Zit je stevig op je stoel? Hopelijk kan je het volgende verhaal een beetje verwerken. Bovenstaande afbeelding is afkomstig van een doosje remblokken voor een nieuwe 5 Serie en daarop staat dus dat er een 5 Serie komt met een hele sterke diesel die ook nog eens beschikt over xDrive en een M badge heeft. Er gingen al langer geruchten over een dieselmotor met 3 turbo’s evenals over M-modellen met AWD en/of dieselmotoren. En dit lijkt al die geruchten te bevestigen.
De nieuwe 50d motor van BMW zou tijdens de IAA in september onthuld worden en gemonteerd worden in de 5 tm 7 Serie en de X6. Het zou een 3.0 zescilinder zijn met drie turbo’s die zo’n 380-400 pk zal leveren. En blijkbaar zal dit in de 5 Serie een extra sportieve variant worden met een dun M sausje.
Wellicht dat dit een soort voorbereiding is op een “echte” M5 diesel over enkele jaren. De allereerste “M5” heette immers in eerste instantie ook “M535i”. Dat model was leverbaar in de periode 1979 tm 1981 & 1985 tm 1988. Het lijkt er dus op dat BMW met serieus dikke diesels op de markt gaat komen. (via: bimmertoday.de & motor-talk.de)
dresign zegt
M5 diesel met 3 liter … geloof ik niets van
BananaFlip zegt
Heeft BMW wel een versnellingsbak die zo’n 800 Nm kan hebben?
mylvan zegt
@BananaFlip: En als die er niet is, kan die toch gekocht of ontwikkeld worden? Vind dit geen argument, sorry.
BananaFlip zegt
@mylvan: Is ook niet bedoeld als argument. Meer een gedachte.
lambo4all zegt
@BananaFlip: zou de V12 bi-turbo uit de 7 serie niet nog mer koppel hebben? de bak die daar in zit kan het zeker aan.
adrien zegt
@BananaFlip: Voor zover ik weet gebruiken ze bakken van ZF.
bigcar zegt
@BananaFlip: ze kunnen toch die van audi een “beetje” bekijken..?? die van de q7 v12 tdi kan 1000 nm koppel aan… dus..
robskilov zegt
Maar dan zou het dus een M5 diesel station worden.. (F11) dat is vet! Maar waarom zou je hier stevig voor op je stoel moeten zitten? wat is er mis met diesel?
BananaFlip zegt
@robskilov: Diesel is goed, maar niet met een M-badge… Al zou het me niets verbazen want de X5M en X6M bewijzen wel dat BMW het niet zo nauw neemt met hun principes.
roestvrijstaal zegt
@robskilov: Niks mis met diesel, zal vast een heerlijke auto worden voor de sportieve leasers ofzo, maar ik denk dat velen toch het geluid en gebrek aan toeren missen van een V8/V10 benzine.
mout zegt
@roestvrijstaal: Tsja, maar dat karakter was toch al aardig verdwenen sinds de M turbo-motoren.
robskilov zegt
@roestvrijstaal: Ja aan geluid zal je wel inleveren, maarja dat is de keuze die je maakt als je een diesel M5 koopt ipv een benzine. En schijnbaar denkt BMW dat er genoeg mensen zijn die dat niet erg vinden.
E34M5Touring zegt
Ladies and gentleman: This just in, ITS SNOWING IN HELL.
Nu is het wachten op de eerste voorwielaangedreven diesel M met 14% bijtelling en Accupack. Sorry ben BMW Fan in hart en (BMW)nieren maar dit is gewoon M onwaardig. Wat krijg je na 5 jaar en 250.000km, een zwaar pluimende en ratelende M5. Goed voor de Heritage
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Dat WAS ik ook.
Toen ze nog niet braaf waren
En een klein tikje ordi soms
Eerste M5 gereden en die was heerlijk (al was het toen een ouwetje die ik had)
Maar BMW is doorgeBraafd en de ultieme lease auto geworden.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: had gehoopt dat dit niet door zou druppelen tot de M-divisie maar helaas……
Orichy zegt
Dus een M5D, of een MD5, of DM5, sedan of touring. leuk!
