Deze BMW M5 (E39) werd voor verkocht voor een krankzinnig bedrag.
Het is de heilige graal voor velen als het gaat om grote sportsedans: de BMW M5 (E39). Het is zo’n auto die bijna alles goed deed. Toegeven, het is zeker geen stijlvolle auto. Daarvoor is ‘ie te ordinair. Maar dat deert mensen tegenwoordig niet meer. Iedereen weet dat dit ‘Peak BMW‘ was en dat deze tijd nooit meer terug zal keren.
BMW M5 (E39) verkocht voor enorm veel geld
Dit exemplaar wat je op de foto’s kun aanschouwen is namelijk een occasion die voor twee ton verkocht is. Twee ton! Dat is de prijs in dollars, dat meteen verklaart waar de koop is voltooid: de Verenigde Staten van het verdeelde Amerika. Het is ook niet zomaar een M5.
Nee, het gaat om een heel laat exemplaar: uit 2003. Het is dus een facelift-model, of ‘LCI’ (Life Cycle Impulse) volgens BMW. De verschillen zijn niet enorm bij de M5, de makkelijkste manier om ze uit elkaar te houden zijn de koplampen met ‘corona-ringen’ en de LED-achterlichten.
Kilometerstand
Maar waarom werd de BMW M5 (E39) dan verkocht voor twee ton? De kilometerstand zal zeker een rol gespeeld hebben, want dit exemplaar is namelijk bijna nieuw. We noemen het weliswaar een occasion, maar met slechts 3.157 mijlen op de klok (iets meer dan 5.080 kilometer) heeft de auto nauwelijks ervaring. De legendarische limousine stond te koop bij Enthusiast Auto Group in Cincinnati, Ohio. Je weet wel, daar waar Neil Armstrong, Steven Spielberg en The Isley Brothers vandaan komen.
Rijden?
Nu rest alleen de vraag: wat moet je ermee? Natuurlijk is het bijzonder, maar met zo’n lage kilometerstand durf je er bijna niet mee te rijden. Dan zie je je investering verdampen. Je zou er bijna een tweede M5 (met iets meer kilometers) naast kopen om daar dan af en toe mee te kunnen rijden.
Configuratie verkochte BMW M5 (E39)
Aan de configuratie heeft het in elk geval niet gelegen. De BMW M5 (E39) die voor twee ton verkocht werd, is namelijk Carbonschwarz. Nu is dat een keurige kleur (heel donkerblauw), maar niet bijzonder. Het tweekleurige interieur is dat ook niet direct, alhoewel het er bijzonder gaaf, fraai en nieuw uitziet. De verkopende partij denkt dat soortgelijke M5’s in een bijzondere en zeldzamere configuratie nog véél meer gaan opbrengen. De advertentie van de BMW M5 (E39) die verkocht werd voor twee ton kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de 15 gaafste topsedans van de jaren ’90!
neymar zegt
Mooiste auto ooit absoluut!
e38ossie zegt
Achterlichten zijn geen LED.
willeme zegt
@e38ossie:
Volgens de BMW training die ik destijds heb gehad (ik werkte bij BMW toen de M5 en 5 LCI uitkwam) waren de achterlichten wel degelijk diodes (LED: light emitting diodes). Werden volgens mij speciaal door Hella voor BMW gebouwd.
tortuga zegt
@e38ossie: alleen de verlichting is led, de pinkers en andere zijn halogeen
lithiumion zegt
Als je bruut en ordinair, maar vooral lekker wil van BMW, dan kun je toch beter gaan voor de M635CSi gaan, dan deze?
tenaci zegt
@lithiumion: nee
joostdetaalnazi zegt
@lithiumion: ja.
erikabarth zegt
@lithiumion Nee
zlover zegt
@erikabarth: Ja
cossiekiller zegt
Nee.
toniominestrone zegt
Ermee rijden voor het te laat is.
E34M5Touring zegt
Die lui hebben altijd van dit soort topspec auto’s. Vragen wel altijd de hoofdprijs. En daar nog 30% bovenop…
Homer55 zegt
@E34M5Touring: zoals de youngtimer specialisten. Het emotionele verhaal en de stofzuiger sporen in het tapijt maakt het al +20% duurder.
erikabarth zegt
@Homer55 het is de kwaliteit en de lage kmstand die de doorslag geeft.
