De schade aan de BMW M4 Competition na de crash in Amsterdam is niet mals.
Op een snelweg de macht over het stuur verliezen. Eenvoudig te begrijpen in ijzige omstandigheden, maar droog wegdek en zacht weer roept wat meer vraagtekens op. Desalniettemin kon de bestuurder van deze rode BMW M4 Competition zijn bolide niet onder controle houden op de A8 in Amsterdam. De 4 Serie klapte tegen de vangrail, met behoorlijk wat schade aan de auto tot gevolg.
BMW M4 crash in Amsterdam
Het eenzijdige ongeval gebeurde gisteravond omstreeks 18:25 uur. Een ambulance kwam ter plaatse. De bestuurder zou gewond zijn geraakt bij het incident. Over de verwondingen is niets bekend.
Er ligt nog een forse uitdaging op tafel om de M4 Competition te repareren. Zowel het linkervoorwiel als het linkerachterwiel zijn afgebroken door de crash. Daarnaast heeft het plaatwerk de nodige schade opgelopen en zijn de airbags gesprongen. De BMW lijkt een behoorlijke impact te hebben gemaakt.
De politie is een onderzoek gestart naar het ongeval. Een deel van de snelweg werd afgesloten voor dat onderzoek. Een berger moest ter plaatse komen op de A8 in Amsterdam om de rode BMW M4 Competition af te slepen.
Fotocredit: AS Media
RiKe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
volvo480gtt zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
volvo480gtt zegt
@volvo480gtt: overigens… zonde van de bak. En puur uit nieuwsgierigheid; als na onderzoek blijkt dat de schade het gevolg is van roekeloos rijgedrag, worden de kosten van het onderzoek en schade aan vangrail e.d. dan ook verhaald? Word je daar als bestuurder voor aansprakelijk gesteld?
Johanneke zegt
Ik weet wel dat verzekeraars een all risk verzekering niet uit hoeven te keren als ze weten te bewijzen dat het om roekeloos rijgedrag ging. Ding is, hoe bewijs je dat. Je kan bijvoorbeeld roepen dat je flauwviel achter het stuur ofzo, bewijs maar dat dat niet gebeurt is.
We zullen niet weten hoe dit af gaat lopen, maar zou het graag wel te horen krijgen, gewoon uit intresse.
iphonistvongates zegt
@Johanneke:
BMW past dit toe in hun modellen.
Event Data Recording & Crash Data Retrieval…
Officieel wordt een zwarte doos ook wel ‘Event Data Recorder’ (EDR) genoemd. Het apparaatje registreert dan ook letterlijk data van relevante verkeersgebeurtenissen. Vooralsnog is EDR-technologie in Nederland niet verplicht, maar bepaalde autofabrikanten installeren op dit moment al standaard EDR-technologie in hun nieuwe autotypes en automodellen: mééstal geïmplementeerd in het motormanagementsysteem en/of de airbagregeleenheid. In vrijwel elke auto die na 2006 is geproduceerd, is een dergelijke ongevalsdatarecorder aanwezig.
De EDR van een auto registreert gegevens over de seconden vlak vóór een verkeersongeval, evenals tijdens het ongeluk. Dit maakt het beantwoorden van schuldvragen en het afwikkelen van schadeclaims gemakkelijker voor politie, justitie en autoverzekeraars. Zijn er meerdere partijen bij een ongeval betrokken met tegenstrijdige verhalen omtrent de toedracht, dan kan een zwarte doos mogelijkerwijs opheldering verschaffen. Het uitlezen van zwarte dozen wordt ook wel ‘Crash Data Retrieval’ (CDR) genoemd.
Richmond zegt
Ja en fabrikanten zijn niet happig op het uitleveren van deze data aan verzekeraars.
potver7 zegt
Dat is niet heel spannend. De data is opgeslagen in de auto, niet bij de fabrikant.
Ik neem aan dat de politie deze data wel opvraagt (zeker in dit geval) en de conclusies opneemt in het proces verbaal. En de verzekeraar gaat heus dat proces verbaal wel opvragen, als daaruit blijkt dat het ongeval het gevolg is (of: kan zijn) van roekeloos rijgedrag dan gaat die verzekeraar heus wel moeilijk doen.
superfunky zegt
@Johanneke: waarom zou er roekeloos gereden zijn? Ik zie alleen maar een zwaar beschadigde M4 die misschien wel een serieus defect had of moest uitwijken voor het één of ander.
volvo480gtt zegt
@superfunky: ik stelde de vraag wat als, daar reageerde Johanneke op. Het was geen stelling.
