BMW toucheerde in 2012 de winst in het Deutsche Tourenwagen Masters met de M3. Dit jaar wordt de auto opgevolgd door dit gevaarte, op basis van de nieuwe M4 Coupé.
De contouren van een M4 zitten er in, maar technisch verschilt de auto uiteraard sterk van de reguliere M4. De neus en de daklijn liggen een stuk lager waardoor ook de achterruit platter ligt, en de 18-inch racevelgen staan wijder uit elkaar. De auto is daarnaast gevormd rond een carbon-fiber monocoque en op vrijwel elk ‘lichaamsdeel’ is een aerodynamische feature toegepast. Tot aan de zijspiegels toe, die staan op minispoilers om de luchtstroom naar achteren te verbeteren.
Het interieur is kaal zoals je dat van een DTM-racer mag verwachten. Met een stuur dat nog verder is geminimaliseerd totdat alleen het essentiële overbleef. Aan de voorkant zitten aan weerszijde 5 knoppen, achter het stuurtje zijn twee schakelflippers geplaatst.
Het V8-blok, bestaande uit 3.900 onderdelen, heeft een motorinhoud van 4.000 cc en levert ruwweg 480 pk met de voorgeschreven luchtrestrictor er op. Het koppel ligt volgens BMW rond de 500 Nm. Het schakelwerk wordt verzorgd door een sequentiële zesbak, bedient door de pneumatische schakelflippers. De vierplaats koppeling is van carbonfinber, afkomstig van Sachs. De Hankook-banden hebben aan de voorkant de maat 300-680-18, achter meten ze 320-710-18.
De M4 DTM is 4.775 mm lang, 1.950 mm breed en heeft een hoogte van 1.200 mm. Door vrijwel de gehele body van carbonfiber te maken, en veelvuldig aluminium toe te passen, komt het gewicht (zonder coureur) uit op 1.110 kg. Ter vergelijking: de reguliere M4 doet 1.497 kg
Dit wordt dus het wapen waarmee BMW de titel wil pakken. De officiële presentatie is overigens pas op 25 april in BMW Welt te München. Your move, Mercedes & Audi.
BMW M4 DTM vs M4 Coupé
De start van het DTM-seizoen is op 4 mei in Hockenheim.
norge zegt
De deurhendel is hetzelfde ?
rotarypowah zegt
@norge: het is dan ook een silhouette racer.
norge zegt
@rotarypowah: Meen je dat nou?
tunefuldjmike zegt
@norge: Koplampen en achterlichten ook?
bmw1 zegt
@tunefuldjmike: @Norge: zeur toch niet zo. Hij is toch gaaf
roppp zegt
@bmw1: “hij is toch gaaf”. Nou, in tegendeel, het ding is afgrijselijk en volledig uit verhouding.
alwinm zegt
@roppp: Inderdaad, het is echt een afgrijselijk ding, die voorkant is net alsof ie platgeslagen is en die zijkant is als of het gemaakt is door iemand die zijn handen compleet niet onder controle had en gewoon maar wat deed.
redbeams zegt
@bmw1:
Niet zeuren….kom op zelfs een blind paard krijgt er nog de hik van ;)
patab zegt
@tunefuldjmike: de logo’s aan de voor- en achterkant ook?
alcantara zegt
Jammer van die lelijke spoiler en al die stickers, zo is het net een petjesauto.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
“toucheerde de winst” Wat een mooie manier om te zeggen dat ze tweede werden @ricardo
Alhoewel, ik zie dat ze wel 1ste waren van de manufacturers.
e34driver zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet:
Er staat 2012 en in 2012 kwam BMW terug naar jaren afwezigheid. ze wonnen de rijders,team en merken titel.
In 2013 werden ze 2e bij rijders en teams en 1e bij de merken. als je dan toch opzoekt doe het dan meteen goed op
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@e34driver: oeps
alcantara zegt
En wat een idioot stuur, hoe wil zo’n joystick in bedwang houden tijdens het driften of überhaupt het opvangen van zwaar overstuur?
bmwpowerm5 zegt
z”n brute neus en dan een misselijk stickertje erop van i love deutsche post
net of Adolf Hitler een kusje krijgt van Marilyn Monroe
sydney zegt
@bmwpowerm5: Uhhhh ok?
Aluhoedje voor carnaval al op soms?
jasperjvr zegt
BMW M4 DTM +1
jaapiyo zegt
@jasperjvr: Precies…M3 DTM +1 = M4 DTM.
jasperjvr zegt
@jaapiyo: precies je ontrafelt een puzzel die ik zelf nog niet eens had gezien, heel goed
saxoke zegt
T lijkt me straf dat t uit carbon is. Volgensmij is het eerder kevlar. Even sterk maar buigzamer. Carbon vangt geen klappen op. Bij een crash met een carbonnen monocoque vangt de bestuurder alle klappen op. Bij een kevlar monocoque vangt de monocoque een groot deel van de klap op.
kevlar is even sterk, even licht maar elastischer. Bvb kogelwerende vesten worden ook voorzien van kevlar lagen.
airisforballoons zegt
@saxoke: het lijkt mij niet aangezien de monocoque het laatste redmiddel is. De hele auto eromheen kan indeuken om de “remweg” de langer te maken
saxoke zegt
@airisforballoons: je theorie klopt, maar de rest van de auto is ook bijn volledig in carbon.
Wat ik eigenlijk gewoon ff duidelijk probeerde te maken was dat de term carbon vaak verwisseld wordt met kevlar.
