De prijzen voor dit soort gelimiteerde uberhokken schieten werkelijk de spuigaten uit.
Het was de kroon op een imposante generatie M3: De E9X was de enige generatie M3 met een V8. De laatste M3 met een V8. 150 stuks maakte BMW van een kroonjuweel op deze reeks, die luistert naar de naam M3 GTS (rijtest). De vierliter achtcilinder werd opgeboord, het interieur werd gestript en het uiterlijk werd nóg agressiever gemaakt.
De sportiefste E92 M3 ooit werd in 2009 geïntroduceerd en mocht weg voor een prijs van 115.000 euro exclusief BPM. De GTS was gebouwd om mishandeld te worden op het circuit, maar voor velen exemplaren kwam het nooit zover. Het gelimiteerde oranje kanon was vooral interessant voor investeerders. Niet vreemd, want de waarde van de M3 GTS is er door de jaren heen niet minder op geworden. Integendeel.
Binnen onze landsgrenzen staat er momenteel eentje te koop. Het gaat om nummertje 106 en de auto heeft 2.436 kilometer op de teller staan. Ferrari Munsterhuis in Hengelo wil 209.500 euro voor de GTS. Dit bedrag is exclusief BPM. Ter vergelijking: de GTS uit onze rijtest in 2015 had slechts 500 km gelopen en ging destijds weg voor 129.750 euro.
Zullen we maar gewoon wachten op een volgende generatie? Neem aan dat de eerste M4’tjes de deur al uit zijn?
@bogey: want jij verwacht dat de volgende generatie een hoogtoerige atmosferische motor krijgt? Dat is namelijk de voornaamste reden dat deze zo belachelijk overpriced is.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Uiteraard niet, het enige wat ik verwacht is dat die veel goedkoper is en dat je die ook als belegging zou kunnen kopen of even lekker mee kan scheuren. Porsches turbo doen het overigens ook goed.
Mooie wagen – wel flink aan de prijs…
Ach,.. het is wat de “gek” er voor geeft…
@napo: die aanhalingstekens kun je wat mij betreft weg laten…
@napo: Genoeg gekken in Dubai die hun BMW verzameling compleet willen maken…
Bij foto 2 loopt de toerenteller bij 7k in het rood. Bij foto 12 pas bij 8k. Hoe zit dit?
@retsok: een begrenzer die ruimer wordt naarmate hij warmer wordt
@lekkaah: weer wat geleerd!
@retsok: dat had de E39 M5 ook al.
@retsok: renault rs modellen zit ook zoiets, de motor verlaagt de begrenzer als deze nog koud is. Bij net starten ligt deze rond de 5300rpm zo uit mn hoofd.
@peug206: snap überhaupt niet waarom dit geen algemeen goed is bij auto’s tegenwoordig…
@retsok: is in mijn 2002 M3 ook al zo, werkt super om jezelf in bedwang te houden.
Heb nooit geprobeerd of het ook daadwerkelijk de toeren lager begrensd of alleen als visuele indicatie voor de bestuurder.
@foramen: is alleen visueel en gekoppeld aan je koelvloeistof. Geeft dus een vertekend beeld over de temperatuur van je auto.
Volgens mij gebruikt de E46 CSL de olietemperatuur. Veel accurater dus. Toen ik nog een M3 had eens verdiept om dit te wijzigen naar olietemp, maar is er nooit van gekomen.
@z4coupe30si: Klopt ja, olie temperatuur is er onder af te lezen.
Ik vind het zelf een heel fijne reminder om er rekening mee te houden.
Tsja, aandelen staan bizar hoog, obligaties zijn bizar duur en onroerend goed spuit ook door het plafond..
@lekkaah: oftewel onze euro’s zijn zolangzamerhand niks meer waard:p
@retsok: tsja, de ecb heeft daarvoor gezorgd, nu rustig afbouwen met zijden handschoentjes
Doe even normaal zeg…
@hight96: dit zijn koopjes (bij een ferrari dealer)
@peug206: Ja snap ik, maar dit is te gek voor deze auto..
Deze auto komt uit de tijd dat het niet op kon. M3 met v8, audi rs6 met v10, audi diesel v12 en die schitterende 6.2 Merc v8’s. Dat is allemaal weg. De beste investering is dus een auto uit die tijd. Mark my words.
Laatste m3 met v8, ook de eerste trouwens. Nou geweldig.
V8 is van nature al een lompe opzet zonder de souplesse van een 6 cilinder. Verder is de motor lang niet zo racy/exclusief als de 6 cilinder van de e46.
Meer een auto voor de show dan voor de liefhebber. Was ook nauwelijks sneller op de ring meen ik me te herinneren.
@freshlife: u weet dat de S65 engine van BMW vaak in de racerij wordt gebruikt waaronder Lemans?
@lekkaah: ja dat weet ik. En weet je waarom? Omdat deze meer marge/reserve heeft.
