BMW gaat volle bak Audi op de CES 2015, met allerlei lichtfrutsels op een M4.
De Duitsers grijpen de elektronicabeurs aan om te tonen hoe ver het is met de ontwikkeling van laserlicht (beschikbaar op de nieuwe 7 Serie) en OLED’s. Voor de gelegenheid hebben ze een Cool White metallic BMW M4 met een nieuwe interpretatie van de bekende dubbele ronde koplamp uitgerust, die zeich het beste als de volgende stap na de i8 laat omschrijven. Ze noemen hem de BMW M4 Concept Iconic Lights.
Aan de voorzijde zien we de bekende laserlampen met een bereik van tot 600 meter in combinatie met de Selective Beam functie (een grootlichtassistent met anti-verblindingsfunctie), achteraan vinden we een cluster OLED’s (organic light-emitting diodes), een superdunne LED-technologie, in 3D-effect. Alle ins en outs vind je hier, als je niet per sé het naadje van de kous hoeft te weten kan je ook direct verder scrollen naar de gallery.
mrrallycross zegt
Wauw, ziet er heel dit uit. Die achterlichten zo zwart maakt ze wel een tikkeltje after market.
reggie-boy_rood zegt
@mrrallycross: nou niet echt want als je je achterlichten blindeert zijn ze ook niet aftermarket
motoragent zegt
@reggie-boy_rood: Dan noemen we het gewoon ‘ontzettend fout’ ipv ‘aftermarket’, ook goed.
reggie-boy_rood zegt
@motoragent: te donker wel.. Kersen rood van de golf 5 r32 zijn echt mooi
dawwg zegt
@reggie-boy_rood: Of de (officiele) Hella smoked versie op de Golf 3 … maar goed die zijn na 20 jaar niet hip meer op je Smoked Metallic … of wel Smoke-a-lot ?:)
sydney zegt
Mooi hoor.En misschien kunnen we ook snel stoppen met die achterlijk grote lichtarmaturen.Een trend waarvan ik had gehoopt dat die jaren geleden al weer was voorbij gewaaid.
En nu moet ik weer even de Force Awakens trailer gaan kijken.
mashell zegt
@sydney: logica en autodesign hebben niets met elkaar van doen. Met leds kunnen kunnen de lichtunits kleiner maar dat zullen ze wel niet worden, met de steeds efficiënter wordende motoren kunnen de luchtinlaten ook kleiner maar de designers maken ze juist steeds groter. Tot de belachelijke situatie dat de ingenieurs de helft van die luchtinlaten dichtmaken of van kleppen voorzien om de luchtweerstand nog een beetje op orde te houden.
riddertevoet zegt
Cool. Ik heb altijd al frickin’ lasers in de koplampen van m’n frickin’ BMW willen hebben.
P1m zegt
Het was al vreemd dat BMW ervoor gekozen heeft om alleen het achterlicht in de F32 van LED te voorzien (rem en knipperlicht is een ouderwets peertje), terwijl de E92 facelift een full LED achterlicht unit had. Dit maakt veel goed, gaaf!
revstars-net zegt
@P1m: sterker nog een E46 coupe/cabrio FL had in 2004 al een full LED achterlicht unit..
rb26dett zegt
Damn, dat ziet er echt goed uit!
pagani86 zegt
Heel mooi om te zien. Het is niet meer een lampje verwisselen wanneer deze stuk gaat maar hele voor/achterlicht units. Dat zal dan bij de garage moeten gebeuren zoals je steeds meer ziet. Mooie techniek maar ook heel prijzig denk ik. Vooral bij aanschaf van een gebruikte auto.
motiondrive zegt
Ik ben over het algemeen geen voorstander van saai grijs. Maar deze lampen in combinatie met deze aparte toon grijs zijn zeer cool!
ettie zegt
Eat that audi!
sir_smokalot zegt
@ettie: Nee, ik lust geen Audi’s. En ’t is trouwens een BMW.
ettie zegt
@sir_smokalot: oké, oké… ‘Beat that, audi!’ Goed genoeg?;-)
audirs3 zegt
@ettie: http://www.autoblog.nl/video-audi-demonstreert-nieuwste-generatie-ledjes. BMW loopt zoals gewoonlijk weer een jaar achter de feiten aan…
madridsta zegt
@ettie: Audi had dat al meer dan een jaar geleden al laten zien.
Voorsprong door techniek.
http://www.autoblog.nl/video-audi-demonstreert-nieuwste-generatie-ledjes
proost zegt
@madridsta: Grappig die slogan. Deze keer klopt het wel (enigszins). Congrats.
proost zegt
@proost: Oh wacht, BMW had dit al in 2011.
