Weet BMW zijn nieuwe M3 en M4 onder de euroton te houden?
Vers van de pers: BMW Nederland communiceerde zojuist de nieuwprijs van de M3 Sedan en M4 Coupé. De topmodellen van hun serie, die vanaf 21 juni bij de dealer staan, kosten respectievelijk €104.000,- en €105.000,-.
Een smak geld, maar daarvoor krijg je wel een dubbel geblazen 3.0 zes-in-lijn, die 431 pk en 550 Nm levert, bijna 8.000 toeren kan draaien, en in zijn lichtste gedaante krap minder dan 1.500 kg weegt.
Ga je voor een van de vele opties op de lijst (de carbon-keramieken schijven, net iets dikkere velgen etc.) of voor de Individual-behandeling, dan drijf je een aardig stukje van de 100.000-grens af.
Het gat met de modellen eronder is vrij fors: een 335i koop je vanaf 55.212 euro, een 435i Coupe begint bij 60.837 euro. Echter de standaarduitrusting is ook iets uitgebreider: je krijgt onder meer adaptieve LED-koplampen, Park Distance Control, elektrisch verstelbare en verwarmbare sportstoelen en een alarmsysteem klasse 3. Een navigatiesysteem Professional inclusief ConnectedDrive Services, BMW TeleServices en een Harman Kardon Surround Sound System behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Neem je hier een extra hypotheek voor op?
Overigens: bij de oosterburen betaal je 71.500 / 72.200 euro voor deze auto’s.
paulaner zegt
Een flinke smak geld. Het gat naar een echt ‘volwaardige’ sportwagen is niet zo groot als je toch in deze klasse koopt.
pjp911 zegt
Nog altijd de beste verhouding prijs/prestaties voor zijn klasse vind ik.
ddimi zegt
@pjp911: dromertje jij, Mercedes C klasse AMG is hier nog steeds koploper dus dream on..
autoradio7373 zegt
@ddimi: Dat ligt eraan hoe je prestaties definieert.
pjp911 zegt
@ddimi: Analfabeet jij…
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/21/trek-uw-portemonnee-voor-een-c63-amg-coupe
ddimi zegt
@pjp911: jij vergelijkt de oude modellen, we zijn in het jaar 2014.
pjp911 zegt
@ddimi: So? Mercedes blijft de duurste en traagste. Dus ik ga lekker terug dromen…
ddimi zegt
@pjp911: inderdaad dromen, elke Mercedes is sneller dan de BMW in dezelfde categorie. C is sneller dan M3, E S AMG sneller dan M5, S AMG sneller dan 7, etc.. zolang jij maar goed slaapt! :-)
pjp911 zegt
@ddimi: Aaaaah. Jij hebt dyslexie. Nu snap ik het.
ddimi zegt
@pjp911: en wat voor aandoening jij hebt ben ik nog steeds niet uit, maar wens je al veel beterschap! :-)
pjp911 zegt
@ddimi: aequalexia
bofkont zegt
@ddimi: Ja en sneller is ook zo belangrijk of niet dan, doet het altijd goed in de kroeg dat stoere praat, mijn wagen is wel enkele honderdste van een seconde sneller.
Even voor uw informatie, kwa rij dynamiek en sportiviteit staat bmw nog altijd op nr1.