Het is toch juist
Jazeker, en dat is omdat deze meer marge/reserve heeft. Ook is het blok kleiner en makkelijker te plaatsen.
Ik ben echter van mening dat de s54 de ultieme doorontwikkeling is van engineering vd 6 cilinder. Juist gaaf om zo’n ‘racy’ motor uiteindelijk in een straatauto terug te zien. 6 engine of the year awards achter elkaar zegt ook genoeg.
Verder heeft de s54 meer pk per liter dan de s65, en is zuiniger.
Op een gegeven moment was de rek uit de 6 cilinder, en kon bmw niet meer opboksen tegen porsche die telkens de inhoud vergrootte. Toen is de ‘makkelijke weg’ gekozen door van de v10 van de m5/m6 2 cilinders af te hakken. Vandaar mijn voorkeur voor de s54?
@freshlife: ook de s65 heeft vele awards mogen ontvangen, de S54 is absoluut een parel, beter dan de S65 durf ik niet te zeggen :)
@lekkaah: zeker waar, ook 4 of 5 uit mijn hoofd. Heb alleen het idee dat bmw bij de s65 een beetje de makkelijke weg heeft gekozen, terwijl de s54 uiteindelijk gewoon uitontwikkeld was. De 6 cilinder der 6 cilinders zegmaar.
Beide natuurlijk vet
“Exclusief BPM” Verwachten ze dat dit ding binnenkort een miljoen waard zal zijn ofzo? Sommige handelaars toch he
@jannemaneke: Handelaren…..
@luuktb: Dat hangt van je paspoort af.
@9000cse: Of van je eigen ingesteldheid.
@jannemaneke: ongesteldheid?
Deze kan het missen van het Wk wel een beetje verzachten.
Leuk ding, heb hem altijd erg gaaf gevonden. Maar kolere, wat zijn die dingen aan de prijs zeg. Dit slaat eigenlijk helemaal nergens op.
De laatste leuke M3 dus, tegenwoordig mag niks meer klinken.
@nopetrolnofun: Mwah… voor mij hield de laatste leuke M3 bij de e46 al op met die heerlijke hoogtoerige straight six!
Voor die kale auto die nauwelijks sneller is dan het origineel?
Pffff
Wat een karig interieur zeg
Grappig. Auto’s fabriek-af als tokkiemobiel geleverd zijn ineens investeringsobjecten… Ach, de jongere rijken van nu stonden er 10 jaar geleden bij de Mac nog naast te kwijlen…
@davelepeef: tokkie mobiel? Wow jij durft..
@bmwfreak038: ik verwacht met zo’n nickname niet echt een objectieve mening :) maar ik ben ook een klein beetje sarcastisch. Een héél klein beetje want een beetje motorsportboer bouwt dit ook voor je. De auto op zich, de techniek, is niet bijzonder genoeg om een dergelijke prijs te rechtvaardigen. Maar origineel-BMW + gekte rondom evt toekomstige klassiekers betekenen gekke prijzen…
@davelepeef: je zult versteld staan “don’t judge or underestamate people by there names”. Hoezo ik ben gerust kritisch, Erik Hulzebosch zei ooit; krieties? Dat bent van die dingen waarmet je op ’n bord schrieft! Ik heb toch echt genoemd dat ik het dashboard “goedkoop” vindt ogen ten opzichte van bijvoorbeeld de E46.
Wat je ook kan doen, is de blauwe M3 bij Jetcars kopen.. oranje wrap (folie is vast wel bij de Gamma te koop), her en der wat optische aanpassingen doen, badges er op plakken en klaar!
@toyotaprius: Sterker nog.. Koop een regulier M3 voor een minder bedrag en je krijgt meer. Denk aan een radio, een achterbank, climate control, etc.. Mocht je echt willen sloop je dus de achterbank eruit en verkoop je deze op Marktplaats. Plak er een mooie wrap overheen en klaar. Heb dat nooit zo begrepen. Fabrikanten die spullen weglaten uit een auto, er een ‘speciale’ badge op plakken en er vervolgens duizenden euro’s meer voor vragen.
@ardonjr: je hebt een groot punt… “Less is more.”.. je maakt een referentie naar een specifiek model en cashen maar.. geweldige kleur maar het rechtvaardig het verschil in prijs niet.. wel een geniale video van een m3 GTS VS de m5 taxi.
https://youtu.be/jFroPYlmODk
Damn, wat een geld! Het is en blijft een heel gaaf speeltje, maar 209.000 ex BPM? Nee, dat zou ik er ruim niet voor over hebben.
Get less, pay more.
Wat is het interieur van zo’n e91 lelijk he tov de e46.
@dutchdriftking: het oogt haast goedkoop vooral het dashboard
@bmwfreak038: Laatst in een 5-serie e61 gereden, drama dat dash!
210k voor deze auto is natuurlijk echt geen geld….je krijgt er zelfs een prachtige achterspoiler van de halfords bij ?
@maarten020: ???koopje dus haha nee jongens even serieus, 210 nee dankje.