Dat de BMW M5 zeer waarschijnlijk een update krijgt was al bekend, maar dezelfde update zou ook op de plank liggen voor de BMW M6 reeks.
De BMW M6 zou dus ook de beschikking krijgen over 15 extra paardenkrachten, waarmee ook de M6 575 trappelende Shetlanders onder de kap zou krijgen. De topsnelheid wordt ook opgeschroefd naar 305 kilometer per uur en daarnaast wordt er gesleuteld aan het onderstel, krijgt de M6 unieke 20 inch wielen en een sportuitlaat met zwart chromen uitlaatsierstukken, dat bevestigen bronnen tegenover Car and Driver. De besturing zou daarnaast ook aangepakt worden om een directer gevoel te genereren in de stuurinrichting.
Dat BMW het Competition Pack van de M5 doorvoert op meerdere modellen lijkt logisch, waarom zou je dat niet doen als je de ontwikkeling toch al grotendeels gedaan hebt? Volgens Car and Driver zal niet alleen de coupé maar ook de M6 cabrio en M6 Gran Coupe binnenkort het Competition Package op de optielijst krijgen. Tijd voor de Mercedes CLS AMG en de Audi RS7 om zich klaar te maken voor een beetje competitie dus.
jrk68 zegt
Nu nog de achterbank en een bootlading overbodige gadgets eruit, (scheelt flink in het gewicht) en de naam wordt een beetje waargemaakt.
Blijft een mooie bak die 6, imo een stuk mooier dan zijn voorganger.
imdoctorbob zegt
@jrk68: Laatst nog 1 op Zolder gezien en wat me vooral opviel is hoe groot de auto eigenlijk wel niet is. Vind hem ook mooier en minder vulgair dan het vorige model, maar goed dat was ook niet heel moeilijk om te bereiken.
sebasjuhh zegt
@jrk68: Inderdaad. De auto is toch wel erg zwaar, en wie neem je nou mee op die achterbank in je M6 Coupe? Een echte driver’s car is het toch nog net niet..
Femme zegt
@sebasjuhh: Natuurlijk is dit wel een stuurmansauto, alleen dan eentje die sportiviteit combineert met comfort, luxe en een noodzakelijke hoeveelheid practicality (er passen vier mensen in enger ding heeft een grote kofferbak). Een 6-serie is geen sportauto maar een gran turismo en is nooit anders bedoeld.
straatpiraat zegt
@Femme: Eeensch
sebasjuhh zegt
@Femme: Nee, niet mee eens. Het is gewoon geen echt M model naar mijn mening! Hoop power dat wel, maar verder houdt t wel aardig op.
Femme zegt
@sebasjuhh: Wat is volgens jou dat een echt M-model? BMW heeft nauwelijks een historie in het bouwen van sportauto’s. De Z4 Coupé was de laatste sportauto van BMW en daarvoor de M1. BMW heeft wel successen gehad met toerwagens maar die waren gebaseerd op coupé’s zoals de eerste generatie 6-serie en 3-serie (hoewel die nu vaak als hardcore wordt bestempeld was een 3-serie voor zijn tijd geen schraal voertuig en een M3 met leren stoelen, airco en schuif/kanteldak al helemaal niet). De huidige M6 is een logisch vervolg op auto’s zoals de M635CSi, M535i en M5.
Persoonlijk vind ik een auto zoals de M3 GTS nogal een loos concept. Je pakt een vierzitter en probeert er vervolgens een hardcore sportauto van te maken door de achterbank en wat andere luxevoorzieningen eruit te slopen. Begin dan met een carrosserievorm (zoals die van de Z4 Coupé) die gemaakt is voor het doel dat je voor ogen hebt.
melkkoe zegt
@jrk68: dat komt in marketing-uitvoering 433 pas. Dit slaat gewoon nergens meer op.
Vroeger had je slechts een echte M5/M6. Straks zijn er meer uitvoeringen van de M5 dan Toyota uitvoeringen van Hybride’s heeft.
Voor Audi en Mercedes is dit trouwens hetzelfde verhaal
berlinetta zegt
@melkkoe: Ze heb jouw naam als voorbeeld genomen..
