Een jongen van 20 jaar oud heeft een twijfelachtige primeur: hij is de eerste die een BMW M4 hard weet te crashen.
De oorzaak: een veel te hoge snelheid. Het gevolg: twee bomen met een BMW M4 er klemvast tussen. Het ongeval gebeurde vlakbij het Sendlinger Tor plein, de jongeman verloor in een bocht de controle over zijn BMW M4, klapte over een verkeersbord en eindigde met de neus en de rechter achterkant tegen twee verschillende bomen.
De totale schade van het ongeluk wordt geschat op zo’n 90.000 euro, de Polizei heeft aan de Duitse media laten weten dat het om een gevalletje total loss gaat, wat zal kloppen aangezien de prijzen in Duitsland een stukje lager liggen dan in Nederland. De bestuurder werd licht gewond afgevoerd naar het ziekenhuis.
Bron: TZ.de
waxweazel zegt
Gelukkig hebben die bomen niet teveel schade !
moveyourmind zegt
Zal wel extreem hard hebben geraced midden in de stad. Zodra die gast weer op de been is een taakstraf geven. Laat hem maar plantsoenen aanharken: en dan niet met een BMW M4, maar gewoon met een ouderwetse hark.
toeter11 zegt
@moveyourmind: De Duitse justitie is niet zo aardig hoor.
gregorius zegt
BMW lacht: lichtgewond? Prima als je uit een dergelijke crash alleen maar licht gewond komt.
En nu kunnen ze waarschijnlijk weer een niewe leveren!
viezefreddyw zegt
Zoon van een rijk man?
Zal wel een snotneusje zijn die het verdient!
towi1989 zegt
@viezefreddyw: Ik ruik jaloezie. Dit gun je niemand.
mashell zegt
@towi1989: gun je niemand? Dit wens je niemand toe! Maar een M4 gun je iedereen (nou ja, bijna iedereen).
knipperlichtje zegt
@viezefreddyw: niemand verdient het om tegen een boom te crashen, afgunst en een gebrek aan denkvermogen spatten van je reactie af.
baasbas zegt
@knipperlichtje: Onzin. Als er geen andere factoren zijn die meegespeeld hebben (onwel worden ofzo), dan gaat het hier om een snotneus die zich als een debiel gedraagt in het centrum van een grote stad. Dat ding zal geen belabberde wegligging hebben, zie @w0o0dy, hoe gek moet je het maken? Dan verdien je het om tegen een boom te crashen. Sterker nog, een betere afloop van zijn ritje kan ik me niet bedenken…
potver7 zegt
@baasbas: Inderdaad beter dat hij een boom pakt (of twee) dan een andere auto, of dat de rit op het trottoir eindigt. Leuk voor hem dat hij zich zo’n auto kan veroorloven, al dan niet via een rijke pa, maar daar hoort ook een verantwoordelijkheidsgevoel bij dat blijkbaar niet aanwezig was.
Nu maar hopen dat hij ervan geleerd heeft. Helaas hebben dit soort mensen vaak een héél goed excuus, denken ze zelf (kuil/hobbel in de weg, overstekende fietser/voetganger, etc.), en ligt het écht nooit aan henzelf.
viezefreddyw zegt
@knipperlichtje @towie1989: Ben benieuwd of jullie het nog niet met me eens waren als hij niet een boom raakte maar een klein kind, als hij zich misdroeg zoals hij hier deed in het centrum.
FelixF zegt
@viezefreddyw: Kan je ook gewoon huren hoor, bij Sixt bijvoorbeeld.
erik64 zegt
Het zou verboden moeten worden voor snotneuzen om dit soort auto’s te kopen.
Laten ze maar hetzelfde als met het motorrijbewijs doen, eerst maar eens ervaring op doen.
towi1989 zegt
@erik64: Dus jij denkt dat je met een ’trage’ auto niet hard kunt crashen?
chimaera zegt
@erik64: Daar worden dus mensen zoals ik de dupe van. Niet dat ik motorrij, doe mij maar 4 wielen.?Dus jij zegt, als een zo’n snotneus zijn auto in de prak rijdt, rijdt iedereen van die leeftijd onverantwoord? Ik toch niet, ik wil nog langer autorijden!
werf76 zegt
@chimaera: Over het algemeen gaan onstuimig gedrag van jongeren en snelle auto’s niet goed samen. Uitzonderingen heb je…maar zoals altijd, de goede lijden onder de kwaden.