Een oude E46 M3 CSL is zelfs nog sneller dan een C63 AMG op de ring, geen onbelangrijke informatie voor u we toch een wedstrijdje pikmeten moeten ;)
drivingpleasure zegt
@ddimi: Droom lekker verder, scheelt niet veel maar zeker niet sneller…
r32turbo zegt
@ddimi: uhum idd mercedes is sneller 0-100 tijden, maar daarna is bmw toch echt sneller
glennie zegt
@ddimi: haha jij kijkt alleen naar 0-100 tijden zeker? Een E63 AMG wordt dik geklopt door de M5 boven de 100 KM/H. Tevens knalt een BMW ook harder door de bochten dan een Mercedes dus…
ddimi zegt
@glennie: als je goed leest zie je dat ik E S AMG zeg en niet gewoon E AMG, bij de E S AMG is er beschikking over 4wd, meer pk en meer nw dan bij de M5. Hoe leg jij mij dan uit dat de rwd m5 sneller en harder door de bocht zou geraken? :-)
bassx zegt
@ddimi: Koppel zonder toerental betekend niet zoveel. Koppel is een statische kracht een mooie aanduiding voor autojournalisten maar het gaat om de energie. Basis natuurkunde! Daarbij moet je denken aan de kosten (vermogen en prestaties) die je hebt bij een 4wd systeem. 4wd systemen waarbij de motor voorin ligt zorgt meestal voor een wat hogere en verder naar voren geplaatste motor. Zoals TG het eens omschreef: Dit geeft het gevoel alsof je met een dood paard in de grille aan het rijden bent. Dit komt niet ten goede wanneer je voorkeur geeft aan een behendige auto. Daarbij iemand die een auto koopt puur omdat het op papier betere cijfers heeft is naar mijn idee geen auto kenner nog liefhebber ervan.
paulaner zegt
@ddimi: Die is nog steeds 10.000 euro duurder. Ben benieuwd wat de opvolger gaat doen.
jaapiyo zegt
@paulaner: Ja dat kan nog wel eens interessant worden omdat die een 4.0 V8 biturbo gaat krijgen volgens de geruchten. In andere landen zal die vast een stukje duurder worden dan de M3/4 maar dankzij het achterlijke belastingstelsel hier zou het best wel eens de interessantere optie kunnen worden omdat je voor je geld relatief gezien minder aan de boefjes in Den Haag kwijt bent.
paulaner zegt
@jaapiyo: Inderdaad. Voor de fun zou ik hands down voor de C63 gaan. Maar om er elke dag mee te rijden liever de M3 dan die Merc die je elk jaar vier sets banden kost en elke bocht dwars wil.
jaapiyo zegt
@paulaner: Ik heb het bij de huidige C63 toch altijd als gebrek aan kwaliteit gezien dat het onderstel het vermogen lang niet goed genoeg kan vertalen in snelheid. Niet alleen rookt ‘ie elke 5km een set banden op maar op een circuit rijdt de E9x M3 er gewoon rondjes omheen ondanks minder vermogen en veel minder koppel.
Dat geluid maakt veel goed maar niet genoeg IMO, heb/had toch veel meer met de M3. Ik ga er echter vanuit dat de nieuwe C63 een stuk beter zal zijn in dat opzicht, maar dan is het wel hopen dat ‘ie ook nog fijn brult door de turbo’s heen.
paulaner zegt
@jaapiyo: Ik weet wel een filmpje te vinden van 5th gear dat ze de Black en de GTS vergelijken. Daar is de Black wel een stukje sneller, maar ik weet niet of dat onderstel echt veel beter is.
M3, C63, ISF, RS4
bofkont zegt
@ddimi: Ach het fanboy gezeur kan weer beginnen, welke de beste is blijft een persoonlijke keus.
w211 zegt
@ddimi: de GTR R35 verneukt ze allebij ,qua prijs en prestaties
bassx zegt
@w211: GT-R begint bij een kleine 150.000. Is al niet meer zo goedkoop als het “laag” vermogen introductiemodel.
autoradio7373 zegt
Jammer dat ze toch wel rap afschrijven. 40k in twee jaar, goeiemorgen! Besteed ik die ton liever aan een waardevaste(re) wagon.
ericc zegt
Op Jalopnik staat de prijs voor de US-klant. 65OOO dollar!!!!!!! reken daar eventuele taks bij en je komt op een aardig KLEINER bedrag je dan in België of Nederland.
