
Die BMW M5 F10 zag er toch wel zo oud en saai uit! Tijd voor ‘pakketjes’ dus. Een facelift met frisse lichten en en 575 pk Competition Package.
Koplampen, achterlichten en nieuwe ‘M-niertjes’. Vooral die laatste zorgt er natuurlijk voor dat de BMW ‘heel veel harder gaat’ en alle mensen om je heen heel veel harder lachen. Uitlachen, om je stomme ‘M5’-koelkastmagneet in de grille. Alsof je die bevestiging nodig hebt. Zeker in Nederland dien je die (standaard) 560 pk 4,4 liter V8 zo goed mogelijk weg te (ver)stoppen.
Nieuwe koplampen en achterlichten maken dit een BMW-facelift in de meest traditionele zin van het woord. Denk nog even aan de E39 en diens beduidend frissere ‘look’ na de facelift. Straks rijdt iedere F10 met deze lampen rond. Onderdelenverkopen varen er wel bij. Lezen we mee Mercedes?
Gelukkig heeft BMW ook nog enig ’technisch’ nieuws. Meer power voor de M5 en M6. Ze strepen nog even de sinds maart beschikbare carbon keramische remschijven aan. Spul wat je echt nodig hebt op de 575 competition pk’s aan de grond te houden. Om de nieuwe Audi RS6 bij te houden natuurlijk. Hiermee rijdt de M5 0,1s sneller naar 100km/u en 0,2s sneller naar 200 km/u (nu 4,3 en 12,8 seconden). Naast meer vermogen heeft BMW het volledige onderstel aangepakt. Van stabilisatoren, het actieve differentieel, tot veren en schokdempers, staat alles scherper afgesteld. De M5 en M6 Competition liggen ongeveer 1 cm lager op de weg.
UPDATE: BMW heeft een lekker videofilmpje gemaakt om even te laten zien wat een M5 met Competition Package allemaal kan. De moeite waard om te kijken. Check ‘m HIER.
Misschien toch maar eens gaan checken of ik Euromillions toevallig niet gewonnen heb :)
Bij ons in de wijk staat een m6 cran coupe
@ronaldddvos: zo he, ben jij even cool. Wil jij vriendjes met mij zijn?
@ronaldddvos: Ik heb je een plusje gegeven. Astublieft!
@ronaldddvos: bij ons 2 Bentley’s, Masserati, Rolls Roys, Austin Martins en nog veel meer leuk speelgoed :p
@allroundnoise: Bij mijn locatie in de VS ook, maar of je daar nou blij mee moet zijn. Ik vind het allemaal paupers en ze denken dat ze alles zijn. Wederom, geld maakt niet gelukkig..
@felix.ulf: geen geld hebben, dat is pas een probleem!
@allroundnoise: austin martin? Meen je dit nou?
@trident: Zelfs ik had er overheen gelezen. *facepalm*
@felix.ulf: Ach, dan kan die Masserati er ook nog wel bij
@The360box: of Rolls Roys…
@allroundnoise: aston martin*
@allroundnoise: AUstin martin… yeah right..
@allroundnoise: leer eerst de namen eens goed spellen…
@allroundnoise: Ik geloof er niks van…
Mooie velgen !
Ben niet echt fan van die nieuwe velgen, het dunnere stuurtje in de M5 is wel mooi. Zonde van dat logo in de grille, het trieste is ook nog dat als je hem zonder logo’s besteld het logo wel nog in de grille blijft zitten. Zie je ook bij Audi. Triest dat fabrikanten te lui zijn geworden om twee grilletjes te maken.
@kraakensmaak: BMW haalt dat dingetje er echt wel even voor je af als je dat aan ze vraagt bij aankoop van een M5…
@kraakensmaak: Of je besteld ineens zwarte performance nieren. Ziet er veel beter uit en heb je ook al geen last van dat logo.
Jammer van die lijn van de motorkap boven het logo. is toch een designfout imo.
@splitsecond: eens! Vind dat ze dat net als bij die zagato z4 hadden moeten doen..
De saaiste 5 serie oooooit gebouwd..
Dat interieur is trouwens van de M6 en niet van de M5. Wel is dat stuurtje op de M5 te zetten.
@savarona: Klopt…ik denk dat met de facelift dit stuur trouwens standaard ook in de M5 komt.
Achterkant lijkt nog steeds op een 3 serie, jammer dat ze de V10 niet meer hebben want de V8 daarvan klinkt echt niet. Daarbij de vorige M3 echt een geweldig geluid heeft met de V8
@dahlback: 100% afhankelijk van het gebruikte uitlaatsysteem.
@jeffreym3: Hij zou standaard al goed moeten klinken.. En wat voor uitlaat je er ook onder hangt, het geluid komt nooit in de buurt van de E60 M5.
@jeffreym3: En dat is 95% niet waar..
@lamborgfan: niet? Hoe verklaar je dan dat een F10 M5 met akrapovic uitlaatsysteem vele malen beter klinkt dan een standaard F10 M5?
@jeffreym3: Aaha.. Ik denk dat ik je snap, maar dan zeg je het verkeerd. Jij bedoelt waarschijnlijk, die M5 knapt er 100% vanop met een akraplof knalpijp.
Als je zegt dat het geluid van een auto 100% afhangt van de uitlaat, zeg ik dat je lieg.
In theorie zou je met het standaard f10 m5 systeem onder mn fiat hetzelfde geluid moeten krijgen, als je letterlijk opvolgt wat je in je 1e comment zegt.
Okee laat ik realistisch blijven! Stel dat je die verschrikkelijke turbo’s weg zou halen, een beter luchtdoorvoering systeem zou maken, dan zou je met het standaard uitlaat systeem al een ander (of het beter is, is een kwestie van smaak denk ik) geluid.
