De auto waar we al anderhalf jaar lang van weten hoe die eruit gaat zien. De sedan waar iedereen stiekem toch nog wel benieuwd naar is. Het powerhouse dat vervoer per 4 personen gaat herdefinieren. Die BMW M5 nemen ze naar eigen zeggen niet mee naar Geneve. BMW kan niet ophouden zolang de koe nog melk geeft?
Het is inmiddels traditie dat we de auto eerst als concept te zien krijgen. Kunnen ze de ramen wat meer blinderen, minder demping in de uitlaat stoppen en een mooie show geven bij de introductie. Geheel tegen de traditie in gaat BMW deze concept dit keer niet in Geneve onthullen. De plek waar Beieren sinds de E39 M5 graag hun belangrijkste pre-productie modellen liet zien lijkt plaats te moeten maken voor een expo in een oninteressant dorp in China.
Trefwoorden: lekker lang rekken. Geneve begint al op 3 maart, de Auto Sjanghai 2011 opent pas op 20 april de deuren.
De nieuwsgierigheid is iets moeilijks om te verslaan maar eigenlijk weten we alles al. De BMW M5 F10 krijgt de welbekende 4.4 V8 met turbo’s met meer vermogen dan ooit tevoren. Het vermogen komt neer op een grove 580pk. De M5 F10 zou iets lichter moeten worden dan de M5 E60 en een stuk ‘groener’. Door een start/stop systeem en (waarschijnlijk) opslag van remenergie. Eenmaal weer aan gaat accelereren naar 100km/u gaat in iets minder dan 4 seconden. Verder zal de auto er precies zo uit zien als bovenstaande impressie (via M5Board.com)
Natuurlijk kan BMW ons op dit moment ook nog keihard voor aan het liegen zijn. Moeilijke vragen ontwijken en alsnog de auto naar Geneve meenemen, zoals het hoort. Bewaren ze de 6-serie coupé lekker voor Sjanghai.
mclarenf1lm zegt
Zij ze hem nog altijd aan het testen ofzo,
omdat het al zo lang duurt.
lambo4all zegt
@mclarenf1lm: nou ik denk dat ze de nieuwe RS6 willen afwachten zodat ze iig kunnen zorgen dat die sneller is dan die.
MichaelvdBroek zegt
@lambo4all: dat zou nog zo maar is kunnen ja, maar meestal liggen ze wel ongeveer precies hetzelfde. neem de RS5,M3, en C63 AMG :) alledrie 5,6 sec naar 100.
lambo4all zegt
@MichaelvdBroek: ik denk eerder dat je c63 4.5 m3 en rs5 4.6/4.7 bedoelt.
majinstar zegt
Het lijkt me sterk dat de nieuwe M5 onder de 4 seconde van nul naar 100 tikt. Aan de andere kant als dit echt waar is, dan verheug ik me wel op prestaties van de nieuwe M6 en de 760li. Bij BMW is het algemeen bekend dat deze twee modellen de snelste uitvoeringen hebben.
Razvan zegt
@majinstar: De 0-100km/h tijd voor de 760i/760Li zijn al een tijdje bekend: 4.6 sec. Bron: de 7-serie brochure, op de BMW-site te downloaden.
majinstar zegt
@razvan:
Dat weet ik. Daarom zeg ik ook dat de 760li en M6 de snelste uitvoeringen zijn op dit moment. En BMW kennende houden ze dat ook zo. Kijk maar naar de M3, M5, M6 in volgorde. Door de nieuwe F10 M5 onder de 4 seconde te postioneren is een unicum. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de prestaties van de nieuwe M6 en 760li.
w0o0dy zegt
0-100km/u in minder dan 4 sec. JaJa je kunt wel zien dat deze info van M5board komt… Net zoveel realiteitszin als “onze” CSL-dweeb. Gezien de gigantische stijging in rijkdom snap ik wel de BMW M(arketing) de auto daar presenteerd.
Alwood zegt
@w0o0dy: mwah… huidige doet het in 4.4, waarden als 3.8/3,9 lijken mij niet vreemd voor een dubbelekoppeling transmissie, 580pk V8 met twee turbo’s en moderne launch-control.
w0o0dy zegt
@Alwood: de e60 heeft toch ook al een snelle bak en launchcontrol? Dan zal het eerder 4,2 o.i.d. worden lijkt me. Beetje meer power, beetje lichter, net iets betere launch…. misschien 4,2 maar dat lijkt me zelfs al optimistisch.