Ik zou voor de M3 gaan , maar dit terzijde!!!!!
pjp911 zegt
@ericc: Niet getreurd. In Denemarken gaat ie rond de €150.000 kosten ofzo.
jaapiyo zegt
@ericc: In de meeste staten komt daar nog wel de amerikaanse versie van btw bij, de prijzen worden daar altijd zonder gegeven omdat de belasting per staat verschilt. In sommige staten (zoals Texas en nog een paar redneck staten) is die 0, maar in de meeste staten zo’n 10% (max 11,5% IIRC).
Nog steeds veel en veel minder dan in onze communistische heilstaat, dat wel natuurlijk…
drime zegt
@jaapiyo: oeii, ik zal niet tegen me vriendin zeggen dat je haar een redneck vind ;) Maar je bent in de war met inkomsten belasting.. Texas kent 0% inkomsten belasting (je betaald wel een bepaald percentage aan Washington) en +/-8% aan sales taxes op alles wat je koopt, dus ook een auto..
jaapiyo zegt
@drime: vooral als ze een redneck is maar niet doen inderdaad :)
Maar ik zie inderdaad dat Texas qua sales tax dan niet bij die opper redneck staten hoort omdat ze wel die 8.25% hebben op de meeste items. Rest van het relaas klopt volgens mij wel na raadplegen van betrouwbare bron wikipedia.
Redneck staten zonder state sales tax waar salestaxloos auto’s kopen is: Alaska, Delaware, Montana (rednecks), New Hampshire (?) en Oregon (hippies) ;)
Edge zegt
En wat kost een Alpina B4 upgrade voor je 35i? Ik zou die paar PK en 0,1 seconde op de 0-100 tijd toch echt voor lief nemen als het een flinke duit zou schelen
autoradio7373 zegt
@Edge: En Alpina is een stuk exclusiever, en op termijn rijden er niet zoveel Johnny’s, Barrie’s, en andere tokkies in.
Simpson zegt
Dus als ik het goed begrijp houd de dealer ‘m liever zelf? :)
koen85 zegt
“ConnectedDrive Services, BMW TeleServices en een Harman Kardon Surround Sound System behoren eveneens tot de standaarduitrusting”
Raar, ConnectedDrive en Harman Kardon zijn in België niet standaard. Alvast niet volgens de info die ik op het autosalon gekregen heb (stond namelijk als informant bij de M4).
Dimglor zegt
In België zijn de prijzen al langer bekend..
Daar kost de M3: 77 350 euro en de M4: 78 850 euro..
Een groot verschil eigenlijk..
paulaner zegt
@Dimglor: Scheelt meer dan 20%, niet normaal eigenlijk die verschillen. Lucky Basterds ;)
Dimglor zegt
@paulaner: Ja idd! Scheelt bijna 30 mille..
Hier hebben we dan ook niet zo’n belastingen op onzuinige wagens zoals jullie ;)
jack_abarth zegt
@paulaner:
Daarvoor moet hij wel ‘Belg’ zijn…
Dimglor zegt
@jack_abarth: Ik ben Belg ;-)
straight6 zegt
Ongelofelijk dat ze in Dld ruim 30k onder de prijs van Nld zitten. Ik ga naar Dld emigreren…
kapiteinaudi zegt
Mooie auto’s. Die Belgische prijzen vallen best mee vind ik.
bayernmunchen zegt
@kapiteinaudi: Ben jij ziek?Ik lees zowaar dat jij het mooie auto’s vind.Je leert het wel,om ook positief te kunnen reageren,wat BMW gerelateerd is.Ga zo door.
Rick-dos zegt
Kan mij nog herinneren dat de eerste M3 E30 voor fl.109.950,- bij de dealer stond. Omgerekend zou dat nu ongeveer €50.000,- zijn. Nu, bijna 30 jaar later, betaal je het dubbele voor een M3/4.
