De BMW M5 CS met 650 pk zou al dit jaar onthuld kunnen worden.
BMW is lekker bezig op om de 5 Serie modelrange te vernieuwen. De gewone 5 Serie werd een kleine maand geleden onthuld. Daarna mochten we de Alpina B5 verwelkomen en vorige week was het tijd voor de BMW M5.
Range
Is daarmee de range compleet? Nou, nee. Nog niet helemaal. Voor de sportiever ingestelde BMW rijder met V8-fetish is er een M550i (530 pk), M5 (600 pk), Alpina B5 (621 pk) en M5 Competition. De kenner ziet nu precies waar het mis gaat: er is geen M5 met 650 pk.
M5 CS
Gelukkig maar dat BMW juist dat stukje onontgonnen marktsegment gaat aanboren met de BMW M5 CS. Volgens welingelichte bronnen van het onvolprezen BMWBlog komt de M5 CS ook nog eens heel erg snel. Kijk, dat is nog eens lekker nieuws.
S63B44T4
Uiteraard krijgt de M5 CS lekker wat extra paarden toebedeeld uit de S63B44T4-motor. Het vermogen stijgt naar 650 pk. Het maximale draaimoment gaat ook omhoog naar maar liefst 800 Nm. Dat is 50 pk meer dan de M5 en 25 pk meer dan de (afgebeelde) M5 Competition. Qua koppel doet de nieuwe het een stukje beter met 50 Nm extra ten opzichte van beide modellen.
Sportief randje
Het leuke van de M5 CS met 650 pk is dat men ervoor heeft gekozen de auto een sportief randje mee te geven. Dus niet alleen extra vermogen, maar ook lichtgewicht onderdelen als een koolstofvezel dak, nieuw sperdifferentieel, keramische remschijven en wat aerodynamische aanpassingen.
Einde van dit jaar
Volgens de kwaliteitspublicatie verschijnt de M5 CS aan het einde van dit jaar. De meerprijs zou zo’n 10.000 euro zijn (voor belastingen). Naast de genoemde afwijkingen komen er waarschijnlijk ook een paar kleuren en een of meerdere velgen beschikbaar. De M5 CS wordt de tweede CS sedan van BMW M, er was al eens een BMW M3 CS.
str8six zegt
Waar ik de recente facelift op de reguliere 5 maar so-so vindt, vind ik ‘m op de M5 zo goed gelukt!
viezefreddyw zegt
@str8six: Hmmm… Vind hem een beetje somber uit zijn ‘ogen’ kijken. Zeker zo op de foto recht van voren.
vondick zegt
BMW is ook somber. Mega veel ontslagen en ze hebben toekomstige technologieën nog niet op de rit.
johnhert zegt
@vondick: De I3 rijdt toch al enige jaren op de Nederlandse wegen ? Ontslagen zijn nooit leuk, maar er zullen meerdere bedrijven volgen…
petroldrinker zegt
Goh, na het melken van competition en GTS gaan ze nu ook al het CS label melken bij BMW….
mashell zegt
Dat ///M label bleek de koe met de gouden uiers dus niet zo gek dat ze het nog een keer doen.
vondick zegt
Hèhè, eindelijk een beetje porrie.
elemento zegt
@petroldrinker: wel waardig toch
cazzo046 zegt
Niet lelijk voor een BMW, zeker zonder die hockeystick.
Alleen diffuser er nog af en je hebt best een fraaie auto.
gregorius zegt
Volgens mij gaat ie dan de T6 heten: S63B44T6.
Maar moet je nou zeggen dat het knap is dat BMW 650pk uit hun 4.4 blokje haalt, waar ze bij invoering in 2008!!! 402 pk uit haalden (en dat in een auto durven te schroeven waar ze x-jaar garantie op gaan geven).
(en voordat je iets gaat zeggen over turbo’s: 10 jaar geleden leverden ze het 4.4 blok voor de M-versie met 560pk; dus over 10 jaar krijg je er nog geen 20% bij (90pk) bij door ontwikkelingen aan het top-top-top-top blok.
Dus moet je zeggen dat BMW deze ontwikkelingen eigenlijk al jaren en jaren op de plank had liggen en dat ze het maar extra lang uitsmeren over de tijd?
royaledeluxe zegt
Dat is juist wat iedereen doet. Zolang mogelijk geld halen uit bewezen technologie. Kijk maar naar het top artikel van @Willeme over de NSX. Die jappen hebben jaren aan een stuk dezelfde V6 gebruikt.
Niet tegenstaande mogen ze zich eens wat meer gaan focussen op VEEL minder gewicht. Dan heb je ook zo geen belachelijk veel PK’s nodig om vooruit te komen. bijna 2 ton voor een 4 zitter sedan dat is pas obesitas!
Teerdz zegt
Slechts 10.000 euro extra voor een carbon dak en remschijven (+ de overige zaken), laat op zich wel zien dat de oorspronkelijke mark-up van de M5 al behoorlijk is haha
elemento zegt
Normaal gesproken betaal je 8500 euro voor keramische schrijven. Dus carbon dak en extra pk krijg je erbij
The Alpina fan boy zegt
Zinloos, en alleen voor mannen met een te klein p*kk*e. Rijdt nog steeds als een hobbelpaard en schakelt als een trekker.
donaldjgarrison zegt
Welke fantasieloze debiel daar bij BMW heeft die waardeloze Golf 7 dagrijverlichting gekopieerd?
hiscoxke11 zegt
Even over de motor : als het van de ingenieurs had afgehangen hadden ze met alle gemak 900 of zelfs 1000pk uit het blok kunnen puren. Maar ja een beetje te rijke medeburger 900pk in zijn racepovere handen geven is iets te gevaarlijk. Met 650pk zit je ook vooraan hoor bij het volgende roodlicht. En dan met 3 op de achterbank.
Wat het exterieur betreft mag het voor mij nog gerust een tikkeltje aggressiever. Wat meer uitgebeende wielkasten voor en achteraan en wat meer aerodynamica stuff, het doet wel iets met mijn petrol hart. Nog enkele milimeters dichter bij de grond, laat maar komen.
Ik hoop dat het interieur ook wat meer “sporygenen krijgt”, less is more. Wat meer alcantara, wat meer racy feeling, wat meer m-stiksels en vergeet de die-hard hebbedingetjes. Dan wordt het best een leuke machiene.
Groete
BV
mashell zegt
@hiscoxke11: vergeet je niet dat het een M5 is? Dus in de basis een loeigrote zaken sedan? Een echte sportwagen wordt het nooit. Maar ordinair zoals een AMG63 of een RS6 met die vadsigge wielkasten wordt het al snel.
berlinetta zegt
Ik vind het toch een hele fraaie sedan zo in het rood. Was nooit helemaal weg van deze generatie 5-serie, maar zo vind ik hem toch echt wel mooi.