Is de standaard M5 toch wat te lafjes? Ga dan even langs bij Currency Motors in Californië, deze jongens claimen ’s werelds eerste twin-turbo E60 te hebben. Specs? 800 Pk op de krukas (bhp) met 588 paardjes op de achterwielen (whp), dat zou moeten zorgen voor een topsnelheid van 385 km/u…
Waar ze de turbo’s gelaten hebben? Achterin… onder de achterbumper… In het forum op m5board zijn er dan ook nogal wat twijfels over de kwaliteit van deze creatie. De 800 pk zal volgens sommigen hooguit 700 pk zijn, en de topsnelheid is ook dubieus. De exacte specs van de betreffende M5 lijken dus nog niet officieel, maar feit blijft dat het een zeer interessant project is.
De eigenaar van de M5 is ook eigenaar van Currency Motors en heeft plannen om tien exemplaren te bouwen, a $350,000.
Met dank aan “m5” voor de tip!
Foto: Max Earey
Michael zegt
Die m5 op het plaatje is wel heel dik! velgen zijn zo-zo, maar ik begin wel te wennen aan die Amerikaanse style van velgen :-D
Snoepie zegt
hmm deze m5 voor €266,759.95 !
daar koop ik wat anders voor hoe mooi de kleur ook mag zijn hahah!
Snoepie zegt
eh het merk bmw is te goedkoop voor een 50cent wannabee :D
dekster zegt
zit autoblogger ook moeilijk-slaapvattend met de laptop in bed? :D
autoblogger zegt
@dekster: die twin turbo hield me wakker ;)
Marten zegt
Dexter, das precies wat ik nu toe, met mn macbookje moeilijk slaapvattend in mn bed…
Justin zegt
Mmmmm, in Amerika koop je voor circa 350.000 dollar ook een Carrera GT of een SLR. Dan lijkt me de keuze toch niet zo heel moeilijk…..
Bdllh zegt
Ik kende em al langer, wel vet project
Fons zegt
Übergeil.
Verder is het een beetje academisch of hij nu 375 of 385 gaat.
Je kunt gewoon binnen 3 uur op de wintersport aankomen met je gezin en bagage.
En dat lukt niet met een SLR os Carrera GT.
SugarFree zegt
@ Fons
Da’s dan wel weer waar (eh, in theorie alleen :( )
Tóch zou het een ander automobiel worden voor dat geld.
Eh nee, toch niet.
Het zouden minstens twee automobielen worden.
Bijv. een Lotus Exige en een V70R.
SugarFree zegt
met nog een heleboel geld over… :)
Onehp zegt
Turbo’s onder de achterbumper? Wat is dat voor iets?
Dan spreken we van een turbogat van 2 seconden zeker? En de luchtinlaat zit naast de brandstoftank zeker?
“You’re not making any sense dude!”
wimbers zegt
filmpjes, gummen!
Lebastille zegt
Een vet project, maar waar zijn die 212 Pk gebleven tussen motor en aandrijving? Er gaat wel heel erg veel vermogen verloren aan wrijving of er klopt gewoon iets niet. En opzich kunnen de turbo’s wel achterin worden geplaatst, maar er moet dan een drukgolf door een lange leiding naar voren, wat idd tot een groter turbogat kan leiden.
Martijn zegt
ik vind het ook maar vreemd project…. ik zat wel al een tijdje uit te kijken naar de specs van een turbo M5 maar dit….
Weird… zou zelf ook een carrera gt halen als ik in amerika woonde voor dat geld… maar goed wel weer grappig het blijft een absoluut beest!!!
Joris zegt
Dikke Bak!
Ben zegt
Die sukkels gebruiken waarschijnlijk de standaard koppeling …
MrSelected zegt
350.000$ is in euro 700.000..
Een twin turbo bouwen op de V10 van de M5 zal niet goed zijn voor de duurzaamheid van het blok.
MrSelected zegt
Ik bedoel dus: Dat het in Nederland 7 ton zou kosten.