Jantje_555 zegt
dikke Duitse diesels, me like! laat die 1000+ NM maar komen!
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Lepel dat ding in de 7 serie en dan ben ik blij.
mightymike zegt
Waarom zou je een 400pk sterke diesel willen rijden? M badge? Is hier een markt voor? 150.000 eurie diesel ? Hahaha
snelwin zegt
Een echte M diesel komt er vast niet. Ga eerder uit van een I8M. Dus een snel blok met hybride die de auto heel zuinig maakt i.v.m concurrentie.
bigcar zegt
@snelwin: dus een kopie van de fransen..?? een diesel hybrid..???
EJS zegt
Ik vind het wel een goed idee:) Er is een zwaar gebrek aan snelle en sportieve diesels, en eigenlijk gaat er niks boven diesels met hun enorme koppel in het dagelijkse verkeer.. Ik val niet echt in de salarisgroep die dit soort auto’s koopt, maar anders zou ik ‘m boven praktisch elke andere M/AMG/RS verkiezen!
Vreddy_B zegt
@EJS:
Zwaar gebrek aan snelle diesels? Volgens mij heeft elk merk tegenwoordig Diesel met 200pk en meer. De 300pk twinturbo blokken van BMW en de Audi 3L en nu de nieuwe van Audi zijn nou niet echt langzame diesel te noemen.
murdock zegt
Van mij mag er een bmw m5 diesel komen, maar dan moet er weer een v10 zonder turbo’s in de gewone m5 komen.
Kunnen de mensen die zo nodig zuinig willen rijden een diesel kopen! :)
bigcar zegt
@murdock: zo te horen ben jij tegen diesel..??
wrm..?? ben je tegen de lage toeren en weinig brandstofverbruik. of houd je ervan om lekker veel fijnstof uit te stoten en in te ademen..??
als ze het doen prima, niks mis mee…
rechercheur zegt
Jajaja, het zelfde setje remblokken zou op een 523i (204pk) als ook op een 550i (407pk) geschroefd worden. Geloof niet dat daar exact dezelfde stopinstallaitie onder zal zitten …
roestvrijstaal zegt
@rechercheur: alsook*
dennisr zegt
@roestvrijstaal: seiknied ?
StijnB zegt
@rechercheur:
M’s hebben ook nooit deftige remmen gehad dusja… De vorige M5 moest het nog stellen met twee zuigers…
rechercheur zegt
@StijnB:
Een 528i heeft schijven van 348mm, een 550i van 374mm, en een M5 van 400mm. Lijkt me niet dat daar dezelfde blokken op gaan.
bigcar zegt
@rechercheur: klopt! er komen nog grotere blokken onder!! (om al die koppels in bedwang te houden..)
rechercheur zegt
@bigcar:
Dus daarmee betwijfel ik enigszins de ‘echtheid’ van deze foto. Geloof namelijk niet dat al deze verschillende uitvoeringen dezelfde remblokken gebruiken …. ?
bohica zegt
@rechercheur:
Nog erger zelfs zit ook in de meeste nieuwe 7 series dezelfde set.
Deze sticker is alleen van de voorkant en niet van de bovenkant daar staan er nog veel meer.
rechercheur zegt
@bohica:
Weet ik, maar onder een 523i zouden -volgens mij- niet dezelfde stoppers zitten als onder een 550i. Dit artikelnummer behoort toe aan een setje remblokken van -35i en -50i (zowel 5, 6 als 7-serie) …
vale46 zegt
@rechercheur: De helft van de huidige BMW’s kan 250km/h gaan, dus als je een paar stevige remblokken maakt die redelijk universeel zijn, kan je ze onder bijna de hele BMW-stal zetten, op voorwaarde dat het gewicht een beetje hetzelfde is. Massaproductie is kostenbesparend.
drivingpleasure zegt
Goed idee, de oude klanten die naar audi zijn gegaan (omdat ze niet kunnen rijden, bang zijn achter het stuur etc etc) een auto geven waar ze wel in kunnen rijden, die voor hun rijd.
Vreddy_B zegt
@drivingpleasure:
Lijkt me niet dat veel klanten overstappen van BMW naar Audi, met welke reden? Een merk waar Audi veel klanten heeft weg getrokken is Saab.
