
Is de onthulling van de nieuwe M6 een verrassing? Zeker niet, maar lekker is het zeker wel! Nadat de nieuwe BMW M5 vorig jaar al onthuld was hoefden we eigenlijk niet meer te gokken naar de motor die onder de motorkap van M6 zou komen te liggen. Weg is de 5 liter V10 en daarvoor in de plaats gekomen is een 4.4 liter V8 met twee turbo’s en 560 pk/680 Nm. En een bijzonder dak.
De vorige generatie M6 was er in twee smaken: open & dicht. Oftewel: coupe & cabrio, die smaken hebben we nu ook weer (al schijnt er ook een vierdeurs Gran Coupe te komen). Zoals je wellicht al gezien hebt heeft de M6 Coupe wederom een carbonfiber (of eigenlijk carbon fibre-reinforced plastic) dak, met deze keer een gleuf erin. Het dak van de M6 Cabrio is uiteraard gelijk aan het reguliere dak.
maar hoe snel is de nieuwe M6 dan? De coupe sprint in 4,2 seconden van 0 naar 100 en de cabrio doet er 4,3 seconden over. Bij 250 km/u is het afgelopen met de pret, want dan grijpt de begrenzer in. Als je het M Driver’s Package aanvinkt op de bestellijst dan krijg je overigens een topsnelheid van 305 km/u.
In Genève kunnen we deze twee beulen voor het eerst live bewonderen. De cabrio komt in juli op de markt en de coupe in september. Prijzen zijn nog niet bekend.
Update – De eerste twee video’s staan op autojunk: HIER en DAAR.
BMW M6 Coupe
Acceleration [0 – 100 km/h (62 mph)]: 4.2 seconds
acceleration [0 – 200 km/h (124 mph)]: 12.6 seconds
top speed: 250 km/h (155 mph), 305 km/h (189 mph) with M Driver’s Package
average fuel consumption: 9.9 litres/100 kilometres (28.5 mpg imp)
CO2 emissions: 232 g/km, exhaust standard: EU5BMW M6 Convertible
Acceleration [0 – 100 km/h (62 mph)]: 4.3 seconds
acceleration [0 – 200 km/h (mph)]: 13.1 seconds
top speed: 250 km/h (155 mph), 305 km/h (189 mph) with M Driver’s Package)
average fuel consumption: 10.3 litres/100 kilometres (27.4 mpg imp)
CO2 emissions: 239 g/km, exhaust standard: EU5
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nou ik had hem iets extremer verwacht. Wel een mooie sjieke auto. Maar niet overdreven spannend.
@E34M5Touring:
Inderdaad, zoals de wagen nu is had de “standaard” 6-serie moeten zijn.
Ik blijf toch echt bij Bangle’s design, ik houd wel van dat aparte.
@jack_abarth: Als ik dan de shop in de relevante artikelen zie denk ik ja zo had de M moeten worden. Dit had inderdaad best de ‘normale’ 6-serie mogen zijn.
http://www.autoblog.nl/krijgt-de-nieuwe-bmw-m6-600-pk-en-komt-in-3-versies
poeh dit ziet er ch heel veel beter uit dan dat vorige gedrocht
@Soulmaster:
Daar ben ik het volledig mee eens! De eerst 6-serie was echt een lelijke hok.
Deze nieuwe 6 komt wat mij betreft terecht in het rijtje waar de oude 850i ook in thuis hoort: fraai gelijnde coupé.
@Kyanite: de tweede 6 serie bedoel je denk ik? Dit is al de 3e :). Niet dat de eerste oer 6 serie mooi was haha.
@dutchiehd:
Precies de voorganger (2004-2007-2011) van het hier getoonde model. Ik was voor het gemak even de ‘oer’ 6-serie (1976-1982-1989) vergeten.
-edit: check!-
OT:
Zijn snuit ziet er echt goed uit, aan de flanken moet ik nog steeds een beetje wennen, maar die achterkant… Die is echt veel te gelikt voor 4 zulke pijpen.