JamesBond007 zegt
@w0o0dy:
De nieuwe m5 zal wel rond de 4 seconden zitten ja.
Durf ook wel te zeggen dat hij een stuk sneller van z’n plaats gaat dan de huidige m5.
Puur omdat de nieuwe een betere versnellingsbak krijgt, rond de 70 pk meer.
w0o0dy zegt
@JamesBond007: de oude komt niet verder dan 4,6sec en check this… Hurricane M5 lpg, 660pk!
“As a result of these mods, the V10 engine now produces 660 horsepower and 480 foot pounds of torque. In real world figures, this translates to a 0-100 km/h time of 4.6 seconds and a top speed of 333 km/h. 0-200 km/h is achieved in 11.4 seconds.”
Under 4 sec? I dont think so.
Rhyo zegt
@w0o0dy: ff om scherp te blijven. Die argument met die hurricane m5 zit even iets anders. Hij is niet echt afgesteld voor de 0-100 km/u. Teveel power/wheelspin enz. Misschien wordt de nieuwe M5 ook gewoon lichter… We zullen zien.
jzaero zegt
@w0o0dy: Een 550pk sterke Twinturbo V8 uit de X5M sleurt deze SUV al in 4.7 sec naar de 100. Deze auto weegt dik 2400kg en heeft een automatische versnellingsbak. Dat betekent dat ze nog niet de DCT-transmissie hebben toegepast, die zomaar 0,3 sec van de acceleratietijd af kan schrapen. Als je dan bedenkt dat de BMW M5 een stuk lichter is, 1900kg voor het gemak, dan is 4 seconden niet heel onrealistisch. De SMG versnellingsbak die in de BMW M5 E60 ligt, is weliswaar zeer snel te noemen nog, maar een Transmissie met dubbele koppeling zal al heel veel schelen. Daar halen tegenwoordig auto’s hun acceleratietijden vandaan. 0-100km/u is tegenwoordig voor supercars een eitje onder de 4s. Meestal ligt dat nu op de 3.5-3.8s.
w0o0dy zegt
@jzaero: die heeft 4wd waardoor je een veel agressievere launch kunt programmeren. De M5 zal RWD blijven lijkt me. Je zou echter een 1 kunnen configureren die tot 105km/u loopt… dat zou veel schelen.
jzaero zegt
@w0o0dy: Een goed launch control systeem dat precies de toegestane wheelspin en grip zoekt, zal een RWD gewoon goed kunnen lanceren. Hoezo denk je dat het onmogelijk is? Het is misschien een moeilijke opgave en ik claim niet dat het dan ook werkelijk zo is, maar de techniek is er wel al. Hieronder een filmpje van een Ferrari 458 Italia die launch control gebruikt. Je ziet dat hoort dat hij de toeren opbouwt, waarna de koppeling er in een klap in komt. De Ferrari is dan weliswaar lichter, maar het gaat om het launch control principe.
http://www.youtube.com/watch?v=bhXBsWc7FeU
w0o0dy zegt
@jzaero: waar de redenering imo fout gaat is het uitgangspunt dat launchcontrol veel tijd gaat schelen… de M5 HEEFT AL launchcontrol en die werkt ook al redelijk efficient. Tov dat systeem zal de winst VEEL keliner zijn dan bij geen launchcontrol vs wel launchcontrol.
jzaero zegt
@w0o0dy: De launchcontrol in de huidige M5 was zodanig extreem voor de techniek dat deze weleens teveel kon zijn als je hem veel gebruikte. Het is inderdaad al een goed systeem, maar deze laat nog wel slip toe op de achterwielen. Ik heb trouwens niet gezegd dat er geen launch control in de M5 E60 zit, ik zeg dat launchcontrol dit verschil tussen de X5M en M5 F10 minimaal kan maken wat betreft de RWD en AWD systemen.
C220AMG zegt
@Alwood: 4.4? Ik ga eerder uit van 4.7, althans dat zeggen de boekjes en die zijn altijd opmerkelijk positief. Maar, however, ik vind hem nou niet zo heel erg veelzeggend op de foto’s/shops. Misschien dat die matte lak hier ook wel afbreuk aan doet. Toch maar even wachten op de lekkages uit Munchen voor ik ga oordelen.
