Gewichtsbesparing wordt steeds belangrijker in de auto-industrie. De BMW M3 en M4 worden daardoor in de toekomst waarschijnlijk uitgerust met viercilinders.
Dat klinkt misschien vreemd nu we net de achtcilinders hebben uitgezwaaid en ingeruild voor zescilinders met drukvulling maar vergeet niet dat de eerste M3 op basis van de e30 3 Serie was uitgerust met een viercilinder. Qua historie zou het dus helemaal niet zo gek zijn.
Daar komt bij dat een viercilinder natuurlijk flink minder kilo’s in de neus brengt dan een zescilinder. BMW’s Carsten Pries meldt aan motoring.com.au dat in de volgende generatie BMW M3 / M4 (dus niet de F80 / F82) gewichtsbesparing zeer belangrijk zal zijn en dat daardoor een viercilinder turbo een zeer reële optie is.
Aangezien BMW niet kijkt naar specifieke output (pk’s / nm’s) maar naar een serie benchmarks (acceleratietijden, bochtsnelheid, etc.) die een M3 of M4 qua prestaties zou moeten halen is het zeer goed mogelijk dat een viercilinder voldoet aan de eisen voor de volgende generatie sportievelingen van M Sport.
Op dit moment heeft M nog geen viercilinders in de schappen. Hoewel het misschien heel logisch zou zijn om een M2 met de viercilinder uit te rusten schijnt dat niet het geval te zijn. De M2 krijgt de beschikking over dezelfde zescilinder als de M3 maar dan met een turbootje minder.
EJS zegt
Ik betwijfel toch zeer dat dit echt gaat gebeuren. De huidige 3-serie is veel groter en zwaarder dan de e30 en dat gaat met de volgende generatie gewoon weer zo zijn, gewichtsbesparing of niet. Dat een M1/2 in deze of de volgende generatie aan de viercilinder gaat lijkt me daarentegen wel waarschijnlijk.
jelmer zegt
@EJS: Dat is waar, maar viercilinders zijn ook een enorm stuk krachtiger en koppelrijker geworden in dertig jaar tijd.
EJS zegt
@jelmer:
Toch moet voor dezelfde prestaties als de huidige m3 er dan minimaal 410/420pk uit die viercilinder komen. Dat kan, maar ik acht de kans veel groter dat de volgende m3 weer een zes-in-lijn krijgt, zij het een krachtiger exemplaar dan de huidige.
Als je echter denkt aan een m1/2 met een 360/380 pk viercilinder.. Dan klinkt dat ineens erg plausibel.
Hupke zegt
@EJS:
Hangt ervanaf hoe die 3-serie in elkaar gaat zitten.
Als dat eentje is die bestaat uit een alluminium chassis en veel composiet onderdelen. (Ze zullen wel moeten als de massa omlaag moet om het gebruik van de volledige 3 serie omlaag te helpen.) Dan gaat die mss terug richting de 1000kg. En en 4 pitter met turbo heeft nu ook nog wel wat oumphf dus het kan wel.
mopar zegt
@Hupke: Richting 1000kg? Wat Een lacher zeg, gaat aan-me-nooit-niet gebeuren. Aluminium chassis can wellicht wel maar composieten onderdelen? Vergeet het maar. Dat maakt de auto alleen maar duurder in aanschaf en moeilijker te repareren bij schade.
De 3 serie is de kurk waar BMW op drijft, hun meest verkochte model in zowat elk land, ze gaan echt niet ervoor zorgen dat die uit de markt Geprijst gaat worden.
Zal gewoon weer een aluminium body hebben en richting de 1350kilo gaan. 4 cilinder turbo kan best, maar niet in een M3, power is niet alles, het oor wil ook wat….en dan gelieve niet dat neppe 6 cilinder geluid dat uit de speakers komt bij sommige huidige BMW’s.
niekie1999 zegt
@mopar: Aangezien de prijzen voor de m3/m4 voor bmw niet gestoord veel uitmaken en ze zouden gebruik maken van viercilinders, is er meer ruimte voor composiet materialen, de alfa 4c kost 60.000,- en ook al is die een stuk kleiner heeft die wel een carbon chassis. Ik denk dat composietonderdelen en viercilinders in de bmw m3/m4 wel mogelijk zijn.
mopar zegt
@niekie1999: ja, maar nu ga je er vanuit dat ze voor de M3 de gehele body zullen maken van andere materialen, dat gaat dus niet gebeuren. Ze zullen vast wel een paneeltje hier en daar van Carbon maken zoals nu, maar dat gaat het gewicht echt niet omlaag brengen naar een ton.
