Nu BMW bekend heeft gemaakt dat de opvolger van de M3 Coupé door het leven zal gaan als M4 Coupé is het wel aardig om een te kijken hoe die auto eruit gaat zien. Gaat deze BMW M4 Coupé het de Audi RS5 Coupe en Mercedes C63 AMG Coupe lastig maken?
De photoshop wizards van WildSpeed hebben op basis van de BMW 4 Serie Coupe Concept deze impressie van de toekomstige BMW M4 gemaakt. Zoals je kan zien is de voorbumper redelijk geïnspireerd op die van de nieuwe BMW M6 (Gran Coupe) en BMW 1M Coupe.
Inmiddels is ook wel duidelijk geworden dat de BMW M4 (net zoals de M3 Sedan) een zes-in-lijn met turbo’s onder de motorkap gaat krijgen. Die motor zal naar verwachting zo’n 450 pk/535 Nm leveren.
Omdat de nieuwe M3 & M4 een stuk lichter zullen zijn dan de huidige M3 zullen ze ook een stuk sneller en zuiniger zijn. Het schijnt dat BMW het gewicht van de E46 M3 (1.470 kg) als doel gesteld heeft.
De M3 (sedan) zou eind volgend jaar (in Frankfurt?) als concept onthuld worden en begin 2014 (in Genève?) als productieversie. De M3 sedan zou dan in juli 2014 op de markt komen. De M4 Coupe zou echter pas eind 2014 op de markt komen. We moeten dus nog wel even geduld hebben. Helaas. (bron: f30post.com, WildSpeed)
voytekbe zegt
De renders zullen wel erg close zijn bij het eigenlijke product. Wat een machine zeg. Als je moet kiezen tussen een C coupé AMG of een RS5 (RS4 geen coupé) weet je het toch wel lijkt me…
Benieuwd wat Mercedes hierop gaat brengen als antwoord. Dat chromé rood staat hem trouwens niet verkeerd!
911GT2 zegt
@voytekbe: Ja inderdaad dan wist ik het wel, ik koos iets zonder propellor op de kap…
lamborgfan zegt
@911GT2: Geen spyker? Oer hollands!
gregorius zegt
@voytekbe: Ja, heerlijke render. Vraag me af hoe dicht het bij het echte gaat komen. Maar zoals dat ding er nu uitziet, komt geen RS5 of C63 er bij in de buurt. Dat uit de mond van een Audi eigenaar die nu naar MB’s aan het kijken is…
mo112 zegt
@gregorius: maar de c63 heeft weer een veel beter motorgeluid
bmwf16m zegt
@mo112: hoe weet jij dat zeker?
jrk68 zegt
Ik ben voor, ziet er lekker gespierd uit.
carsper zegt
Ja, graag!
bsxc2 zegt
Mooie wagen, alleen de kleur wat aanpassen naar metallic i.p.v. chroom.
MLTB zegt
@bsxc2: Hij is gewoon netjes gewassen.
tvklarenbosch zegt
Niets meer aan doen, afleveren in Amsterdam graag.
MLTB zegt
@tvklarenbosch: De Bijlmer redt hij niet meer man, sorry.
Carreza zegt
De 4-serie is eindelijk nog eens een echt geslaagde BMW. Kon ik dat ook maar van de rest van het gamma zeggen…
Deze M4 impressie is overigens top!
voytekbe zegt
@Carreza: E89 Z4? F10 5-serie?
Carreza zegt
@voytekbe: 5-serie is inderdaad geslaagd. Z4 vind ik niet maar ieder z’n mening…
E34M5Touring zegt
Schitterend! Als ie zo komt, Whoefff. Vind de naam nog steeds onzin maar verder perfect.
jzaero zegt
@E34M5Touring: De naam was gewoon goed zoals het was. Waren we als consument nou echt zo stom? Welke auto is een 3 serie coupè dan? Ja uhhhhhh, geen idee man, misschien een 3 serie met twee deuren? Dan hadden ze tenminste de M3 naam kunnen houden….
E34M5Touring zegt
@jzaero: Ja echt onzin, maarja, vooruitgang zegt men dan….
ar156sw zegt
@jzaero: allemaal veroorzaakt door het fenomeen “vierdeurs coupe”, anders moet je (als die er straks ook is) uitleggen “ik heb een 3 serie coupe, maar dan wel die met 4 deuren…”
jzaero zegt
@ar156sw: Ja, maar een 6 serie kan je ook met 4 deuren krijgen. Dus als ik zeg ik heb een 6 serie, moet je ook uitleggen of je de 4 deurs of 2 deurs hebt!
ar156sw zegt
@jzaero: klopt, maar daar is wel maar 1 versie met 4 deuren van. net als straks (neem ik aan) bij de 4 (gran coupe). Mij is het om het even hoe ze het allemaal noemen, maar ik snap op zich de “logica” wel, hoewel die dus volgens mij ontstaan is uit het onlogische vierdeurs coupe gebeuren :)
gregorius zegt
@jzaero: Al noemen ze m de Gaylord-Assrape; ik vind het een prachtige auto (en ik zou de badges er toch nooit op laten zitten! Zo weinig mogelijk letters voor mij, ben geen reclamebord!!)(Heb zelfs geen Audi-ringen achterop mijn A6).
jzaero zegt
@gregorius: Ik heb er ook geen 328i achterop staan, maar een 3 serie was een statement in zijn klasse. De benchmark en daar hoorde de coupé en zeker de M3 ook bij. Het blijft nog steeds een begeerlijke auto, maar wel eentje die zijn geschiedenis achter zich laat, althans zo voelt het.
kaasboerin zegt
@gregorius: vind het een beetje overdreven, de reacties.