Indo zegt
@Alwood: Een RS6 met geblazen 580 pk en AWD doet dat sprintje in 4,5s. Onder de 4s lijkt me dan te hoog gegrepen voor een RWD.
jzaero zegt
@Indo: De RS6 weegt dan ook dik 2 ton en is niet uitgerust met een versnellingsbak met dubbele koppeling. Vooral die laatste scheelt een hoop.
Indo zegt
@jzaero: We halen er wat cijfers bij: Een RS6 weegt 1985kg. De M5 E60 weegt 1730kg, de 550i E60 weegt 1660, dus 70 kg minder. De 550i F10 weegt 1805kg. M5 dan 1875kg? Scheelt dus 110 kg, maar dit wordt waarschijnlijk door de Audi in de sprint 0-100 km/u goedgemaakt door de AWD. Initiële tractie blijft beter dan RWD. 4 banden hebben altijd meer grip dan 2.
Een dubbele koppeling scheelt behoorlijk ja, maar geen 0,6 s t.o.v. de RS6 of 0,8s t.o.v. de M5 E60. Een Porsche 911 Turbo met handbak kan deze sprint in 3,7s afleggen, de pdk versie met launch control doet dit in 3,3s. De M5 E60 heeft al launch control, maar vast niet zo efficiënt als de nieuwe zal hebben. Dus daar kan wat tijd vanaf gesnoept worden. Maar zeker niet meer dan dat Porsche kan met haar Turbo’s. Daarom geloof ik er niks van dat de M5 F10 onder de 4s duikt.
jzaero zegt
@Indo: Ik heb niet geclaimed dat die ONDER 4s zal komen, maar in de buurt van (4s – 4.3s) is toch niet zo ondenkbaar. De Porsche MK2 Turbo snoept er met de PDK Sport + bak al 0.2s af van de normale PDK en het scheelt 0.3 met de handbak. Ach we zullen het allemaal wel zien.. De Nissan GTR doet ook wonderen, onder 3s naar de 100 met 540pk en AWD in een auto van 1780kg? Tjah.. Je zou zeggen dat het natuurkundig onmogelijk is, maar wie weet.
Justawheelchairguy zegt
Wat een heerlijke auto is dit zeg! Net zo tof als het huidige model M5! Heerlijk.
w0o0dy zegt
wow Wtf presenteert natuurlijk… geez ff wakker blijven
davidve zegt
Ziet er wel lekker uit, het is niet overdreven.
En het gewoon model heb ik toch al paar keer in het wild gezien en ik moet zeggen dat ik het toch dikke bak vind, volgens mij hangt het er gewoon vanaf welke styling paketten je neemt of juist niet neemt..
supercarwaar zegt
lekker grote gril :)
MAB zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mout zegt
@MAB: Nou, dat vet hoeft ie niet te faken hoor. Hij is inderdaad aan alle kanten een paar centimeter en pondjes aangekomen. Zo ongeveer de Erica Terpstra onder de sportwagens.
spykerboy zegt
het is shanghai niet sjanghai :)
-edit: niet waar, bovendien schrijf je steden met een hoofdletter-
OT: als ie er als deze shop is ie geslaagt :)
jzaero zegt
@spykerboy: @edit Hij heeft wel degelijk gelijk. Het is Shanghai. Shang staat voor ‘boven’ en Hai staat voor ‘de zee’. Deze stad heeft deze naam gekregen door de ligging van deze stad. Bovendien hoef je in officieel Chinees geen hoofdletters te gebruiken bij pinyin (klankvertaling). Sterker nog, dat mag zelfs niet ;) Zit even te mierenneuken, want je kon dat natuurlijk niet weten, maar Shanghai hoort wel degelijk met een ‘h’ geschreven te worden.
spykerboy zegt
@jzaero: yup en dat weet ik aangezien ik dr zelf gewoont hebt :P
polm3 zegt
ik vind hem toch niet zo geslaagd als de vorige generatie M5 :s die was toch een pak lekkerder :D
mrbones zegt
lekker!
jeanclaude zegt
onder de 4 seconden is wel heel erg snel
autoloos19 zegt
@polm3: Qua vormgeving zou ik persoonlijk kiezen voor de E39 M5. Ingetogen, maar met veel potentie. Een soort van wolf in schaapkleren eigenlijk.
