
De nieuwe BMW M3 Touring is dan eindelijk onder ons. Geen teasers meer en geen sneak peaks. Gewoon keihard genieten van een bijzonder dikke stationwagon!
Vroeger kwam het nog weleens voor dat een auto een complete verrassing was. De Audi RS4 Avant van de eerste generatie bijvoorbeeld. De Audi A4 en S4 van de B5-generatie zaten in de herfst van hun bestaan en een opvolger was onderweg. Toch kwam er nog voor het laatste anderhalf jaar een RS4 Avant. Sterker nog, de laatste exemplaren van de RS4 werden in Neckarsulm vervaardigd, terwijl de eerste exemplaren van B6-generatie A4 Sedan in Ingolstadt van de band liepen.
Met dat volkomen nutteloze weetje – dat je nooit meer zal vergeten – gaan we naar de BMW M3 Touring (G81). Ja, hij is eindelijk officieel! Helemaal! BMW heeft – wat ons betreft althans – een te lange marketingcampagne vooraf gehouden. De auto heeft zoveel teasers gehad en er is al zoveel informatie gegeven, dat de auto feitelijk onthuld is.

Vierde variant
Daarbij is het natuurlijk niets meer of minder dan een carrosserievariant van een bestaand model. Heel erg veel verrassingen zijn er dan ook niet, maar hey: dat is ook niet nodig.
Een leven met een BMW M3 Touring is rijker dan zonder. Het is de vierde carrosserievariant in de ‘mid-size class’ naast de BMW M3 Sedan, M4 Coupé en M4 Cabriolet.








Natuurlijk is het koetswerk ook het hoogtepunt. De bagageruimte is 500 liter groot en 1.510 liter als je de banken neerklapt. Precies evenveel als alle andere 3 Serie Tourings (zonder PHEV).
Daar gaat niemand met een Ford Focus Wagon van onder de indruk zijn, maar het is gewoon lekker dat je een stationwagon-versie kunt bestellen. Zeker als je vriendin heeft besloten dat jij ook een hond wil.




BMW M3 Touring in één uitvoering
Zoals bekend is er maar één uitvoering. De M3 Sedan is er met handbak en 480 pk, Competition (automaat, 510 pk) en Competition xDrive (dezelfde maar dan met AWD). De M3 Touring is altijd een Competition mét xDrive.
De motor is de bekende 3.0 zes-in-lijn met 510 pk (bij 6.250 toeren) en 650 Nm (bij 2.750 toeren). Standaard heb je dus altijd een automaat (achttraps van ZF) en vierwielaandrijving.








Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 3,6 seconden en de topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u. Als je meer dan 2 mille overmaakt naar de dealer verhogen ze deze naar 280 km/u en krijg je een rijcursus. Zonder begrenzer zal de M3 Touring ruim de 300 km/u passeren, schatten wij zo in.





Introductie BMW M3 Touring
De M3 beleeft zijn debuut tijden het Goodwood Festival of Speed deze maand. Een bestelling plaatsen kan in september van dit jaar, terwijl de productie start in november 2022.
Qua opties en dergelijke volgt de M3 Touring uiteraard de M3 Competition xDrive. Prijzen zijn nog niet bekend, maar wij gokken op 137.938 euro.








Concurrenten
Qua concurrentie heeft de BMW M3 Touring het rijk bijna alleen. De Mercedes-AMG C63 Estate is nét uit productie. De nieuwe staat wel op de planning. Deze zal ‘slechts’ een 2.0 viercilinder hebben, maar deze is alleen al goed voor meer dan 400 pk. Dan komt door ook nog eens een elektromotor bij waardoor je in totaal 640 pk aan vermogen hebt.