OT: Zonde van de auto. Goed voorbeeld van onstuimig gedrag en een snelle auto.
rijnooit zegt
@chimaera: Dat heb je met generaliserende regels altijd. Het is vaak genoeg bewezen dat mensen tot een jaartje of 24 nog vrij overmoedige en domme keuzes maken mbt verkeer.
Nu kan dit ook in een Panda, maar in een M4 gaat dat letterlijk en figuurlijk ietsjes sneller.
Zo heb ik zelf op de motor destijds 25kw doorlopen en dat ding op de grens gereden en veel geleerd. Was meer dan zat qua pks hoor. Daarna na 124kw gegaan (zx10r), maar had toen al veel ervaring met kleine onschuldige foutjes uit de 25kw tijd die door gebrek aan vermogen, onschuldig bleven.
Waarom wel een kiddo in 400pk zetten? 100pk p1000kg lijkt me een prima grens voor ze…
chimaera zegt
@rijnooit: Daarom, dat klopt ook. Maar het aantal verstandige 20 jarigen is nog altijd groter dan het aantal roekeloze-nietkunnenrijdertjes. Ben zelf begonnen in een Golfje II met amper 60 pk. In zo’n auto leer je wel het beste autorijden, daarna kun je misschien dan wel wat meer vermogen pakken :)
tupperware zegt
@chimaera:
Echt rijden leer je niet met een 60pk golfje, dan kan je beter een Ascona of een B-Kadett nemen, die gaan bij het minste geringste al schuiven.
Daar krijg je wagenbeheersing van zonder dat je achterlijk hard hoeft te gaan, zeker als je een vochtige klinkerweg of onverhard opzoekt.
scott5701 zegt
@rijnooit: Met jou idiote grens mag ik niet eens meer in mijn vaders wagen rijden. En dit is geen dikke BMW, maar een standaard Hyundai i30 van de vorige generatie. Bovendien benadeel je met deze regel veel mensen (tot 24 jaar) die wel normaal rijden en goede keuzes in het verkeer kunnen maken. Ik zeg niet dat ze altijd perfect rijden, maar volwassenen en ouderen maken ook fouten. Ik ben 17, heb mijn rijbewijs en ben blij dat ik hem heb. Ik denk dat veel mensen (vooral mensen die op Autoblog komen) blij zijn of waren dat ze hun rijbewijs konden halen op hun 18 (of 17) en juist een keer in die mooie auto (lees: meer PK dan gemiddeld) van een vriend of familielid kan rijden. Er zijn inderdaad idioten die als ze hun rijbewijs hebben als gekken rijden, maar de mensen die ik ken met een rijbewijs doen dat niet. Het is altijd een kleine groep die het verpest voor de andere.
bofkont zegt
@scott5701: Wijsheid komt met de jaren, geloof me nu maar ;)
scott5701 zegt
@bofkont: Dat geloof ik, alleen mijn punt is dat niet iedere jongere onverantwoordelijk is en dus als een gek rijdt.
bofkont zegt
@scott5701: Zal ongetwijfeld zo zijn, maar procentueel gezien zijn de jongeren veelal de risico groepen, zie ook de verzekeringspremies.
Texhnolith zegt
@scott5701: als je niet onverantwoordelijk rijd. waarom zou je dan extra pks missen? 60-100pk haalt ook overal makkelijk de maximum snelheid ;)
scott5701 zegt
@Texhnolith: Omdat je met wat meer vermogen makkelijker snelheid maakt voor bijv. het inhalen op de snelweg.
Texhnolith zegt
@scott5701: kwestie van eerder anticiperen wanneer er ruimte is ;) Maar ja ik snap het wel hoor. ik had 90pk in een civic en dat is idd gewoon minder fijn. Nu 143pk in mijn BMW.