Richmond zegt
Schade aan de weg en vangrail dat soort dingen worden gewoon verhaald. Ik was een keer tegen de vangrail geklapt, uit de bocht gegleden en de vangrail was een klein beetje ontzet (volgens de verzekering) maar kreeg via de verzekering de volle mep omdat RWS een nieuw stuk vangrail moest plaatsen a 3000 euro ofzo. Niet dat ze dat van te voren tegen je zeggen of foto’s laten zien. Maakt niet uit of het opzettelijk of per ongeluk is, iemand moet voor de vangrail betalen.
kareljansen zegt
@benja01: Dat is precies waar je wa verzekering voor is. Een verzekeraar kan inderdaad weigeren om uit te betalen als sprake is van roekeloos gedrag of drankgebruik of het niet hebben van een geldig rijbewijs.
atrak zegt
Cashen en het nieuwe model bestellen. Dit is een totaaltje.
volvo480gtt zegt
@atrak: nou… als de auto verzekerd is tegen nieuwwaarde gaat de verzekering behoorlijk ver met schadeherstel. Nieuwwaarde uitkeren kan dan toch financieel minder aantrekkelijk zijn.
SpiderIV zegt
ding is al 4 jaar oud. Zal geen verzekeraar de nieuwwaarde uitkeren tenzij je dat als premie even neerlegt. Met deze schade op een droge rechte weg kan verzekeraar ook nog wel lastig doen (en terrecht).
mpgc zegt
@SpiderIV: aan het kenteken te zien is ie geïmporteerd. Als dat minder dan 3 jaar geleden is gebeurd kan er eventueel wel een aanschafwaarderegeling van toepassing zijn (soort tegenhanger van de nieuwwaarderegeling bij nieuwe auto’s).
bmwf20 zegt
@volvo480gtt: schadeherstel gaat ver maar uit ervaring weet ik wel dat dit wel klaar is hier, Heb ik het niet over verkoop naar Polen en volgend jaar hier weer te koop voor een “leuk” prijsje 🥲
tortuga zegt
@bmwf20: chasis nummer in een andere die de vorige eigenaar ergens heeft misplaatst
atrak zegt
@volvo480gtt: Elk nadeel heeft zijn voordeel. Extra korting ivm geen inruil.
mpgc zegt
@volvo480gtt: als de reparatie meer dan 2/3 van de dagwaarde bedraagt gaat ie total loss. Daar speelt de nieuwwaarde regeling geen rol.
volvo480gtt zegt
@mpgc: die regeling ken ik als het gaat om verzekerd zijn tegen dagwaarde. Maar als de verzekering nieuwwaarde uit moet keren, geldt het dan ook? Want dan kan het voordeliger zijn om te repareren ipv uit te keren.
Ik ken iemand die op deze manier zijn 850 R gerepareerd kreeg waar hij totaal niet op zat te wachten (ja ik weet het, ik praat over ongeveer 26 jaar geleden maar toch).
vacano zegt
nou dat zal zekerst niet tegen 100km p/u gebeurt zijn
SpiderIV zegt
ach maar berijder is zo’n lieve rustige jongen ;-)
silverscope zegt
@vacano: Denk het ook niet, al zal het je denk ik verbazen hoeveel schade er al kan ontstaan bij relatief lage snelheden.
j03ykuhh zegt
Dat kan ik beamen, ik heb ooit een vangrailtje getikt met 25km/h door aquaplaning gelukkig alleen maar blikwerk
robbienl zegt
@vacano: lijkt mij ook niet. Auto moet voor impact al 180 graden zijn gedraaid anders krijg je de linkerzijde niet rechts de vangrail in. Daarna weer 180 graden draaien en dan ruim 40 meter op de bodem doorschuiven.
mashell zegt
Fraaie kleur. Dat koolstofvezel is misschien niet zo mooi, het is wel stevig!
kniesoor zegt
Laat je niet door de tekst bedotten ouwe socialist, dit ding is niet rood maar ‘Sakhir Orange’.
mashell zegt
Wij van team rood zijn geen republikeinen, wij houden van oranje om zijn daden en zijn doen. Europees kampioen bij zowel de dames en als de heren hockey! Ik glunder van trots.
