Als het gaat om stoplichtsprintjes kun je met de BMW M3 xDrive ook Audi’s pesten.
De BMW M3 is typisch zo’n auto die van alle markten thuis is. Je kan er alles mee: driften, naar je werk forenzen, meedoen aan trackdays, stampen op de Autbahn en lol hebben op de betere bergwegen. Dat niet alleen, de M3 is ijzersterk in die disciplines. Daar komt met de nieuwe BMW M3 xDrive eentje bij: sprinten.
BMW M3 xDrive
De M3 is nooit een langzame auto geweest, maar nu de auto’s sterker en sterker worden is aandrijving op enkel de achterwielen niet ideaal. Vanuit stilstand kunnen de achterwielen het vermogen niet zo goed kwijt. De nieuwe BMW M3 xDrive (G80) verhelpt dat probleem. Het is de eerste keer dan BMW een M3 uitrust met een vierwielaandrijvingssysteem.
Het is niet zomaar een AWD-systeem dat ze erop hebben gezet. De distributie van het vermogen en koppel is variabel en wordt gestuurd naar de wielen die het het meest nodig hebben. Daarnaast is er ook een ‘Active M’-sperdifferentieel op de xDrive. Er zijn drie diverse modi voor het systeem. Standaard is het ‘gewoon’ vierwielaandrijving, met de nadruk op de achterwielen. Bij ‘4WD Sport’-modus is dat nog meer het geval. Er is ook een ‘2WD’-modus waarbij al het vermogen naar de achterwielen gaat.
Motor
Over vermogen gesproken, de S58B30T0 zes-in-lijn biturbomotor is alleen in zijn sterkste hoedanigheid te verenigen met integrale aandrijving. Dat betekent dat je dus altijd met een ‘Competition’ van doen hebt. Deze levert 510 pk bij 6.250 toeren en 650 Nm bij 2.750 toeren. Standaard heb je altijd een achttraps automaat met koppelomvormer.
De 0-100 km/u sprint duurt nu slechts 3,5 seconden. Dat is 0,4 seconde sneller dan de versie met achterwielaandrijving. Dat lijkt mee te vallen, maar vergeet niet dat je bij die versie met achterwielaandrijving echt je best moet doen en het in de M3 xDrive kinderlijk eenvoudig kunt herhalen. Uiteraard offert @Wouter zich graag op om dit voor jullie te kunnen verifiëren.
BMW M4 xDrive
Naast de BMW M3 xDrive is er nog een primeur in de vorm van de BMW M4 xDrive (G82). Dat is natuurlijk vrij logisch, de M4 is immers een tweedeurs M3. Alle technische aanpassingen zijn ook identiek. Dus dezelfde motor, transmissie en dergelijke. Ook het chassis is identiek aan de M3 xDrive. Dat is namelijk afwijkend van de versie met achterwielaandrijving.
Volgens BMW is de voorwielophanging voor beide modellen namelijk compleet nieuw met een andere geometrie en andere afstelling van de besturing. Optioneel zijn de M3 en M4 xDrive te verkrijgen met gesmede velgen in de maat 275/35 R 19 vóór en 285/30 R20 achter. Als je wilt kun je die optionele velgen laten voorzien van semi-slicks.
De BMW M3 en M4 met vierwielaandrijving komen in juni van 2021 op de markt (nee, ze staan nog niet in de configurator). De nieuwe BMW M4 Cabrio is bevestigd en wordt later dit jaar onthuld.
reset zegt
Nou zeg. Al die moeite om een snelle sprinter te maken, kom je alsnog tegelijkertijd aan bij de 100. Sta je naast een Kia ev6 GT, met gezin en kinderinboedel. Kudos Kia.
willeme zegt
@reset: daarom staat er dat de M3 bijna alle disciplines beheerst. Naast sprinten kun je dus ook met 250+ over de Autobahn blaffen, driftsessies houden en op de Nordschleife strakke tijden rijden. Ook met het gezin aan boord ;-). In feite lijkt het erop dat BMW een soort vierdeurs Nissan GT-R heeft gebouwd.