Maar de 318pk die ik in mijn Nissan had maakte me wel weer veel overmoediger bij inhalen. Je gaat veel sneller voor een kleiner gaatje ‘want ik haal het nu veel makkelijker’. En daarbij kan je dus sneller in gevaarlijkere situaties komen omdat je minder goed anticipeert en meer vertrouwt op je vermogen even snel.
ej20g zegt
@rijnooit: ik zou me met 100 pk op 1000 kilo anders aardig vervelen. Ik rij met mijn 18 jaar ook een auto met 170 pk, maar ik durf rustig te stellen dat ik een van de uitzonderingen ben die de regel bevestigd. Een vriend van mij zal zijn (inmiddels ex-) Golf 2 1.3 met 54 pk (geloof ik) eerder om een boom hebben gevouwen dan ik mijn Volvo ergens tegenaan zal zetten.
rijnooit zegt
@ej20g: Mensen zijn uniek en zo ook hun gedrag. Helaas is wel op een gegeneraliseerde manier aangewezen dat de doelgroep 17 – 24 hun overmoedigheid en gebrek aan ervaring hun slechter doet rijden.
Ze zullen vast 100x allerter zijn dan een 60 plusser, maar die 60+ is zich hier meer van bewust en rijdt dan ook defensies (lees, soms in de weg en 10km/h te sloom).
Meisjes hebben dat ook een beetje en rijden daarom ook wat voorzichtiger. Bij mannen komt dit gevoel gewoon later. 100x wetenschappelijk bewezen.
100pk/1000kg was maar een idee. Kan vast wel beter qua opties ;-)
tupperware zegt
@erik64:
Wat een onzinnige opmerking, alsof een 20 jarige per definitie niet met een M4 kan omgaan.
Ik ken genoeg 10 jarige met meer wagen beheersing dan het gros van de automobilisten, tegen de tijd dat die 20 zijn zouden ze van jouw geen M4 mogen rijden?
Je kent de toedracht en de achtergrond van het ongeval niet en dan is het makkelijk populair doen vanachter je computer. Je kan hooguit concluderen dat het hier waarschijnlijk een gevalletje overmoed betreft. Dat had Heinz ook met een 316 kunnen overkomen..
jzaero zegt
@erik64: Reed met 20 jaar al ruim 20.000km of meer per jaar prive en 5-6000km voor mijn toenmalige werk in auto’s met meer dan 200-270pk. Momenteel werk ik fulltime en zit ik ook ruim over de 20.000km per jaar, waarvan nul komma nul van mijn brandstof door iemand anders betaald wordt. Best krom toch, net zoals ik geen dure auto kan huren vanwege mijn leeftijd. Ken mensen die ouder dan ik zijn en slechter rijden dan een natte dweil..
sprankel zegt
@erik64:
Als je kan autorijden dan maakt het niet uit met wat voor wagen je rijd. En dan komen we bij de essentie, een deel van die jongeren kan helemaal niet rijden.
En kunnen rijden vergt ook verkeersinzicht en verantwoordelijkheidszin.
Dit geval hier ruikt naar rijke ouders, zoontje lief die altijd beschermt is geweest en alles krijgt wat hij maar wil. En dan denken ze dat ze “het” zijn in hun M4. En ESP zal wel hebben uitgestaan, is voor losers natuurlijk. En dan gaan ze is tonen wat ze denken dat ze kunnen en voor je het weet staat het hier op autoblog te pronken. Mag je geld op zetten dat hij als een klein kind gaan uitwenen is bij de ouders.
Maar mijn punt is, met een andere wagen was dit niet anders geweest. Het enigste verschil zou zijn dat het niet op autoblog zou komen. Ik weet van genoeg van die verhalen die niet in de pers komen van zulke jonge gastjes, golf met motorblok eruit, panda zo goed als in twee gebroken, etc
De omgeving ziet het doorgaans al van ver aankomen, veel te hoog denkbeeld van hun eigen, foute uitdagende vrienden en een te hoog testosteron gehalte. De vraag is hoe je dit oplost en vooral hoe je dit eerlijk oplost naar andere jongere bestuurders.
En FYI, 23jaar, vorige was 150pk, huidige 225pk; +/- 160 000 km zonder brokken te maken (hout afkloppen)
w0o0dy zegt
Treffende demonstratie waarom altijd maar meer pk’s en meer grip geen goed idee zijn. Voordat je de controle kwijtraakt liggen snelheden zo hoog dat er geen redden meer aan is en ga je er hard af… Overigens… Dat ding heeft tc en ESP.. Hoe gek moet je tekeer gaan om de controle dan nog kwijt te raken.