Mensen met veel geld zijn niet altijd achterlijk ;)
Dit soort pareltjes zijn uiterst uniek, en dit helemaal!
marcomanta zegt
Waarom niet als je het geld er voor over hebt.
zesinlijn zegt
Ik zag dat er binnen kort eentje op The Collectables komt, ben benieuwd wat die dan op gaat brengen….
mark997gt3 zegt
En blijkbaar van een beroemdheid geweest. Helpt natuurlijk ook een beetje met de prijs.
mark997gt3 zegt
En voor de liefhebbers: kijk eens op Autoweek naar review naar e39 M5. Daar een eigenaar die er een met 200k heeft gekocht en vervolgens meer dan 100k aan onderhoud en verbeteringen heeft gespendeerd. Bizar mooi verhaal om te lezen.
mark997gt3 zegt
@mark997gt3: even voor de duidelijkheid, 200k kilometers bedoel ik.
fastandloud zegt
@mark997gt3: Bedoel je de eveneens carbonschwarze M5 met evolve supercharger?
Dutchdriftking zegt
@mark997gt3: een linkje?
intimrasiert zegt
Deze auto is niet bedoeld om te rijden. 30.000 km erop en hij is opeens minimaal een ton minder waard. Ik denk wel dat we dit meer gaan zien, bijna nieuwe brandstofauto’s voor de hoofdprijs.
kniesoor zegt
Als je werkelijk geld genoeg hebt ga je onder het motto “Boeie als-ie minder waard wordt.” karren met dat ding, daar is-ie voor bedoeld. Zo niet zet je ‘m in een geclimatiseerde garage onder een hoes.
jarnobakker zegt
Ik heb hier een Ford S-max met een 2.0 ecoboost aangepast naar de specs van een Ford Focus ST. Heeft net een ton gelopen. Kopen ? 50k euro😎
erikabarth zegt
@jarnobakker alleen zo jammer dat hij nooit zo goed zal rijden als een focus.
erikabarth zegt
Heel uniek dit! veruit de mooiste 5 serie en M5 als je mij vraagt.
Als je teveel geld hebt deze lekker wegzetten en nog eentje met 100k erbij kopen om te knallen zo nu en dan.
vaakbenjetebang zegt
Absoluut gekkenwerk, deze prijs. Staat in geen verhouding tot de zeldzaamheid (er zijn er van 20.000 gebouwd of zo), bijzonderheid van de techniek of tot de historische relevantie. Gave auto, maar 200k dollar? Gekkenwerk.
[Advocaat van de duivel] ‘If anything’ is dit de M5 waarmee het bergafwaarts ging. Is het niet zo dat deze als eerste M5 gewoon tussen de andere 5-series gebouwd werd en eigenlijk domweg een lompe V8 kreeg aangemeten in plaats van een ‘ware’ M-motor? En dat hij daarom bij zijn introductie ook als weliswaar snel en competent, maar niet als ‘zo bijzonder als de voorgaande M5’s’ werd gezien? [/Advocaat van de duivel]
De roze bril van de nostalgie heeft een prijskaartje, dat blijkt maar weer eens. Daar is niks mis mee – immers, als de koper het dit bedrag waard vindt, is dat voldoende, maar welbeschouwd is het gekkenwerk. Deze kun je alleen nog maar wegzetten en hopen dat er iemand in een nog nostalgischer bui nog meer voor gaat betalen, want een E39 M5 van een kwart van dit bedrag is al dik betaald en rijdt vast niet 4 keer beroerder. Zelfs in Nederland (laat staan in dollar-land) kun je voor dit bedrag nog altijd een woest veel snellere en competentere auto kopen, brand spanking new, met fabrieksgarantie en al. Met wisselgeld voor benzine, achterbanden en toegang tot een flink aantal trackdays en seizoenkaarten voor de Nordschleife.
porker zegt
@vaakbenjetebang: idd. Zo goed rijdt een e39 niet. Paar jaar geleden zakelijk een e39 540i gereden, is even leuk maar dan ga je je irriteren. Aan alles. Behalve uiterlijk. Dan is het ineens weer die droom auto. Was lastig wegdoen.
frederik zegt
@porker: Vertel eens meer? Ik heb nl een F11 535i die ik wat gevoelloos vind en soms vraag ik me af of een E39 leuker zou zijn. Nooit in gereden alleen.
erikabarth zegt
@frederik een E39 rijdt zeer zeker niet beter, de F11 is sportiever en stuurt beter.
