Een enorme zeldzaamheid, deze BMW M6 GC met handbak!
Op de redactie is het nog weleens een onderwerp: wat is BMW aan het doen? Met name vanaf de Neue Klasse heeft het merk een enorme naam opgebouwd als het gaat om prestaties, design, rijeigenschappen, bouwkwaliteit en luxe. Dubbele koplampen, nieren, hofmeisterknikjes, achterwielaandrijving en zescilinder lijmmotoren. Het kon allemaal de prullenbak in.
De Bmw iX is de laatste toevoeging. We laten het ‘BMW’ gedeelte even weg, maar puur naar het design gekeken: wat zijn ze aan het doen daar in München? Waar Audi juist fraaiere designs en proporties toepast bij de EV’s, doet BMW het precies andersom. De iX is als een dronken Barbappa die een X5 na wil doen. Wellicht dat ‘ie in het echt een stuk fraaier is.
6 Serie Gran Coupé
Enfin, genoeg gezever. Nog niet zo lang geleden maakte het merk nog échte petrolheads-auto’s en die werden niet zo goed verkocht. Deze willen we je dan ook niet onthouden. Het is namelijk een BMW 6 Serie Gran Coupé. Inmiddels is de auto al opgevolgd door de 8 Serie Gran Coupé, maar is de voorganger stiekem niet iets mooier? Het is natuurlijk persoonlijk, maar met name die neus van de 6 Serie blijft indrukwekkend, zonder dat het opzichtig wordt. Ook de bips mag er zijn!
De auto die je op de foto’s is niet zomaar een 6 Serie, maar een heuse M6. In principe is het dus een chique M5. Waarschijnlijk heb je gezien dat deze occasion niet in Nederland te koop staat, maar in de Verenigde Staten. Daar is een goede reden voor. In Nederland is de M6 verkocht met slechts één transmissie, de zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling.
BMW M6 GC met handbak
Net als de bij de BMW M5 had je bij de M6 keuze uit die automaat en een heuse handbak! Jazeker, de M6 was leverbaar met een handgeschakelde transmissie. Niet alleen de M6 Coupé, maar ook de Cabriolet of Gran Coupé. Bij de dynamische presentatie van de auto (op Circuit of the Americas in Austin) had BMW er eentje staan. Er is er dus sowieso eentje gebouwd. Uiteindelijk zijn het er iets meer geworden, maar niet veel.
Want van alle M6 Gran Coupé’s die werden verkocht in de VS, zijn er 23 (!) afgeleverd met een handbak. Of het de handbak in de M6 de beste keuze was, kun je betwisten. De DCT van BMW is namelijk heel erg goed. De handgeschakelde Getrag-bak heeft slechts zes versnellingen en ging al wat langer mee. In principe is het dezelfde handbak als de BMW 330d (E90 LCI), 540i of Jaguar F-Type.
In tegenstelling tot de DCT werd de handbak al een tijdje niet meer doorontwikkeld. Ook houdt zo’n DCT beter de ‘druk’ erop met schakelen, niet verkeerd op een auto met turbo’s. Dit terwijl het turbogat juist aanweziger is met een handbak. Maar dat is misschien zeuren om het zeuren. Het feit dat je zo’n machine zelf kunt bedienen, is ongeëvenaard. Ja, Wibi Soerjadi kan véél beter piano spelen, maar dat neemt niet weg dat het weleens leuk is om het zelf te doen.
Uitvoering interieur
Deze BMW M6 GC met handbak is opvallend onopvallend uitgevoerd. De kleur is Space Gray metallic. Dat is niet heel erg bijzonder, maar wel in combinatie met het Zandvoort-beige Merino-lederen interieur. En met lederen interieur bedoelen we ditmaal niet alleen de stoelen, maar ook de bovenkant van het dashboard. De hemel is bekleed met two-tone Alcantara. Maar het mooiste onderdeel van het interieur is die eenvoudige versnellingspookknop en de drie pedalen.
Uiteraard hebben we ook bewegende beelden voor je:
Interesse? Je kunt hem bekijken op Bring a Trailer, het hoogste bod voor de M6 GC met handbak is tot nu toe een kleine 40 mille. Dus waar wacht je nog op?
vaakbenjetebang zegt
Grappog, een tijdje geleden werd deze auto hier al eens benoemd en vroeg ik me een beetje retorisch af of BMW er niet slechts eentje voor de perspresentatie had gebouwd. Met 23 verkochte auto’s heeft dat dus niet veel gescheeld. Waarschijnlijk een gevalletje “Das war nicht so geplant, es hat sich so ergeben…” Dan is het verder verdwijnen van de aloude handbak ook geen wonder meer.
birdnerd84 zegt
Tering wat een beauty. Al helemaal als je dit vergelijkt met de lompe en te drukke M8 GC
knapzuur zegt
Waar een 5-serie een prima grote sedan is en de 7-serie een dikke bak..
