Er gaat naast de iDrive-controller nog iets prominents verdwijnen uit de middenconsole van BMW, nu ook bij de M5.
Het interieur van een auto was altijd de plek waar ‘gewoon’ alles functioneel was. Designers zeggen zelfs dat het altijd het ondergeschoven kindje is geweest, de ’troostprijs’ voor wie het exterieur niet mocht ontwerpen. Hoe anders is dat tegenwoordig. Goed, dankzij al die schermen is elk interieur min of meer dezelfde BCC-etalage, maar eigenlijk alles is een gigantische evolutie ten opzichte van de saaie, ‘functionele’ interieurs van vroeger.
Schakelen
Zo hebben de meeste auto’s al lang geen echte schakelpook meer nodig. Handbakken uiteraard wel, maar al sinds jaar en dag vertrouwt een beetje geavanceerde automaat op ‘shift-by-wire’ technologie. Waarbij de schakelknots in het midden niet meer echt de bak aanstuurt, maar de computer vertelt welke versnelling geselecteerd moet worden. Steeds meer merken snappen daarom dat zo’n onhandige stengel in het midden vervelend is. Daarom dat vele merken al een veel kleinere pook hebben bedacht, of zelfs de pook volledig in de ban doen voor een kleine selectieknop of zelfs een hendel aan het stuur. Ook al is grappig genoeg dat laatste juist waar auto’s vroeger de schakelhendel hadden zitten.
BMW M5 krijgt geen pook
Welnu, ook voor de BMW M5 gaat de schakelhendel veranderen. De BMW M5 (F90) had nog de welbekende pook van recente BMW’s, maar naar het voorbeeld van onder meer de iX krijgt de M5 nu een ander systeem. Dat meldt BMWBlog. Het zal waarschijnlijk gaan om een soort tuimelschakelaar. Het is dus niet de eerste BMW die het zo gaat doen, maar wel de eerste M. Zelfs de XM heeft namelijk nog een ‘ouderwetse’ pook.
Of je de pook gaat missen? Waarschijnlijk niet. Bij snelle auto’s met automaat is de versnellingspook eigenlijk onnodig geworden na het initiële wegrijden. Als je daarna nog ermee wil pielen, heb je altijd de schakelflippers nog. De BMW M5 (G90) debuteert naar verwachting over een paar weken al, de M5 (G99) Touring later dit jaar.
Trojan zegt
Natuurlijk hebben ze gelijk uit praktisch oogpunt, maar toch draagt het gewoon bij aan de ervaring om een schakelpook in de middenconsole te hebben. De ‘Teslaficering’ van auto-interieurs zoals ook straks bij de ‘Neue Klasse’ is mij echt een doorn in het oog. Een BMW-interieur zoals op de foto is wat mij betreft perfectie.
atrak zegt
Who cares? Je zet hem in zijn S en gaan.
Mini Joe zegt
Elke XM heeft een pook, zonder gaat het niet in die mooie Franse automobiel.
citroen55 zegt
Juist 👍🏻
crashingduke zegt
Voor mij is de selectiehendel van de automaat een onderdeel van de identiteit van de auto. De J gate van mijn Daimler, de stuurhendel van mijn Lincoln, ontgrendel knopje aan de linkerkant bij de 626 van mijn ouders, verstopt aan de achterkant bij mijn R25 en dat ding dat omhoog komt in de XF van de RAC, als mijn Daimler daar een nachtje moet blijven.
sabrerator zegt
Krijg jij een XF mee?
Tja, Daimlerrijder… Verschil moet er zijn.
Als modale S-Type rijder moest ik het de laatste keer met een ouwe S-Type doen.
Ze wilden me zeker niet laten schrikken met teveel moderniteit.
Dat was nog wel in Rotterdam, waar nu een Chinees merk zit.
Maar die leen-S staat nu ook in Dordrecht.
a_buis zegt
Het probleem is niet het allerlaagse rijden, achteraan in de file, bumper aan bumper door de stad. Nee, het probleem manifesteert zich in noodsituaties. Vol op de rem en in de achteruit. Die zit dus nu in iedere auto op andere plek. Net als het gemis van richting aanwijzers. Ok als je een bmw hebt zijn die sowieso overbodig, maar toch. Laten we gewoon wereldwijd afspreken: pook in midden, hebdels aan stuur, lampen gaan aan met een draaiknop links van het stuur, kachelbedienkng in het midden, bij voorkeur een draaiknop, net als de audio: aan/uit/volume met een druk/draaiknop. Iets gemist?
Richmond zegt
Vroeger was de handrem een pedaal bij Mercedes maakte ook niemand zich druk om..net als de keuze hendel aan het stuur. Er bestaat niet zoiets als uniformiteit binnen de autobranche. Nog njet eens voor de plek van de gevaren lichten knop..hoe wil je die dan krijgen voor de rest
audirs3 zegt
@a_buis vroeger had elk merk ook een andere manier om de achteruit te selecteren bij een handgeschakelde bak. Pook omlaag drukken, of hendeltje omhoog trekken, of door een weerstand heen duwen, of de R op de plek van de 6.
Dutchdriftking zegt
Als je niet onderwets de pook kan gebruiken om met de automaat te schakelen (maar veel fijnere flippers hebt) ruimt dit lekker op. Kan je er mooi een paar bekerhouders kwijt.
kniesoor zegt
Ook al heeft-ie misschien niet veel praktisch nut meer, ik vind ‘n pronte pook, zoals bijvoorbeeld in een 991.1 GT3 RS, er toch wel bijhoren. Zonder oogt een middenconsole wat ‘naakt’. Dus : geen pook, geen interesse.
mc96 zegt
In mijn huidige BMW voor het eerst geen pookje meer maar de kleine schakelaar. Het bevalt me eerkijk gezegd beter dan verwacht. Werkt perfect en voelt minder kunstmatig aan dan het pookje in mijn laatste twee BMW’s