![](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/bmw-m5-active-sound-design.jpg)
Stel, je zit over enige tijd te genieten van een heerlijke V8-roffel in de nieuwe M5 (F10), trek dan voor de gein de stekker van de subwoofer er even uit en het wordt het opvallend stil in het interieur. Jup, BMW hoaxt namelijk motorgeluid in de snelste 5-Serie. Wie had dat gedacht…
Dit trucje van BMW heet ‘Active Sound Design’ en werd vorig jaar al voorzichtig geïntroduceerd op een aantal modellen (635d, 320d). Het komt er op neer dat er een exacte kopie van het motorgeluid over de speakers klinkt. Het virtuele motorgeluid wordt ‘gemaakt’ aan de hand van de gereden snelheid, de stand van het gaspedaal en het motortoerental. Blijkbaar komt de roffel van de 560 pk en 680 Nm sterke 4.4 V8 niet voldoende naar binnen (bewuste keuze?) bij de M5 en hebben petrolheads toch graag dat de oren verwend worden. En we hebben zo’n vermoeden dat de meeste M5-rijders het trucje nooit in de gaten zullen hebben.
Onlangs werd een giga-persbericht van de M5 de wereld ingestuurd (samen met de eerste tripjes van journo’s) en daar stond het volgende in over Active Sound Design:
The Active Sound Design technology specially developed for the new BMW M5 takes its cues from the driving situation at any one time to deliver an accurate reproduction of the engine’s sound through the car’s audio system. The system’s digital signal processing exchanges data directly with the engine management, allowing it to reflect the engine’s revs and torque, and the car’s speed over the road. The result over a smoothly driven journey is a discreet soundtrack in keeping with the harmonious and assured characteristics of the V8 powerplant. A stamp on the accelerator, meanwhile, prompts an immediate audible response to match the instantaneous – and typically M – burst of power from beneath the bonnet.
Slaat BMW hiermee door? Eerst overstappen op turbopower (R.I.P. V10), driecilinders omarmen en nu weer een geënsceneerd motorgeluid over de speakers laten klinken? Die Teutoonse pk-bakkers kunnen ook te ver gaan…
Even niets te doen en zin om je te storten in het M5-persbericht van 47 pagina’s: check het HIERR (PDF-alert). (via 5Post)
TSJA….das ergens best suf.
@bozewolf: Best suf? waar gaat dit heen met BMW, ik hou van BMW maar dit gaat echt te ver. Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat je zonder dit systeem de motor niet hoort brullen. voor veel mensen zal het zeker extra sensatie in de auto geven maar voor de liefhebbers is dit echt een heel hoog drama gehalte.
@drivingpleasure: lijkt me toch sterk want als je buiten de auto staat maakt hij een gruwelijk geluid, dit hoor je ook zeker binnen in de auto zonder zo’n geluidssysteem…
@drivingpleasure: Het blijft een zakensedan, bijna limousine zelfs (in Duitse termen wel), maar dat betekent dus ook dat de M5 gewoon net zo goed geïsoleerd is als zijn langzamere broertjes. Hij zal hierdoor, ondanks het enorm brute geluid van buiten binnen nog steeds tammetjes klinken.
@jzaero: Dat wordt dus rijden met de raampjes open…..
tja , dat komt ervan als alles tegenwoordig goed geïsoleerd moet zijn. Toch wel dikke Scheisse voor dat Freude am Fahren
Zoals je schrijft zal het merendeel van de eigenaren nooit beseffen dat ze gefopt worden, en voor hen zal het een positieve toevoeging aan de ervaring zijn. Totdat de motor een mankement krijgt (een paar cilinders vallen uit) en ze horen het niet in de cabine, haha
@kaaskabouter: Zou je wel voelen hoor ;)
OT: gewoon raampje naar beneden en lekker knallen? Doe ik bij de mijne ook ^^
nu nog een bierviltje met een wasknijper langs de vijfspaaksvelgen laten ratelen :lol: het moet niet gekker worden… gaan ze natuurlijk ook op hun EV’s als optie leveren… pfff
@torana: hahaha +1
ach ja, als je accu leeg is start hij toch niet.
niemand die het merkt.
Och och och vind BMW top maar dit is toch echt jammer.. Ik snap dat ze een oplossing willen vinden voor de geluid-freaks maar kom op zeg. Als ik geroffel uit speakers wil horen kijk ik wel YouTube. Al maakt ’t het waarschijnlijk wel goed als er een knop is waarmee je het uit kan zetten (lijkt me logisch)..