850t5restate zegt
@porker @Frederik De E39 met v8 motoren hebben geen tandwiel en heugel stuurhuis maar een recirculerende bal en Pitman arm constructie. De v8 stuurt daarom relatief doods en licht zonder duidelijke middenstand of zelfcentrerende werking. De 6 in lijn motoren hebben dankzij het tanwiel en heugel stuurhuis directer stuur met meer gevoel en rijden aanmerkelijk sportiever wat dat betreft. Maar het blijft een comfortabele grote bak, wasr je verbazend goed mee kunt jakkeren als je het op je heupen krijgt. Als je meer fun zoekt is de e46 3 serie een betere optie. De e60 en e90 generatie is wat mij betreft veel te hard geveerd en gedempt en eigenlijk alleen goed voor de snelweg. Ik heb tegenwoordig een e39 540i, een e61 525xd en een e46 33ci cabrio. Die e61 rijdt mijn vrouw vooral in, ik vind het echt een te harde stuiterbak, zelf nadat ik de runflats eraf gehaald heb. De e39 en e46 (beiden met sportonderstel) hebben wat mij betreft het goede compromis tussen dagelijks comfort en sportieve eigenschappen.
erikabarth zegt
@porker maar een E39 540i is geen E39 M5, de verschillen zijn groter dan je denkt.
Onderstel/motor etc etc
pier zegt
De 540i heeft nog een oude recirculerende bal stuurinrichting, de 530i en lager een tandheugel stuurinrichting. Die schijnen communicatiever te zijn. Overigens heb ik een paar jaar geleden eens gereden in een handgeschakelde 525i lci, maar dat vond ik toen behoorlijk tegenvallen. Het zijn echt oude auto’s. Ze blijven echter bijzonder mooi om te zien, het blijft kriebelen.
vaakbenjetebang zegt
‘Recirculerende bal’. Jongens toch. In het Nederlands heet dat kogelkringloop-besturing.
850t5restate zegt
@vaakbenjetebang Haha ik vond recirculerende bal wel sexy
sportevo zegt
@porker: je moet het ook niet vergelijken met de standaard van tegenwoordig.
Ik heb 13,5 jaar met een 2003 530d gereden maar vond het nog steeds een goed sturende auto en heb hem toch echt wel met pijn in mijn hart weg gedaan. Maar veel ligt er ook aan het onderhoud. Bij mij werden er alleen originele BMW onderdelen gebruikt. Banden van Michelin, geen goedkope troep en als er links iets vervangen werd, dan werd het rechts preventief ook vervangen om geen verschillen te krijgen. Ik geloof best dat een andere e39 van die leeftijd best verrot kan rijden maar de e39 was destijds wel de benchmark in zijn klasse.
We zijn nu alleen beter gewend en dan valt een hoop oud spul tegen als je die knop niet kunt omzetten.
erro zegt
Helemaal eens
ericc zegt
Ik vind de auto van Alex Roy , Polizei 144 M5 toch waardevoller met veel Cannonball-kilometers dan deze M5!
Korver zegt
Willem, zou je het in je volgende verslagen vooral ZAKELIJK willen houden? Ik zit niet te wachten om jouw persoonlijke, schijtlollige, en in dit geval, laatdunkende uitlatingen, over een auto te lezen. Mijn eigen oordeel vorm ik zelf wel.
900T16S zegt
Het kenmerkende van een blog is dat deze een persoonlijk karakter heeft. Dat maakt het juist interessant en vooral leuk. Vooral omdat het een discussie kan starten.
Voor ‘zakelijke/neutrale’ teksten is een krant beter geschikt als medium.
billymobiel zegt
Deze is leuk. Na deze gezien te hebben wil je ook een M5 (E39) https://youtu.be/Jc7WR0tfsuQ
scrmeagle zegt
Wat moet een Alpina E39 B10V8S met een lage kilometerstand dan wel niet opbrengen. Is een stuk zeldzamer en vele malen beter en ook nog eens sneller!
VeniVidiVici zegt
Mijn mening… de koper is stevig opgelicht!!!