Niets ten nadele van de EV-waggies, maar als je een beetje mee wil boenderen, springen alle systemen in de noodloop en is je accu in no-time leeg. Sta je weer met huilende kinderen bij de laadpaal. Kusos BMW ;-)
saxoke zegt
@willeme: kudos voor Willeme. Ik begrijp niet dat iedereen altijd de vergelijking elektrisch/brandstof maakt. Op sommige onderdelen is een elektrische auto snel, maar op n bepaald moment stopt t gewoon omdat de motoren/accu’s het simpelweg niet kunnen. Ik zie wel eens dat bvb een Tesla 3 sportiever en beter zou zijn als een 330i/330e, allemaal leuk en aardig, maar na enkele rondjes op n circuit is de lol eraf bij het elektrisch geval (geldt voor nagenoeg alles wat elektrisch is). Dus uiteindelijk geeft de brandstofmotor je toch meer plezier. Achja, t is maar net wat je in een auto zoekt.
willeme zegt
@saxoke: thanks ;-). Ik denk dat het vrij simpel is. Voor de gewone hatchbacks en crossovers maakt het niet uit of je er een 1.2T, 1.6 diesels of een elektromotor hebt. Sterker nog, dan biedt de elektromotor wel wat voordelen. lekker stil, veel koppel en het rijdt wel comfy.
Voor de sportievere auto’s is het nog even afwachten. Taycan RWD is een hele goede. Net als Audi e-Tron. Niet de snelste, maar wel leuker. Maar net zo leuk als een veel lichtere en iets ruimere en praktischere M3?
saxoke zegt
@willeme: klopt maar voor een 1.2T, of dieseltje te vervangen is een electro autootje nog steeds te duur om aan te schaffen voor de gewone consument. En idd, wel heeft de electro dan een voordeel dat t stil is. Maar dat geeft ook weer een nadeel: alle rammels en kraakjes en piepjes hoor je veel meer. K heb zelf met enkele electro mobielen gereden, en het rijdt echt wel fijn. Maar het heeft (nog) niet mijn voorkeur.
mpgc zegt
@willeme: tja, niet iedereen ziet het verschil tussen een snelle en een snel accelererende auto.
tjorque zegt
@willeme een laadpaal bij een speeltuin kiezen, dan zijn de kindjes weer blij 🤣
petroldrinker zegt
Nou, de een geeft plezier terwijl je het doet (de M3 met ICE), de andere absoluut niet (die duracell Kia)….
erce zegt
275 voor is echt insane. Mijn 5 serie had destijds 275 achter en dat was echt enorm breed.
exotic zegt
Weetje wat?
Ik vind de grill geen probleem meer.
Jochempie zegt
Nee natuurlijk niet. We hebben dit hele gezeur toch al gehad in 2004 met de Single Frame Grille op de A8 W12 en A3 Sportback? Iedereen viel erover en nu is het niet meer weg te denken.
exotic zegt
De single-frame was wel iets sterieler vind ik.
okdoei zegt
@exotic: Ik wel. Nog steeds denk ik “oink”.
Maar het is denk ik ongeveer hetzelfde als met een zeer vervelende, lelijke, corpulente vrouw op een onbewoond eiland vast zitten.
Op den duur ga je dat toch aantrekkelijk vinden.
ericd zegt
Ik heb het al gelabeld zien worden als de ‘double coffin’ look. M.a.w. twee grafkisten naast elkaar op de voorplecht. Misschien aardig als BMW ooit een 7 serie gaat ombouwen tot een begrafenisauto. Audi grille heb ik nooit een bezwaar gevonden. Aan die van de BMW zal ik nooit en wil ik ook nooit wennen.
tortuga zegt
@exotic: want je kunt andere plaatsen?
rolov zegt
@exotic: de grill is minder als er geen kleur op de auto zit. En ik ben altijd voorstander van kleur op een auto.
kareljansen zegt
@exotic: ha, het viel mij ook ineens op dat het me niet meer opviel..
baf07 zegt
275 voor, tjonge zeg dat zal gaan als op rails……………..
tjorque zegt
“Me very angry pig!!! Me hungry swine!!! Me eat you alive!!! Me also very fast!”
Zo ziet hij er een beetje uit. Vind ik.
PunicaOase zegt
@tjorque: tsja, bij mij gaat die vreselijke neus ook nog niet wennen.. volgende maand moet ik voor onderhoud naar de dealer.. ben benieuwd hoe het in het echt is..
tanzanitef30n zegt
@punicaoase: gisteren proefrit gehad in mijn reeds aangekochte 330i G20. De verkoper had een witte 4 serie met de varkensneus. Op fotos vond ik het altijd afschuwelijk, maar eenmaal in het echt is het best een mooi grill moet ik toegeven!! Vooral in het zwart!
lithiumion zegt
BMW maakt de laatste tijd, design-technisch, bizarre ontwerpen… volgens mij weten ze niet wat ze daar willen. Zo stoer als de voorkant is, zo lelijk is de achterkant. Een overhang en visuele massa die aan een luier doet denken en dan één die héél snel verschoont moet worden.