@kaasboerin: Heeft alles met isolatie en comfort te maken
@bohica: Als ik comfort wil koop ik wel een BMW 5 serie 550! Ik koop een M5 dan wil ik racen, scheuren, hoeken en een hele hoop echt kabaal uit m’n V8!!!’
@blacksquad: als je wilt racen, hoeken en dergelijke dan koop je een M3, of een Porsche of Lotus maar geen M5.
@bohica: Dat snap ik, ik hoor in de Panamera ook amper geluid, maar daar hebben ze een knop op bedacht, dat er kleppies open gaan in de uitlaatjes, dan hoor je het geluid wanneer jij wilt.. Waarom dat niet dan?
@kaasboerin: Bij het intrappen laat een Panamera zich genoeg horen, kan ik je vertellen. De (4)S maakt in elk geval genoeg geluid, van de Turbo weet ik het niet.
@RoT___: Niet genoeg hoor, zeker niet genoeg. Voor mij dan. Laten we het erop houden dat het geluid in ieder geval flink geminimaliseerd is.
@RoT___: Gister trapte zo’n Panamera S hybride hem voor mijn neus op zijn staart. Wat een bak onzin komt daar uit de uitlaat zeg! Ik hoorde niks spannends, alleen een bult irritante geluiden. Het was geeneens thuis te brengen:(
Oh das handig! Dan kunnen ze in een 1-serie gewoon een 3 cilinder proppen en dan een 6 cilinder laten horen. De gemiddelde 1-serie rijder heeft dat toch niet door (iets met voorwi… eh, achterwielaandrijving)
waarom niet gewoon een luidruchtigere uitlaat eronder? het is :
A) leuker voor omstandigers
B) Leuker voor jezelf
C) dan kan je het geluid nog veranderen met race uitlaat. doe je dat nu dan hou je hetzelfde geluid over de speakers? :S
Je kan bijna net zo goed een cd’tje afspelen met motorgeluid in een prius! Bijna hetzelfde principe!
Tja je moet toch echt compromissen sluiten tussen isolatie en motorgeluid. Dit is wel een goede oplossing, maar voor de puristen denk ik niet acceptabel.
@Northwestern: Ik wil geen isolatie, maar motorgeluid
@Northwestern: Ik snap BMW opzich wel hoor, maar waarom uit de speakers? Doe net als o.a. Porsche lekker wat klepjes in de uitlaatjes, een knop op ’t dashboard die de kleppen open gooit en daar heb je je pure dikke roffel..? Dan die knop natuurlijk ook permanent tapen dat ‘ie altijd ingedrukt is.
@kaasboerin: Dat zou weer met emissies te maken kunnen hebben. Maar dat weet je maar nooit.
@Northwestern: Dan nog, het is een M, f*k de emissies, toch? :D
Als het een exacte kopie is waarom is er dan een heel systeem vor nodig? Microfoontje, draadje, stereo installatie….
Ik vermoed “sound engineering” om het nog ergens naar te laten lijken… Als het “true sound” was geweest zou je een andere oplossing kiezen #FAIL.
@w0o0dy:
Scherp, heb je goed punt inderdaad.
@w0o0dy:
dat krijg je nooit goed opgenomen terwijl je met weetikveel hoeveel km/uur
@timberleek: tja, en in hoeverre is dit anders dan een vroombox… is toch echt een beetje te zielig voor zo’n auto. Een fake (previously recorded) geluid afspelen… come on….
bmw: freude am vortäuschen?
ik moet kotsen..
dit is gelul!!!(hoop ik)
-edit: nee, dat is het niet-
Hmmm, dat kan ook anders. Ford doet dat beter met een zogenaamde Sound Symposer:
Engineers at Ford decided their new 1.6-liter EcoBoost turbocharged four-cylinder needed a more pleasing sound with less turbo “woosh” and “whine” and more air intake “snarl” and “growl.”
http://star-motoring.com/Features/Focus/2011/The-art-of-noise.aspx
@martijnnn: Peugeot en Citroën passen een soundbox ook toe op haar THP200 modellen. Althans, op de RCZ en DS4 zit de geluidsmodule ingebouwd.
kan je beter een lifter meenemen :
http://www.youtube.com/watch?v=ghhuRnw1rbE&feature=related
@fep739: LOL, ja goed idee !
