Vind je het een beetje zonde om met je normale M3 op het circuit te gaan racen? Dan heeft BMW Motorsport sinds kort de ideale oplossing voor je. Want ze hebben namelijk een GT4 variant van de M3 ontwikkeld. En daarmee kan je dus lekker op het circuit gaan boenderen.
Afgelopen weekend tijdens de ADAC Westfalenfahrt maakte de M3 GT4 zijn debuut in een 4 uur durende race en wist er meteen met de winst vandoor te gaan. En op 23 mei zullen Augusto Farfus, Jörg Müller en Andy Priaulx met een M3 GT4 aan de start verschijnen van de 24 uur van de Nürburgring. Maar ook in Nederland kan je deze GT4 versie van de M3 in actie zien. Want in het Dutch GT4 Championship zullen ook minimaal 4 van deze racemonsters aan de start verschijnen.
Voor mensen die niet precies weten wat GT4 inhoudt, even een korte uitleg:
Na het internationale succes van de GT3-categorie werd de GT4-klasse door SRO in 2007 op Europees niveau in het leven geroepen. De klasse is bestemd voor sportieve auto’s die in grote aantallen worden geproduceerd en die een lagere pk-/gewichtsverhouding hebben dan de GT3-modellen. In het eerste seizoen raceten er auto’s als de Aston Martin N24, de BMW Z4 Coupé, de Ford Mustang FR500 GT4, de Maserati Trofeo, de Lotus Exige, de Nissan 350Z en de Porsche Cayman. De verschillende auto’s waren goed aan elkaar gewaagd en zorgden voor een spannende strijd op de baan. In 2008 werd de GT4-klasse ook ingevoerd in het Brits en Belgisch GT-kampioenschap, voor 2009 staat een verdere internationale uitbreiding op het programma, onder andere door de realisatie van het Dutch GT4.
Een M3 GT4 kost overigens 120.000 euro (excl. BTW), begin dus maar alvast met sparen!
BMW M3 GT4 celebrates 24-hour premiere at the Nürburgring
Munich, 9th April 2009. The BMW works drivers Augusto Farfus (BR), Jörg Müller (DE) and Andy Priaulx (GB) will line up at the 24-hour race on the Nürburgring’s Nordschleife on 23rd/24th May 2009. This will also mark the debut of the BMW M3 GT4 at this legendary endurance race.
Müller and Priaulx will be behind the wheel of the BMW M3 GT4 when they race for Schubert Motorsport in the Eifel region. The two drivers, who are normally involved in a battle for glory for BMW in the FIA World Touring Car Championship (WTCC), will join forces with motor racing journalists Marcus Schurig (DE) and Jochen Übler (DE). The editors of the specialist “sport auto” magazine in Germany have many years of racing experience behind them, and have entered the “Green Hell” numerous times in the past. Together with tyre partner Dunlop, this quartet of drivers has its sights set on a top position in the SP10 class.
BMW Motorsport Director, Mario Theissen, says: “Although we will not be represented by a works team at this year’s 24-hour race, our Customer Racing programme ensures that our fans will still see plenty of BMW racing cars and BMW works drivers. We will be particularly interested in how the new BMW M3 GT4 performs, which is fielded by Schubert Motorsport in cooperation with ‘sport auto’. Jörg Müller and Andy Priaulx are two former overall winners in the Eifel. Spectators can certainly look forward to an exciting weekend.”
The BMW M3 GT4, the youngest addition to the Customer Racing product range offered by the BMW Motorsport Distribution division, made its debut on the legendary Nordschleife in front of many BMW fans at last weekend’s 56th ADAC Westfalenfahrt. After four hours, Müller and Übler were victorious in the SP10 class, and finished 30th overall.
The Nordschleife at the Nürburgring has played a very special role in the history of BMW. BMW drivers have enjoyed countless successes there since the first 24-hour race was held in 1970. Last year alone, one third of the 150 cars that completed the 24-hour race were BMW made. With 114 class victories, BMW is by far the most successful manufacturer in the history of the event.
To date, the marque has 18 overall victories to its name, and has even achieved a one-two on eight occasions. Most recently, the BMW M3 GTR enjoyed double success in 2004 and 2005. Jörg Müller was a member of the winning team back in 2004, while Priaulx was triumphant in 2005.
BMW M3 GT4 widens BMW Motorsport’s product range
Munich, 11th February 2009. BMW Motorsport is offering teams and drivers a new, highly attractive vehicle: At the wheel of the BMW M3 GT4, privateers have the opportunity to race for points and victories in various series. The BMW Motorsport Distribution Division is now accepting orders for this impressive race car. The price for the ready-to-race car amounts to 120,000 (plus VAT).
“In 2009, we will witness the BMW M3 racing not only for the BMW Rahal Letterman Racing Team in the American Le Mans series. The new BMW M3 GT4 now also provides private teams with numerous opportunities,” says BMW Motorsport Director Mario Theissen. “For over 50 years customer racing has been a cornerstone of BMW’s motorsport programmes. After all, what better global ambassador for the performance pedigree of BMW cars than a privateer who is competing for victory in a BMW vehicle.”