Hoe ik verklaar dat die akraplof beter klinkt? Ik denk minder geluidsdemping en minder bochten/golven in het uitlaattraject..
@lamborgfan: hou het maar op minder geluidsdemping ;-)
Hoe meer je weglaat (katalysatoren, dempers) hoe luider het geluid, uiteraard. En een volledig aangepast (lees: meer open) uitlaatsysteem komt gemakkelijk boven het geluid van die turbo’s uit hoor. Turbo’s dempen geen uitlaatgeluid.
@lamborgfan: Ik zeg het trouwens goed. Ik citeer dahlback. Die zegt dat de V8 van de M3 beter klinkt dan de V8 in de M5. Ik zeg daarop dat dit volledig afhankelijk is van het uitlaatsysteem dat men gebruikt.
@dahlback: De 5-serie voor deze facelift was er veel eerder
dan de laatste 3-serie. Verder klinkt een atmosferische V8 natuurlijk ALTIJD anders dan een V8 Twin-Turbo. Dit neemt niet weg dat ik vind dat de
M5 F10 echt heerlijk klinkt.
Doe maar een M diesel dan…..
@norge: in Van uitvoering? om razendsnel naar je klanten te racen, plumber on its way!!!!
Toch weer knap dat er twee aan elkaar gerelateerde posts vlak na elkaar komen….. AB gaat duidelijk voor kwantiteit ipv kwaliteit! Net zoals 3x in een week tijd iets over een s-klasse. Doe toch eens normaal jongens en als er nou niets te melden is, doe dat dan vooral niet!
@ablogjunk: ja, er had al lang een bericht kunnen staan over die nieuwe Aston Martin CC100. Maar goed, er zijn meer sites ;)
@ablogjunk: Wat vervelend nou vriend.. Wat erg dat dit jou moet overkomen.. Het is ook niet normaal 3x iets over de s klasse.. Lekker zeuren over niets, wat moet je toch een saai keven hebben als je je hier druk over kan maken..
@solmatje: dankje, jouw bijdrage maakt mijn leven een stuk minder saai. En ik heb er zo te zien zelfs een “vriend” bij!
@ablogjunk: Dan klik je het artikel toch gewoon niet aan, word je niks minder van hoor.
@ablogjunk: Maar.. Wil je dan niet het allerlaatste (nieuwe) autonieuws te zien/horen krijgen?
Als er beetje bij beetje steeds wat meer bvestigingen van een bepaald model komen doet mij dat persoonlijk meer, dan wanneer er in 1 keer een knalnieuw model in de showroom staat met 1 persbericht op ab.nl
Goede marketing? Ongetwijfeld, maar het werkt wel..
Is het nou zo dat als er een e63 amg uit komt die (ben niet zeker) sneller is dan de m5 dat bmw dan weer extra iets snellers gaat maken ik heb echt het gevoel dat dat heel vaak gebeurd
@timmyaudifreak: Het gaat meer om het aantal pk.
Verwaarloosbare powerupgrade. Dat ding kan zonder aanpassingen anders dan de software en aantasting van de betrouwbaarheid 50pk extra hebben.
En WAAROM IN GODSNAAM zo’n kleur op die remklauwen…..
Velgen zijn twijfelachtig.. Lijken een beetje op Mercedes velgen.
@jeffreym3:
De remklauwen staan nog in de grondverf, moeten nog afgespoten worden, zijn ze vergeten.
En is er ook iets aan het geluid gedaan? Minder artificieel of zo?
@ronin1130: Die krijg je in de toekomstige CRT uitvoering.. Wel even 20k extra aftikken he voor enkel de einddempers..
Super mooi deze 2.
Ik had graag betere speakers gezien, zodat ik de motor beter kan horen :P
@dreester: das echt n super opmerking. Maar je hebt gelijk. T geluid van de m5 komt uit de speakers. Niet uit t blok of de uitlaat. Mooie vonst van BMW. K vraag me alleen af hoe t klinkt als dr 1 speaker kapot is.
De gefacelifte M5, nu met enkel en alleen uitlaatgeluid door de speakers. Koop nu ook de cd met het geluid van de M6 en M3!!!
@julienvdv9: Je wil dat ding laten brullen als je hem op ze staart jankt.. Niet als je stil staat voor een stoplicht
Zien er goed uit deze Competition Packages!
M5 F10 en de M6 F13 zijn sowieso favorieten van mij. Prachtige wagens!
Ik dacht bij het lezen van de titel dat de verkopen spontaan heel hard liepen, wat wellicht ook zal gebeuren(hoop t niet).
Hoort ook zo, M logo voorin, en dan achterop geen logo! Back to the 80’ies is the way to go.
M5 + Competition Package + M Performance Package = BMW op z’n best.
@kickass: Marketing op z’n best bedoel je?
De E60 blijft toch mijn favoriet!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Paar badges.. paar koplampjes.. wat ledjes.. om maar met de woorden van Wouter te spreken.. “het is net een blindedarm operatie.. erg interessant maar erg opgewonden wordt je er niet van..”
Blijft buiten die snuisterijen natuurlijk wel DE power sedan to have.
Dat stuur is wel echt godvergeten lelijk!
@maiik0ll: Die voorkant ook. Echt een ouwelullenbak om te zien. Wat dat betreft is BMW er flink op achteruit gegaan met hun styling.
Een verbetering op 1 van de beste designs van bmw ooit! Netjes, wat wel raar is is dat de knipperlichten niet in de spiegels zitten zoals bij de facelift van de reguliere f10.
Wel eindelijk mooiere velgen.
Matig motorgeluid op proberen te kalefateren via de speakertjes, altijd fout.
Zo fout, dat het eigenlijk de hele wagen diskwalificeert. Next.