Ik ben het met je eens dat er flink uitgemolken wordt, maar het is helaas niet anders. Aan de andere kant; zo is er wel voor ieder wat wils. Wat mij betreft moeten ze gewoon twee uitvoeringen maken. Een luxe auto met genoeg opties voor de huisvaders en de zakenmannen en een echte pure racer die alleen hetgeen aan boord heeft wat je echt dagelijks nodig zou hebben.
melkkoe zegt
@berlinetta: en dan dus ook echt zonder: airco, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, radio, navigatie, elekrisch verstelbare spiegels, comfortstoelen, achteruitverwarming, automatisch dimmende spiegel e.d. Misschien zelfs zonder stuurbekrachtiging.
lambo4all zegt
@melkkoe: bij mercedes pakken ze het anders een stuk beter aan vind ik. Goed sturende Amg’s waarmee je ook de hooligan kan uithangen, en keiharde stuiterende black series voor op het circuit. Beter dan een logge 6 serie met wat aangepaste veren als “performance package”
kaasboerin zegt
Leuke marketing hoorrr..
Maarja, geef ze is ongelijk.
straatpiraat zegt
@kaasboerin: Inderdaad, gaat weer helemaal nergens over. Ik bedoel, als ik een M6 had en ik wilde meer vermogen dan bracht ik ‘m toch echt naar een tuner. Heb je 200 pk meer voor het zelfde geld.
jzaero zegt
@kaasboerin: Liever een M3 kopen en die dan volhangen. Leuker geluid en betere stuureigenschappen! Prima te doen. Ben sowieso iemand die liever een 3’er rijdt dan een 5’er.
Emile_Benz zegt
Ben er nog steeds niet over uit welke ik nu mooier vind, de coupe of de cabrio…
berlinetta zegt
Is nog niet bekend of de Competition-versies ook AWD krijgen en een lager gewicht? Anders stelt het inderdaad niet veel voor en is het gewoon pure marketing.
toyotafortuner zegt
Niet dat ‘ie dat per se nodig had, maar ach…
Blijft prachtig zo’n Sechser!
gregorius zegt
M6, zeker een mooi bak. Maar het blijft toch een hoger ‘ouwe-lullen-gehalte’ hebben vergeleken met het oude model.
En als we toch in die trend zitten. Het competition-pack is eigenlijk extra compensatie set… voor je weet wel.
Ik bedoel: leuk zo’n m6. Maar als je zo nodig met veel ruimte en luxe en met te veel pk’s wil rijden: neem de M5.
Als je zo nodig ‘competitief’ wil doen met je auto van 165K + opties + comp-pack; dat zijn er legio goedkopere opties (met aanzien) die je sneller, makkelijker en leuker over een circuit kunnen rossen… en waar je ook mee naar huis mag rijden.
Maar goed, BMW kan natuurlijk niet achterblijven met de PK’s, dus ze moeten wel!
veyronlover zegt
@gregorius: ja! Helemaal mee eens!
Femme zegt
@gregorius: Voor een ouwe lullen of yuppen zonder (thuiswonende) kinderen is een coupé toch veel gaver dan een sedan. Sowieso is het interieur in de 6-serie veel hoogwaardiger dan die van de 5-serie. Niet dat die van een 5-serie verkeerd is maar die van de 6-serie geeft echt een GT-beleving met een middenconsole en dashboard die om de bestuurder is gebouwd, net als overigens de rest van de auto. Een M6 koop je niet om er mee over een circuit te rossen, liever blaas je er mee over lege Autobahnen naar Italië of een andere fijne bestemming.
trolle zegt
Blijven toch hondslelijke wagens(zelfde met de m5)
De vorig generatie was veel mooier,de specs zijn nu wel beter maar kom…
reactief zegt
De nieuwe M6 is misschien mooier, de vreemdheid van het ontwerp van de oude M6 maakt die wel een heel stuk bijzonderder! Dit zal vermoedelijk nooit een klassieker worden, niet speciaal genoeg, de oude waarschijnlijk wel!
kapiteinaudi zegt
Heel erg mooie auto, de M6. Zeker de cabrio.
escort77 zegt
“krijgt de M6 unieke 20 inch wielen”
OK, die zien we dus binnenkort op de 3-serie en over een tijdje een rip-off bij de Halfords zodat ze ook op E36’s, Golfjes en Civics passen…
E34M5Touring zegt
Grappig, ze pakken precies alle pijnpunten aan en verbloemen het onder een ‘competition package’. Andere uitlaten, scherper onderstel en vooral meer stuurgevoel (stap dan gvd van die klote electronisch stuurbekrachtiging af). Precies de punten waar hij volgens de pers minder is geworden. Vooral het stuurgevoel moet het ontgelden (net als bij de gewone 6 serie). Maakt toch niet uit, i’ll take the Bangle version over this any day of the week.