Sammie zegt
De Brabus Rocket (gebaseerd op de CLS) had toch een topsnelheid van 366km/u of zo? Die had daarmee het record van snelste sedan dacht ik. Met 385 km/u als topsnelheid zouden we hier een nieuwe recordhouder voor dat record kunnen hebben. ;) (als ze een officiële test doen tenminste)
– Sammie
zapp zegt
@MrSelected Nee, €1 is geloof ik iets van $1,24 (dan zou 1 dollar 0,81 euro zijn) dus ik weet niet hoe jij het berekent hebt maar volgens mij klopt er niks van.
zapp zegt
Maar over de auto, ik vind het wel een mooie auto en toch een betere aankoop dan een sl65 AMG want in de M5 heb je meer ruimte, je gaat harder en deze M5 is goedkoper dan de sl65. (trouwens, het lijkt me wel leuk om te zien hoe iedereen zal kijken als ze een auto als deze voor het stoplicht zien staan en hij gaat er toch vandoor :D)
R5 Turbo 83 zegt
Velgen zijn wellicht iets te opzichtig maar ik vind deze M5 wel erg mooi
Citrofiel zegt
Grappig projectje, maar de specs zijn wel dubieus en hij is wel heel duur…
@ zapp; Hij heeft het over mét belastingen in NL, zie zijn tweede reactie. Dan zou het best wel kunnen kloppen.
m5 zegt
alleen het krokodillen leren interieur van 100.000 dollar is niet zo mooi
Robin zegt
De gewone M5 heeft toch 500 pk op de wielen :s wat boeid die 88 pk op de wielen extra dan nog voor dat geld…
Of heeft de gewone M5, 500 Pk op de krukas????
Robin zegt
bhp = brake horse power, wordt daarmee het vermogen op de krukas bedoelt dan?
whp= staat voor? wheel horse power of ijl ik nu??
Weet iemand dat, want ik begin me dom te voelen? Normaal als je pk’s ziet is dat toch automatisch op de achterwielen.
Tropical Danny zegt
Zoals mijn vriend zegt: Toppertje!!!
Verder zegt hij:
50 cent wanna be my ass !!
nigga if u drive a chrysler 350 dan ben je een wanna be!!
die shit is een rippoff van de phantom
Die lijkt zo de op de phantom, dan ben je pas een loser!!
barry330cd zegt
Robin, het vermogen op de aangedreven wielen is lager dan wat het blok volgens opgave heeft te bieden. Onderweg wordt er in de aandrijflijn nogal wat Pk’s verloren helaas.
BOL zegt
Ik ben bezig met een M6 met 5 turbo’s
En chromen patta’s
H.J. Vaesen zegt
Eh, BOL. :-#
Paul Kirchhoff zegt
800 pk op de krukas en 588 pk op de achterwielen!
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.
turbo S zegt
Dat zal wel op deze manier werken:
http://ststurbo.com/how_it_works
zapp zegt
@Citrofiel, Ok, dan zou het kunnen maar komt er zo veel bij dan? :O (14 jaar hè :P )
Lukas zegt
nog ff twee foto’s voor de volledigheid:
-edit: “imageshack image waren removed vanwege bandwidth”-
Benny1 zegt
Wel weinig pk’s uit het blok gehaald zeg… twee turbo’s en dan nog maar 600 bhp op de achterbanden krijgen, ik geloof er geen ruk van.
chris zegt
erg gaaf!!!de”normale”m5 lijkt me al te bruut om in te rijden!!cool project
lukas:die 2 extra foto’s doen het niet kan je die nog een keer posten,ben benieuwd!!!
Citrofiel zegt
@ zapp; Ik ben ook geen oudje (lees: minderjarig…), dus heel veel weet ik er ook niet van. Maar bij auto’s heb je natuurlijk 19% BTW en nog 42,5% (geloof ik) BPM. Samen 61,5%… Oke, het komt niet precies uit op zeven ton, maar dat zei hij ook alleen maar als richting, en om te laten zien hoe slecht we hier in NL af zijn… :P
Fons zegt
Betaal je geen BTW over de BPM?
Dan wordt het totaal nog hoger.