Een andere directe concurrent is de eerdergenoemde Audi RS4 Avant. Waarschijnlijk om het ///M-geweld te pareren is er sinds kort een Competition-uitvoering van de RS4 (en RS5 ook overigens). Deze hebben flink wat gave hardware gekregen.
Dan is er nog de Alpina B3 Touring die net is opgewaardeerd en nu 488 pk heeft (22 pk minder dan de M3) en 730 Nm (80 Nm meer dan de M3). Kortom, lastige keuzes, maar wat een mooie keuze om te mogen maken.
Meer lezen? Deze 11 gave stationwagons hadden er moeten komen!
Mooi voor op het zigeunerkamp. Snorren en trainingspakken passen goed bij dat interieur.
Het is geen Mercedes. Dat is al een no go voor kampers.
Ok eindelijk officieel, padaboem! Ik zie maar weinig nieuw in vergelijking met de vorige foto’s en de spy car met wrap. Ja een foto met een zwarte M3 Touring die wel iets sinister heeft, maar verder geen verrassingen buiten de extra aanvullende info. Yes, de M3 blijft iets speciaals, maar nog altijd jammer van die neus.
Waarom zien de bevertanden er beter uit op de Touring?
Ja dat snap ik dus ook niet! Ik kan mezelf bijna niet geloof als ik zeg dat ik deze wel gaaf vind eigenlijk! In vergelijking met de Audi, de LULU en zelfs de Alpina vind ik deze eigenlijk vetter! Zou ik hem zelf kopen? Nee dat niet. Veel te veel geld maar dat is met alle nieuwe auto’s van vandaag de dag het geval eigenlijk.
Vette bak! Touring altijd boven sedan
Wie zijn eigenlijk sneuer? Bimmerfans of Alfisten?
Bimmerfans krijgen om de haverklap een nieuw model voorgeschoteld, waar je vervolgens spontaan een oogbalziekte van krijgt..
De Alfist krijgt om de haverklap het bericht dat er nu écht een nieuwe Alfa uitkomt en dat ze nu écht wat van plan zijn met het merk, wat vervolgens half gebakken of überhaupt niet gebeurd.
En wat als je fan bent van beide merken? Dan mag je toch wel naar de dokter met je hoge bloeddruk…
Zal morgen direct een afspraak maken…
Das nu eens goed verwoord, het zijn harde tijden, dure energie, dure voeding, stikstof problemen en nu nog eens dit.
@ar166: Vergeet niet dat de puristen over het algemeen niet de kopers zijn van nieuwe modellen. We moeten hopen dat een model nieuw een beetje aanslaat zodat we over een aantal jaar tweedehands onze slag kunnen slaan. Over vijf jaar voor een leuke prijs een Giulia met de juiste kleur en motor op de kop tikken gaat nog een uitdaging worden. Een 3-serie touring in een mooie uitvoering zonder shadow-line pakket en zwarte wielen? Een enorme uitdaging over een paar jaar…
Yup, in het geval van de Giulia extra lastig; nieuw (te) weinig verkocht en 2e hands juist erg populair. Ook de reden van de relatief hoge prijs. Die ligt normaal voor een 2e hands Alfa toch behoorlijk wat lager.
In het geval van de BMW zou ik persoonlijk 1 generatie terug gaan winkelen, de F30. Vind ik zelf beter gelukt dan de huidige generatie. Zijn ook qua uitvoeringen nog behoorlijk stijlvolle 2e handjes in te vinden zonder Shadow-line.
Jammer dat ze van de lelijkste M3/M4 ever wel een station en CSL maken…
Met de groeten van Knorr.
Die reacties hier.. Was het azijn bedeling in Nl deze week?
Ik kan een station als dit alleen maar toejuichen, prachtige wagen!
Precies! En in het echt komt het ontwerp veel beter tot zijn recht
Dan zie je pas écht hoe groot de neusgaten zijn!
@drdr1: nee, ik ben het eens met @benja01, er rijdt sinds kort een M4 bij mij in de buurt rond en inderdaad, in het echt vind ik de M3/M4 beter te pruimen dan op het 2D beeldmateriaal zoals hierboven.
Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat BMW, gelijk Audi met de RS modellen, afstand hebben genomen van het meer ingetogen voorkomen van de voorgangers
Dat laatste is zeker zo. Het is ook een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik ben er ook van overtuigd dat men van een merk in het algemeen iets verwacht qua design en moeite heeft wanneer verandering niet subtiel gebeurd, maar in de gevallen van BMW en Audi bijna cartonesk: te grote wielen, te grote grill, te aanwezige diffuser, etc. Maar over het algemeen heb ik gewoon moeite met elke auto die meer grill heeft dan plaatwerk of lichtunits. Zo ook Audi, Lexus, RAM, etc… Ik begrijp dat je, als merk, je front herkenbaar en onderscheidend wil maken en dan is het handig om terug te vallen op de historie. Maar dat slaat bij sommige merken nogal door en ik vind persoonlijk een grill nou niet het allermooiste deel van een auto.
En voor de mensen die vinden dat een auto er in het zwart nog best mooi uitziet, dan kan je net zo goed een staak door het hart van de designer duwen, want dat is nou precies NIET wat de bedoeling was! ;-)
Je kan er een selfie mee maken, met je hoofd in de nier!
