijving.
Erik zegt
Vorig jaar was schrikkeljaar ……
Johanneke zegt
Wat een ontzettend brute wagen. Kleurtje is een beetje saai, en ik zou de M weghalen, maar voor de rest, wat een gruwelijk ding. Hopelijk blijft ie in Nederland.
Richmond zegt
@Johanneke: die spoiler hoeft voor mij ook niet en gewoon chromen nieren
kareljansen zegt
@Johanneke: Snelst accelererende BMW van het moment, logo zou er van mij wel op mogen blijven!
Johanneke zegt
Een echte M staat voor meer dan alleen in een rechte lijn gaan eh.
rembal zegt
Wel een ton per jaar aan afschrijving aftikken, maar een tientje voor een wasstraat ho maar.
soundgarden zegt
@rembal: hiermee door een wasstraat xD *facepalm*
posthumus zegt
En zo zonde van het duplicaat-1-tje
sportstand zegt
Echt he, dat is ook altijd meteen een -1 in mijn hoofd. Kan een goede verklaring voor zijn, maar ik vind het toch een soort dubieus.
stuko zegt
@sportstand: precies. De perfecte auto laat ik gerust staan met dit cijfertje!
dutchneon zegt
niks bubieus aan, meestal moet je aan zo’n 1tje als iemand niet van je platen af kon blijven. Daar heb je meestal weinig schuld aan…
Robert zegt
@posthumus: schade-auto? het zou véél van die afschrijving kunnen verklaren.
@willeme: misschien moet die opmerking over die aandelen World Online nog ff toelichten aan de millennials hier. Da’s ook al weer zowat twintig jaar geleden, tenslotte, #wewordenoud.
ricksmits zegt
@RRRobert: juist niet, bij schade wordt gewoon oude plaat ingeleverd en krijg je een nieuwe, zonder 1tje. Pas als er een vermist is komt dit ter sprake
dutchneon zegt
vermist? je bedoeld als iemand anders er niet met zn fikken af kon blijven en ze dus gejat zijn! want dat is meestal de reden!
willeme zegt
@rrrobert: Nina Brink heet intussen Nina Storms … :-D.
RegnuM zegt
Dan hoef ik hem al niet meer!
tjorque zegt
Dik apparaat. Maar 100k heb ik hier zoeven niet rondslingeren om daarna nog een grotere beerput van weerkerende kosten open te trekken.
Het probleem van deze wagen is dat hij (opinie 🚨 alarm) quasi gedoemd is om een luxe pooierbak of middle managent dope dealer auto te worden.
Als je 100k te besteden hebt die je eerlijk en wel verdiend hebt dan ga je die toch niet besteden aan een auto waar je verder op leegloopt aan belastingen, onderhoud en brandstof?
En iemand die dat met gemak neerlegt koopt toch gewoon nieuw…
kareljansen zegt
@tjorque: Dan hou je nog bijna 15k over voor onderhoud.. Geloof me, er zit nog wel een verschil tussen 85k en bijna 300k hoor. Voor een ondernemer best een leuke wagen en best te vergelijken met een half jaar oude 540i o.i.d.
Foramen zegt
@tjorque: iemand anders 2 ton af laten schrijven is toch veel mooier. Kan je best wat onderhoud voor laten doen hoor.
mopar zegt
@tjorque: Iemand die ruim 100K te besteden heeft aan een wagen kijkt niet naar zaken die je opnoemt als brandstofverbruik, onderhoud en belastingen. Bij zulke bedragen is een auto allang niet meer alleen een vervoersmiddel en mag het allemaal best wat kosten.
Verder snap ik zo’n occasion heel goed, op een enkele nieuwe wagen na koop ik ook altijd al mijn auto’s als ze 1 of 2 jaar oud zijn. Een auto is dan nog zo goed als nieuw en een lekker stuk afgeschreven. Ik rijd liever een 2 jaar oude 5-serie met €30K extra in m’n zak dan dat ik hem nieuw koop.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat de vorige eigenaar een persoonlijk bloemetje heeft gehad voor zoveel belastinggeld? Hoe dan ook. geniale auto. Persoonlijk vind ik de nieuwe 7-serie met grote nieren mooier, maar als je dat juist niet vind (en dat vinden velen) en je ook graag een V12 wilt (en wie wil dat niet) dan is dit geen geniale auto. Het interieur ziet er voor de leeftijd en kilometerstand al wel wat aftands uit, BMW leder is niet meer wat het geweest is. Maar dat is natuurlijk een goede reden om er meteen fijn pindakaas leder in te stoppen.
mopar zegt
@dutchdriftking: Nieuw stuurtje erin en een stoomreiniging en dat interieur zal er weer fris uitzien. Bmw interieurs zijn al jaren niet meer wat ze geweest zijn, zeker deze G11 generatie heeft behoorlijk wat plastic van binnen op plaatsen waar je het niet meteen verwacht.
soundgarden zegt
Wát een belabberde foto’s zeg. Jammer.. wel dikken wagen!
sacht zegt
En met 22 graden in de cabine zat deze eigenaar er ook nog eens ‘warmpjes’ bij…
bizzarrini zegt
Nog met mooie nieren👍
saxoke zegt
Bij export naar België kan er nog eens 13.000 aan bpm teruggave geregeld worden. Dus voor een goeie 74000euro zou ik hier die dikke V12 kunnen rijden. Enkel spijtig dat de belastingen op dit ding gigantisch hoog zijn. Moet toch een heerlijke auto zijn.
saxoke zegt
@saxoke: bij nader inzien, in Duitsland vind k die V12 met de helft van de km en zelfde leeftijd ook voor ongeveer die prijs.