Het blijft een hete versie van een normaal model, dan ontkom je er niet aan dat sommige delen gewoon overeen zullen komen. Carbon en composiet is leuk voor een M3, maar een bitch op een normale auto die parkeerschades, drempels en weetikveelwat zal tegenkomen in z’n leven. Onderhoudskosten en reparatiekosten zullen de pan uit rijzen. Daarom moet je niet meteen een super lightweight BMW verwachten.
Hupke zegt
@mopar:
Tuurlijk wel composiet onderdelen, niet het chassis, maar de tijd dat de gehele carosserie uit premium staal geslagen worden is voorbij.
mopar zegt
@Hupke: daarom zei ik ook aluminium met Carbon onderdelen. Er zijn bijna geen auto’s die vandaag de dag nog volledig uit staal worden vervaardigd.
Composiet mag je vergeten, kosten liggen te hoog voor productie
tupperware zegt
@mopar:
En waar was het chassis van de i3 ook al weer van gemaakt?
Juist, carbon. BMW heeft een productieproces in huis om relatief goedkoop carbonchassis massa te produceren.
Als ze dat met een i3 van 40K kunnen dan kunnen ze dat ook met de opvolger van de huidige 3-serie.
mopar zegt
@tupperware: juist, en wat voor auto is Een i3? Denk je nou werkelijk dat deze dezelfde krachten kan weerstaan als het chassis van een m3.
Niet zo handig om een elektrische auto met een 3 serie te gaan vergelijken
Hupke zegt
@mopar:
Carbon is een composiet :p
Ambachtelijke productie van composieten is duur (werken met pre-preg of matten epoxieën). Kortevezel composieten kan men echter spuitgieten (is goedkoop), en ik heb weet van onderzoek naar automatische productie van lange-vezel composieten. Binnen een jaar of 3 vind dat zich z’n weg wel naar de productie.
mopar zegt
@Hupke: mooi zo, binnen 3 jaar in productie en na 15 jaar eindelijk betaalbaar voor de consument :)
Dus nog eff een generatie of 3 wachten beste jongen ^^
Hupke zegt
@mopar:
Vind zich z’n weg wel naar de productie als in word een algemeen aanvaarde manier van productie. Zoals spuitgieten ofzo. En ik zie particulieren nu ook niet direct een asemblage lijn opstarten in hun achteruin dus…
Tenzij je er op doelde dat BMW’s pas betaalbaar worden na 3 generaties.
e1000bmw zegt
@Hupke: BMW is momenteel nr.1 als het om afname van carbon gaat… En dan heb ik het over productieauto’s. De leverancier moet zelfs uitbreiden om aan de vraag te kunnen (blijven) voldoen. Zegt genoeg.
jaapiyo zegt
@EJS: Mwah…net als Audi ver voorligt op het gebied van knipperlicht techniek, is BMW het verste met carbon techniek toepassen op relatief normale modellen.
De i3 en i8 zijn er al, maar ook de nieuwe Siebener zal naar verluid al veel gebruik maken van carbon om gewicht te sparen. Niet ondenkbaar dus dat die techniek ook zijn weg zal vinden naar de toekomstige dreier en zeker M3.
En ja…in een minder zware auto heb je minder pks nodig om dezelfde performance benchmarks te halen.
EJS zegt
@jaapiyo & Hupke:
De auto’s die nu geïntroduceerd worden zijn hooguit 5-10℅ lichter dan hun voorgangers(een enkele auto daargelaten, zoals de nieuwe RR. Maar goed, dan hebben we het ook wel over iets wat nog gebouwd werd volgens hele oude technieken) De vorige m3 sedan weegt 1655, de nieuwe 1535. Dat is een afname in gewicht van 7,25℅. Misschien dat ze met de volgende m3 15% gewicht gaan besparen, maar echt niet veel meer, want het meeste extra gewicht t.o.v. vroeger in auto’s komt nog steeds van allerlei luxe- en veiligheidaccessoires waarop we niet willen beknibbelen, die steeds groter in aantal worden en waarop carbon en composietmaterialen niet zo veel effect hebben, zoals airbags en 10 of meer speakers. De 1000 kg van Hupke blijft dus een droom, net als dat de volgende m3 af kan met minder vermogen, want uiteindelijk zal de volgende m3 niet dezelfde maar betere benchmarks moeten halen dan de huidige, waar nog bovenop komt dat de concurrenten ook gewicht aan het verliezen zijn maar hun vermogen nog steeds verder opkrikken, zolang dat zo is zal de m3 volgen.
EJS zegt
@ejs:
Die gewichten gaan overigens uit van de automaat, gezien dat toch de meest bestelde m3 is..
Hupke zegt
@EJS:
Veel gewicht komt idd van hogere veiligheidseisen en luxe etc.