By purchasing a car from BMW Motorsport, customer teams are offered more than just a competitive product. The offered vehicles are the result of intensive development programmes. Only reliable parts, which also provide excellent competitiveness and cost to performance ratios, find their way into competition. During development BMW Motorsport relies on ultra-modern test beds, its own test track situated in Aschheim, Bavaria, and the experience of its in-house experts. In addition, privateer teams may specify their own individual parts from the respective racing kits according to the series they are competing in.
Since 2006 the BMW 320si WTCC has successfully proven itself as the mainstay of the BMW customer racing programme, with the model having won four FIA World Touring Car Championship titles for BMW. To date over 60 racing kits have been supplied to BMW racing teams. The racing version of the BMW Z4 M Coupe, too, has proven successful, particularly in endurance events where BMW privateers have celebrated numerous triumphs over the past years. Racing kit versions of the BMW 120d, which is also mainly suited to endurance racing, have been on offer since March 2006.
Drivers competing with BMW products are offered a special incentive by the marque: the BMW Sports Trophy has existed since the sixties. The aim is to offer a broad support base to all BMW privateers. Drivers competing in a wide variety of series across the globe are able to amass points towards the overall classification. The purse for the 2009 BMW Sport Trophy amounts to 250,000.
Oscar zegt
Ik mis wel een beetje een kleine picknicktafel achterop. gewoon voor de show.
Oscar zegt
Verder dikke bak trouwens
Rutger zegt
-edit: check!-
edgar zegt
NICEEE!! kunnen ze deze striping niet standaard op de m3 leveren? Please!
creative zegt
gaaf ! die striping is inderdaad geweldig! Tijdens deze 24u-race maakt Alpina toch ook zijn come-back? Kan me de (interne)concurrentie voorstellen!:D heerlijk!
jaapie zegt
en wat zijn de specs? zal wel vette sound hebben :)
creative zegt
gaaf ! die striping is inderdaad geweldig! Tijdens deze 24u-race maakt Alpina toch ook zijn come-back? Kan me de (interne)concurrentie voorstellen!:D heerlijk! .
babbaloerie zegt
Dus een BMW M3 GT4 kan je gewoon kopen als particulier zijnde? Alleen voor circuit gebruik natuurlijk.
Laurens zegt
MMMM power :-)
T-Bird zegt
@Jaapie.. Volgensmij zijn de specs het zelfde, ik denk dat alleen de ophangen, vering, e.d. zodanig is aangepast zodat je er mee op het circuit kan zonder dat ie na 10 rondjes uit elkaar valt :P
PfBee zegt
Deze auto wil ik zo graag hebben/mee racen dat ik er oprecht tranen in mijn ogen van krijg.
Hebbuh, hebbuh, hebbuh!!!
bart zegt
Dit weekend staan er 4 aan de start in het Dutch GT-4 kampioenschap op het circuit van Zandvoort!
Subaru zegt
Ik kwam zo’n GT4 afgelopen woensdag tegen op de baan in Zandvoort. Dat ding is serieus rap!
CSL zegt
Ooh super, geweldig. BMW Motorsport is dus nog steeds volop bezig. Klasse BMW.
Ze gebruiken hier nogsteeds de E36 M3 buitenspiegels.
120.000 valt reuze mee voor zo’n monster.
Ik zou hem gewoon op kenteken zetten en gaan met die banaan.
Rick dos zegt
Voor de mensen die zeuren om een CSL. CSLetteriger wordt het volgens mij niet…
Bram zegt
ik wil er 1 kopen, maar ik weet niet of dit de juiste is om het kampioenschap mee te winnen…misschien toch maar iets anders
Eric zegt
Ik geloof dat Alpina met een 6-serie GT4 komt met bio-benzine. Toen ze de eerste maal met een diesel aan de 24H van Nürburgring wonnen ze direkt de algemene klasse en ook hun klasse uiteraard. Het was een 320d. Ze waren ook de enige met een diesel.
Als nu de DTM is overschakelde op GT4-klasse. Dat zou ook goedkoper zijn voor Audi en Mercedes en krijgen we terug het goeie oude DTM terug. Alfa wakker schudden voor een deftig startveld.
guzmann zegt
Kijk aan, weer een raceversie erbij.
Majinstar zegt
Kon ik hem maar in diezelfde uitvoering krijgen met een grijze kleur, dan was ik pimp daddy op Scheveningen en in heel Europa. Prachtig !!!!!!!!
Daniel zegt
Nu wil ik zo snel mogelijk het geluid van dit monster horen!
Martijn zegt
hoeveel toeren zou zo’n ding maken ben ik dan weer heeeeele benieuwd naar…
michiel zegt
@T-bird , al het interieur zal er ook uitgegooid zijn dus wel wat kilotjes afgevallen :)
VonStroke zegt
Ziet er schitterend uit.
GOD zegt
1080kg inclusief rijder. zelfde als GT1 klasse. die is lekker op dieet geweest.