Robin zegt
@barry330cd
ja dat snap ik, was niet helemaal mijn vraag. Ik wil graag weten wanneer er normaal over pk’s wordt gesproken (zoals in de folders) of dit pk’s op de achterwielen zijn of op de krukas en ik vroeg me het verschil af tussen bhp en whp…
Ik snap waarom er een verschil tussen wiel en krukas is,
mert zegt
oe ik moet zeggen een bmw m5 met 588 pk is vet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fons zegt
In de folders staat het vermogen aan de motor.
In dien je het vermogen aan de wielen wilt opgeven in een folder, moet je onderscheid maken tussen handgeschakelde en automaatversies. Want een automaat wil wel eens wat pk’s kosten.
De engelse bhp is enkele pk hoger, want die meten aan de motor en houden geen rekening met het verlies naar bijv. dynamo, waterpomp en stuurbekrachtiging.
Lukas zegt
@Chris, ik zie het ja.. hier nogmaals, nu moet je er alleen ff voor klikken ;)
De turbo’s onder de bumper:
http://img120.imageshack.us/img120/531/ttm502rl8.jpg
En de intercooler die tot achter de nieren rijkt:
http://img120.imageshack.us/img120/1164/ttm501hz4.jpg
chris zegt
kijk dat is nou optimaal gebruik maken van de ruimte die je hebt……dat is bijna kunst die onderkant….altijd boven een spiegel parkeren!!!!!!
autoblogger zegt
@Lukas & Chris: de plaatjes stonden reeds gelinkt via m5board:
http://www.m5board.com/vbulletin/showpost.php?p=977816&postcount=63
Lukas zegt
sory, daar had ik niet naar gekeken
Robin zegt
@fons
ja maar dan klopt dit verhaal niet…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
Daar staat namelijk in dat PK uit de folder het beste te gebruiken is als vergelijking omdat… het aangeeft hoeveel er uiteindelijk op de wielen komt… in tegen stelling tot het koppel wat ze in het artikel bespreken wat nog afhankelijk is van bijv. versnellingsbak. Als PK uit folder dus op de krukas is, kan je het nog steeds geen vergelijk maken tussen andere auto’s….
of????
Robin zegt
das onduidelijke spelling en interpunctie he… daarom nu nogmaals en dan beter
@fons
ja maar dan klopt dit verhaal niet…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
Daar staat namelijk in dat PK uit de folder het beste te gebruiken is als vergelijking omdat… het aangeeft hoeveel er uiteindelijk op de wielen komt… in tegenstelling tot het koppel, wat ze in het artikel bespreken, wat nog afhankelijk is van bijv. versnellingsbak. Als PK uit folder dus op de krukas is, kan je nog steeds geen vergelijk maken tussen verschillende auto’s onderling….
of????
Fons zegt
Het is algemeen bekend dat als je een auto op de rollenbank zet, er minder PK gemeten wordt dan dat er in de folder aangegeven staat.
Dit heb ik zelf mogen vaststellen tijdens mijn stage aan het laboratorium voor motorvoertuigentechniek aan de technische universiteit eindhoven.
Nog leuker is het trouwens om een uit te rekenen hoeveel ‘vermogen’ je erin stopt met behulp van benzine en dat te vergelijken wat er aan de wielen overblijft.
Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Nick zegt
Haha, 588 PK op de de achterwielen plus de turbolag.
Och ja, die kun je bijhouden met je standaard M5 zonder bizar veel door te spinnen.
Allemaal leuk en aardig die paardjes op de krukas, maar zonder bijpassende overbrenging is het niet veel soeps.
dekster zegt
heeft iemand er al bij stil gestaan wat voor efect turbo’s hebben op een nipt allu blok zoals dat van een M5?
Ik denk dat dit voor geen haar betrouwbaar is.
Lebastille zegt
@ Fons:
Wordt het verlies in vermogen niet veroorzaakt door wrijvingsverliezen in overbrengingen en lagers van de meetinstallatie? Wanneer heb je op de TU/e stagegelopen en ben je een werktuigbouwer in Eindhoven? Ben nm. zelf 5e jaars WTB.
Fons zegt
Daarin zitten ook verliezen natuurlijk, maar die waren bekend en werden meegenomen met de berekening.
Ik zat er vele jaren geleden (ca. 1989) onder dhr. Huigen (UD).
