De BMW M5 komt eraan en het wordt uiteraard weer een Autobahn-kruisraket. Wel een hele zware.
Een tijdje geleden lekte de nieuwe BMW M5, waarvan we even aannamen dat het the real deal was. Aangezien de 5 Serie (G60) al onthuld was maar de Touring (G61) nog onthuld moest worden, was het nog even toekomstmuziek. Nu is de Touring er echter en dus is de volgende stap de M5 (G90). En zelfs de auto die eindelijk de RS6 Avant van repliek gaat voorzien: de BMW M5 Touring (G99).
Specs BMW M5
Het inmiddels welbekende overzicht op Bimmerpost levert ons weer nieuwe info op over de aankomende BMW M5. Wat al bekend was: de M5 wordt gebouwd vanaf juli 2024. De BMW M5 Touring vanaf november 2024. De onthullingen zullen dus iets daarvoor zijn, waardoor we nog ietsje langer moeten wachten tot we die te zien krijgen.
Wel wordt nu bekend wat de pk-cijfers worden. Zoals eveneens bekend deelt de M5 zijn krachtbron met de BMW XM, en daarmee dus ook de M Hybrid V8 die BMW inzet voor de FIA WEC. Het gaat om de S68B44, de volgende generatie van de S63B44 die in de huidige BMW M5 ligt en dus voorzien is van een elektromotor en accu. Een plug-in hybride dus. De S68 zelf gaat 585 pk en 750 Nm leveren, wat overigens minder is dan wat de S63 uiteindelijk leverde (635 pk in de M5 CS). De elektromotor voegt daar nog 197 pk en 280 Nm aan toe.
Kicken, de BMW M5 gaat dus 782 pk en 1.030 Nm leveren. Helaas, zo werkt het net niet. Zoals wellicht bekend mag je bij een PHEV niet de cijfers direct bij elkaar optellen. Daardoor blijft de BMW M5 dus steken op 728 pk, het Nm-cijfer wordt niet vermeld. Minder dan de BMW XM Label Red, wat natuurlijk het topmodel van BMW M moet blijven. Wel een flinke boost: 118 pk meer dan de M5 F90, 93 pk meer dan de Competition en 83 pk meer dan de CS. Er wordt ook niet vermeld of die 718 pk de Competition is of niet, aangezien bij de onthulling van de M3 ook gelijk de Competition de krachtigste jongen was.
Gewicht
BMW loopt met de M5 een beetje tegen hetzelfde probleem aan als bij de XM. Om het even gechargeerd te zeggen: een Scania R730 heeft ook een 730 pk sterke V8, maar als je daar 20 ton achter hangt wordt je eruit gereden door een beetje A-segmenter met 73 pk. Pk’s maken eigenlijk niks uit als het gewicht te hoog wordt. Nou zal de M5 mede dankzij zijn elektropower vast sneller zijn dan de vorige, maar het wordt een flinke walvis. Het gewicht wordt namelijk 2.435 kg. Inclusief de nodige zaken die gewicht toevoegen, zoals benzine en passagiers, ben je dus makkelijk met twee-en-een-halve-ton aan BMW op pad.
Ook wordt het vergelijk met de Mercedes-AMG GT63 S E-Performance interessant: die weegt zo’n 2.200 kg met 830 pk. BMW staat dus eigenlijk al gelijk 1-0 achter. De RS6 weegt ‘slechts’ 2.075 kg, maar heeft ook ‘slechts’ 600 pk om het voort te stuwen. We horen zo snel mogelijk wat de sprinttijden en topsnelheid van de BMW M5 wordt.
Lay-out
Nog wat overige specs: het accupakket van de BMW M5 meet 18,6 kWh. De bandenmaten zijn 285/40R20 vooraan en 295/35R21 achter, wat duidelijk maakt dat er net als bij de M2 en M3 gebruik gemaakt gaat worden van een velgmaat achter die groter is. De verbreding ten opzichte van de G60 bedraagt 70 mm en de verlenging 36 mm. Opvallend genoeg zit die verlenging ook in de wielbasis om een betere geometrie te realiseren in de ophanging.