Maar goed als je kijkt wat voor technieken en materialen er tegenwoordig in die auto’s zitten dan was de M3 30 jaar geleden onbetaalbaar geweest.
Vanuit dat oogpunt alleen al is er heel veel vooruitgang geboekt…
super zegt
@Rick-dos:
en hoeveel betaalde je in die tijd voor een biertje? Is gewoon inflatie denk ik…
Rick-dos zegt
@super: Dat is een klein deel van het verhaal. Als je kijkt naar wat voor materialen (CRFP, koolstofvezel en aluminium maar denk ook aan de keramische remmen) en welke technieken er nu in verwerkt zitten, dan kon daar toen alleen maar over gedroomd worden. En als je er alleen maar van kan dromen dan zijn die dingen in de regel onbetaalbaar. Wanneer je dus nu het dubbele betaalt voor wat toen onbetaalbaar zou zijn dan zijn we toch wel ver gekomen.
The360box zegt
@Rick-dos: je schiet deze keer de plank volledig mis met je vergelijk mijn god
Rick-dos zegt
@The360box: O ja joh?
clioracing zegt
Die prijzen in Duitsland zijn echt een stuk netter. Die prijzen in Nederland gaan echt nergens over!
Gewoon lekker in Duitsland kopen en op exportplaten blijven rijden.
jaapiyo zegt
@clioracing: En dan aangehouden worden door de
stasiFIOD zodat je alsnog het bedrag moet afdragen plus een boete krijgt voor fraude.Het is zelfs zo dat als je naar het buitenland vlucht en daar een auto op wat fijnere platen zet en je komt dan in Nederland om een van je matties een stukje te laten rijden in die auto dat die mattie op dat moment strafbaar is EN niet verzekerd…
clioracing zegt
@jaapiyo: Ondanks veel tegenstrijdige verhalen, moet het mogelijk zijn. Een Duits exportkenteken met zo’n rood vlakje is in heel Europa geldig. Nederland kan hoog of laag springen, maar het is gewoon geldig. Een van de weinige voordelen van de EU. En je kan ook bijverzekeren zodat anderen ermee mogen rijden.
Jan Stuivenberg die bij mij in de buurt woont heeft heel lang met zijn Bugatti Veyron op zulke platen gereden (misschien rijdt ie er nog steeds wel mee). Die moet je om de zoveel tijd alleen even verlengen.
En ik ken nog een voorbeeld van iemand die dit deed met een dikke Mercedes. Die moest uiteindelijk voor de rechter komen, maar hij kon niet vervolgd worden.
Hupke zegt
@jaapiyo:
Geen idee hoe het in NL werkt. Maar in BE kan je dat prima doen van zodra je een Duits adres hebt kan je perfect als Belg in België rondrijden met een wagen op duitse nummerplaten.
meneersander zegt
Meer dan 30 ruggen aan belasting… Ga je schamen Den Haag…
jaapiyo zegt
@meneersander: meer dan 30 ruggen EXTRA belasting bovenop de BTW die in de buurlanden er ook al opzit. En dan nog MRB en de hoogste accijns tov diezelfde landen…
kaeser zegt
Hier is het verschil €1000 tussen de twee en in Duitsland €700, stelletje oplichters…
Hupke zegt
En bij je zuiderburen? Wat is de belgische prijs?
Ik vind het te veel. Dan ben je beter af met een 435/335 waarmee je langst een tuning-boer gaat. Of je gaat voor een alpina, heb je ineens ook een degelijk interieur en dergelijke.
kapiteinaudi zegt
@Hupke: Volgens de site € 77 350 voor de M3 en € 78 850 voor de M4.