JanJansen zegt
@saxoke: dan staat hij nog niet op gele platen.
saxoke zegt
@janjansen: en daar ben ik heel erg blij om. Ik schrijf dat, als ik m naar België exporteer, nog 13k van de prijs af kan vanwege bpm teruggave. Maar als ik in Duitsland ga zoeken dan vind ik voor die prijs die ik dan zou moeten betalen ook eentje met de helft van deze z’n kilometers. En dat met import naar België, dus niet naar NL. Ik ga niet met zo een gatlelijke gele plaat rijden
dieselkameel zegt
Welke imbiciel met zo’n auto raakt z’n kentekenbewijs nou kwijt
flutterby zegt
@dieselkameel: daar krijg je geen 1tje meer van, alleen als je de platen kwijt bent.
mashell zegt
Tja, als je kluis volgepropt zit met duizendjes, aandelen, uitgeprinte bitcoins en freebies dan raak je wel eens wat kwijt.
potver7 zegt
1. Als je vindt dat iemand met een BMW M760Li zijn kenteken (of -bewijs) niet kwijt zou mogen raken, zegt dat meer over jou dan over de vorige eigenaar van deze BMW M760Li.
2. Er zijn tig scenario’s te bedenken die ertoe leiden dat je buiten je eigen ‘schuld’ een duplicaat-kenteken moet aanvragen.
saxoke zegt
@dieselkameel: jij geraakt t jouwe kwijt als iemand jou kenteken van de auto afsleurt…. Maar jou gebeurt dat niet, dat gebeurt enkel bij imbecielen
b088y zegt
Goedkoopste nieuwe 7 serie is niet een diesel maar de 745E, zelfs de 745LE is voordeliger dan diesel.
400pk voor een instapper is niet schraal
willeme zegt
@b088y: volgens BMW is de 730d het goedkoopst. Ik geloof hen wel. Op zich ook voldoende met 286 pk en 600 Nm, maar niets in vergelijking met de V12 ;-)
b088y zegt
@willeme: oeps, ik zie het op de site van BMW. Had op ‘proest’ autoweek gekeken.
vaakbenjetebang zegt
Lekker man! Een goeie tweeënhalve euro per gereden kilometer uit het raam smijten aan afschrijving alleen al. Holy crap.
SpiderIV zegt
Staan ze bekend om; altijd zo lekker waardevast die Duitse auto’s.
roadrage zegt
Eigenaar zijn motto: niet omdat het moet maar omdat het kan..
dwfc zegt
Willeme, had je dit niet bekeken als daily driver ?
Helaas ken ik niet de jaarlijkse belastingsdruk in NL, maar een schappelijke ak-prijs
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=315146329&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=38&minFirstRegistrationDate=2019-01-01&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&searchId=d788c553-90d3-cdbe-6677-75f82c8be60f
scrmeagle zegt
Zou er iets mee zijn! Ontzettend koopje,
mark997gt3 zegt
Interieur van huidige 7 wel erg gedateerd. Lijkt ook wel een klasse lager. Een 5 serie ziet er beter uit van binnen en buiten.
dwfc zegt
Heu … ?
Lijken toch sterk op elkaar … je kan zelfs spreken van zoek de verschillen :-)
maartenbronk zegt
Wat een lelijke auto in vergelijking met een 760LI uit 2006, waar is ‘HET’ BMW design gebleven…. jammer 🙃
por100 zegt
De originele bpm toeslag zou rond de 70K moeten liggen. Als je hem dan nu exporteert zou daar nog ongeveer 30K van terug te vorderen moeten zijn. Dan wordt het al interessant, zeker als de prijzen in duitsland niet veel lager liggen …. een bmw dealer neemt zo’n auto toch wel in?
saxoke zegt
@por100: k had net even gekeken, door op kenteken te zoeken, 13500euro is terug te vorderen. Er zou volgens VWE.nl slechts 28116euro bpm op betaald zijn.
por100 zegt
Ja dat weet ik ook wel, maar hoe kan het dat er oorspronkelijk maar 28K is betaald, terwijl hij nieuw in NL is geleverd? Ben benieuwd wat daar aan ten grondslag ligt.
saxoke zegt
@por100: dan vraag k me nog af waar de 290k vandaan komt. Hier in België kost ie nieuw geen 260.000.
nofxke zegt
290-87 = 203k € afschrijving.
Weet niet waar de laatste 7k vandaan komt…
galahad zegt
Mooie wagen! Alleen jammer van het 1tje op de kentekenplaat…
saxoke zegt
@galahad: gewoon jammer van de hele kentekenplaat. Waar sommigen zich druk over kunnen maken ……
saxoke zegt
Koop deze 760 en je bent meteen de 4e eigenaar
troljedemoeder zegt
Zelfs de vierde eigenaar haalt z’n schouders op over eentjes op lelijke platen en hoeveel bpm er ooit afgedragen is. Zorgen en ergernissen van mensen die ‘m nooit zullen rijden.
saxoke zegt
@troljedemoeder: inderdaad. Door de 1 gaat ie echt niet slechter rijden
dieselrat zegt
1-tje komt door een herinvoer. Dat verklaart ook de lagere bpm op rdw site. Dit is namelijk de laatst geregisteerde bpm afdracht ;)
por100 zegt
Ah kijk, bedankt voor nuttige info!