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ik weet dat het allang geen gemeengoed meer is, maar bij BMW kunnen al die systemen nog steeds volledig uitgeschakeld worden. En als deze jongeman een stukje London naar München wou brengen, kan dit maar zo het geval zijn……
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: klopt dat kan.. En dan nog.. Dit ding heeft VEEL grip dus moet je al een aardige randdebiel zijn voor zo’n crash.
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Helaas zijn er randdebielen te over. Gelukkig hebben ze niet allemaal een M4.
glashelder zegt
…de 20 jarige….verloor de controle over “zijn” M4……??????????
thomcarspotter zegt
@glashelder: er zijn genoeg mensen op de wereld die zat hebben verdiend tegen de tijd dat ze 20 zijn.
Rob zegt
@thomcarspotter:
Of hebben gekregen….
Of in stimulerende middelen handelen….
Of op de pof leven….
Zoveel mogelijkheden….
thomcarspotter zegt
@Rob: ik zei niet of het op een legale manier was verdiend ;)
vethard zegt
20 jaar, een m4 en alleen lichtgewond? Volgende week staat er een nieuwe M4 en doet ie het kunstje nog een keer, gewoon voor de kick.
m4ple zegt
Bekijk het van de positieve kant, zo komen er in vroeg stadium al slooponderdelen van de M4, kans is groot dat deel van de motor nog leeft. Stoelen, achterbank, versnellingsbak misschien ook nog.,…… lekker goedkoop joh
Rob zegt
@m4ple:
Zo’n stoel zie ik wel zitten, past dat in een Japans gebakje…? Verdubbeld ook gelijk het leeggewicht, maar dat terzijde….
m4ple zegt
@Rob:
Denk niet dat zo’n lichtgewicht stoel veel doet aan je leeggewicht van je gebakje.
Rob zegt
@m4ple:
Heb ff Google aangeslingerd: Stoelen BMW M3 E92, ongeveer 30kg, per stuk….. Wat zei je ook al weer? Lichtgewicht stoel…?
Twee van die dingen is toch wel ff een gewichtstoename van toch wel 6,5% op mijn Jap. Kan ik natuurlijk niet hebben, hele wegligging naar de knoppen ;-)
m4ple zegt
@Rob:
60 kg 6,5% klinkt wel ok, echter wegen je originele stoelen ook wel wat.
Geen nood, ik heb de oplossing, ontdoe je Jap van binnenbekleding, achterbank en motorblok, dan word ie vast lichter
bofkont zegt
Goede reclame voor Bmw, zeer veilige auto.
Munchen is een zeer rijke industrie stad net als Stuttgart, het aantal show rijders daar is zeer spectaculair, heb er zeer van genoten vorig jaar.
De dikste wagens vliegen s’avonds met een noodgang door het centrum van stoplicht naar stoplicht.
Ik en mijn kameraad zaten lekker voor een nachtclub op een terrasje bier te drinken met en te genieten van dit spektakel. 2300 uur en nog 25 graden :)
lamm7191 zegt
BerlinTomek?
Onehp zegt
Op een plaats als deze is het zonder het vermogen van een M4 toch moeilijk om zoveel snelheid te maken dat je de controle verliest… https://www.google.com/maps/@48.132722,11.567331,3a,75y,94.38h,75.68t/data=!3m4!1e1!3m2!1sIkYoEsvTVEYpvHc2-ArAkQ!2e0
Een PK grens voor jongelingen lijkt me niet helemaal verkeerd, ze mag wel hoog genoeg liggen, pakweg 140pk/1000kg? zodat je in de meeste gevallen nog met pappas auto mag rijden…
Hupke zegt
Over een crash gesproken, dit is er wel een fantastisch voorbeeld van.
90K schade zou in NL ook een total los zijn voor deze wagen. Die valt nietmeer te herstellen, zelfs niet in polen.
silverline16v zegt
Als je ziet wat een bmw kost voor een vaste medewerker schrik je van de prijzen spot goedkoop gewoon bmw 4 even over de 30.000 euro die geven korting op wagens niet normaal gewoon heb er ook gewetkt 9 maanden onze sjef reed een x6 van een 100.000 euro en winsdelingen liepen op van 7 tot 15.000 euro en dat geld wer meestal gebruikt voor een auto onbelast moeten ze hier eens een voorbeeld aannemen in nederland
Onehp zegt
@silverline16v: misschien dat ze eerst eens leestekens invoeren op je werkplaats komma dan kan er misschien later gesproken worden over een korting punt