Owjee, weer een laatste generatie BMW M5 die we kunnen toevoegen aan onze officiële BMW M5 crashpagina.
Dit keer is het raak in Duitsland, waar deze Estoril-blauwe BMW M5 een koprol maakte door een weiland. Er is betrekkelijk weinig informatie beschikbaar over de crash. Het lijkt er op dat de bestuurder van deze 560 pk sterke powersedan simpelweg de controle over het stuur is verloren. Het ritje door de Duitse heuvels is daarmee tot een behoorlijk zuur einde gekomen.
De auto is er niet goed aan toe. De airbags zijn allemaal ontploft en door de koprol is de carrosserie onherstelbaar beschadigd. Hopelijk hebben de passieve veiligheidsvoorzieningen van de BMW de bestuurder beschermd en kan deze binnenkort weer op pad met een nieuw exemplaar. Ditmaal wat voorzichtiger.
potver7 zegt
Gezien die gele vogel ga ik ervan uit dat niet alle inzittenden ongeschonden uit de auto zijn gestapt.
sprankel zegt
@potver7:
Gezien de foto’s zou het mij niet verwonderen dat hij kritiek is afgevoerd
Airbags liggen eruit terwijl aan de schade te zien er geen aanrijding vooraan/zijkant was. Airbags zijn fantastisch als ze op het juiste moment bij de juiste omstandigheden ploffen. Als je daarvan afwijkt zijn het TNT geladen monsters die je liever kwijt dan rijk bent. (en bij een koprol dienen ze niet af te gaan)
Het dak is naar onderen geschoten, het stuur zit er bijna tegen maar als je naar de wijzertjes kijkt zie je dat dak tegen het dashboard zit. Wat stevigere B-stijlen had wel gemogen dus.
Gewond is hij zeker, hoe kritiek is een ander verhaal.
nickjdeg zegt
@sprankel: je weet niet hoe hard het is gegaan dus over de stevigheid van de b stijlen kun je niks zeggen. Ik bedoel zoon auto heeft veel vermogen kan en gaat heel hard en aan alles zit een grens het zou zomaar kunnen dat dit met 160 is gebeurt nou daar is geen b stijl tegen gewapend
roppp zegt
@nickjdeg: heul vroegûh was een auto gewoon plat na zo’n koprol en konden van die zwarte busjes de inzittenden ophalen. Nu is het blijkbaar nog de moeite waard om de heli op te roepen.
sprankel zegt
@nickjdeg:
Niet alle info is gegeven dus daar zit zeker bron voor discussie.
Maar bij hele hoge snelheden komen hele grote krachten vrij. Buiten het linkervoorwiel dat een goede duw heeft gekregen en de rechter achterhoek lijkt de schade voornamelijk te komen doordat hij op zijn dak is beland.
Moest hij aan 120 er zijn uitgevlogen +overkop zou de wagen niet meer zo intact zijn geweest. Verwacht je dan maar eerder aan een veld vol brokstukken en een verwrongen chassis.
En jij spreekt dan nog over 160, dan krijg je eerder zoiets:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=JS3A2G69
roppp zegt
@sprankel: das een cabrio die door een betonnen middenberm is heengegleden. Niet met dit geval te vergelijken dus.
sprankel zegt
@roppp:
laat dat nu net het probleem zijn als je aan 160-170 controle verliest, je gaat zo snel dat je wel iets moet meenemen om tot stilstand te komen, of het nu een boom, een huis, een paal of iets anders is.
overigens hier exact hetzelfde model dat is gaan schuiven op de Autobahn
http://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=679088
De schade die we hier hebben is lang niet groot genoeg om echt hoge snelheden te verklaren. Pas op, 70/uur is genoeg om een gegarandeerd total loss te hebben.
@ sturmer
klopt maar de stuurairbag zeker niet en die ligt er duidelijk uit.
@mashell
Dat is op zich positief maar daar zijn ze ook voor gemaakt, ook al is de boel vervormd dat de deuren toch nog openkunnen.
De onderkant van de deuren zijn er nog ok uit maar vooral aan de voordeuren is alles boven het deurpaneel weg. Je ziet het op de overzichtsfoto met enkel de brandweer op de achtergrond, mooi als je wat inzoomt. De achterste stijl van de voordeur hangt er nog aan, volledig naar achter gebogen en voor de rest hangt er niets meer aan. Geen glas, geen boven stijl meer, niets.