2 grote ovale pijpen (zoals bij Carlsson) zou beter gestaan hebben.
De sprinttijden zijn typisch RDW-front engine. Niet zo leuk wegens het gevecht met moeder natuur om de grip.
Kan niet wachten om hem in het echt te zien!
@vale46: in de praktijk zal die bij BMW wel lager liggen. Bij de M5 zeggen ze 4.4s, hij doet er 4.0s over.
@jzaero: 3.94s…dus de M6 zal dit iets sneller klokken…toch een hele rappe acceleratie voor RWD.
Wat een gaaf ding. En met een dubbel bubble. Een beetje zagato. Ach dat mag wel. ;)
Maar die koplampen vind ik nog steeds lelijk. Recht van voren okay, maar iets van opzij, brrrr.
Natuurlijk zal je deze auto ook alleen vaak zien van recht van voren in je achter uit kijk spiegel en direct daarna van achter omdat hij zo snel is. Maar okay :) gewoon lelijke uitgetrokken koplampen
Liever de M5, gewoon omdat die praktischer is.
Dik, maar dat logotje in de grill kan echt niet
@W115: Inderdaad! Ik dacht net hetzelfde… ziet er gewoon raar uit op deze wagen… Maar je kan het er normaal wel afhalen, dus geen probleem ;-)
@W115: Audi?
@W115: mee eens. Hoort niet bij een BMW. Bij Audi zijn we het gewend, en dus niet raar. Gaat BMW dit nou nadoen? En eraf halen kan wel maar dan zit er toch een raar leeg vlakje in de grille dat er niet hoort!
@circlestorm69: Bmw had het al eerder op de M3 E30 dus audi nadoen? Ik dacht het niet :D
@fouad: das waar. Helemaal vergeten. Maar waarom heeft BMW dat nooit doorgezet? Ik blijf zonder mooier vinden!
@circlestorm69: Jawel hoor, de M535i, M636i, E34 M5, M8 Concept hadden het ook en nog een aantal andere modellen die ik even niet uit mijn hoofd weet. Meestal op het zwarte gedeelte van het front, tussen de lampen en nieren in. Dat vlak verdween bij de E39 in een metalen oppervlakte, misschien is dat de reden. Beter onderzoek doen voor het roepen dat er nageaapt wordt ;)
@circlestorm69: M635i bedoel ik! My bad
@W115: inderdaad niet mooi…maar betekent meer zoiets van: “opdonderen nou voor me!!!”, dan dat het ‘geilheid’ beoogd. Kortom, functie vóór vorm :lol:
Wat een prachtige wagen! Hij ziet er gewoon fantastisch uit…
Is niet overdreven, zoals een M hoort te zijn…
Wat ik wel iets minder vind is dat logotje in de grille vanboven en die detector voor de active cruise control… maar da’s een detail, dan moet je die optie maar niet aanvinken ;-)
Geef mij verder trouwens maar die blauwe cabrio.. Die kleur staat hem enorm goed!
@Dimglor: is dat niet de sideview camera ?
@Megakix: Neen, de sideview camera zit op de wielkasten, die “camera” vooraan is voor de cruise control (dat je bijvoorbeeld dezelfde snelheid aanhoudt als de wagen voor je)
Foto van de 5 Gt met sideview camera (zwart cameratje links naast het wiel)
@Dimglor: ja, dat ‘knopje’ bedoelde ik (voor de sideview)…maar welke plek bedoel jij dan ? Heb het niet gezien, dus dacht dat je dat spatbordknopje bedoelde.
@Megakix:
Onder het M6 logo ;-)
@Dimglor: Fout , dat is nightvision. De Radar zit achter een plaatje of soms is het een bol : Bij De 3reeks of 7 reeks bvb.
