En er zijn nog afbeeldingen ook van de lekker dikke BMW M340d
BMW Nederland heeft het nog niet officieel gezegd, maar in België weten ze het al wel: De BMW M340d. Begin november schreven we er voor het eerst over, toen ging het nog om een Touring met vierwielaandrijving en een zes-in-lijn die 326 pk en 680 Nm kan leveren. Geplande release: de eerste paar maanden van 2020.
Inmiddels zitten we in die eerste paar maanden van 2020, maar de BMW M340d is nog niet op de weg gezien. Toch was er twee weken terug wel nieuws over de nieuwe diesel: een 48V-starter zou er voor zorgen dat de auto nét iets meer kracht levert. Om precies te zijn: 340 pk en 700 Nm. Die mildhybrid-tech zorgt er meteen ook voor dat de 100 Nm meteen leverbaar is, wat de acceleratie ten goede moet komen.
M340d toch als sedan
Nu is er weer nieuws over de BMW M340d. Groenlicht.be heeft er zelfs al een Belgische prijs van. In Belgie staat de M340d inmiddels ook in de configurator. En wat blijkt? De diesel wordt zowaar geleverd als Touring én sedan! Het artikel bevestigt de eerdere geruchten over de auto. De zelfontbrander krijgt dus het vierwielaandrijvingssysteem xDrive mee en de 48V-starter. De nul-naar-honderd-tijd is in sedan-uitvoering in 4,6 seconden achter de rug, de Touring doet er 0,2 seconde langer over. Beide auto’s zijn begrensd tot 250 km/u. Leuk weetje: dankzij die mildhybrid-technologie kan de auto tot 160 km/u tijdelijk rijden met de plofmotor uitgeschakeld.
Qua uiterlijk worden de diesels geleverd met de M-spoilers en -bumpers en krijgen ze 18-inch lichtmetalen velgen mee. Daarmee lijken ze qua uiterlijk op de BMW M340i die Wouter eerder testte. Over die benzine-uitvoering gesproken: die kan wel sneller naar honderd sprinten en doet er ‘slechts’ 4,4 seconden over. Maar de BMW M340d doet langer met een tankje peut.
Prijzen en leverbaarheid in Nederland zijn nog niet bekend. Voor België wordt genoemd: € 66.550 voor de sedan en € 71.150 voor de Touringversie van deze dikke diesel. Als we de eerdere geruchten over een leverbaarheid in de zomer moeten geloven, moet het niet lang meer duren voor we meer over deze bolides te weten te komen. De prijs van de M340i begint bij de 78.393 euro.
aarsgewei zegt
Foto’s…..
hayte zegt
@aarsgewei: Goed punt, heb er afbeeldingen van gemaakt ;)
poes zegt
Moet je foto van de achterkant zien. Wat een mislukte bak is het toch eigenlijk. Ja het is een nieuwe 3-serie, da’s altijd wel een fijne wagen, maar het wordt er met de jaren niet beter op :-(
anne_gaastra zegt
@poes: Ik vind persoonlijk de auto juist van de achterkant er goed uit zien, vooral de nieuwe verlichting is erg mooi. De voorkant daarentegen…
Dutchcarwizard zegt
@anne_gaastra: beetje Lexus invloeden
aarsgewei zegt
@poes: Had dezelfde mening maar denk dat hij gewoon niet zo fotogeniek is, zag er van het weekend een rijden en moest bekennen dat ik hem toch wel strak vond.
karhengst zegt
@poes: ik vind de achterkant juist weer mooi strak. De verlichting van de F30 facelift introduceerde dat rate golflijntje wat me altijd tegenstond tov het origineel.
Over het algemeen vind ik het een heel nette kar, maar wel met afstand de saaiste van “de Duitse drie”. Dat was voorheen de Audi, maar die vind ik dan juist weer mislukt met z’n tierelantijntjes.
Dutchdriftking zegt
De auto welke de Alpina D3(als deze al komt) overbodig gaat maken. Ik ben benieuwd.
bitd zegt
@dutchdriftking: lijkt mij dat de D3 dan op basis van deze motor gaat komen?
Dutchdriftking zegt
@bitd: Is de 330d ook geen 6 in lijn maar dan met kleinere turbo´s? De Alpina D5s is ook niet op basis van de M550d maar op basis van de 530d. In de praktijk is de Alpina nipt sneller, maar vooral heel veel mooier.
alpina007 zegt
@dutchdriftking: nee joh! ?