Deze kerel lijkt me ook wel fun :
http://www.youtube.com/watch?v=9coH3WGSkAU&feature=related
@fep739:
Deze is koning. Gewoon omdat ie d’r bewegingen bij doet.
http://www.youtube.com/watch?v=vKb572Yo2aM
Beetje zonde, nuja een beetje?
Zo zou je zomaar in je Prius of je Nissan Leaf stappen en pas na 10km (file) doorhebben dat het geen corvette is.
@Hupke:
Ik vraag me ook af wat het gaat geven als die wagen 5 a 10 jaar oud is en de isolatie nietmeer is wat het is en je dus effectief de motor begint te horen.
Ik vrees dat het niet mooi zal zijn.
…………………………………………………………………………………………………………………………… ……….. ………………………………………………… ……………
Oftewel: hier word ik even stil van.
Isolatie = gewicht !
De M modellen worden steeds zwaarder, en isolatie is daar ook een onderdeel van. Ze hadden wat van de isolatie beter weg kunnen laten en dan was het gewicht iets lager geweest, en was het geluid van zelf te horen. Probleem opgelost. Dan waren er ook geen extra sensors/computers nodig voor dat Active Sound Design systeem. Dit systeem lijkt mij erg complex en onnodig, en zal ook tot extra kosten lijden tijdens de levensduur van de auto.
Haha active sound…ik noem t pure oplichting…shame on you bmw.
Freude am Faken.
@Gideon: Juist!
BMW begint me steeds meer teleur te stellen afgelopen paar jaar.. Waar de fuck gaat het heen met het merk?
Ik hou echt van BMW, mijn merk, maar dit gaat natuurlijk nergens over. Ook overal maar die M-Badge op plakken. Bah,
@MLTB: inderdaad dit gaat helemaal nergens meer over. kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je de motor niet binnen in de auto hoort brullen zonder dit systeem
No realcar,
je kan jezelf toch ook niet serieus nemen als je dat koopt.. dan heeft iemand met een scootmobiel nog meer recht van spreken.. die aso’s halen nog rechts in ook.
@dennisr: Diezelfde module overzetten op je scootmobiel. Da’s dan wel weer leuk. :lol:
Dit is wel vrij kansloos zeg, maak dan zo’n uitlaatsysteem met kleppen erin inderdaad, of hou hem gewoon wat stiller vanaf de fabriek, niks wat een aftermarket uitlaatsysteem niet op kan lossen.
@Lan_Evo: Akrapovic Pleaseee :D
@kaasboerin:
Ben bang dat zelf dat niet gaat helpen !!
mijn zoon had dat vroeger ook op zijn crossfiets, heeft de BMW ook van die leuke Atari-geluidjes en sirenes erop om de blitzz te maken ?
Hoezo kansloos? Doe mij dit in me 1.4 Peugeot 207 :p Wel graag dat ik kan kiezen tussen radio/mp3/aux/m5 lol
Dat had ik echt niet verwacht van BMW :O Ze gaan op zowel design als motorgeluid erg achteruit!! Ach lang leven de concurrenten die het tenminste WEL goed doen :D
-edit: check!-
OT: niets mis mee, als je het tenminste kunt uitschakelen!
Pff wat een nepperij zeg, liever een AMG.
@mrbones: misschien fopt amg jou ook wel :D bmw maakt het (helaas) bekend
@bmwmaaktrijdengeweldig: Waarschijnlijk niet dan was het allang bekend geweest. Bovendien hoor je een AMG van een flinke afstand al aankomen vooral de 6.2 liter v8. (Zie sls review)
synthetisch geluid voor synthetisch volk ..
Das een begin, misschien dat als je rustig rijdt, je ook nog vogeltjes hoort fluiten uit de speakers. Of als je je velg stuk rijdt (http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/21/amsterdam-bmw-5-touring-heeft-tikje-gekregen) dit net klinkt als een krakende zak chips. Kan het volume ook omhoog als je schoonmoeder meerijdt?!?
Wat een mop.
Staat dat systeem altijd aan? – kun je het dus ook uitzetten?
‘Slaat BMW hiermee door?’
Schande, dat vraagteken.