Dat doet mij overigens vermoeden dat de wagen nog een stukje op zijn dag is gegleden. Of gingen de deuren helemaal niet zo gemakkelijk open en zijn geforceerd? kan ook natuurlijk, die brandweer zal daar ook wel niet voor niets gestaan hebben.
sturmer zegt
@sprankel: een (gordijn) airbag beschermt juist bij een koprol.
mashell zegt
@sprankel: de portieren staan open! Dat kan eigenlijk alleen als de B stijl nog in tact is. Het lijkt allemaal erg vertekend doordat de wagen op z’n kop en niet vlak ligt, de voorruit kapot is en dus ook wat dichterbij komt dan normaal. Het passagierscompartiment blijkt hier juist voldoende stevig voor deze crash.
awesome zegt
@potver7: hoeft niet. Helicopter vliegt vaak al uit in afgelegen of minder toegankelijke gebieden.
mercedesclk350 zegt
Skills don’t come with the money, bewijst zich weer.
Nou is dat eigenlijk een beetje een belachelijke quote, aangezien jij en ik dit kunnen gebeuren.
Maar ik zou toch verwachten dat je een beetje voorzichtig aan doet…
johanhummer9 zegt
@mercedesclk350: o , vertel mij dan eens wat er precies gebeurd is
mercedesclk350 zegt
@johanhummer9: Hij is over de kop geslagen…
Is dit een wijsneusactie tegenover mijn reactie? Want ik sla niet zomaar over de kop, ik rij voorzichtig…
jrk68 zegt
Leg hem daar maar neer….
plankgas zegt
Binnenkort bij JetCars.
rammillius zegt
ESP uit, proberen te driften, auto krijgt grip, bestuurder probeert te corrigeren, stuurt teveel tegen, verlies de macht over het stuur, weiland in. Klinkt als een logisch verhaal in mijn ogen. Hopelijk gaat het goed met de bestuurder.
ablogjunk zegt
@rammillius: ja we hebben een nieuwe Jomandaaaa!!!!
gash zegt
Nice!
petrolpower zegt
@gash: ???
smoked zegt
Och die repareren ze wel in het oostblok of in de Spaanse polder te Rotterdam…
bmwm4 zegt
banden hebben best weinig profiel. en zo te zien staat lv het wiel ook nog is scheef beste klap geweest
maseratizzzzzzzz zegt
Gelukkig de f10 en geen e60, BMW maak de f10 maar met e60 motor, dat zou de perfecte combi zijn!
mashell zegt
@maseratizzzzzzzz: psst… de e60 was degene met de lompe V10. Deze heeft een V8 met turbo’s! Lichter en daarmee sportiever.
w0o0dy zegt
@mashell: lichter en sportiever? Voor zover ik weet is de V10 juist vrij licht en is die twin turbo meuk juist zwaar. Niet voor niets heeft de huidige M5 rijklaar gewoon meer dan 2 ton aan gewicht….
cupsport zegt
Estoril? Dat hebben ze niet op een M5 volgens mij
MARS zegt
Wel gras en modder… @cupsport:
Hupke zegt
Niets dat ze in Polen niet kunnen fixen.
driver28 zegt
“Carrosserie onherstelbaar beschadigd” nee joh dit kan gewoon gemaakt worden even een belletje naar de hobbypool
taxitom zegt
Doet me denken aan dat Trosprogramma van vroeger….Kieskeurig……”Die zien we nooit meer ……terug!!”
730ld zegt
BMW, Ik zeg het niet graag maar wellicht is het het overwegen waard om alle M modellen te voorzien van xDrive die in- en uitgeschakeld kan worden.
driver28 zegt
@730ld: ik weet dat een x6 actieve krachtverdeling ofzo heeft op elke wielen (display) voor in de bochten dat hij strak door kan..(heb een keer in mogen rijden en dat blijft wel op de weg) Maar dan nog vliegen ze uit de bocht :) denk dat t veelal gewoon de bestuurder is….
lapoelkan zegt
Jullie informatie voorziening is weer lekker compleet!
Ongeval is vorige week gebeurd, in het duitse krantenartikel wat erbij hoort staat netjes omschreven dat de auto een demo M5 was,
Na van de weg geraakt te zijn in een flauwe bocht, is hij nog meerdere honderden meters doorgegleden na het raken van een telefoonpaal.
De bestuurder is in kritieke toestand met helicopter over gebracht naar ziekenhuis, de bijrijder is licht gewond naar een ziekenhuis in de buurt vervoerd.
Gezien de remsporen en het aantal meters dat hij nodig had om tot stilstand te komen werd de snelheid op zeer hoog geschat.
lapoelkan zegt
http://www.mittelbayerische.de/nachrichten/oberpfalz-bayern/bayern-oberpfalz/artikel/bmw-fahrer-verunglueckt-bei-probefahrt/1097611/bmw-fahrer-verunglueckt-bei-probefahrt.html
Nog even de link voor de Duits lezenden onder ons.