Jochempie zegt
Ik word er erg hebberig van. Maar met name als het gaat om de aankomende Touring. Ding gaat sneller naar de 100 dan een Ferrari Enzo.
SpeedGeek zegt
Je labrador weet niet wat hem overkomt.
Jochempie zegt
Racefiets, maar inderdaad.
keeper1 zegt
@Jochempie: rare naam voor een hond…
Jochempie zegt
Reageert goed op de hoge trillingsfrequenties in de geluiden door C, F en TS. Vandaar de naam.
petroldrinker zegt
maar je rijdt dan wel in een station ipv een dikke (legenradirsche) supercar, is natuurlijk geen vergelijk….
Jochempie zegt
Dat is precies mijn punt. Ik vind het mooier om vanuit een underdogpositie als winnaar uit de bus te komen. Dan is de verbazing groter. En daarom maak ik de vergelijking wel.
rogerzz zegt
Het hoogst haalbare plezier op de weg halen uit stoplichtsprintjes? Daar ga ik mijn banden niet aan verslijten. Zelfs een BMW i3 met een bandbreedte van 175 voor en 195 achter (net opgezocht) mag van mij winnen op de 0-50 :) Om maar even over bandbreedtes te blijven praten.
Overigens, mijn D-segment auto heeft al 245 voor en achter standaard uit de fabriek, een Audi RS4 heeft 265 rondom en RS6 heeft 275 rondom. Maar het is een keuze van BMW dat steeds voor een tikje smaller is en achter een tikje breder, mogelijk voor emissie(?) en stuurgevoel. Waarom er 1 inch verschil zit tussen voor en achter, ik weet ook niet wat ik daar van moet vinden..
saxoke zegt
@rogerzz: mijn De segment had ook al 245 op 18″. Het model stamt uit 2008. Eigenlijk debiel breed voor een dieseltje met 136pk.
rogerzz zegt
Ik gok een Duitse auto, zou wel eens hetzelfde merk als die van mij kunnen zijn met 4 ringen en ook 18 inch velgen. Mijn vorige auto; een niet zo spannende Audi A3 had al 225 breed op s-line velgen (origineel).
Maar het kan nog gekker, een vriend had ooit heel kort een redelijk dikke Opel Insignia (OPC denk ik) met 255/35/20 banden, en zo was hij schijnbaar uit de fabriek gekomen. Dat vond ik wel echt bizar, 20 inch onder een Opel d-segment. Ik was wel benieuwd hoe het reed, maar 1 maand later was die helaas weg voor een lease-auto..
saxoke zegt
@rogerzz: nee, het was een Franse C5. Die maat schijnt in het D segment op 18″ redelijk normaal te zijn. Een Passat bvb heeft die ook. 225 op een 18″ in c segment is ook “normaal”. Op 16″ staan die meestal op 205/55-16. Dat maakt van die 225 een relatief goedkope band. M’n huidige c segment station staat (standaard) op 235/35-19. Waar is de tijd dat een 195 een brede band was
mashell zegt
Zo’n fris kleurtje als Polestar blauw is precies wat de wagen nodig heeft.
firefighter zegt
Wa een gedrocht🤮🤮🤮
lexis zegt
Laat ons eerlijk blijven, beauties zijn dit niet al is de m3 deze keer het best geslaagd. Maar uiteindelijk hebben deze autos een bepaalde aantrekkingskracht op het doelpubliek en zolang er geen echt alternatief is, zal BMW ze wel aan de man krijgen. Op papier zou je kunnen denken aan de Alfa maar helaas sleurt dit merk een karrevracht aan vooroordelen mee dat het nooit meer een succes zal of kan worden. En eerlijkheidshalve de bouwkwaliteit van de alfa staat niet op duits niveau. Heb ik zelf al eens nagetrokken.
audirs3 zegt
Nu nog een Touring variant en je hebt een heerlijk wintersport kanon.
E34M5Touring zegt
275 zijn wielrenbandjes. 325/40/23. Dat zijn sloffen. :)