Er zullen veel carbon delen in de auto zitten, maar ik denk dat de voorname delen die moeten vervormen/klappen opvangen, uit iets anders bestaan dan carbon.
Hupke zegt
@saxoke:
Nu ben in geen expert, waarom (maw. heb je een bron of kan je je reden iets beter staven?) zou carbon geen klappen opvangen? Koolstofvezel gebonden epoxy(=CRP) is iets minder efficient in klappen opvangen dan bvb. epoxy gebonden glasvezel (=GRP) maar GRP is dan weer een stuk minder stijf dan CRP.
Voor structurele delen is het dan toch logischer om CRP te gebruiken aangezien het sterker is.
saxoke zegt
@Hupke: glasvezel zou k nooit gebruiken als kooi.
Zoals airisforballoons zei, de gehele auto errond kan wel klappen opvangen, maar als dat ook van carbon is dan vangt t dat ook niet op.
De sterkte van carbon (icm epoxy) is te sterk. Het breekt als het de klap opvangt. Kevlar icm de benodigde juiste epoxy (k kan ff ni op de naam komen) is beter. Dat is veel buigzamer.
De monocoque alleen uit carbon zou evt nog kunnen.
Hupke zegt
@saxoke:
Tuurlijk vangt dat wel klappen op. CRP mag het dan wel direct bij impact breken, het heeft toch nog wel een redelijk hoge imact absorptie. De pull-out en delaminatie nemen veel energie op bij CRP. GRP en kevlar presteren beter onder impact en zijn taaier dan carbon maar ze zijn veel minder stijf.
Kevlar vervormt meer voor de breuk (en is maar iets minder sterk dan carbon) dus het is misschien raadzaam om in sommige onderdelen een mix van koolstof en kevlar vezels te gebruiken maar pure kevlar zou waardeloos zijn in een wagen (denk ik, maar again dit zijn maar vermoedens gebaseerd op een cursus materiaalkunde uit een ver verleden dus als jij bronnen hebt lees ik ze graag).
Glasvezel zou ik nooit gebruiken in een onderdeel dat stijf moet zijn, maar als kooi is het net wel heel interessant omdat het een hogere taaiheid en energie benodigd voor een breuk heeft dan CRP.
saxoke zegt
@Hupke: om een autosport voorbeeld te noemen, in de F1 bvb wordt ook geen carbon gebruikt, maar wel kevlar.
T is maar wat ik me heb laten vertellen.
;-)
anakiet zegt
@saxoke: Volgens mij is het toch bijna allemaal koolstof composiet. Kevlar ken ik vooral van kogel vrije vesten en bescherming van ontploffende tractor pulling motoren :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon-fiber-reinforced_polymer
http://www.youtube.com/watch?v=7d6ttJqOzyw
anakiet zegt
@anakiet: Wha, beide
“The composite may contain other fibers, such as aramid e.g. Kevlar, Twaron, aluminium, or glass fibers, as well as carbon fiber”
BananaMan zegt
@saxoke: wellus
BananaMan zegt
@saxoke: volgens mij mixen ze die handel. Vaak zie je de gele kevlar vezels wel zitten in het weefpatroon (als zag ik het vroeger vaker dan nu), de exacte samenstelling van vezels hangt af van de plek/functie volgens mij.
motoragent zegt
@saxoke: De monocoque is juist zo gemaakt dat deze niet vervormd bij impact, het is een soort veiligheidscocon waarin de bestuurder zit. (Denk aan een rolkooi in een normale auto, die zit er ook niet in om klappen op te vangen, maar simpelweg om te zorgen dat de cabine zo veel mogeijk zijn oorspronkelijke vorm behoud). De monocoque bestaat dan ook uit een groot aantal lagen carbon fiber in combinatie met een lichtgewicht kernmateriaal om de buigstijfheid te verhogen. Maar het zou inderdaad kunnen dat er een combinatie van carbon en kevlar is gebruikt om te zorgen dat eventuele fibre cracking van de carbonvezels kan worden opgevangen door het kevlar.
Het bodywork is ook van carbon, maar slechts van enkele lagen (max. 5 bijvoorbeeld) en voegt dan ook niets toe aan de structurele integriteit van het voertuig. Daarnaast is het ook heel goed mogelijk om een soort kreukelzone te maken dmv CFRP’s, simpelweg omdat het verpulvert bij impact. Verkreukelen zoals dat met metaal gebeurt zal ook met kevlar niet lukken.
tvr1974 zegt
En toch ben ik nu benieuwd wat sneller straks zal zijn: een BMW m3 gt3( of gt1 of gt2 ) of deze.. En dan vraag ik me af hoeveel geld kost het om zo een dtm te ontwikkelen en hoeveel die gt’s?
jaapiyo zegt
@tvr1974: Deze ‘by a country mile’. Qua pk’s misschien niet zo’n heel groot verschil, maar qua onderstel des te meer.
sydney zegt
De wraakactie van Naninni in zijn Alfa 155 GTA op Asch in zijn C AMG zal ik nooit vergeten.
gash zegt
@sydney:
Dat was inderdaad een fraai staaltje Italiaans temperament :
http://www.youtube.com/watch?v=zzxLn9zlhlA
Edge zegt
Whoa girl, easy on the eyeliner!
mashell zegt
BMW en buitenspiegels, dat zal wel nooit meer goed komen. Op de M3 en M4 is het al belachelijk dat er 2 pootjes aanzitten waar er maar 1 van vast zit, maar deze constructie slaat echt alles.
fapfap zegt
Heel leuk en aardig weer dat BMW, worden de andere DTM auto’s nu ook doorgelicht of blijven we selectief?