Deze M5 F10 mag er echter ook zijn. Tja, M5board.com is doorgaans nog onbetrouwbaarder dan bijv. de Telegraaf.
Ik kan natuurlijk niet oordelen of de 0-100km/u tijd werkelijk onder de 4 sec. zal plaatsvinden. Ik zeg alleen dat het me erg sterk lijkt..
W1ck3D-78 zegt
” Het powerhouse dat vervoer per 4 personen gaat herdefinieren”
R U 4 real? Daarvoor moet je niet bij BMW zijn.
janklaassen zegt
Waarom zo moeilijk doen over deze M5.. Dikke motor, M-logootjes, 4 uitladen, verlaagd, dikke wielen, andere bumpers en that’s it. Onder de 4 sec. kan ik niet geloven, sorry.
Razvan zegt
Het zou wel leuk zijn als ze de psychologische grens van 600pk zouden doorbreken. Aangezien de E39 M5 400pk had en de E60 M5 507pk, zou 600pk voor de F10 M5 een mooie continuïteit vormen.
Aan de andere kant had de E28 M5 282pk en de E34 M5 340 pk dus misschien is het wishfull thinking.
0-100km/h onder de 4 seconden is misschien teveel gevraagd voor een auto van rond de 1800kg (ik weet dat ze gewichtbesparende materialen voor deze M5 gebruiken, maar de 550i weegt al 1900kg). Op z’n laagst gok ik op 4.0 seconden.
Freude_am_Fahren zegt
@razvan: Ik denk niet dat hij meer dan 600pk zal hebben hoor. Ik denk eerder dat het 550 wordt. 600 is net iets te veel van het goede…
OT: Onder de 4 naar de honderd… Voor een 5-serie… Niet dus. Daar weegt hij te veel voor. Het past trouwens ook niet echt vind ik. Ik gok eerder op 4,2 naar de honderd.
GOD zegt
@Freude_am_Fahren: De M5 krijgt het bok uit de X5M/X6M (std. al 555pk) maar dan nog iets gekieteld.
As_long_as_it_is_fast zegt
Wel wel, 580pk, dan zitten ze waar audi zat met de RS6. Sowieso meer dan genoeg om je hoofd tegen je kopkussen aangedrukt te krijgen. Hij ziet er ook geweldig uit. Sober, maar toch net dat tikkeltje meer dan de gewone 5. Overigens vind ik dat ‘opslag van remenergie’ principe zeer interessant! Ik had daar al een paar keer aan gedacht, want er gaan tenslotte toch wat energie aan verloren. Goed zo, zo blijven we besparen!
GOD zegt
Onder de 4 seconde is wel mogelijk hoor.
Kun je de auto op afstellen. Tis de bedoeling dat je achterbanden zoveel mogelijk druk op de weg uitoefenen.
Als de veren achter zacht afgesteld zijn verpil je de energie door de compressie die de veren maken. Tis dus de bedoeling dat je achterveren hard zijn afgesteld.
voorveren moet je dan weer zachter afstellen zodat de neus omhoog komt en axtra druk op de achterbanden geeft.
Maar zodra je bochten neemt, en waar ook nog eens in 9 van de 10 gevallen hobbels in zitten, wil je het juist andersom. En aangezien een M5 geen drag auto is zullen ze het ook zo afstellen en word een 0-100 tijd van onder de 4 seconden imo redelijk onmogelijk.
Plus 0-100 is al lang niet meer hip en cool.
Tegenwoordig is het 0-200 en soms zelfs 0-300.
Freewarefreak zegt
Doet u hem mij maar zoals die op de topicfoto staat. Wat een mooie kleurencombo is dat zeg. Kom op met die auto BMW.. “it giet oan..”
beieren zegt
Heerlijk geil.
CSL zegt
1 ding is zeker de Nieuwe M5 wordt een Monster.
Ik vind de 550i al een beest.
Kom maar op met 612pk :)
Cantago zegt
Ze moeten gewoon snel met dat ding komen, want hij ziet er goddelijk uit!