BMW heeft deze zoveel geteast en zo lang aangekondigd dat nu de wagen er eindelijk is je denkt “is dit het nou? Een M3 maar dan als stationwagen is toch niet zo speciaal?”. Net zo speciaal als een frikandel speciaal. Ze hadden deze als een donderdag bij heldere hemel moeten lanceren, bij voorkeur op een regenachtige dinsdag.
Helemaal mee eens.
Weet niet wat het is maar de “neus” valt op dit model nog meer tegen, de auto komt plomp over op foto, Op een zwarte valt het mischien nog het beste mee. Beetje idem voor de m240i al een tijdje aan het kijken ook hier heb ik zoiets er klopt iets niet aan het lijnenspel en ook bij dit model smoelt het beter in een zwarte uitvoering , en is dat nu net het kleur die ik afgezworen heb nog ooit te kopen.
Tja ik ga deze generatie BMW’S toch overslaan blijven nog wat verder tuffen in onze f serie. En desnoods gaan we elders shoppen zowie geen grote fanboy geworden na mijn eerste ervaring met een”power bmw” mooie adelbrieven maar de praktijk is toch vaak iets minder met teveel “dingetjes” achteraf. Maar specs gewijs weinig op aan te merken, mooi is toch anders vind ik, dat deed Audi toch beter met hin rs of zelfs de aude c63/c43 smoelde een stuk beter.
Gaaf dat dit wordt gemaakt, maar voor mij toch de Alpina. Iets minder hardcore en een knapper neusje.
En in feite dezelfde motor, idd de Alpina lijkt de betere keuze. Meer klasse en uitstraling kan je overal mee komen zonder aangekeken te worden.
Sorry maar klasse en Alpina? Hahaha. Zo iemand kijk ik echt wel even aan met een blik van “wat doet een bordeel exploitant hier?” Want zoals Alpina de wagens uitdost zit er 0,0 chique aan. Met die striping, frontsplitter, veel te veel spaaks wielen, typeplaatjes is het allemaal vreselijk over de top. Doe maar een gewone M3 touring, dat straalt sportieve huisvader uit, een stuk gemakkelijker uit te leggen.
Een Alpina kan echt wel fraai zijn, vind ik. Je moet gewoon niet al die stickers en logo’s mee bestellen. Gewoon kaal qua logo’s, en lekker zelf van genieten. Wat een ander van mijn auto vindt interesseert me sowieso niets, trouwens.
Sportieve huisvader… uh-huh… of dikke, kale meneer met te hoge witte boorden en haast.
Nou hèhè, daar is ie dan
Naaaah! Waarom wist ik niet dat ze deze gingen maken? Hadden ze toch wel eens een beetje mogen teasen, toch?
Ik viel ook van het toilet van verbazing…
Allemaal weer goed gekomen :)
De Alpina B3 is veel gaver en bovendien zeldzamer.
Gaaf dat ze ‘m maken, maar ik geef de voorkeur aan de Alpina. Betere neus, aangezien ik de huidige 3 gewoon een hele mooie auto vind.
Lijkt wel of autoblog vooral wordt gelezen door autohaters. Het gros van de reacties zijn altijd negatief als er een nieuwe auto wordt gepresenteerd.
Auto? Ik zie alleen maar ’n grill? Auto?? OOOOoooh… daar istie inderdaad!!
Wat een pauperbak. Goed voor je dagelijkse snuif bezorgingen
Dit vraagt om een 3 kamp! M3 vs RS4 vs C63 (de laatste al dan niet de nieuwe die er aan komt)
Toch wel lekker dik hoor. Ben zelf niet zo’n stationwagonfan maar als het dan een M3 moet zijn, is dit best te pruimen. Verder vind ik een M4 op alle vlakken mooier, persoonlijk.
Wat is er met dat BMW logo aan te hand achterop die grijze? Lijkt en soort van witte sticker omheen geplakt of zo, weet iemand dat?
Dat zijn de optionele “50 years BMW M” emblemen.
Thanks. Jesus H Christ wie bestelt dat werkelijk… over smaak valt te twisten, maar really? :)
Reactie 2, de eerste is kennelijk mislukt/niet geplaatst of zo…
Ik vroeg me af wie deze logo’s bestelt, en waarom. Het ziet er niet uit, of ben ik de enige?
Speciale 50 jaar M logo. Vind het ook niks. Ook in echt niet.
Nou woohoo, de saaiste variant vd 3 serie nu opgeleukt, heb hier net zoveel mee als een RS6, namelijk helemaal niks! ja mooi dat er nog zulke performance autos gebouwd worden, maar nee doe mij maar lekker een coupe :)
Dit weekend met een Alpina naar Goodwood!! Ga eens goed kijken naar de M3 Touring.
Staat de configurator al online? Kan ik mooi kijken of er nog een smaakvolle spec te realiseren is.
Morgen eens gaan bekijken op Goodwood, excited!
Ik heb alle teaserberichten overgeslagen en ik vind dit een supergave M3 geworden. Als ik een stapje kleiner, meer hardcore en iets minder snel wil, is dit een goede opvolger!
En wat ik niet begrijp.. de concurrenten hebben allen de optie van een trekhaak. De m3 touring niet… dus iedereen die de “sleurhut” of andere wil meenemen achter deze bolid… no need to shop at bmw ….
Ik hoop dat de eigenaars van de versies die ik ga tegenkomen flink gas geven. Dan zie ik voornamelijk de achterkant.
Heeft er al een of andere tuner een andere onderbumper in het assortiment waarmee de nieren gehalveerd worden? Gouden business lijkt me.