BMW geeft toe dat de M3 Touring ook voor deze generatie eigenlijk direct afgeschreven werd. Hij komt dus wel, maar de keuze wordt niet reuze.
Een BMW M Touring, dan moet je goed zoeken. Eigenlijk zijn de enige die niet bij een enkel prototype zijn gebleven twee generaties M5: die van de E34- en E61-generatie. Het was een soort ongeschreven regel dat er geen Touring-variant komt van de M3 en M5, wat vreemd is als je kijkt naar rivalen Audi en Mercedes. Audi levert hun RS-modellen vrijwel alleen maar als Avant en bij Mercedes kun je uit alle carrosserievormen kiezen. Dus waarom blijft BMW zo verknocht aan de sedan en coupé?
BMW M3 Touring
Dat weten we niet, maar we weten wel dat BMW het nogmaals gaat proberen. Van de nieuwe BMW M3 (G80) komt een Touring in 2022! Goed, dat weten we al sinds vorig jaar, maar er komt inmiddels steeds meer informatie vrij. Waaronder een aantal dingetjes die CEO Markus Flasch heeft onthuld in gesprek met AMS.
“Uitzondering”
Ten eerste dat we blij mogen zijn met de auto. Het was namelijk standaardprocedure om het idee van een M Touring direct in de prullenbak te gooien. Dit keer niet. Bij het R&D centrum in Garching is men aan de slag gegaan met de M3 Touring en het idee eindigde eens niet direct in de prullenbak. Sterker nog: het idee was zo overtuigend dat hij vrij snel goedgekeurd werd voor serieproductie.
Waarom nu ineens wel overtuigd? Omdat het idee simpeler is dan ooit. De gehele structuur van de BMW G20 3 Serie komt nu volledig overeen met die van de G21 3 Serie Touring, dus dat zal ook gelden voor de G80 en G81 M3. Ook vond men het essentieel om te wachten tot de M3 geleverd kon worden met xDrive, wat sinds de G80 kan. Er wordt niet gezegd waarom, wellicht om een directe concurrent te bieden voor de Audi RS4.
Exclusief xDrive
Daar zit wel een andere hint in verstopt. Aangezien er met een BMW M3 Touring gewacht werd op xDrive, is het aannemelijk dat er geen achterwielaangedreven M3 Touring komt. xDrive is je enige optie. Ook werd eerder al bekend dat de M3 Touring er waarschijnlijk alleen als Competition komt, waarmee de optie voor een handgeschakelde versie ook afvalt. Je hebt dus niet erg veel te kiezen.
2022 dus en dan mag de wereld genieten van de eerste BMW M3 Touring die er ooit is geweest. Beter laat dan nooit, toch?
werf76 zegt
De auto komt in Mei 2288 zie ik :)
mashell zegt
Achterwielaandrijving, bescheiden front, dubbele koplampen, iDrive controller, sportieve modellen en verhuiswagens niet mengen… BMW gooit al haar USP’s 1 voor 1 overboord.
Dieseltor zegt
Potentiële investering. Dat maak je jezelf wijs tot je hem gekocht hebt en het wel heel moeilijk wordt om hem te laten staan.
ouwedibbes83 zegt
@Loek: volgens mij is er van de M5 van de E34 generatie ook een Touring geleverd naast de sedan variant. Dat was de eerste M5 Touring, al in ‘91 gepresenteerd.
vaakbenjetebang zegt
@ouwedibbes: Zeker weten dat die er geweest is. Was geen heel groot succes overigens, maar goed – hij was er wel degelijk.
jaapiyo zegt
En kost nu 2,5 keer zoveel als een sedan…
Loek zegt
@ouwedibbes83: ik herinner me die alleen als prototype, zo weinig zijn er dus van verkocht. Thanks voor de toevoeging!
rfocus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jmeverts zegt
Eerst schrijf je dat de m3 touring “eigenlijk direct afgeschreven” werd en verderop schrijf je dat de m3 touring “bijna direct goedgekeurd” werd.
rikus zegt
@jmeverts: Ach het is toch een verhaal van niks. Niet door de schrijver in kwestie, maar door het gebrabbel van BMW. Alsof er een procedure bestaat dat zegt: we denken even snel over een Touring na, en dan gooien we dat in de prullenbak. En nog meer van dit geneuzel. Alsof er nu enorm veel bij kwam kijken om die M3 touring te bouwen. Nee. Het is net zo veel werk als een M3 sedan bouwen. Het is hetzelfde recept.
VeniVidiVici zegt
Dan kan het niet de bedoeling zijn geweest van BMW, maar ik denk dat dit weleens een hele grote verkoophit gaat worden.
tysson zegt
Leuke opvolger voor mij huidige M340i Touring
VeniVidiVici zegt
@tysson: Voor mij? Doet de N het niet?
mpgc zegt
@tysson: ik zou die m340i lekker houden. Denk dat dat als daily de fijnere auto is 😄
petroldrinker zegt
@mpgc: je bent gek BMW M’s zijn betere dailys dan meeste andere autos
str8six zegt
Dit moet toch de opvolger van m’n huidige auto worden😍
Roskampies zegt
Vreemd als concurrent Audi en Meecedes dit gewoon standaard leveren. Maar goed Alpina is er ook nog. ( wellicht onder de tafel bedongen? Door Alpina) ? Of idd station is geen M product. Vertroebelt de M waarden. De golden retriever tegen de achteruit meer voor Audi en Merc… puur sturen voor bmw sedan/coupe cabrio. Alpina voor snel en sleeper doeleind op autobahn. M voor circuit.
flyerbunch zegt
Dat ze nu pas het licht hebben gezien bij BMW lijkt me sterk.. Het sudderde al langer, maar buiten het xdrive systeem was men er gewoon niet meer 100% van overtuigd dat een stationwagon nog wel werkte sinds het stoppen van de M5 station. Zeker in het huidige SUV klimaat, maar uiteraard laat Audi zien dat er nog zeker een markt voor is!
audirs3 zegt
Ik vond het altijd al raar. De keuze van Audi (om juist alleen een stationwagon te leveren) is veel logischer. Zeker in Nederland zit bijna niemand te wachten op een sedan.