Nog heel even wachten voordat we mogen zien wat BMW heeft gebakken van de nieuwe M5 (G90).
a_buis zegt
Grote accu dus meer km volledig elektrisch dus
okdoei zegt
Snelle google search leert me dat een 6-12 kWh accu tussen de 100-150 kg weegt. Heb je vrij weinig aan maar in t gunstige geval weegt die accu van de 5-serie dus 150 kg, slechtste geval 450 kg. Waarheid zal in t midden liggen dus zo’n 300 kg.
Zit je nog steeds met 2100+ kg aan automobiel. Vrij lomp zwaar naar mijn mening.
M2 is ook al 1600 kg. Geen idee wat ze daar doen bij BMW maar lichtgewicht stuurmansauto’s hebben ze allang niet meer.
maotje zegt
@okdoei
Lichtgewicht auto’s heeft bmw nooit gemaakt.
rollingstoned zegt
Zeker wel, zoals de 2002.
lekkaah zegt
Inderdaad, en de Isetta….. :p
V8Vantage zegt
Toont maar weer eens aan dat het automobiele genotshoogtepunt toch echt achter ons ligt.
PrettyAwesome zegt
Dus; een kleine 1000 kilo meer en vrachtwagenrijbewijs is een vereiste… tel daarbij de BPM bij op, waar je een goed gevulde middenklasser voor kunt kopen. Wat is hier nou nog de lol van? Wat is de extra waarde dat je dit kunt verklaren? Duitse premium en Pk’s zijn wel extreem overrated… En die marketing-magiërs komen niet meer bij!
rwdftw zegt
730 PK maar als je je Tabbert erachter wil hangen mag je eerst langs het CBR voor een extra examen.
Mijn Porsche weegt de helft bedenk ik mij nu net.
potver7 zegt
Gewichtsbesparende carbon spiegelkappen komen voor een godsvermogen op de optielijst, neem ik aan?
Rokende Wielen zegt
Komt hier een keer een CLS-variant van? Met wel 100kg gewichtsbesparing voor een kleine €10.000 meer? Qua vermogen gaat het toch nergens meer over? Hoe graag wil zo’n tweetonner dan nog de bocht om? Als ze nou eens werk zouden maken van efficiëntie ipv meer gewicht/vermogen…
iphonistvongates zegt
CLS = Mercedes modelaanduiding
CSL = Coupé Sport Leicht (BMW M3 CSL)
Ik verwacht niet dat BMW een 4-deurs lichtere coupé variant zal uitbrengen van de M5 want daar hebben ze al een ander type voor bedacht die alleen wat hoger op z’n pootjes staat.
ty5500 zegt
Heb niks tegen plug-ins maar ze lijken me ook niet echt bij het concept M5 te matchen, eerder bij een sportievere m550i ofzo. De auto is loeizwaar, het merendeel rijdt je als het goed doet doet elektrisch waarbij het elektromotortje al het gewicht moet torsen en doordat ie automatisch best veel elektrisch rijdt zal de hoofdmotor dikwijls niet warm staan om er echt alles uit te persen. Het zal ongetwijfeld een fijne auto zijn maar heb toch men bedenkingen of het voldoende M zal zijn.
rollingstoned zegt
Freude am Fettleibigkeit…
Aon zegt
Allemaal prima, maarre denken jullie ook even aan de kleintjes,
HZW zegt
Met zulke achterlijke gewichten, moeten er ook achterlijke vermogens gebruikt worden, om de boel nog een beetje sportief te houden.