Die heeft/had z’n kantoortje helemaal achter in de gang links.
Destijds stond er een oude amerikaanse ambulance op de rollenbank voor de praktijklessen van de studenten. En regelmatig werden er natuurlijk ook andere auto’s op gezet ;-)
C30CDIAMG zegt
Ja ik weet wel waarom ze die twin turbo erin knallen, Ze voelen de hete adem van me 335D al in hun nek hahahaha!!! :P
yanne zegt
en serieus bommeke. maar twin turbo op een m5.. betrouwbaar? en 385? tis te merke dat bmw duits is .. zo snel en hard mogelijk op de autosnelweg:p
zim zima who's got the keys to my bimma zegt
Ziet er dik uit maar laat (pk-)tuning van BMW voortaan maar over aan de duitsers.
Carrera gt zegt
umm, je moet ook op de aandrijfriem,ophanging enzo.. denken die kunnen al die pk`s niet aan , bv, je koopt er een en na 6 maanden gaan belangrijke onderdelen kapot,en dat ding is ook nog topzwaar dus denk eens aan de wegenbelasting,verzekering,enzo..,,doe mij maar een Carrera gt of een SLR
timmer zegt
Turbo’s in de achterbumper? die drukken em zeker tot 385 zet er dan gewoon een straalmotor in wat een bull en voor dat geld koop een ouwe M5 E39 en zet daar maar is een twin turbo op bmw ned heeft er een die heeft 1000 pony’s aan de krukas
floris zegt
als je de m5 tot 800 pk zou kunnen tunen zou je dat bij de caparo t1 dan ook kunnen? (de caparo t1 heeft een m5 motor)(dan zou de caparo een verhouding van 1,6pk per kilo hebben)
OPCfreak zegt
Geef mij maar de ‘gewone’M5, snel genoeg en die motor is al een juweeltje dus waarom zou je een paar turbo’s op zo’n hoogtoerige machine zetten, je verpest hem alleen maar..
Dennis zegt
zo vet, ik vond de e60 al machtig maar dit?WOW!nu is het niet een van snelste 4deurse autos maar een van DE snelste autos
Niels en Arne zegt
Arne :zotte velgen jammer genoeg zo duur
kzou ook nog graag ne foto zien van het interieur
Niels:385 per uur zoo rap anders zote velgen
Arne zegt
nice car
Arne zegt
nice car
SamSam zegt
De M5 is met 507pk en 5.0 v10 al gevoelig genoeg, laat staan 2 supercharghers…
En uit eigen ervaring heb ik meegemaakt dat BMW M motoren heel fragiel zijn.
SjeufM3 zegt
@SamSam
Ow ik juist niet ;)
srt-10 zegt
dat ding valt gewoon uit elkaar (mopar or no car)
bluffmaster zegt
en wat betreft die beamer
ik vindt dat die amerikanen het liefst japanse of hun eigen amerikaanse cars tunen
want een bmw is puur duitse bloed
dus ook voor pure duitste tuners
zoals ac schnitzer
weet je wel
Gianni zegt
Dit vind ik niet kunnen, kijk het M5 blok zelf is in de fabriek tot ~9250 rpm getest, en dat kan hij aan.
Alleen hebben ze het blok natuurlijk uit veiligheid begrensd op 8250 rpm.
Dus echt fragiel is een M blok niet, het gaat erom dat je zo’n blok ‘ge’ ipv misbruikt.
Maar dat men er tegenwoordig links recht turbo’s aan plakt want zo zie ik het, vind ik ronduit idioot.
Je koopt een M omdat het een M is, en je kiest dan gelijk voor een bepaald karakter high end rpm’s.
Wil je dit soort tafarelen koop dan een skyyline of een supra.
En turbo’s op een M blok…da’s nie gezond punt.
joost zegt
Ik zie de humor er wel van in. Heeft zon gast op het m5board.com net zijn standaard m5 hier en daar laten upgraden waardoor hij nu 550 pk heeft. Sta je in een keer voor het stoplicht naast een andere m5. Kat in het bakkie denk je dan. Word je er finaal uitgereden door zon twin turbo. lol
Stoes zegt
Übergeil!!!!!!:-)