@Alexke: Aaahzooo… ja ik zag daar een camera vanvoor en veronderstelde meteen dat het voor de cruise control was… want bij de Rs5 heb je ook zoiets in de grille zitten en daar is het wel voor de active cruise control.. Had niet gedacht dat het voor de Night Vision was… maar dan nog.. het stoort me… Ik vind dat het niet mooi staat op je auto.. en zeker niet als je er meer dan 2000 euro voor mag neerleggen… ;-)
@Dimglor: zie @Alexke … probeerde jou te begrijpen, maar kón het niet begrijpen, omdat datgene wat jij voor ogen had niet begrijpelijkerwijs kon worden begrepen…ofzo :lol:
@Megakix: Ja ik had het mis op.. Ik zag de camera en veronderstelde meteen dat het voor de cruise control was… ;-) Bij de persfoto’s van de Audi Rs5 heb je namelijk ook zo’n lelijk ding in de grille zitten en daar is het wel van de cruise control… daarom de vergissing ;-) maar dan nog ziet het er niet uit… Zeker niet voor zo’n nutteloze optie waar je dan nog eens meer dan 2000 euro voor mag neertellen..
Me gusta!
Prachtig gewoon. Hoop dat die gouden remklauwen op de coupe standaard zijn
zo mooi!!!!!
Voor het eerst sinds lange lange tijd dat ik een M weer eens mooier vind dan een normale uitvoering…
Ik ben eer gister naar de opening van de nieuwe 3 serie
geweest in Rotterdam. was echt SUPER! er stonden alleen maar alleen maar heerlijke BMW’s. Ik zelfs nog in de nieuwe M5 gezeten! WAT EEN AUTO!
zoals ik had verwacht: ONGELOOFLIJK lekker die nieuwe M6!!!
Hij ziet er net als alle nieuwe BMW’s en de M5 F10
fantastisch uit! prachtig uiterlijk! ook van binnen(LEKKER STUURTJE!!!) en dan ook nog die heerlijke motor!
Ik kan niet wachten op eerste video’s!
dankjewel BMW! het had niet beter gekund. <3
Vond de vorige echt baas en niet zo 1 pot nat als nu.
@The360box: Die was iets teveel drugsdealer/ mafiabaas :P
@meneersander: Is toch de doelgroep?
@stanny: Jij zegt het:p
@The360box: nope, was’m niet hoor (voor mij)…
Dan mag Mercedes toch wel eens komen met E-coupé/cabrio AMG.
@tdu2zonda: dat is ook een gemiste kans van mercedes, zag weleens e coupe met een amg pakket en was erg dik.
Maar de 6 kan je meer vergelijken met een cl denk ik toch.
@amgpowerrr: dat weet ik nog niet, aangezien de 6serie eigenlijk een 2deurs 5 is, en de cl een 2deurs Sklasse (ofwel bmw 7). qua prijs komt de 6 dan wel weer iets dichter bij de cl inderdaad.
@v8amg: qua prijs toch helemaal niet :) … de instapper van de CL = duurder dan deze ///M6
@v8amg: Wat dachten jullie van een sl?
Wat een prachtige wagen is de nieuwe M6!
Dan ga ik toch nog steeds voor de Alpina B6 Biturbo :)
@mclarenmercedes: amen that !!!! Ook zo’n Alpina liefhebber ?
Wow, wat een ingetogen beauty is dit! Dit wordt een klassieker!
@meneersander: zou je denken, maar daarvoor gaat de hedendaagse ontwikkeling veel te snel. Er worden geen ‘nieuwe’ toekomstige klassiekers meer gebouwd. Of jij moet er een paar noemen, waarvan ik van mijn kruk kletter ?
@Megakix: Citroën C6?
@meneersander: persoonlijk vind ik dit een mooie auto…het kan hoogstens een klassieker worden omdat er zeer weinig van verkocht zijn…Wie weet dus, het kan.
De neus in het echt is wel wat anders die steekt wat uit wat je hier weer niet ziet dat is wel raar.
Wel dikke bak voor de rest vooral in dat blauw.
Mmmmm, toch niet handig om dezelfde persfoto’s te gebruiken bij de cabriolet en coupe. Zie de hendel voor de cabriokap!