Hupke zegt
@kapiteinaudi:
Da’s toch wel 27K duurder dan de 335i.
lamborgfan zegt
Mooi, doe me dan maar een 335i sedan! een paar leuke frutsels en niemand ziet dat je een snelle wagen hebt. chipje tunen? ik denk dat je al een heel eind richting de 400 pk ga, + een silky smooth zf 8 traps automotaat! Jup.. perfect
Alfarobert zegt
1 europa? Dan ook dezelfde prijzen voor produkten.Toch niet normaal dat je hier 30.000 meer betaald als 100m verder,net over de grens.
henrie zegt
@Alfarobert: In de USA heb je zelfs verschillen in belastingtarieven tussen de afzonderlijke staten. Dus dan betaal je in de ene staat meer dan in de andere staat, en dat dus binnen één land…
azenomei zegt
Welkom in Nederland, bah.
glennie zegt
Voor zoveel geld toch liever 30/40K doorsparen en een M5 aanschaffen. Verder zijn ze beiden toch wel onwijs geslaagd, hier kunnen Taxi en Audi naar mijn mening niet tegen op.
r32turbo zegt
@glennie: als ik het goed heb is de vanaf prijs van de m5 ~ €105,000
r32turbo zegt
@glennie: my bad 105k is fout 125k/130k
XRI6 zegt
Die openingsfoto maakt gewoon hebberig!!
zesinlijn zegt
Heeft iemand al de moeite genomen om de standaarduitrusting te vergelijken?
Zit er in Duitsland bijvoorbeeld ook een Harman Kardon Surround Sound System en alarm klasse III op? Nederland heeft vaak een veel rijkere standaarduitrusting. Dus voor we hier gaan schelden op onze belachelijk hoge prijzen eerst even kijken of we geen appels met peren aan het vergelijken zijn…
snelwin zegt
Voor degene die willen weten of de Mercedes echt sneller is. Ja naar de 0-100. Maar zoek op youtube naar de test M3, RS4 en C63 Top Gear
Op een Circuit van 2.43,5 voor de RS4 en C63 gaat de BMW in 2.37.
Maar nogmaals iedere rijder van deze 3 respecteert de keuze van de ander en de klasse die ze hebben om geld te spenderen aan iets wat heel leuk is.
Vriend van me droomt over de RS4 vanwege dat hij niet kan rijden met te veel vermogen en het wel leuk vind. Dus voor veilig gaat. De andere moet met een Mercedes thuis komen omdat ze schoonpa het anders niet accepteert. Daarnaast en terecht wel het geilste geluid.
Ik ga voor een M3/M4. Puur omdat je weet dat je net op handling de beste heb. Al zal ik echt niet sneller van Rotterdam Centrum in Hoofddorp terecht komen met de ene of de andere ;)
bohica zegt
Volgens mij liggen de prijzenin belgie van de alpina op hetzelfde niveau als de m3/4
lamborgfan zegt
alsof iemand zon auto koopt vanwege de cijfers..
norge zegt
Hier zeker een rug of 50 duurder….Achja.
bmwfan20 zegt
Duur maar het is het waard
steelfighter zegt
Een a45 amg met een chipie van 500 euro (450pk/awd) maakt hier gehakt van
FB_762059899 zegt
@steelfighter: kan zijn, maar dan zit je nog steeds met een A klasse ;) Niemand houdt een m3 m4 rijder tegen om ook te chippen.
Yeelen zegt
Hoeveel was de oude M3 eigenlijk in Nederland? Met die lagere Cee-Oo-Twee uitstoot zou het toch een stuk goedkoper moeten zijn, niet?
berlinetta zegt
@Yeelen: Tegen het einde van zijn loopbaan was hij zelfs duurder dan een M5 (en die kost 132.500 euro als ik het goed heb).
jelmer zegt
Tsjah.. ik zou een 435i coupé kopen, een fatsoenlijke chiptuner aan het werk zetten, langs Intrax rijden, knappe banden uitzoeken, en een E30, E36 en E46 M3 kopen.
Maar wie ben ik.
toros zegt
Waren er maar een aantal autoliefhebbers in politiek Den Haag :(
M3/4 blijft een droom auto dus..