Voor diesel haalt deze BMW M440d xDrive Coupé zijn neus niet op!
De bijzonder dikke diesel zit op dit moment een beetje in het verdomhoekje. Dankzij de groene brigade en het dieselgate schandaal heeft de zelfontbrander een nogal bezoedelde naam. Nu gaat niemand een Polo 1.2 BlueMotion of een Volvo V40 D2 missen, maar er zijn nog altijd dikke diesels leverbaar die zeker de moeite waard zijn.
BMW M440d xDrive Coupé
Veelal zijn deze van Duitse makelij, daar er geen Zweedse of Japanse premium-merken zijn die zelfontbranders kunnen maken op het moment. BMW voegt vandaag even twee blubberdikke oliestokers aan het gamma toe. De BMW M440d xDrive Coupé is de gaafste, uiteraard. Deze heeft een 3.0 zes-in-lijn turbodiesel, goed voor 340 pk en 700 Nm. Dat is zelfs iets meer dan onze AB-duurtester sinds kort heeft. Het apparaat accelereert in 4,6 tellen naar de 100 km/u. Vierwielaandrijving en een sperdifferentieel zijn standaard.
BMW 430d xDrive Coupé
De tweede toevoeging is de BMW 430d xDrive. Deze heeft iuets minder vermogen (286 pk) en koppel (650 Nm). Voordeel is dat deze standaard niet het M-pakket heeft, deze kun je naar wens wel aanvinken, uiteraard. De 430d xDrive Coupé snelt in 5,1 tellen naar de 100 km/u. De topsnelheid van beide modellen is een afgeregelde 250 km/u. Nog meer 4 Serie nieuws: er zijn drie nieuwe Individual-kleuren leverbaar.
Daarnaast heeft BMW nog een hele reeks aan huishoudelijke mededelingen qua updates. We nemen de leukste met je door:
Carbon dak
De BMW M340i Sedan, M340d Sedan, M440i Coupé en M440d Coupé zijn optioneel leverbaar met een CFRP-dak. Jazeker, het dak dat debuteerde op de M3 CSL en aanwezig is op vele BMW M-modellen, is nu voor het eerst leverbaar op een niet-M model. Het zorgt voor een lager gewicht en een lager zwaartepunt, alhoewel je je kunt afvragen hoe groot het voordeel is. BMW geeft eerlijk toe dat het vooral zorgt voor meer ‘charisma’. Ook carbon-inleg van de panelen in het interieur is nu mogelijk (ook voor de 4 Serie cabriolet).
BMW 2 Serie GC met integrale aandrijving
De BMW 2 Serie Gran Coupé-range wordt ook iets uitgebreid. Er is een nieuwe uitvoering, de 220i Gran Coupé xDrive. De viercilinder 2 Serie met 178 pk heeft nu geen voorwielaandrijving, meer aandrijving over alle vier de wielen. Van 0-100 km/u sprinten duurt 7,1 seconden. Standaard krijgt deze uitvoering een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
M Carbon Schaalstoelen
Veel andere wijzigingen zijn op detailniveau. Ander kleurtje, nieuwe velgdesign, Shadowline koplampen voor de X5 en X6, andere besturing voor de 7 Serie en wat andere opties. De leukste die we willen uitlichten zijn de M Carbon schaalstoelen voor de Competition-uitvoeringen van de BMW M8 Coupé, M8 Gran Coupé en M8 Cabriolet.
Tot zover de huishoudelijke mededingen van BMW.
Dutchdriftking zegt
@Willeme Zijn de 30d en 40d gelijk aan elkaar, of zitten er mechanische verschillen in? Maakt het voor tweedehands aankoop weer interessant. Geen M-pakket, wel heel veel vermogen na een klein chipje. Altijd fijn.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Daar moet ik mij even in verdiepen. De 440d is geen biturbo meer. Wellicht dat de turbo anders is of andere hardware. Anders kun je het beste sparen voor een 330d Touring met RWD en sper, en dan daar een beetje kietelwerk aan verrichten ;-) (nadat de fabrieksgarantie is verlopen uiteraard!)
basman147 zegt
Weet je het zeker? Dit staat in het persbericht over de 340d van BMW, volgens mij houdt dit in dat het sequentiële turbo is. De 330d heeft er slechts ééntje.
“The power unit’s BMW TwinPower Turbo technology comprises a two-stage turbocharging system with optimised thermodynamics and direct charge air cooling, along with common-rail direct injection using piezo injectors. To ensure exceptionally sharp turbocharger response, the system’s high-pressure and low-pressure stages both feature variable turbine geometry.”