Maar composieten zouden daar net wel een verandering in kunnen brengen qua isolatie en sound-proofing, verder impact zone’s,…
Het is mogelijk (maar gedurft) om een lichte luxe-wagen (voor zover de 3-serie dat is) te bouwen aan de huidige prijzen.
EJS zegt
@Hupke:
Ik denk dat het moment dat zo’n wagen voor een redelijke prijs onder de 1000 kg kan duiken nog wel even duurt. Bedenk je wel; op dit moment zitten zelfs de hypercars allemaal ver boven de 1000 kg voor prijzen die meer dan het tienvoudige zijn van de prijs van een m3.
Hupke zegt
@EJS:
Klopt, klopt, klopt maar vergeet niet dat een mercedes 190 begon bij iets meer dan 1000kg.
paulaner zegt
@jaapiyo: Het gewicht kan vast wel terug naar zo’n 1300 kilo, veel minder niet omdat hij vast wel weer even groot of iets groter wordt als zijn voorganger, maar das licht genoeg.
Ik hoop niet dat ze er een 4cil instoppen. Een 6l loopt toch net wat soepeler en qua uitstraling is het net wat meer auto.
jaapiyo zegt
@paulaner: Joah dat sowieso…6 cylinder zonder boost dan maar, scheelt ook weer een paar kilo’s aan schoepenwiel ;)
paulaner zegt
@jaapiyo: stel je voor. Een 2liter 6l met turbo en electrohulp.. madness
230kompr zegt
Whats next? M5 met 4/6 cilinders?
e1000bmw zegt
@230kompr: Ook niet verkeerd. Tot aan de E39 had de M5 een 6-in-lijn, dus zo gek vind ik dat niet.
Hupke zegt
@e1000bmw523i:
6-cylinders zijn sowieso heerlijk. Het is eigenlijk triestig dat we ons hebben laten vangen door die amerikan om de paar laatste jaren over te stappen op V8’s.
mopar zegt
@Hupke: Lol, ben je vergeten dat Mercedes al sinds 1975 een 6,9L V8 in de S-klasse leverde en de verschillende (grotere) AMG modelletjes ook al sinds mensenheugenis een 8-pitter onder de kap hebben. Ik denk niet dat die Duitsers zich hebben laten verleiden door de US.
Wel is het zo dat BMW hun eerste V8 (de 740) gebouwd hadden omdat er vraag naar was uit de Vs, maar daar bleef het dan ook bij.
6-cylinders zijn leuk, maar kunnen alsnog niet tippen aan een N/A aluminium V8. Ik heb beide gereden (en in bezit gehad) en NIETS kan op tegen het geluid en het directe vermogen van een goed ontworpen V8.
Het is niet voor niets dat iedereen in europa en de VS aan het janken was toen ze hoorde dat Audi stopte met hun V8 motoren in de RS4 en 5
berlinetta zegt
@mopar: Een V8 kan inderdaad heel erg lekker klinken, maar dat kan een mooie zescilinder net zo goed (met name de blokjes van BMW). Ik vind het dan ook niet zo jammer dat verschillende merken de V8 dumpen voor de zescilinder. Met name bij Audi kan het geen kwaad; minder gewicht in de neus is zeer welkom en hun V8 klinkt lang niet zo goed als een V8 van AMG of uit Amerika.
mopar zegt
@berlinetta: Ja moet eerlijk toegeven dat die onderstuurde karren van Audi niet echt een V8 nodig hadden. M’n moeder had vroeger een S4 cabrio en dat ding was bij nat weer ondanks Quattro niet fatsoenlijk de hoek om te krijgen. Turbomotoren zijn nou eenmaal een stuk stiller dan N/A of supercharged versies.
V8 blijft toch iets magisch hebben, zeker in een compacte auto is het een soort Halo car. Daarom vind ik het ook zo jammer dat die 6,2 van AMG plaats heeft moeten maken in de C63 (wel door nog een V8 gelukkig).
Ik denk dat het uiteindelijk een persoonlijke keuze blijft, natuurlijk is een 6 of een 4- pitter beter voor het milieu en what-not. Maar aan het eind van de dag rijd je een auto die op wat componenten na, niet wezenlijk verschilt van de 328 van je buurman…en voor een ton aan euries wil ik toch een lekker geluidje hebben en een motor die wat exclusiever is.