BMW is al 53635x van dergelijke ’tradities’ afgestapt (net als vrijwel elk ander merk), dus dit kunnen we er heus wel bij hebben toch. :)
Denk dat we er over 5 jaar niet meer over praten.
sacha zegt
Is “M4 coupé” niet een pleonasme?
carmasterr zegt
@sacha:
Niet als er ook een Cabriolet komt.
maurits123 zegt
@sacha: Ja!
Vind hem wel bruut :)
rufctr01 zegt
Mooi hoor!
rogierrs zegt
als ik moest kiezen tussen een van de duitse drie zou ik het toch moeilijk vinden, tussen de Mercedes en deze BMW dan natuurlijk
jzaero zegt
1470kg is nog steeds aardig wat, maar zal wel aardig sturen. Stuurkarakter zal ook wel veel afhangen van de stijfheid van de dempers enzovoorts.
E34M5Touring zegt
@jzaero: Dat is 410kg lichter dan de huidige M3 Cabrio!! En nog steeds dik 200 lichter dan de huidige M3.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Zelfs 100kg lichter dan de 1M, maar wel 270kg meer dan de E30 M3.
Maar het is natuurlijk met de hedendaagse eisen een utopie om te wensen dat hij qua gewicht daarmee te vergelijken is.
Opzich dus best netjes voor zijn formaat.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ik zeg eerder maar 240kg zwaarder. Vind dat erg meevallen. Als je bekijkt dat een Golf 5 GTI 2x zo zwaar is dan een Golf 1
jzaero zegt
@E34M5Touring: Klopt, maar 1450kg is nog steeds het gewicht van een E60 5 serie met 25i blok! Als je het zo bekijkt .. ;)
E34M5Touring zegt
@jzaero: Jawel maar dat is een relatief lichte 6pitter en bovendien heeft die niet de krachten te verduren die de M3/4 straks krijgt.
jzaero zegt
@E34M5Touring: dat is zeker waar, zit ook geen differentieel in en waarschijnlijk zal zo’n M ook wel andere aanpassingen hebben waardoor het gewicht hoger is. Maar aan de andere kant, een BMW M5 carrosserie is qua bouw toch nagenoeg identiek aan, lets say, een 520i qua sterkte?
E34M5Touring zegt
@jzaero: Jawel maar een 525i is NA dus heeft geen twinturbo systeem met alle koeling etc. En vergeet niet Diff coolers bakcoolers etc. telt allemaal op!
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Een M3 cabrio weegt bijna 1900 kilo?! You’re shitting me!
Iig is dit M4 coupe geval zeker niet het lelijkste wat er ooit uit de BMW koker is komen rollen.
Gewicht valt me mee.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Nope, was laatst heel stoer de RS5 aan het afzeiken ivm z’n gewicht maar zocht voor de fun de M3 Cabrio ff op, 1880kg!!!
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Omdat ik een koppige zak hooi ben heb ik het nog driedubbel gecheckt op wiki en bmw.de en het is echt 1885kg.
Holy fucking ossestaart. Tien jaar geleden (ok, iets meer) had je daar een 7-serie mee.
1900 kilo voor een “sport coupe”, schande.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: 100kg zwaarder dan mijn oude M5 Touring!
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Leuk als je met je chick op stap bent. Tik je rustig 2ton aan in je racecabrio.
roadrebel123d zegt
@E34M5Touring: de mijne is toch iets lichter…
gregorius zegt
@bozewolf: Yep, maar die M3-cabrio heb je ook voor het concert en de fun! De coupe heb je voor de mogelijke rubber-verbrandingen op de ring!
jerry zegt
Tlijkt wel of de m4 behoorlijk uitgeklopte wielkasten krijgt. Opzich niet verkeerd.
kickass zegt
Top! Mooi ook dat de powerdome er weer zit.
ronin1130 zegt
In elk geval een stuk beter geslaagd dan de nieuwe 3-reeks.
camber24 zegt
I think I’ve just wet myself… Want one!!
rgts05 zegt
“Gaat deze M4 Coupé het de Audi RS5 Coupe en Mercedes C63 AMG Coupe lastig maken?”
=> Wat een domme vraag zeg
norge zegt
Voor een Duitser best wel aardig, nou nog een beetje kwaliteit.
jipino zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jipino zegt
-=edit: voor vragen of opmerkingen kan je mailen. Dat hoeft niet in de comments=-
jipino zegt
@autoblog, sorry voor die reactie, is inderdaad meer geschikt voor een mailtje.
OT: Bij de moderne bmw’s lijkt de elegantie toch wat te verdwijnen bij de M-modellen. Zo was een e39 m5 of een e90 m3 nog enigszins subtiel te noemen, dit komt op mij toch iets te tunerig over. Net als bij de M6 Gran Coupe eigenlijk.
RickS zegt
Doe mij die donkerblauwe maar! Geweldig mooie wagen
drivingpleasure zegt
“Gaat deze M4 Coupé het de Audi RS5 Coupe en Mercedes C63 AMG Coupe lastig maken?”
Zover ik weet is de M3 deze 2 altijd de baas? Dus het lijkt mij dat de M4 dat ook gaat zijn..
schellekens006 zegt
Een m4 is ook een erg leuk wapen als je het intypt in google.
kaasboerin zegt
Zal ongetwijfeld in de buurt zitten, enkel een F30 Mpakket opshoppen en je zit bijna zeker in de buurt.
Iig, 1400kg lijkt mij veul te optimistisch, vooral voor de QP..
audis8 zegt
Ik zeg doen!
paulaner zegt
In deze kleur ook graag :)