Een BMW M5 E39 die door een ringetje te halen is, wat ook wel mag voor dat geld.
Zie onderaan dit artikel de update: de auto is gekocht door een bekende podcaster.
Er was eens een tijd dat meer pk werd gerealiseerd door een grotere motor. Dat klinkt logisch, maar in de moderne tijd wordt er toch vaak geopteerd voor turbo’s omdat je dan met minder moeite meer pk krijgt. Wel was het de tijd van enorme motoren zonder dat er een haan naar kraaide.
BMW M5
Zo moest de derde generatie van de BMW M5, de E39, qua pk een dikke boost krijgen. BMW opteerde voor een hele dikke V8. De S62B50 had geen turbo’s, maar was door zijn 4.9 liter grote slagvolume goed voor 400 pk. Op vrijwel elk front ging de opvolger, de E60, het helemaal anders doen. De E39 was daardoor toch het einde van een tijdperk. Een echte klassieker.
Peperdure M5
Klassiekers leveren geld op en de kans is vrij groot dat de BMW M5 E39 binnenkort enorm in de lift gaat zitten. Momenteel betaal je voor een exemplaar al snel ergens tussen de 30.000 en 50.000 euro, maar eentje in smetteloze staat met weinig kilometers kan daar nog boven zitten. Een Amerikaanse dealer denkt dat hun E39 zo speciaal is dat je er een veel hoger bedrag voor mag betalen.
Ja, het is wel een gave spec. De BMW M5 E39 is uitgevoerd in een Individual-kleur en wel een bijzondere: Dakar Yellow (267). Het is een pre-LCI-model uit 2000. En hij is nog lekker onaangetast: 633 mijlen, of 1.018 kilometer. Uiteraard in de enige configuratie waarin je de E39 kon krijgen: V8 met handbak.
Kilometerstanden zijn altijd een heerlijke meningverdeler, want ook níét rijden met een auto heeft nadelen voor zijn staat. Het ziet er wellicht allemaal flitsend uit voor deze BMW M5 E39, maar de motor laten draaien doet een auto altijd goed.
We melden het maar even, want de dealer in kwestie wil 279.977 dollar zien voor deze BMW M5. In onze valuta 252.600 euro. Dat is 110.000 euro duurder dan wat een nieuwe M5 (G90) kost in Nederland. Oef.
Ja, hij is mooi, ja, de kleur klopt, ja, de BMW M5 E39 is zeker een klassieker in spe. Maar zo veel geld? Wij zouden het moeilijk vinden. Kijk zelf maar of jij het wel de moeite waard vindt.
Update 26-9-2024 : Triomfantelijk wisten de heren van Spikes Car Radio te onthullen dat één van de vaste gasten Paul Zuckerman de nieuwe eigenaar is van deze auto. In deze podcast verhaalt hij over het aankoopproces. En hij geeft duidelijk aan dat hij NIET de vraagprijs heeft betaald. De onderhandelingsstrategie bestond uit het inzetten van een tussenpersoon.
Over enkele weken hoopt hij de auto aan zijn omvangrijke collectie toe te voegen. De reden om zo waanzinnig veel te besteden aan een normaal gesproken betaalbare auto is Spike Feresten, de host van de podcast. Die gaf hem aan: ” als de aankoop financieel geen pijn doet ga je enorm genieten van het feit dat je in een nieuwe auto rijdt met het gevoel van destijds”. Met zulke vrienden heb je verder geen verslavingen nodig om door je geld te gaan!
Oopelkadet zegt
Inderdaad een auto die je ehm. AHm ehm hmmm …….hmmm (kleenex nodig).
Als Elon een echte vent was, noemt ie zn volgende kind E39 M5. Inderdaad vraag ik me af wat je met een 25 jr oude auto met slechts 1000km moet. Of in het museum, maar als je af en toe ritje wil doen zal er een flinke revisie nodig zijn. Een kennis heeft zon M5 en die V8 is niet zo erg als de V10 qua betrouwbaarheid, maar als je geen 2 rechterhanden hebt, heb je redelijk diepe zakken nodig. Op auto KUCHEKUCHEw**k staat een review van een eigenaar die er naast een 40k revisie ook nog een blower op heeft laten zetten. Dik 600pk.
Cuprafan123 zegt
@blauwmetstippen1976
Ik heb een keer mogen meerijden met die. Bedoel je carbonschwarz, supercharger, en heeft de beste man ook nog een bmw M5 met V10 in bezit? Ook wel bekend als Adil?
JelmerS zegt
Leuke kleur voor een racer zoals een M3 Enzo, voor mij totaal ongepast op deze dikke cruiser. Dan liever donker blauw of groen
racerx zegt
Exact mijn gedachte. Ik ben een groot E39 M5 fan, maar geel staat ‘m niet zo goed.
ouwedibbes83 zegt
Estoril blauw is zowel sportief als enigszins bescheiden. En Oxfordgreen is ook wat meer ingetogen en passend bij deze generatie.
B00G1E zegt
Op zich is er nog wel wat onderhoud gedaan lijkt het https://www.carfax.com/VehicleHistory/ar20/NMp2k8ENhJxnIUa1Kfz3pFSBniOEjtX40rYr8e2J6Kj-8GuR8sYMToq5Gg2HNbq39iSEzQ_8tPpkoYLL1WGXyxCA5nos7Al5cRw
Maar de prijs is misschien iets te gortig
mc96 zegt
Fraaie auto. Maar voor dat geld kocht ik liever een nieuwe, een trailer en een E30 trackday auto.
dracae zegt
Hele fraaie auto, maar de kleur hoeft van mij niet en al helemaal niet voor dit geld.
vondick zegt
Ik bied 30K. Max 35K.
ericc zegt
Amerikanen verzinnen van alles om de prijs op te drijven. Zoals van een bekend persoon, eerste kleur, alle documenten (ooh diegene die niet van tel zijn), welke US-staat ,…. Hun prijzen zijn overdreven!
mashell zegt
Dit lijkt me een absurde prijs vooral bedoeld om aandacht te trekken. En degene die er een ton af weet te onderhandelen betaald nog altijd veel maar voelt zich spekkoper.
e38ossie zegt
In welk Nederlands is “meer pk” de manier om te schrijven?
Loek zegt
@e38ossie: wat is je tegenvoorstel?
e38ossie zegt
Wat dacht je van meer vermogen…. Bijvoorbeeld: Hij heeft 400 pk. Dat is meer vermogen dan het vorige model. “Meer pk” klinkt alsof je na één jaar gestopt bent met de middelbare school. De eenheid vermogen wordt weergegeven in kW (maal 1,36 krijg je pk).
ouwedibbes83 zegt
Over school gesproken, bij natuurkunde moet je idd altijd vermogen in kW’s uitdrukken, in de autojournalistiek is het gebruik van paardenkrachten alom vertegenwoordigd.
Robert zegt
… waarbij het aantal pk’s niet zelden tussen haakjes achter het vermogen in kW wordt vermeld, of omgekeerd.