Fuck yeah dat is pas een auto!! Akrapovic eronder schroeven en je bent klaar
@akrapovic: we zullen JOU er onder schroeven…. ;-)
@Megakix: haha ik zal mijn best doen, maar ik weet niet of ik ook zo’n mooi geluid kan produceren
@akrapovic: * doet aanmoediging tot scheten laten *
Wat zijn dat voor een remmen op die coupe? Eindelijk keramisch?
@kraakensmaak: ben te lui om het zelf uit te leggen. Allez over de remmen vind je hier
http://www.m-power.com/_open/b/varlink2.jsp?id=2769&lang=en
Ik vind hem echt prachtig, hoop wel dat hij wat beter gaat klinken dan de nieuwe m5
Prachtig
Het dak zal ongetwijfeld functioneel zijn, maar ik moet er even aan wennen. Vindt het geen absolute schoonheid, maar ze kan ermee door! ;) Interieur is wel erg nice!
En ow ja, dat kan lager! Zakken met dat ding!
Ongelofelijk wat een wagen dit. Super prestaties ook. BMW staat nu echt op eenzame hoogte in het premium segment (BMW, Mercedes en Lexus). Als je naar de prestaties kijkt zoals acceleratie en benzineverbruik, dan laten ze zowel op diesel als op benzine gebied de concurrentie (als die er al is) ver achter zich, letterlijk en figuurlijk.
BMW, freude am Premium fahren.
@Punk: Jij bent net als junior-sales medewerker bij BMW begonnen ? Ik prefereer de vorige met de V10 :)
Tijd voor een vergelijkingstest met een GT-R. Dit is ook een coupé, dus nu heeft het de zege van de BMW-über-alles fractie.
@topless: GT-R is geen coupé…
@Megakix:
Coupé: een uitvoering van een auto, met een daklijn die achter de voorstoelen begint af te lopen richting kofferbak.
Check.
@topless: yep, en daarom is de X1 officieel geen SUV, is de X3 officieel een SAV en is de Giulietta ook een coupé. Een coupé mag dan wel een aflopende daklijn als ’troef’ hebben, maar het blijft gewoon een 4/5 deurs. Net als de CLS van Merc. Volgens mijn definitie heeft een coupé 1) 2 instapdeuren 2) een aflopende daklijn 3) een hoger prijskaartje dan een sedanversie.
@Megakix: Dus de GT-R is…
Ben je even verward met de 5GT?
@Esprit_de_Flandre: ah…een Belg die het ‘niet helemaal kan volgen’ ;-)
De GT-R = DUS geen coupé…(zie DUS mijn punt 1) ).
@Megakix: “1) 2 instapdeuren”
Links: 1 stuk(s). Check. Dubbelcheck.
Rechts: 1 stuk(s). Check. Dubbelcheck.
1 (van links) + 1 (van rechts) = 2 instapdeuren…
Nee, ik snap het nog steeds niet.
Zeker dat je het niet over de 5GT hebt, met z’n vier instapluikjes… ?
@Esprit_de_Flandre: ..altijd met de idee geleefd, dat de GT-R 4 instapdeuren had, net zoals de Skyline van destijds. En dat je die deuren dus niet in één oogopslag kon zien, zoals bij de Giulietta (etc.). * doet huiswerk opnieuw maken, maar dan secuurder *
@Megakix: Hoor ik daar een “Sorry, lieve zuiderbuur”… ?
@Esprit_de_Flandre: awel zulleke, als gij er toch om verlegen zit: /kneel ;-)
Mooi bakkie hoor,ik vind alleen de naad tussen gril en motorkap op een foute plek zitten (storend).En achter de naad tussen de kofferklep en de zijschermen verziekt gewoon de lijn van de auto.Doe mij maar 1 in zwart dan ;)
@norge: Ben ik met je eens. Vond die naad van de nieuwe 3 ook al twijfelachtig. Ben benieuwd hoe het zich houd. Had in mijn mening beter zo moeten blijven als bij de E46.