Meneer, ik hou meer van het geluid van de 6-in-lijn. Zeker, meneer, bij de volgende oliewissel pakken we dat mee.
whaha, Wat kansloos! BMW, ik ben een groot fan van jullie M modellen. En ik vind de nieuwe M5 meer dan geslaagd! En ook de V8 zou bijzonder aangenaam moeten kunnen klinken! En dan halen jullie zo`n grapje uit! Echt jullie moeten je ogen uit je hoofd schamen! Als je nou gewoon wat isolatie verwijderd, dan bespaar je gewicht, en heb je dat geluid ook! Enne over de BMW`s met turbo`s, Zorg nou gewoon weer dat de M5 zo`n 1350kg weegt, dan heb je met 350pk atmosferisch een veel beter verbruik, veel betere ringtijden, en gewoon bakken meer rijplezier!
@AudiQuatro: BMW leest heus niet mee hoor…
@SimonMc: Nee, waren ze maar zo slim. Dat zouden ze nooit zo’n stom systeem bedacht hebben!
@AudiQuatro: Een M5 van 1350 kg? De M5 is niet het sportiefte model van de ///M divisie, een M5 is een auto waar comfort hoog op het lijstje staat. Een comfortabele en nette auto, maar met een druk op de knop wordt het plots een heel ander beest. Daar draait het om bij de M5. Een goede isolatie hoort daar dus ook bij, de M5 moet, naast sportief, immmers ook comfortabel kunnen zijn.
Ik ben uiteraard totaal geen voorstander van het belachelijke idee om motorgeluid door de speakers te laten komen, maar ik snap de reden er wel van. Al kan ik mij niet voorstellen dat er geen betere oplossing is.
@Freude_am_Fahren: 1300kg is idd een beetje te optimistisch. Maare 1800kg voor een 5 vind ik veel te veel! En ja audi`s en benzen vind ik ook veel te zwaar;)
@AudiQuatro: sorry, een E46 M3 CSL bestaat al, weegt rond 1350kg leeg. Is veel luidruchtiger en ook veel minder comfortabel, veel minder plaats, is TRAGER op de ring, verbruikt méér. Ja, wel meer rijplezier, maar als totaalpaket, veel minder auto.
Of mag het net iets moderner, een 130i is leeg ook 1350kg, meer comfort, en met performance in- en uitlaat en een chippie ook nabij de 300pk… maar daar zie ik het M5 clienteel niet mee rondrijden…
De M5 is toch net iets anders…
@Onehp: Maar een CSL is ook zowat 10 jaar ouder! Het gaat er om dat een M model voor performance staat! als je comfort wilt dan koop je toch een benz??
Dat betekent dus dat we nu al weten dat de M5 van buiten niks beter klinkt dan de opgevoerde stofzuigers X5M en X6M. Mercedes kan het wel, met turbomotoren…
Wat een omslachtige oplossing! Als ze dan zo graag meer sound in het interieur willen, pas dan minder of een lichtere geluidsisolatie bij de motor toe… scheelt ook weer in gewicht (al is het niet zo veel)… twee vliegen in één klap.
Wordt het geluid ook aangepast als je uitlaat lek is?
Helaas pindakaas, dan toch maar een E60 M5 voor papa.
@kaasboerin: weet je het zeker ? dan heb je zeker de linkjes nog niet bekeken die ik vanmiddag in mijn reply aan jou gezet heb ? :)
@torana: Ah ik zie het.. Kan er beter niet meer naar kijken, straks ga ik nog janken..
Dit moet een grap zijn.
HaHaHaHaHaHa.
Dus alle 316 beemertjes krijgen aftermarket 6 cilinder geluid ?
Koop gewoon een m5 met akrapovic uitlaat, en klaar!!
hahahahaha ‘schat zet jij de motor even zachter Ik moet iemand bellen’ hahaha Ik zie het helemaal voor me.
@the-budel-guy: +1! :D
@the-budel-guy: Haha, ik dacht het zelfde. Motor op mute zetten voor wat rust aan de kop.
@the-budel-guy: +1
Ik vind dit meer een oplossing is voor elektrische auto’s, waarbij men het oude motorgeluid wilt nabootsen :P Een beetje jammer dit.
How_low_can_you_go en dan niet op de goeie manier… dit is ernstig, en dan ook nog beweren dat je ‘de geweldige M5 naam’ in stand houdt door geen xDrive te leveren (gelul volgens mij, zal anders vast wel individual mogelijk worden).
Ze zouden beter bij zichzelf te raden gaan of ze 1) een agressieve performance sedan zónder al te veel geluidsisolatie (en gewicht!) willen maken of 2) een verschrikkelijk snelle en stille luxewagen.