Ot92 zegt
@basman147 Klinkt als een biturbo.
basman147 zegt
Dat is helemaal verwarrend, want vaak worden biturbo, twinturbo en sequentiele turbo door elkaar gebruikt. Doordat ze het hier hebben over een lage druk en een hoge druk turbo, leek het mij meer een sequentiele setup. Bij een biturbo werken de 2 turbo’s tegelijkertijd, en hebben ze ook een gescheiden gasstroom tot aan het inlaatspruitstuk. (En een twinturbo is van voor tot achter gescheiden).
willeme zegt
@basman147: het is sowieso verwarrend ;-).
Van wat ik begrepen heb, heeft de nieuwe ’40d’ motor één two-stage turbo. Met two-stage en twin-power lijkt het een biturbo, maar het gaat om één turbocompressor.
Ik meende dat sinds de komst van de nieuwe zescilinder tri-turbo en quadturbo’s verleden tijd waren. Volgens mij zag ik bij een video van Joe Achilles (toch een BMW fanaat) dat 40d stiekem een single TwinPower turbo is.
-EDIT: Joe Achilles was verkeerd geïnformeerd door BMW UK, M440d heeft twee pretföhns! –
basman147 zegt
Eigenlijk schandelijk dat je uit een persbericht van de Bayerische MOTOREN Werke nauwelijks meer kan opmaken hoeveel Turbo’s hun topdiesel nu heeft…
De naam Twinpower zegt niet zo veel, die plakken ze overal op, hij de singleturbo 4 en 6 cilinders slaat dat op het feit dat daar een Twinscroll-turbo gebruikt wordt, en bij de 3-cilinders zijn het paarse- broeken-sprookjes.
Over QuadTurbo’s gesproken, die zou ik graag nog wel eens will rijden, 800 nm
Dutchdriftking zegt
@Willeme : Precies! En anders kan je altijd nog voor deze gaan : https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-alpina-d3s-is-de-ultieme-superdiesel-152140
alpina007 zegt
@dutchdriftking: D5 s 🤌🏼🤌🏼🤌🏼
Dutchdriftking zegt
@alpina007: Met een klein chipje uiteraard :P. Moeten nog steeds een blokkie om.
faithnomore zegt
Belangrijkste vraag: kan je de bumper vervangen en er bmw niertjes op zetten ?
michaelb zegt
@faithnomore: Alpina heeft nog 549.373 bumperkitjes liggen die telkens passend maken. Zij lossen het wel voor je op.
smex zegt
Blubberdik? Ding ziet er nog steeds niet uit. In het echt nu ook gezien en dan is het nog erger dan op de foto.
nout zegt
Weet je nog, vroeger had je BMW M. Die maakten toffe dingen.
gregorius zegt
De top-versie van een auto waarbij voor vele twee-sprongen de verkeerde beslissing is gemaakt.
– De neus, er was en is een mooiere versie voor handen.
– Het interieur hebben ze bij BMW niet een 2020-look gegeven, ipv daarvan gaan ze door met het ontwerp van 2014.
– de bips lijkt op een wijf van 50 met een ass-lift. Hebben ze bij de A5 en de C-coupe beter opgelost.
– De dikke diesel: ach. Bij BMW hadden ze 10 jaar geleden al 3.0 turbo-diesels met meer pk’s. Natuurlijk zal het rond de lage toeren nu iets soepeler gaan dan 10 jaar geleden, maar toch.
Ik was een fan van deze ‘klasse’ en heb er 2 uit deze klasse gehad; maar dit is het echt niet meer…
faithnomore zegt
– neus: absoluut waar!
– interieur: niet akkoord, ben blij dat het geen lcd show is maar gewoon goed ergonomisch. Kwalitatief zit het trouwens dichter bij g30 dan f30 ( heb beide gehad en nu g21)
-bips: true!
– dikke diesel: 8 jaar geleden hadden ze de m550d ja, we spreken hier over 1 technologie generatie verschil dat is niet enorm en deze is toch nog altijd bijzonder dik denk ik weet niet eens of hij wel echte concurrenten heeft.
Ben zeker dat dit fijne auto is. Alleen is het een walgelijk lelijk ding. Ik zou zonder twijfel de 3 serie versie nemen.
mgmgb zegt
Neus, neus, het doet me eigenlijk meer denken aan de gigantische tanden van een vies soort knaagdier.