Er komt eindelijk weer een BMW M5 Touring aan.
Stationwagons zijn in Europa overal te vinden. Zeker in Noord-Europa is het een populaire carrosserievariant. Nu is de populariteit hier enigszins tanende en speelt de auto in de rest van de wereld een vrij kleine rol. In de VS, waar de stationwagon in de jaren ’70 erg populair was voordat de MPV’s hun intrede deden, is er een kentering.
Net als met de handbak, wordt de stationwagon daar gezien als ‘cool’. Het is het autotype voor mensen die een snelle en sportieve auto willen, maar dan niet onnodig hoog als een crossover of krap c.q. onhandig als respectievelijk een coupé of sedan.
BMW M5 Touring
Dan is het nu de vraag, komt er nog een BMW M5 Touring aan? Nou, waarschijnlijk wel. Bij BMW zien ze namelijk een kentering als het gaat om stationwagons. De Audi RS6 is een groot succes, ook in de Verenigde Staten. Ook is in Europa er veel animo voor de M3 Touring.
De vraag vanuit Amerika wordt telkens sterker. Het zijn niet alleen mensen in commentsecties of op Twitteraars die een BMW M Touring eisen. Klanten – en dus de dealers – smeken om een snelle stationwagon met een M-badge. De M3 Touring willen ze dolgraag hebben, maar die komt dus niet. BMW gaat die snelle BMW 3 Serie wel leveren buiten Europa, zoals in Zuid-Afrika of in Australië.
De M5 Touring (E34) staat hier toevallig buiten in een geweldige paarse kleur. We zullen zien. Houd je ogen open. Als je iets als ziet wat er op lijkt op de Nürburgring, dan gaan we het bouwen.
Frank van Meel. Zegt niet dat de BMW M5 Touring er komt, maar toch ook wel.
Aandrijflijn
Welke motor de BMW M5 Touring gaat krijgen, is ook niet zeker.en V8 in combinatie met elektromotoren. In de XM is de topversie goed voor 740 pk en 999 Nm. Van Meel kan dit natuurlijk niet bevestigen, maar ontkennen lukt het hem ook niet echt:
Ik kan je niet vertellen welke motor de volgende BMW M5 gaat krijgen. Normaal gesproken, als we een nieuwe aandrijflijn ontwikkelen, dan doen wij dit niet voor één model.
Frank van Meel, zegt niet dat de M5 de aandrijflijn uit de XM gaat krijgen, maar toch ook wel.
Als alle geruchten eromheen kloppen, zal de nieuwe BMW M5 Touring de naam codenaam ‘G99’ krijgen en in 2024 geïntroduceerd worden.
Via: Carbuzz
Richmond zegt
2024? dan zou het op basis van de huidige 5 serie nog zijn.
Maar in 2024 zou als het goed is ook al de nieuwe 5 moeten komen, maar de M5 komt niet zo snel na de introductie,
E34M5Touring zegt
Die geweldige paarse kleur is Daytona Violett :) Zo had ik hem ook! Toch bijzonder dat ze nu wel ineens gaan voor een Touring. Maar goed, beter laat dan nooit. Wel ff Daytona Violett in het Individual programma dan. Met zilveren skirts uiteraard ;)
scrmeagle zegt
Ze hebben toch Alpina gekocht? B5 641PK en 880NM (op de rollenbank)
burgy73 zegt
Darin’s een totaal andere auto. Een Alpina kun je niet vergelijken met een “M”. M is altijd veel sportiever. Alpina meer comfort.
Calimero zegt
De E34 en E39 blijven toch wel erg mooi hoor. Ook in stationwagen uitvoering.
De E34 Touring, excuses ik zei stationwagen, in M5 verpakking met de velgen zoals op de foto is erg begeerlijk.
ouwedibbes83 zegt
Zijn dit niet die velgen die de remmen extra konden koelen? Iets met Turbine? Dacht dat t eigenlijk zelfs wieldoppen waren die je er nog af kon halen. Werkte aardig, maar men vond t niet zo mooi ogen. En daarom kwamen ze later met de Throwing Stars onder de M5, dat zag er (wel) lekker uit.
Calimero zegt
Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik was er niet bekend mee dus ben ik gaan “Googlen” en ik kwam al vrij snel dit artikel tegen waarin er meer wordt verteld (met afbeeldingen):
https://motoringconbrio.com/2009/12/08/function-over-form-bmw-m-system-turbine-wheels/
560pk zegt
Ik kocht de 5 spaaks sterren onder mijn tamme E34 525 TDS. Omdat de mix, met achter bredere banden/velgen onder de normale touring niet paste, rondom dezelfde maat (235 of 245, dat weet ik niet meer). Zag er prachtig uit, maar auto kon daaarna ingezet worden als speurhond naar spoorvorming. Ieder richeltje volgende hij feilloos. Was bij verkoop wel de USP.