Merry zegt
@drivingpleasure:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/23/80-eigenaren-bmw-1-serie-denkt-in-een-voorwielaandrijver-te-rijden
Zoveel weten BMW rijders van hun auto.
Ik sprak eens een man die had een nieuwe 5-serie, ik vroeg wat weegt z’n ding nou.
Gaf hij als antwoord: “nou in denk z’n 1300 kilo ofzo, BMW’s wegen nooit zo veel”
Ohh realy???
drivingpleasure zegt
@Merry: het is algemeen bekend dat veel mensen die nu in de RS modellen rijden van een M afkomen, doe je huiswerk goed.
Vreddy_B zegt
@drivingpleasure:
M naar RS? Dat lijkt me nou niet een enorme groep.. lekker representatief.
dennisr zegt
het zal me allemaal aan m’n achterwerk oxideren.. als het maar een mooie auto word plakken ze om mij het hele alfabet er achter..
janklaassen zegt
Wederom Audi achterna.
Alleen 3 turbo’s is nieuw
Audi was ook al van plan diesel ‘S-versies’ te maken en hebben altijd al S/RS-versies met 4WD-quattro. Wel vind ik een Goed punt van BMW de achterwielaandrijving.. Voor de rest toch Audi!
Sorcerer zegt
Er staat ook een M550dX bij de F10, dus dat klopt alvast niet.
Maargoed, een diesel die 0-100 in minder dan 5 seconden doet klinkt wel heel goed (het lijkt me dat dat wel realistische cijfers zijn, niet? :))
robskilov zegt
@Sorcerer: station: F11 sedan: F10
Sorcerer zegt
@robskilov: ooh, ik dacht dat de nieuwe station ook de F10 was en F11 de volgende generatie betroft. Weer wat geleerd!
robbie zegt
@Sorcerer: wat klopt er niet dan? De F10 & F11 zijn allebei 5 Serie’s.
Alexke zegt
Welkom in 2011 mensen… De diesels tegenwoordig zijn echt niet meer zo slecht als de meesten denken…
onlangs onze 530i E61 met 258pk tegen de X5 3.0d gezet met 234pk , en tot 80km/h was de X5 eerst. en tot ongeveer 110km/h kon de 530i pas weg rijden…
Het koppel van de diesel is niet te vergelijken met de benzine versie ! je hebt het veel vroeger en je krijgt het juist waar je het wilt : vanonder en in het midden van de toerentallen. nu… met 3 turbo’s zal dit nog beter worden.
Ik zie er al naar uit!
400pk en 800nm met xdrive en een verbruik onder de 10l per 100km … eerlijk is eerlijk het klinkt goed!
en Xdrive is echt wel nodig voor zoveel diesel koppel!
Onze 330D non xdrive heeft toch wel wat last van het overdadige koppel ! En ik herinner mij dat de Xdrive versie sneller is van 0-100km/h 6.4 vs 5.9 geloof ik .
Xdrive is ook IMO het leukste om met te rijden , het reageert perfect op stuurbewegingen , in de sneeuw voelde ik de X5 alle kracht naar achteren sturen als ik een bocht nam. en als ik mijn stuur terug recht zette , kwamen de voorste terug in actie! dus geen last van onderstuur!
drivingpleasure zegt
@Alexke: volgens mij zijn de diesels (wel standaard auto’s) bij audi al een tijdje sneller dan de benzine motoren, of zie ik dat verkeerd?
bigcar zegt
@drivingpleasure: klopt, je ziet het goed… indrukwekkend of niet. dit is gewoon wat ze kunnen doen met 2 turbo’s (een kleine en een grote)(kleine voor de lage toeren, grote voor de hoge toerentallen…. wacht maar tot er 3 turbo’s komen…kijken wat er dan gebeurt)..
