Maar is de gloednieuwe M4 ook sneller rond de Nordschleife dan de 2 generaties oudere E46 M3 CSL?
Het antwoord is… ‘NEIN!’ Maar hij is wel een stuk sneller dan de E92 M3 met V8. Het Duitse Sport Auto stelde de nieuwste M-Coupé voor zijn meest recente blad op de proef, en noteerde een rondetijd van 7:52 minuten. Een fractie langzamer dan de E46 M3 CSL (7:50) en de E92 M3 GTS (7:49), maar wel bakken rapper dan de E92 M3 (8:05). Het blijkt dat de ingenieurs van BMW aardig goed zaten met hun voorspelling.
Bij het totstandkomen van de tijd werd een M4 met Driver Package, en dus een Vmax van 280 km/u, gebruikt. Ook was de auto uitgerust met de optionele keramische remmen, de M-DCT-bak en Michelin Pilot Super Sports. De M4 Coupé heeft een 3.0 liter zes-in-lijn met 431 pk en 550 Nm, en weegt op zijn lichtst 1.495 kg. De prijzen beginnen bij 105 mille. (via BTG)
jippie zegt
Nou ik ben overtuigd! Ik ga er gelijk eentje bestellen.
guusboum zegt
@jippie: Bluf!
JamesBond007 zegt
Ik wil er 2! You gotta stay connected
gregorius zegt
De M4. Het zal een oneindige haters and lovers discussie worden. V8 vs L6. Circuit snelheid vs fun. Echte geluid tov boxjes-nep-geluid. Uiteindelijk wil ik toch wel.
Ok, liever een M4 Cabrio.
strating zegt
@gregorius: Haha, terechte opmerking. Als je dan toch voor een auto met compromissen gaat, dan maakt die verminderde stijfheid ook niet meer uit.
Dimglor zegt
@strating: Die 250 extra kilo’s ook niet vergeten natuurlijk ;-)
fejjie zegt
@Dimglor: Heb je het dan over het dak of over de 5 oppervlakkige grietjes die je elk weekend mee naar huis neemt?
Dimglor zegt
@fejjie: Ik had het over dat dak, maar dat 2de scenario, daar zou ik ook geen neen tegen zeggen!
Arnoud zegt
@gregorius:
Precies. Het geluid van een zes-in-lijn is onovertroffen!
mout zegt
@Original_Arnoud: Yep. Daarom geven ze het bij accelereren ook netjes via luidsprekers weer, bij de nieuwere types.
Yippee.
jrmpower24 zegt
@mout: mensen moeten niet zo zeuren over dat geluid uit de speakers. Dat is maar 3% van het geluid dat je hoort in de cabine. Het klinkt gewoon erg lekker.
Arnoud zegt
Get a load of this!
http://m.youtube.com/watch?v=SHWeiGGIhVomout:
En niet zeuren dat deze motor oud en door milieu eisen is uitgerangeerd, want dat is de V8 uit de e92 toch ook?
drivingpleasure zegt
@mout: Jij weet dus niet waar je over praat, ga eerst info zoeken en lezen voordat je als een klein kind gaat brullen op internet..
rb26dett zegt
@Original_Arnoud: Helemaal mee eens!, maar dan niet deze van BMW.
rb26dett zegt
@rb26dett: Maar ik vind het zeker een vooruitgang van BMW, van een V8 (e92 M3) naar een L6, prachtig!
drivingpleasure zegt
@gregorius: Sorry maar met het nieuwe systeem is het gewoon 97/98% motor geluid en wordt er 2 a 3% op sommige momenten versterkt door dat het geluid bij de motor en uitlaat weg wordt gehaald. Niks kunstmatigs of wat dan ook. Dus het geluid is net zo nep als bij Porsche en de andere merken die dit ook doen…
gregorius zegt
@drivingpleasure: dat is dus een goede comment. Dank. Het enige wat normaal duidelijk is dat er geluidsversterking is. Weet je ook hoeveel % het op de M5 is?
tvklarenbosch zegt
Als we toch mogen kiezen, die CSL gerne!
clioracing zegt
Dat geeft wel aan hoe goed die E46 CSL is, ongelooflijk! Blijft 1 van mijn favoriete auto’s.
david36254 zegt
@clioracing: Dan zul je eens in Heerenveen bij de beier moeten kijken, staat er een te koop:
http://www.debeier.nl/bmw/auto/BMW/3-serie/M3%20CSL/8567
Blijft een gave auto die CSL!
clioracing zegt
@david36254: Die stond eerst bij Auto Leitner. Heel gaaf ding!
http://www.autoblog.nl/nieuws/koop-dan-schitterende-bmw-m3-csl-met-weinig-kilometers-67612
sulobb zegt
@clioracing: Anders kun je ook (voor een betere kleur en wat minder centjes, maar wel méér kilometers) gewoon bij de buren shoppen: http://www.kapaza.be/nl/bmw/bmw-m3-csl-83768322.htm http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=47675.0
audi18 zegt
Dus een M4 is maar een paar seconden sneller dan een Seat Leon Cupra? Verder maakt het me niet zoveel uit, gewoon een hele gave auto.
T16 zegt
@audi18: Seat rijdt een record met Michelin Pilot Sport Cup 2 en andere aanpassingen (remmen).
StijnB zegt
Shania Twain zong het een decennia geleden al; that don’t impress me much…
Dan lijkt de GTR me een betere vierzits grondrakket te zijn…
jzaero zegt
@StijnB:
jzaero zegt
@StijnB: factor 1.5x zo duur, dat wel
jack_abarth zegt
@jzaero:
Vanaf 120k toch?
StijnB zegt
@jzaero:
Ik bekijk het vanuit een Belgisch standpunt en dan is het prijsverschil relatief klein…
clioracing zegt
@StijnB: Kutlied! ;)
Ringwuppie zegt
Zal ook liggen dat de CSL destijds op Michelin Cup Sport reed i.p.v. Super Sports. De Super Sports zijn veel meer een straat band i.p.v. een semi-slick. Monteer een setje semi’s van een A-merk onder de huidige M3/M4 en de auto zal sneller zijn als de E46 CSL.
e1000bmw zegt
Mwah, de CSL is behoorlijk schaars en de exemplaren die te koop staan zijn nogal overpriced. Kun je beter een “standaard” E46 M3 nemen en die laten kietelen door Hartge… Hou je nog geld over ook!
sulobb zegt
@e1000bmw523i: Zo dacht ik ook eerst, maar als je wat beter onderzoekt/nadenkt, kom je toch tot de conclusie dat dat toch niet zo is.
Een CSL is echt veel beter. Het is gemaakt om snel mee te rijden, veel lichter en een supermotor, etc.
Ik zou toch voor de CSL gaan (of mijn favoriet, de M5!!!)…
g00f81 zegt
en de e92 M3 GTR dan? als we dan toch appels met peren vergelijken…
g00f81 zegt
@g00f81: ik bedoel natuurlijk GTS
jeffreym3 zegt
Gezeik over geluid. De bmw lijn 6 heeft nou niet bepaald een lekker geluid. Hoe komen jullie erbij? De enige die een apart/origineel geluid maakt voor een 6 cilinder is de e46 m3/m3csl. Voor de rest is het vrij standaard/matig.
En laten we niet vergeten dat de M3 van oorsprong een 4 cilinder heeft. Niet doen alsof de l6 de basis is.