Het klinkt tegenwoordig normaal, maar de ‘Ringtijd van de BMW M4 is stiekem zeer indrukwekkend.
De automobiel evolueert als een malle. Dat kun je namelijk zien aan de tijden op de Nurburgring. Die tijden zijn namelijk extreem belangrijk. Ze geven namelijk aan hoe goed een auto alle disciplines beheerst. Want bij veel banen ligt er een nadruk op veel vermogen (Monza) of juist een zeer goede wegligging (Hongarije).
Op de Nürburgring heb je eigenlijk alles nodig en dan is met name de balans tussen al die facetten van belang. Uiteraard zijn de tijden van de circuitspeeltjes en supercars om van te smullen. Maar het zijn vooral de ‘Ringtijden van ‘gewone’ auto’s die interessant zijn. Dat zijn immers de auto’s die we ook daadwerkelijk rijden. Of tenminste tegen kunnen komen op de openbare weg. Een auto zoals de BMW M4 bijvoorbeeld.
Ringtijd BMW M4
Dat is een auto waarmee je nog elke dag mee naar je werk kan rijden, maar ook een weekend ‘Ring kan gaan doen. Het Duitse Sport Auto heeft de BMW M4 onderworpen aan de Supertest. Daar wordt zo’n beetje élk onderdeel van een auto getest. Het hoogtepunt is natuurlijk de rondetijd op de Nürburgring.
De BMW M4 was onlangs het onderwerp. De tijd van de BMW M4 Coupé op de Nürburgring was 7:30. Check hieronder hoe de auto zich verhoudt tot andere auto’s:
- Tesla Model 3 Plaid Plus+ GT RR met spoiler – 3:15 (bewijs)
- Lamborghini Huracan LP610 – 7:28
- Porsche 911 Carrera S (992) – 7:30
- BMW M4 Coupé (G82) – 7:30
- Ferrari F12berlinetta – 7:33
- Honda NSX – 07:36
- BMW M4 GTS (F82) – 7:37
- BMW M3 GTS (E92) – 7:48
- BMW M3 CSL (E46) – 7:50
- BMW M4 (F82) – 7:52
Bizar snel
Al die tijden zijn van Sport Auto, dus goed met elkaar te vergelijken. De nieuwe M4 is standaard dus 22 seconden sneller dan het oude model. Dat is een enorm verschil. Ook ten opzichte van bona fide supercars als de Huracan, F12berlinetta en NSX kan de M4 zich goed meten.
Ironisch genoeg is de meest directe concurrent van de BMW M4 Competition, de Porsche 911 Carrera S, exact even snel op de Nürburgring. Wel is de BMW dik 30 mille goedkoper. Dat geld kun je dan mooi uitgeven aan circuittraining en verse banden. Over banden gesproken, de auto stond op Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber. Bekijk hieronder de video:
Via: Sport Auto.
ericd zegt
Dat ding is zo lelijk, dat zelfs lucht opzij gaat om er maar vanaf te zijn.
Poulusma zegt
@ericd
Sterk sterk 🤣
wachma zegt
@ericd: 😂😂 inderdaad
Poulusma zegt
-edit: jazeker! Dankjewel ;-), is inmiddels aangepast –
Charles Taycan 4S zegt
Liever de 911 Carrera S dan deze M4, stijlvoller en waardevaster!👌
RiKe zegt
Misschien is hij nog wel sneller met een Prior Design bumper! Zitten niet die krankzinnig lelijke grote gaten in de voorkant
osmo zegt
Er is tijd geweest dat bijna alle sporters zo’n strip over hun neus kleefden om de neusgaten verder open te zetten zodat ze meer zuurstof binnenkregen en zo beter presteerden.
Je ziet duidelijk waar BMW zich op geïnspireerd heeft ;)
porker zegt
“Tesla Model 3 Plaid Plus+ GT RR met spoiler – 3:15 (bewijs)”
Lijkt me dubbel foutje
mp014 zegt
@porker: heb je het filmpje bekeken….. 😁
SpeedGeek zegt
De M5CS deed het in 7:29. Ben daarom wel benieuwd wat de M4 Competition met XDrive kan die binnenkort geleverd wordt.
Nanning zegt
Dus 2 seconden sneller dan de Giulia Quadrifoglio uit 2016 die de enige rechtstreekse concurrent is? Ja, de automobiel ontwikkeld zich inderdaad razendsnel!
Ilquadrifoglio zegt
Dacht precies hetzelfde! Geeft aan hoe extreem goed de Giulia Q is. Er zit 5 jaar verschil tussen… Ben benieuwd naar de officiële tijden van de GTA.
Nanning zegt
@Ilquadrifoglio: ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Heb even in dit extra brede monster mogen rijden en was onder de indruk van de stabiliteit op het wegdek.
willeme zegt
@nanning: dat is een tijd van Alfa Romeo zelf. In dit lijstje staan alleen de tijden van Sport Auto. Die tijden zijn iets realistischer, maar wel wat trager. Meestal zo’n 10-15 seconden. De reden is dat Sport Auto met persdemo’s rijdt en deze aan het einde van de week weer moet inleveren. Ze hebben niet 5 exemplaren staan die ze kort kunnen rijden om maar die tijd te halen ;-). Volgens mij was de Giulia ongeveer even snel als de vorige M3/M4 bij Sport Auto.
Nanning zegt
@willeme: ahh, ok. En we moeten natuurlijk ook niet vergeten dat de 7:32 in de Q gereden werd door iemand die Fabricio heet en hij droeg gewichtsbesparende racekkeding. 😅
sollie1984 zegt
@willeme: BMW zet zelf nooit tijden op de Ring. Worden altijd gedaan door autojourno’s of amateur racers.
kniesoor zegt
Inderdaad niet normaal hoe snel de ontwikkelingen (en de oto’s) gaan. Een jaar of 5-6 geleden vond ik een oto met een ‘Ringtijd van 7:52 en één van 7:28 onbedaarlijk snel. Maar je hebt tegenwoordig toch echt grover geschut nodig wil je vooraan rijden. Zo houden de fabrikanten hun verkopen op peil, veel van hun klanten willen toch graag het nieuwste van het nieuwste hebben om (althans in theorie – we zijn niet allemaal professioneel coureur) vooraan te kunnen rijden.
anthwan zegt
Best knap hoe snel de oude E46 CLS is, kun je zien wat gewicht doet met een auto.
Mathy zegt
Oké, dat is grappig. Ik las hieronder zojuist een artikel over een Honda NSX. Maar als de Honda NSX zo slecht is als er geschreven wordt, dan ben ik benieuwd hoe die Type-S het straks doet.