Volgens mij zou de M5 juist in de eerste categorie moeten vallen, voor optie 2 bouwen ze die M550d maar.
Bayerische Musik Werke
Dan nog die mensen die dit willen verdedigen, door te zeggen dat het door de isolatie komt… De vorige M5 had eierdozen tussen de deuren en onder de motorkap zitten dan?
Hahaha, dat is suf.
Ik heb daar een sport knopje voor.
Minder isolatie aan de achterkant.
En als het even kan alle raampjes open.
De stereo kan me echt gestolen worden!
zou BMW dit ook gebruiken voor hun ‘motorfietsen’ ?
@dennisr: lol
@dennisr: precies! ik zou zeggen stuur hem even door naar BMW ;)
@dennisr: Nah, daar doen ze het wel slim, een tijdelijke BMW S1000RR actie: gratis Akra uitlaat erop bij aankoop. Daar heeft mijn broer van kunnen profiteren en man man man dat ding gilt als een malle.
Dat is lullig .. Had ik niet van BMW gedacht. AMG klinkt nog het mooiste.
Top!, tis een groot verschil de BMW’s met kap open of dicht te horen, dus dit brengt vreugde bij non-cabrio rijders (of gewoon compensatie voor t mooie NL/BE weer van deze zomer). Altijd met je raampjes open rijden in een M5 is ook niet alles
kwestie van tijd dat dit zou komen.
Mensen willen op de snelweg nu eenmaal een serene stilte, en tijdens het vloeren van het gaspedaal een lekkere brul. Dat gaat niet zo lekker in een dik geisoleerde auto.
Bij deze stelt BMW M absoluut niks meer voor. Motorgeluid faken? Pleur op! Hulde aan de huidige M3 en ik lach iedereen uit met de nieuwe M5! Wat een bosje losers bij BMW zeg, vreselijk. Ga wel een keer mijn eigen auto bouwen.
jongen, dit gaat BMW echt niet doen. maak je geen zorgen.
ik ken BMW. dit zullen ze nooit doen!!!
@jortepap24m: Tip: koop geen 320d of 635d. Het stukje verklapt dat het daar al op zit. BMW doet het dus al.
ik bedoel jongenS! XD
@jortepap24m: Het staat nondeju in een persbericht van BMW zelf.
‘Zo he, wat hoor ik op de achtergrond? Klinkt heftig. V8?’
‘Ja sorry, ik bel uit mijn nieuwe BMW.
Een voorwielaangedreven 3-cilinder met B&O geluid…’
zonder dat sound dinges wat hier boven staat klinkt hij dus stil?! DIT IS NIET WAAR!!! de auto klinkt geweldig!
het motorgeluid in het filmpje hieronder is zowieso niet nep!
http://www.youtube.com/watch?v=uXfX2gOKEsI
@jortepap24m: En hoe weet jij dat dat niet nep is? Ik hoor dat echt niet hoor. En ik mis hoe dan ook het klikken, klakken, blazen, zuigen, stampen, bewegen en inspuiten van de motor. Ik hoor alleen maar een gezoem dat van toon veranderd. Nee, doe mij maar een lekker ouderwetse auto waarbij je de brandstofpomp nog hoort zoemen als je de motor start!
http://www.youtube.com/watch?v=Q7SM8UKOtmA
HEERLIJK!!!
@jortepap24m: Doe mij die oude BMW maar, veel beter!
@jortepap24m: Jaa, dat is een goede speaker…
Binnenkort ook: speakers aan de buitenkant!
Download nu je nieuwste motortune!
De M van Marketing…
Freude am fahren…ben benieuwd of er ook nog ‘performance’ pakket komt, met extra vroemvroem.
BMW doet dit met opzet. Je kan dan je eigen motorgeluid opnemen op je I-Pod-Pad-Phone-etc en dan kan je thuis nog een nagenieten onder het genot van een blokje kaas :-)
Dan nog liever een Yamaha motor in een Lexus LF-A :-)
Bij #20d modellen zal het inderdaad niemand ene moer reten. Maar bij modellen als de M5, die voornamelijk door liefhebbers gekocht worden (voetballers, rappers etc. daargelaten), is purisme toch een belangrijke factor.
Is ’t nu al 1 april?
wat een afgang hoop dat ze hem aan de straat stenen niet kwijt kunnen waardeloze nepzooi
Eigenlijk heel logisch. Op lange ritten hoef ik echt niet een zoemende V8/ windgeruis bij 160 te horen. Ik vind het best een mooie oplossing..