Dutchdriftking zegt
@alpina007: Haha, D3 zal sowieso een stuk knapper zijn!
moveyourmind zegt
Heeft ie niet een beetje kleine wielen voor een M-versie?
Ik vind het best wel mooi als je ook wat band ziet, maar op een M verwacht je gewoon lekker dikke velgen met plat rubber.
karaya zegt
@moveyourmind: Two-tone lijkt sowieso kleiner en oogt alsof er een hogere band omzit.
Ik vind het helemaal niks maar alle fabrikanten schijnen het de bom te vinden.
moveyourmind zegt
@karaya: Thanks, daardoor lijken de velgen dus kleiner. Ben het wel met je eens, krijg bij dit soort velgen altijd het idee dat ze gemaakt zijn voor luie mensen die de moeite niet op kunnen brengen om minimaal één keer per week een uur bezig te zijn om tussen de spaken schoon te maken.
Nou is dat ook rotwerk, en ben zelf ook wel blij dat ik nu een auto met mooi open velgen heb waar je makkelijk bij kan. Bij de Jag zat ik twee tot drie keer met een borsteltje te prutsen om de 21 spaaks velgen schoon te houden.
mpgc zegt
@moveyourmind: ja dit zijn de 18 inch standaard velgen bij het m-sport pakket in Nederland. De M340i komt in NL standaard met 19 inch. Zou je voor deze ook verwachten. Kennelijk wijken de specs per land wat af. Ik vraag me af of ze in NL deze diesel wel gaan leveren. De markt in NL is voor deze uitvoering veel kleiner als bij onze zuiderburen.
karhengst zegt
@moveyourmind: Groot zat, 18” onder een D-segment sedan.
19” doet toch flink afbreuk aan dat laatste beetje comfort wat juist van zulke wagens fijne reiswagens maakt.
barry355gtb zegt
@karhengst: 19″ velgen zijn prima en het comfort is echt voldoende voor deze dreier. Ik heb de 330i met 19″ velgen een weekend lang proefgereden en dat was erg goede ervaring.
karhengst zegt
@barry355gtb: Voor mij een 320d op 18” welke precies de juiste balans bood. Smaken verschillen, evenals locaties, zoals @autojunkiexl aanhaalt (Duitsland kent ook de nodige gebieden waar je je in België waant).
Een maatje groter bestellen kan altijd, maar of je geld terug krijgt wanneer je onder het minimum gaat is nog maar de vraag.
mashell zegt
@barry355gtb: in Nederland komen de BMW’s met run flat banden. Dat is toch wel een beetje een comfort killer dus liever niet al te grote velgen op een BMW. Het is immers eigenlijk vooral een comfort georiënteerd merk. Het sportieve begint pas als ze 3e hands zijn.
autojunkiexl zegt
@karhengst:
19 inches voor de Nederlandse wegen, 18 inch voor de Belgische wegen. ;)
pascalio92 zegt
Net waneer ik denk lelijkere auto s.kunnen ze niet maken komen ze met dit aan! wat n gedrocht! De tekenaars van bmw zijn echt ………
raoufff zegt
@pascalio92: geniaal!
mc96 zegt
@pascalio92: de afbeeldingen in de configurator doen m geen recht. In real life is het een fraaie auto. Maar smaken verschillen natuurlijk
probono zegt
~80k Ex broodnodige opties…zou ‘t echt veel kopers gaan vinden?
maxidyne zegt
Dikke diesel: altijd 1! Heerlijke specificaties, als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe wagen, zou ik deze zeker overwegen.
w0ut zegt
huh, die configurator staat toch al een week online op de belgische website.
kennone zegt
4,6 in een diesel 3serie! Best rap.
bnny zegt
@hayte een échte backlink naar GroenLicht.be had nu toch wel gemogen… #sharingiscaring
nout zegt
M eind dit jaar: hur dur dur we hebben weer meer auto’s verkocht! Blijf jezelf lekker uithoeren jongens. BMW helpt zichzelf ten onder, ik verwacht een wederopstanding over 5-20 jaar.
mark997gt3 zegt
Gaat weer lekker hier op de app!!
room850 zegt
Poah, dat zal wel lekker gaan