Dit kan net zo goed Imola of Melbourne rood zijn, lastig te zien op de foto’s. BMW heeft meer mooie kleuren dan haar klanten durven kiezen.
HB zegt
Die kan je weggooien…
Dutchdriftking zegt
Tijdens de wedstrijd een rondje knallen is altijd leuk, maar het kan natuurlijk mis gaan.
Niels99 zegt
Volgende week op jetcars.nl
redneckarie zegt
@niels99: alleen dan geen €50,- voor de velgen aangezien die ontbreken/vernield zijn
petroldrinker zegt
Zonde dat het er net 1 moet zijn die niet grijs of wit is….
boomhauwer zegt
Japanese camber
ericd zegt
Een snuifje teveel gas (geven)? Of een snuifje teveel van the white stuff?
Niet om het een of ander… maar kijk eens hoe mooi geintegreerd de trademark BMW grille ligt voorop. ;-)
sportabgasanlage zegt
Het is gissen naar de oorzaak natuurlijk, maar de combinatie ‘overschatten van je eigen vaardigheden’ met het uitschakelen van de rijhulp-/veiligheidssystemen is aannemelijk en mogelijk.
Daarom blijft traction control en dergelijke bij mij gewoon AAN. Dan maar geen power slides op de openbare weg.
mashell zegt
Als je auto ESP heeft lijkt het me logisch dat de verzekeraar niet betaalt als je die uitzet. Wie immers het bescherm engeltje op z’n schouders wegstuurt die wil juist op de blaren zitten.
marcomanta zegt
Blijft zonde.
jippie zegt
Tja, een beetje influjenser van 18 jaar kan tegenwoordig zo’n auto betalen. Wil nog niet zeggen dat ie dan opeens ook de skills heeft om op een verantwoorde manier het gaspedaal te bedienen.
j03ykuhh zegt
ik ken de eigenaar van deze wagen, het is geen influencer o.i.d. dit is echt een liefhebber in hart en nieren, hij had de auto helemaal naar zijn smaak gemaakt!
lightisride zegt
Zo te zien is het op het knooppunt met A10? (ik ben geen local, dus misschien vergis ik me), maar dan is de weg niet recht. En als ik me niet vergis ook echt een bocht die er aan komt, dus onwaarschijnlijk dat ie zat te appen. Ook niet echt een plek om te driften denk ik. Hard genoeg om flinke schade, maar als je daar uit de bocht vliegt met zo’n auto moet je wel heeel hard gaan en dan is er weinig meer over denk ik.
Maar ik kan niet helemaal uitvogelen waar het is. Iemand?
j03ykuhh zegt
Deze M4 was van een maat van mij, ten eerste en het belangrijkste het gaat goed met hem, ik ken hem al langer als vandaag, deze jongen ging zeer zuinig en zorgvuldig om met zijn wagen en had de auto puur naar zijn smaak gemaakt qua upgrades. Wat de oorzaak ook is, dit gun je diegene niet die een grote passie voor auto’s heeft.
Ik weet zeker dat hij er boven op komt en dikker terug gaat komen!
kniesoor zegt
Die passie voor auto’s an sich is van beperkte relevantie. Maar zo’n klapper is altijd jammer als de bestuurder er niet zelf door z’n rijgedrag naar heeft gesolliciteerd. En daar gaan we voorlopig vanuit, al intrigeert dat “wat de oorzaak ook is” me enigszins.
rumour zegt
Deze BMW M4 had verbod voor rijden op de weg (volgens de RDW).
ericd zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pignon zegt
@j03ykuhh: beterschap gewenst voor de bestuurder. Is nooit leuk om gewond afgevoerd te moeten worden, ‘wat de oorzaak ook is’. En dat meen ik oprecht, want aan de foto’s kun je wel aflezen dat er schade is, maar niet hoe deze is ontstaan. En tot die tijd; voordeel van de twijfel. En nogmaals: beterschap!
chefke1969 zegt
Gokje, Schade rond de 30000 euro dag waarde rond de 60000 /68000 euro.