@pax1004 @norge: Alle nieuwe auto’s hebben dat toch? Zo loopt de bumper nog een eind door waar vroeger de motorkap zat, wat zachter is dan die stalen plaat, voor als je een verstrooide wandelaar omver kegelt…
@Esprit_de_Flandre: Het zal wel zijn reden hebben maar mooi is het niet ,vind de andere naad (bij kofferdeksel) eigenlijk veel storender.
@autoblog
Op de foto’s zie je dat de M6 cabrio de normale remschijven met de blauwe remklauwen heeft. De M6 coupe heeft andere remschijven en gouden remklauwen. Volgens Bimmerpost zijn dit de optionele keramische remmen.
Mooie auto geworden! Qua design ook een stuk toegankelijker dan de vorige 6-serie denk ik.
Gave bak, alleen zoals door velen al gezegd jammer van het logo in de gril.
Doe mij de cabrio maar!
waardeloze kar deze 6 er ………….te lang………geen agile kar……
@romo: het is juist (!) een agiele auto om te zien !?
@Megakix:
Smaken verschillen maar ik vind dit ook niet echt een agiele auto om te zien, dan denk ik eerder aan een Lotus Elise ofzo. Geen grote zware luxe coupe….
@anakiet: agiliteit staat niet voor ‘licht’, maar voor ‘lichtvoetig’. Een dikke man kan ook een agiel bewegingsapparaat hebben. Kortom, het is een relatieve verhouding die ‘de wijze waarop ermee kan worden gegooid en gesmeten’ eer aandoet. Een Rolls is zwaar en niet-agiel. Ook het exterieur geeft je niet die indruk; eerder log. De 6-serie vind ik er snellig, gladdig en slankig uitzien (optisch agiel), en tevens kan hij zeer goed overweg met zijn kilo’s (fysieke agiliteit).
@Megakix:
Zie dat je tong niet in de war raakt :P
Maar je hebt gelijk.
@Hupke: haha, yep, sommige dingen ‘vlam’ je zó uit je toetsenbordje…
een 6 serie is echt een auto om te laten zien wat een baas is
@KaCh1ng:
Was idd bij de vorige…deze is spuuglelijk.
De coupé is wederom veel mooier dan de cabrio, wat bijna altijd het geval is. Prachtige bak! :D
Is de nieuwe 3 serie coupe eigelijk al verkreigbaar in nederland of alleen de sedan versie (sorry voor de totaal niet passende vraag in dit nieuws bericht) ?
@jay448: die is nog niet eens uit?
@akrapovic: enig idee wanner die uit is?
@jay448: 2013, laat (?)
@jay448: Ik denk ook 2013 zoiets. En volgens mij is ook nog niet eens duidleijk of die 3-coupe gaat heten of 4
Vond het vorige embleem lettertype mooier.
De 6 is std. al een vette bak.
Vooral als je hem irl bekijkt bij de dealer.
Deze zal je ook irl moeten bekijken en beoordelen.
Wat een lekkertje is ’t weer.. aber.. M6 logo in grill en gespoten remklauwtjes.. niet doen.. Jammer ook dat de M6 niet een eigen velg design heeft meegekregen voor iets meer differentiatie ten op zichte van M5..
Wat een mooie wagen weer. BMW’s de M zijn of uitgevoerd zijn zien er altijd t mooiste uit. Net dat lekkere extraatje.
Met deze bumpers ziet hij er veel beter uit als de standaard versie!
Wow! Ziet er heel erg vet uit! Graag de cabrio hier op de stoep.
Geil
Zitten er nu leds in die koplampen??
Zoja dan geven ze nu zelf toe dat Audi moderner en mooier is door de leds en het logo in de grill te faken.
@diablo66614: Ledjes die als crystalletjes los van elkaar zijn geplaatst = zeer triest. Je hebt ook Ledbalkjes, die zijn prima !