Ik noem het Apple marketing, technologie claimen die al bestond.
http://static.autoblog.nl/images/wp2014/Bimmer-dissa-02.jpg
ettie zegt
@madridsta: nee, het is toch echt bmw met de eerste productieauto met laserlicht.
kapiteinaudi zegt
@ettie: Klopt, dat was de i8. Hier gaat het wel over OLED’s. Iets wat BMW nu dus overneemt van Audi.
madridsta zegt
@ettie: Nou ik dacht dat audi toch eerder was dan bmw met de Audi r8 lmx.
http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-r8-lmx-slechts-99-stuks-verkrijgbaar-67078
ettie zegt
@madridsta: nope, bmw was eerst met de i8, toen bedachten de marketing medewerkers van audi dat het wel de snelste auto met laserlicht was.
madridsta zegt
@madridsta: 2 jaar geleden zelfs
stalensnuitje zegt
@madridsta: Nope: http://www.autoblog.nl/nieuws/flamewars-bmw-disst-audis-laserlicht-64264 en http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-en-bmw-blijven-kibbelen-over-laserlights-67810
RiKe zegt
Mooie ontwikkeling, ik hoop alleen dat dit minder irritant wordt dan de huidige trend met LED’s. Als die me tegemoet komen rijden zie ik geen zak meer omdat ze de maan er mee verlichten ipv de weg.
lekkaah zegt
@RiKe: Lijkt me meer het feit dat 80% zijn/haar licht te hoog gericht heeft staan. Ook halogeen.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekkaah: Of drie dikzakken op de achterbank…
RiKe zegt
@lekkaah: dat ben ik zeker met je eens. Ik omschreef het alleen anders in mijn laatste zin.
Homer55 zegt
@RiKe: Leds schijnen recht naar voren. Bij dagrijverlichting kun je de hoogte ook niet aanpassen. Dimlicht wel. Dus verblindend kan het niet zijn. Ik heb er nooit last van in ieder geval. Verkeerd gemonteerde halogeen lampjes daarentegen zijn wel verblindend.
mclarenf1lm zegt
Ziet er erg flitsend uit!
Dutchdriftking zegt
over een jaar of 3 op elke afgeragde golf te vinden
vr6audi zegt
@dutchdriftking: Ga je dit onder elk bericht over lampen van een auto zetten? Dit is met elke lamp die er een beetje stoer uit ziet.
Dutchdriftking zegt
@vr6audi: jazeker, ik rijd zelf namelijk ook een oude golf met Xenon :P
gregorius zegt
Mooi. Vooral die 3D achterlichten look.
grrrrommmmm zegt
Zo zie je maar, uiteindelijk gaat t toch om de koplampen….
osmo zegt
Nu wachten op de aftermarket wannabekitjes.
berlinetta zegt
En naast dat staaltje techniek zit nog een ouderwetse reflector. Rare Amerikaanse regelgeving. Ziet er wel stoer uit overigens. Ik vind het sowieso positief dat BMW nooit met die hele kermis-LED-show heeft mee gedaan zoals Mercedes en Audi wel doen.
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Die ouderwetse reflector is daarmee ondertussen wel het meest betrouwbare zichtbaarheidsonderdeel van de auto. Ik vind het raar dat Europa die niet in de regelgeving heeft gesluisd…
mashell zegt
@berlinetta: BMW heeft natuurlijk Audi wel overtroffen met die coronaringen, kitchiger dan een schilderij van een huilend kind. Wat ze nu laten zien is heel wat meer technologisch dan dat en daar beter bij BMW passend.
azenomei zegt
Vet, ik kan niet wachten tot ik zulke lampjes in mijn golf 3 kan schroeven.
87sandyd zegt
Grappig dat het bij een bmw mooi is en bij een audi is het allemaal gay/fake/kan kapot gaan/nep/’voorsprong door techniek’
raul88 zegt
@87sandyd: Haters gonna hate..
epimetheus zegt
Fancy hoor, ziet er zeker interessant uit..
dtm01 zegt
En wat is het volgende? Quattro ?
rd1991 zegt
Te gek! Ze hadden wat mij betreft nog beter een M6 GC kunnen nemen. Die is qua body ook al wat specialer.
series2 zegt
Dus nu wordt het al helemaal een beemer…
jeffrey1078 zegt
Ik vind dit echt te gek..
gtwillem zegt
Indrukwekkend. Maar ik had liever een indrukwekkend geluid gehad en degelijke chassis setup met ‘gewone’ xenons.
3246cm252kw zegt
Ziet er wel gigantisch dik uit zeg!
schuimbekje3 zegt
In ieder geval beter dan die stroboscoop-achterlichten van Volvo en Audi… Gewoon misselijk werd ik ervan als ik achter zo’n Volvo hok reed… Omdat het snel knippert MOET je erna kijken en omdat het knippert wordt je er ook misselijk van….
En allemaal alleen maar omdat ze ‘el cheapo’ ledjes willen gebruiken op hun ‘premium’ auto’s zodat ze niet zo snel uitfikken…..
En dan als er duizenden mensen klagen gewoon zeggen ‘nee, hoor, is niet zo’.
Zelfs nog een verzamelijk geweest bij de ANWB… Helaas dat de ANWB het vervolgens afdeed met ‘we hebben maar 100 klachten ontvangen, dus daar gaan we geen moeite voor doen’…
Terwijl die Volvo’s en Audi’s gewoon geen typegoedkeurig hadden mogen krijgen.
Simpelweg gezegd moet de verlichting rood en continue van lichtsterkte zijn. Dat die lampjes 100 keer per seconde aan/uit gaan is dus gewoon niet continue van lichtsterkte. Dat 90% van Nederland zo’n trage ogen hebben dat ze het niet zien knipperen, totdat ze met een Amerikaanse filmcamera op 60 hertz ipv 50 hertz hier het afspelen en dan pas zien, dat interesseert niemand.
mertkahraman zegt
Bmw maakt het af tegen audi en mercedes