Het rijd ook belabberd met zoveel gewicht, bij elke stuurbeweging en rem moment voel je dat achterlijk hoge gewicht van de auto.
bunnylebowski zegt
Bijna 2,500 kg. Meine gutte dit is toch niet de kant die we op willen op zo’n auto :( de huidige is ruim 650 kg lichter.
rrk147 zegt
Dat wordt wel erg zwaar! Waarom dan nog benzine, als die zwaarder is als een Tesla model S? De remmen en banden zullen het zwaar hebben als je er mee het circuit op gaat. Evenals bij een Tesla. Het geluid van de benzine V8 is er natuurlijk nog wel, maar die wordt ook steeds minder puur, veel BMW M modellen hebben al geluid uit de speakers ter ondersteuning dacht ik.
sabrerator zegt
Zou wel eens willen weten wie er op een dijkje meer lol heeft: iemand met dit gevaarte of ik met mijn net aan 1000kilo wegende MGF-je met 120 pk die je volledig uit kan wringen.
HoLaMaToYa zegt
Een paar jaar terug In de Ardennen reed ik met de Yaris 1.3 met 100 pk/1050kg een aanvankelijk kleverige Audi Q7 zoek. Elke rotonde, elke scherpere bocht moest die tank inleveren met te korte rechte stukken om dat in te lopen.
Bastiaan zegt
Dat zoek rijden ken ik. Terwijl jij in gedachten aan het racen bent (strafbaar bij de wet) tegen de Audi en overal alles uit je auto haalt, was de Audi rijder gewoon ontspannen aan het cruisen en had werkelijk geen idee dat er een wedstrijd plaatsvond👍😂🤣.
De auto waarin je rijdt zegt niets over het feit dat je altijd topsnelheid wilt rijden. Maandag kwam ik terug uit Praag en heb ook praktisch de hele reis 100 km/u gereden, omdat ik eenvoudig geen zijn had om sneller te rijden.
Ik begrijp je opmerking absoluut, dat had ik vroeger ook regelmatig met mijn Punto 1.1 en nog langer terug met mijn Mini 1000 (41 pk).👍
Bastiaan zegt
Ik kan mij bij Top Gear nog de rest herinneren tussen de Lotus Elise (50K) of een Porsche 911 (150K). De uitslag prijs en plezier mag duidelijk zijn…😂🤣👍👍👍
Willy500E zegt
Dus om uitstoot te verminderen worden de auto’s aanzienlijk zwaarder. Wat houden we elkaar toch voor de gek.
bmw1cabrio zegt
Ach, mijn Panamera Turbo S hybride is ook over de 2.300 kg. What’s new? Rijdt fantastisch, bloedsnel en kan ook hard langere bochten door. Nee, niet de beste voor dijkjes, maar dat wil ik ook niet. Ben wel het snelste op mijn vakantiebestemming 😉
Ik vind dit een serieuze vervanging vanwege bruikbaarheid: kofferbak is groter en dat is handiger met 3 kinderen
Snelle zegt
Buiten het feit dat old e bmw’s van tegenwoordig een bepaalde klasse vind missen qua uitstraling snap ik niet dat ze het nog zo druk mee zijn. De tesla Plaid verpulvert dit ding keer op keer. Idd had een super licht gewicht sport sedan neer gezet, zodat je je echt weer kon onderscheiden van de concurrentie qua gewicht. Wordt een beetje verdrietig van die pk wetloop maar dan zonder schaamte de kilogrammen opschalen naar 2200kg plus. Dit heeft toch niks meer met een licht gewicht prettig sturende auto te maken..
cossiekiller zegt
Mooi, die rode met de HRE velgen !
Bastiaan zegt
Ja, dat ken ik, de toutes in in de Honda Accord in 6 uur naar Westendorf Oostenrijk rijden, dus gemiddeld zo’n 160 km/u rijden, Kortom, je nergens aan de snelheid houden. Daarbij moet er ook nog getankt worden en willen de kinderen elke tankstation stoppen voor pauze.
Ik zeg maar zo, als je op een afstand van 1000 kilometer gemiddeld 100 km/u kan halen, die je het absoluut heel goed.
Maar waarom rijdt je een Porsche Panamera S Turbo een ga je met de auto op vakantie, weten de buren dat ook? 👍😂🤣
Respect, ik bedoel het niet slecht🍀