Is dit toch echt een rare langgerekte sidderaal van een wagen.. ergens lijkt het alsof men liever een Mercedes had getekend en dat toen de tijd op was?!
banderas zegt
@knapzuur: ik vind ‘m juist prachtig.
spiller312 zegt
Blijf de 6-serie een gedrocht vinden, in welke uitvoering dan ook. Not my thing.
rollingstoned zegt
@spiller312: je bent niet de enige, ik vind de 6-serie ook afschuwelijk.
moveyourmind zegt
Vind de cabrio velen malen mooier. Al was het maar om het dak waarbij de ‘c-stijlen’ voorbij de rechtopstaande achterruit lopen. Doet een beetje denken aan de Jaguar XJS coupé.
Jochempie zegt
Ik heb de 6-serie GC altijd wel tof gevonden. De M6 GC is voor mij een beetje over the top. Maar een handbak lijkt me niet de juiste keuze voor dit type auto. Snelheid staat toch echt voorop bij deze auto, en dat betekent een aanhoudende boost. Zodra je de koppeling intrapt, is je turbodruk weg. Beetje nutteloos bij die biturbo V8. Nee, liever zo’n handbak bij een hoogtoerige sedan… Een E90 M3 bijvoorbeeld!
9114life zegt
Omg die “two-tone hemel”. YIKES
SimonMc zegt
Auto’s met een automaat, is zoals iets van Lego kopen, en het dan door iemand in elkaar laten zetten die het beter kan dan jij, terwijl je er zelf naast zit.
Je voelt je enigszins nog betrokken, de andere kan het sneller en beter en het eindresultaat is hetzelfde. Maar de magie is volledig weg.
boomhauwer zegt
dus een auto met een stoere handbak is voor kindjes?
SimonMc zegt
@boomhauwer: Niet alles van Lego is voor kindjes.
jeaup zegt
Ik snap de liefde voor een handbak (wat zich in 99% van de gevallen uit in haat tegen een automaat) niet in een auto van bijna 2.000kg en 600+ pk. Als je echt een beetje kan rijden, heb je aan een MX5 genoeg om een hele leuke middag te hebben. Het hoeft niet zo lomp te zijn in gewicht en aantal peekaas voor wat magie. Om zo sportief te rijden dat een handbak echt wat toevoegt bij zo een wagen, moet je je toch echt op een circuit bevinden. In een MX5 met 90pk hoeft dat echt niet, je kan hem doortrekken tot het rood en de klepel naar beneden houden. Dat is toch waar de magie van een handbak over gaat: echt gevoel met een auto? Een M6 echt wakker maken is toch niet (legaal) mogelijk op de (Nederlandse) weg, dus waarom een handbak?
Pascal zegt
Groot fan van de 6-GC, prachtig en nog zoals een BMW hoort te zijn. Het is heiligschennis volgens sommigen hier, maar van mij mag hier gewoon die zijdezacht schakelende 8-traps ZF bak in. Ik heb werkelijk geen idee waarom ik dan nog zelf zou willen schakelen; met automaat is dit wat mij betreft 1 van de mooiste GT’s en gewoon heerlijk voor lange afstanden.
Robert zegt
Als ik de auto zo recht van voren (header foto) bekijk, dan bekruipt me het gevoel dat ze er geforceerd een setje koplampen van een Ford Focus mk.2 in die neus hebben lopen te frotten.
“What can be seen, can’t be unseen…”
autojunkiexl zegt
Zo jammer dat BMW niet meer zulke mooie auto’s maakt. De F06/F12/F13 vind ik echt wel een pareltje uit de stal van München. Samen met de F32, wat ook een prachtige coupe is.
De nieuwe BMW’s rijden nog steeds erg fijn, maar het design spreekt me helaas niet meer zo aan.
karhengst zegt
Dat duurt in de regel totdat de nieuwe generatie uit is, welke een dusdanige schokgolf teweeg brengt dat men terstond de meest recente generatie weet te waarderen.
Ook best wel knap eigenlijk.
racerx zegt
Heb ooit een keer een week door mogen brengen met de automaat variant, heerlijke wagen, goede automaat en ik vraag me af waarom je een handbak zou willen. Daar is dit het type auto helemaal niet voor.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Niet persé de beste optie, maar hij is gewoon leuk omdat het kan.
berlinetta zegt
Waar ik een handbak in een M2/3/4 wel zou kunnen waarderen, lijkt me hier juist een automaat de fijnere optie. Verder wel echt een fraaie auto. Misschien wel mooier dan de 8 GC.