Wel duidelijk te zien dat er hier genoeg 12 jarigen zitten die niet snappen dat een auto niet alleen maar is om gierend door de bocht mee te knallen maar dat je er (zeker met een M5) ook gewoon iedere dag mee naar je werk moet. En dat dan een stille auto op hoge snelheden heel erg fijn is.
@Benjamin1: nu kun je dat ongestraft zeggen hoor, ze liggen allemaal eventjes op bed… ze mochten Harry Potter afkijken ;)
@torana: -1, leeftijdsdiscriminatie!
@torana: leeftijds-discriminatie? nee hoor, een constatering, het was dooooodstil op autoblog….
maar ik had niet verwacht dat je je aangesproken zou voelen ;)
@Benjamin1: dus het systeem doet meer kwaad dan goed?
@mashell: nee, je kan niet tegen je deurrubbers zeggen dat je geen windgeruis wil, maar wel motorgeluid als je op het M knopje drukt.
Nu had ik al veel redenen om geen M5 te kopen (het is een BMW, te groot, te anoniem, te duur, geen AWD, weinig kleuren keuze, etc) maar kunstmatig motorgeluid slaat alles. Motorgeluid is sinds er geen carburateurs meer worden toepast altijd onprettig en moet zoveel mogelijk worden weggefilterd.
@mashell: Dat zou opzich prima kunnen met dit systeem, als ze nu inplaats van het exacte geluid te kopiëren nu eens het anti-geluid creëren waardoor de geluiden elkaars tegenfase worden en elkaar opheffen.
Redelijk vreemd dit hele verhaal… Aan de buitenkant klinkt hij best wel lekker (nouwja, ik heb hem zelf nog niet life gehoord, maar op de filmpjes klonk het veelbelovend), waarom zorgen ze niet dat er in de Sport-stand een aantal kleppen opengaan in de uitlaat ofzo? (of wat voor een systeem dan ook, zolang het maar echt is)
Als dit echt is (ik blijf hopen van niet), is het echt een zware teleurstelling…
Nu toch ook beetje jullie (=BMW eigenaars) eigen schuld. Ik zie op vele forums dat BMWs met een manuele airco worden afgedaan als armmoedig. Is namelijk te moeilijk om én de temperatuur én de ventilator zelf te bedienen en de airco is OH ZO BELANGRIJK. NIET VERBAZEND DAT BMW DAN DACHT DAT JULLIE LIEVER SYNTHETISCH GELUID HEBBEN DAN HET RAAMPJE NAAR BENEDEN DOEN EN ZO DE GELIEFDE AUTOMATISCHE AIRCO OM ZEEP HELPEN. NATUURLIJK ZIJN JULLIE TE LUI OM OP HET KNOPJE VOOR DE ELEKTRISCHE RAAMPJES TE DRUKKEN.
(En ja ik moest roepen, vervelend natuurlijk al dat lawaai van een open raampje, kun je niet langer gewoon praten)
Oké, ik zou eerst een nieuw account aanmaken, maar MOEST hier toch even op reageren. Ik heb het ooit op een auto gezien dat er een buis van de motorruimte naar het interieur werd getrokken. Wanneer je een beetje motorgeluid wilde, zette je een klep hierin open. Zo niet, dan was het aangenaam stil. How hard can it be?
Lol.
Klant: Mijn motor hapert..
Dealer: Dan heeft u vast een speaker kapot. Dat wordt een dure reparatie..
Lol.
Klant: Mijn motor hapert..
Dealer: Dan heeft u vast een speaker kapot. Dat wordt een dure reparatie..
oei schatje is de auto te luidruchtig ? even de volume wat lager zetten … :s
dan zal er toch zeker wel een ´´Exhaustpacket´´ uitkomen op korte termijn?
en anders.. HAMANN ? ALPINA ?
Gewoon een paar isolatie dekens er uit (laten) halen. Zitten vaak achter de schermen in de voorste wielkasten. En als je echt rigoreus te werk wilt gaan trek je die rommel ook achter het dashboard vandaan. Maar dat vind ik nogal risicovol met zo’n complexe auto en een dashboard dat zo strak past. Maar de echte liefhebber van M5’s met zware sound zou ’t vast doen. Dan krijg je “the pure shit” in het interieur.