Maar goed, helaas is de V8 aan het uitfaseren in personenauto gebruik, zelfs Cadillac (DE Amerikaanse Luxe V8 slee per uitstek) heeft geen V8 personenauto meer in het gamma.
dragspert zegt
Qua gewicht zal het wel meevallen. Mijn bmw 2002 had ooit een viercilinder. De zescilinder die er nu in ligt is droog ca. 18 kilo zwaarder. Dus die opwaardering van 1800cc naar 2500cc en ca. 125pk extra heffen die kilootjes wel op hoor. Hetzelfde moet dan toch gelden voor de m3/4 lijkt me?
Captain zegt
@dragspert: Mja nu vergelijk je 2 motoren met ruwweg 40 jaar leeftijd ertussen. Of heb je het niet over een moderne 6-cylinder?
dragspert zegt
@Captain: De 02 motor stamde van 1972. De zescilinder van 1987. De M20 e30 zescilinder van gietijzer dus. Die is alsnog veel zwaarder dan de aluminium blokken van de moderne types.
motoragent zegt
@dragspert: Een BMW 2002 met 6-cilinder? *zwijmel*
dragspert zegt
@motoragent: Inderdaad:) En zolang ik geen motoragent in de buurt heb, zwijmel ik lekker verder met het pedaal onderin:p
stefanos zegt
6 cilinder in lijn prima, maar een 4 cilinder. Het moet toch een exclusieve auto zijn en daar hoort (vind ik) ook een niet alledaagse motor bij. Dat ze in die A klasse een 4 cilinder hebben gegooid is tot daar aan toe. Maar een 3 serie kan echt niet.
e1000bmw zegt
@stefanos: De E30 M3 was destijds ook “exclusief”. Mja, toen waren M-blokken nog apart met de hand gebouwde blokken…
reistje zegt
@e1000bmw523i: Tja maar kan je de E30 nog vergelijken met de huidige 3/4? Technisch gezien lijkt hij veel meer op de gisteren geïntroduceerde BMW 228i.
En dan nog is de 2serie 200kg zwaarder en een klein beetje groter dan de E30
stefanos zegt
@e1000bmw523i: er staat ” niet alledaagse motor” exclusief waren die motor zeker. Vind het alleen jammer want een 4 cilinder zorgt voor mij niet echt voor kippenvel. En de 6 lijn, v8 en v10 en v12 die ze gebruikt hebben zeker wel !
chimaera zegt
@stefanos: De E30 M3 en de 2002ti waren beiden sportwagens in hart en nieren, beiden uitgerust met een voor die tijd bloedsnelle 4 cilinder.
Exclusief zat dus.
mashell zegt
@stefanos: ach, tegen de tijd dat het zover is hebben de normale BMWs en de meeste gewone auto’s een 3 cilindermotor.
Onehp zegt
Als ze ooit een echte opvolger van het E30 M3 concept maken ben ik geinteresseerd. Tot het zover is, nogal pessimistisch daarin, dan doet de GT86/BRZ het redelijk goed als plaatsvervanger…
Author zegt
@Onehp: Precies wat ik dacht! Denk dat ze beter kunnen kijken naar het lozen van zware (actieve) veiligheidssystemen en weer een echte rijdersauto kunnen bouwen. Daarbij vind ik dat in een M3 een zes-in-lijn hoort.
berlinetta zegt
Ik zou er niet raar van opkijken als het zover is. Het zal nog jaren duren voor de opvolgers van de huidige versies komen. Tegen die tijd is de kans groot dat viercilinders zulke vermogens goed aan kunnen. Wie weet krijgen de volgende versies ook wel een elektromotor erbij.
henkhupelschoten zegt
AMG!!!!!! 4 cilinders noemt bmw dus exclusief??? Dadelijk gaan bmw m kopers amg kopen haha
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Jij hebt nog nooit gehoord van de A/CLA/GLA 45 AMG? Ik wil niet veel zeggen, maar de GLA 45 AMG is het meest trieste model dat AMG ooit gemaakt heeft.
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: in die klasse passen 4 cilinders, maar een m3 doe je toch geen 4 cilinder aan, gewoon te triest voor bmw om dit te doen, en dan nog 4,8 seconden op de 100 in een cross over is echt niet slecht hoor en bmw maakt niet eens een cross over dus hou maar gewoon op.
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Een blik op je profiel zegt al genoeg.
maseratizzzzzzzz zegt
@berlinetta: die ’trieste’ AMG is anders wel evensnel als een R8 V8.
henkhupelschoten zegt
@maseratizzzzzzzz: precies
raul88 zegt
Noooooooooooooooooo
Dan mag ik toch hopen dat de 335i wel gewoon die héérlijke zes-in-lijn behoudt.
In een BMW hoort gewoon een zespitter, klaar.
driver28 zegt
Tuurlijk en straks nog zeggen dat de M voorwielaandrijving krijgt en een A-label..zijn helemaal van t padje daar door die efficiency-modussen :)