@Megakix: Inderdaad individuele LED units, zoals Audi het noemt is een marketing term voor kerstverlichting. LED lampjes geïntegreerd in homogene lichtdiffusie balkjes zijn veel geiler. 8)
@AutomotiveDesigner: mark my words, amigo ! :lol:
@diablo66614: Afzonderlijke ledjes zoals in eerdere Audi modellen = lelijk. Angel Eye LEDs zijn led balken die hun traditie alleen maar goed voortzetten, want qua uiterlijk doen ze niet anders dan de oudere angel eye cirkels alleen dat ze dan minder fel zijn.. Dat logootje in de grille had BMW al in de jaren 80. Any other bullshit we need to fix?
De onderste balk is een knipperlicht. Rest is gewoon zoals BMW altijd was.
@jzaero: Correctie, oudere waren minder fel, nieuwe feller.
Mooie auto, Über gt..
Vraag me alleen af waar dat Motorsport voor staat,
V8 uit de schappen, 2000kilo…
Heerlijk! Vond de vorige zo lelijk maar deze generatie is echt geweldig. Die M6 logo in de grille is ook lekker old skool :)
Ik vindt hem wel wat hebben. Maar ik ben eens met de mensen die zeggen dat de normale 6 er zo uit had moeten zien en dat de M iets agressiever mocht. Maar toch wel geslaagd. Het enigste wat ik een tegenvaller vind is het gewicht, heb begrepen dat het boven de 4000lbs zit. Wel een mooie GT.
Heel erg gelaagd deze auto. Ik vind sowieso de 6-serie de mooiste BMW van het moment. Hopelijk krijgt ik het ooit voor mekaar om dit soort auto’s als hobby te hebben. Dat word doorleren dus
Ziet er bijzonder lekkere auto zeg! Echt een fantastisch uiterlijk vind ik.
Maar weet iemand hoeveel hij weegt? Daar vrees ik wat voor…
Nu hebben ze eindelijk het plaatje compleet, deze ziet er al beter uit best wel Ok.
Misschien dat de grancoupe er met deze snuit ook beter zal uitzien maar ik betwijfel het of ik die frankenstein ooit mooi zal vinden.
Ziet er prachtig en dik uit! echt een mooie auto :D
De neus, zijkant en dak zijn erg mooi! De kont van de nieuwe zes is gewoon verschrikkelijk saai en lelijk
@Rick-dos: Als je nou een foto van jezelf erbij zet, sensueel over de motorkap leunend, dan haal ik de leuter uit de broek, hoor.
@bozewolf:
Perfecte reden om dat dus maar niet te doen…
Wat een prachtwagen is het toch! Deze wagen gaat echt de geschiedenis boeken in, let maar op.
voor een bmw geen verkeerde cijfertjes etc!
al haalde Porsche de zelfde cijfers al meer dan 12 jaar geleden!
en ja t zijn maar cijfertjes. Maar toch!
Porsche 996 Turbo Coupe/Cabrio! (2000)
420 pk
0/100: 4,2 0/100: 4,3
top: 305 km/u 304 km/u
Bmw M6
560 pk!
0/100: 4,2 0/100: 4,3
top: 305 km/u
@Porsche_Fan: maar hoe zit het met de uitstoot?
@Porsche_Fan: ja knuppel maar is zo’n 911 ook zo comfortabel? Nee..
Dat is een sportwagen, dit een gt
@akrapovic: De nieuwe 911 (991) is net zo comfortabel en sportauto tegelijk. Meer informatie heb je hieronder
http://imp.porsche.com/netherlands/nl/models/911/911-carrera-s/gallery/#
Daarnaast is de 911 ook mooier.
Uiterlijk, bengeen bmw fan, eerder audi… maar wel mooi!
Van binnen ook mooi! maar dat stuurtje, vind hem wat iel lijken. Nu zal de stuur rand wel dik genoeg zijn maar het hart en de spaken van het stuur maken hem wat iel…
Wat een wagen, ook al blijf het zonde van de V10.. ik zou trouwens wel andere velgen monteren.
We kunnen hem ook vergelijken met de nieuwste Porsche 991! ;)