Simpson zegt
ik lach me te barsten als het modelnummer van de remblokken M550dX blijkt te zijn…
Hubert zegt
Hier ook nog een overzichtje van de diverse BMW-codes :
http://www.bmwarchiv.de/e-code/
KaCh1ng zegt
hoe machinaal(dialect voor overdreven geweldig) klinkt het als je zegt dat je in een M550dX rijdt
bempie zegt
en ik maar denken dat de M badge wordt toebedeeld aan de krachtigste beemers…. maar als ik het hier lees mag deze enkel op een beemer komen die een hoop lawaai maakt en op benzine loopt. Blijkbaar toch lastig om mee te gaan met de tijd…..
#iklachmeluluitmebroekmetme335d
bpc zegt
normaal ben ik niet zo voor drastische wijzigingen in de hirarchie in de autowereld , een gevaarlijk snelle diesel ,electrische ,of hybride wagen gaat gewoon niet , maar ik hoop stiekem al jaren op de eerste serieuze diesel supercar, dit is de eerste stap daarheen.
eigenlijk vind ik het stiekem wel leuk…
krijg ik nu een ip ban :p
norge zegt
Komen er nu eindelijk M versies die bruikbaar zijn in landen met een winter die 6/7 maanden duurt?
the-budel-guy zegt
spoel die M dan maar door de plee.
zounds010 zegt
In 1985-88 werd de M535i naast de M5 geleverd. Ik denk dan ook niet dat dit een opmaat is naar een M5d.
baap zegt
uit bevestigde bron: 3.0 6-in-lijn, 3 turbo’s, 415 pk, 875 Nm koppel!!
De bevestigde bron ben ik, want ik hou van zwetsen!!
towi1989 zegt
Ik snap niet zo wat het probleem is met diesels? Ze hebben zich toch ook wel bewezen in de Le Mans of niet?!
Ik kijk er op zich wel naar uit :D
bigcar zegt
@towi1989: +1
Svenska_Aeroplan_AB zegt
De reden om geen diesel in een sportieve auto ‘mocht’, was dat je toeren moet maken met een ‘echte sportauto’… Met de huidige Turbomotoren doe je dat toch al niet meer, dus dat argument is weg!
GOD zegt
Tussen M550dx en M5dx zit een groot verschil.
Zal wel gewoon een MTech uitvoering zijn.
desoper zegt
Een diesel M-uitvoering! Net zo kansloos als een M-badge op je 316i
Tommy2 zegt
Door 1 extra turbo op dat blok krijg je niet ineens 100 pk extra, hoogstens 50. Verder zie ik 3 turbo’s niet bepaald zitten, hoe zit het met de koeling en al het leidingwerk? Wordt een loeizware bak, zeker met vierwielaandrijving.
Denk ook niet dat M zichzelf nog meer te grabbel gooit na de SUV en turbo nederlagen afgelopen tijd.
racerx zegt
Beter bouwen ze weer een V8 diesel…
850t5r zegt
BMW diesel is niks mis mee… Voor m’n 850 een 524TD gehad en die liep snel genoeg naar mijn mening en klinkt best lekker, laat maar komen die M!
slickrick zegt
Fantastisch dat er een M diesel komt. Rij zelf in een 535d die getuned is naar 350pk, heerlijk kan menig Porsche bijhouden met een top van 295km/h en ook met accelereren. En hoef niet elke dag aan de pomp te staan. Heb al een V10 diesel gehad in een touareg maar SUV’s vind ik groot en lomp. Een M diesel lijkt me daarom een ideale auto!
baap zegt
@slickrick: Yeah right…
undifined1 zegt
“De allereerste “M5? heette immers in eerste instantie ook “M535i”. Dat model was leverbaar in de periode 1979 tm 1981 & 1985 tm 1988”
die 85 tot 99 was gewoon een 535i met spoilerpakket, in tegenstelling toto de eerste echte m5 die vanaf 1985 tot 1987 in europa en tot 88 in usa geleverd werdt, die had een m1 motor
Catch2 zegt
Niet zo’n gek idee hoor. Als je naar de specs van de huidige 535d kijkt dan zit die al niet zo heel ver van de M5 af
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=62638&id2=62686
-=edit: kuch! Hoest! Ratel! Daar hebben we autowiki voor, he?=-
shafqat_ahmed zegt
Nou mensen, de M550D is er! En hij rijd heerlijk! Of die bak de koppel aan kan? Zeker weten!