Bartje zegt
Mooie wagen! Striping is geweldig! Hij ziet er wel braafjes uit…
BananaFlip zegt
Lekkere gespierde eMMo hoor!
Can’t wait!
@ Oscar
Dan moet je eventjes langs bij FAB.
T-Bird zegt
@Michiel, ja dat denk ik ook wel ^^
Guido zegt
Wauw :D * Greedymode aan* HebbeHebbe :D
bmw6cyl4life zegt
zij er al spec`s bekend?? deze is echt dikkkk en 120.000 valt mijn wel mee
:D niet dat ik dat zo ff heb maar dat is bijzaak. hij is über
CSL zegt
Het Dutch GT4 dat tijdens de Paasraces op Zandvoort haar debuut zal maken.
Mischien dat we hem daar straks rond zien rijden.
blackseries zegt
als ik het goed voor heb
gaat G&A dit jaar met een m3 :D
(Belgisch team )
GOD zegt
het blok moet origineel blijven dus dan zal ie ongeveer 1400kg wegen.
Citrofiel zegt
Dus voor een gestripte auto, hoewel met wat aanpassingen, betaal je zelfs zonder bpm en slurptax (het is geen straatauto) nog zo’n boel geld!? Lekker cashen…
GOD zegt
@ citrofiel
is wel wat meer aan veranderd hoor.
schokbrekers, veren, remmen, andere aanpassingen aan het onderstel, rolkooi, racekuip, gordels, hans systeem, snap-off racestuur, veiligheidsvoorzieningen, binnenwerk versnellingsbak, racekoppeling, gesmeede velgen, slicks, datalogging, race uitlaat, pneumatic jacks, towing eyes, lcd cockpit, electronische dingen etc.
Edman zegt
Wie wil er nou met een opgefokte 3-serie racen… Doe mij maar gewoon een Corvette! ‘There is no substitute for cubic inches!’
Rob USA zegt
Geinig voor duitsefanboys maar jammer voor de bmwtjes dat ze worden gek gereden door de in duitse fanboys ogen slechte Ford Mustang’s! :)
GOD zegt
@ Rob USB
in een rechtelijn wel ja.
w0o0dy zegt
@GOD: nou…..vergelijking tussen een Z4 3.0si Coupe en een Mustang GT… de Mustang GT is langzamer in een rechte lijn, en toch sneller op het Bedform Autodrome West Circuit….
Track: Bedford Autodrome West Circuit (pre 06/2008) 1:30.55 1:30.80
Specs:
Mustang GT vs Z4 3.0si Coupe
221 kw (296hp / 300 ps) VS 195 kw (261hp / 265 ps)
Max speed 148.8 m/h (240 km/h) 155 m/h (250 km/h)
0-100 km/h acceleration 6.1 6.0
0-200 km/h acceleration 23.5 22.9
Power/weight ratio 0.14 0.14
Mustang GT Power to Weight ratio 187.57 hp/tonne
BMW z4 3.0si Coupe Power to Weight ratio 185.64 hp/tonne
bozewolf zegt
@ Rob USA:
Weet niet wat voor pillen jij slikt, maar de Mustang die rondjes draait om deze race-prepped M3 moet ik nog geboren zien worden…
w0o0dy zegt
@bozewolf: die Mustang is er al wel hoor…..
(valt alleen in de GT3 klasse ;) )
GOD zegt
@ Woody
er is ook een GT4 versie ;)
rijd toevallig ook mee in het Dutch GT4 kampioenschap.
Dus 13 mei aanstaande kunnen we zien wie er rondjes om wie rijd.
M-lover zegt
Deze auto is gewoon keigoed, benieuwd wat er allemaal mee gewonnen gaat worden…
Nu weet ik uit goede bron zelfs dat de GT4 een vermogensbeperking heeft(400pk) en een paar kilo lood in de koffer heeft liggen… omdat hij te snel was tov de rest. Maw: hij kan echt nog sneller :P
In de dunlop cup in BE rijdt er volgende keer ook eentje semi-GT4 mee (echte motorsport!) , voor de mensen die hem al sneller eens van kortbij willen zien.
w0o0dy zegt
@GOD: het ging mij er even om dat als je de tekst van Bozewolf (“maar de Mustang die rondjes draait om deze race-prepped M3 moet ik nog geboren zien worden…”) letterlijk neemt…De Mustang GT3 is die auto en die is er al wel dus… weliswaar een andere klasse, maar het ding is wel aanzienlijk wat sneller…..
En onderschat de Mustang maar niet…. zoals je kon lezen klopt de GT-uitvoering de Z4 3.0 si Coupe, terwijl in rechte lijn de Mustang langzamer is. De z4 is toch zeker geen verkeerde auto als het om wegligging gaat…., de mustang is waarschijnlijk op bepaalde onderdelen minder goed, maar heeft kennelijk wel genoeg andere sterke punten om toch te komen tot een snellere tijd… bepaald geen hok dat alleen rechtuit meekomt dus.
@M-lover: de meeste auto’s in dit soort klassen kunnen veel harder en er kan veel meer vermogen uit de motoren worden gehaald. Daar gaat het niet om…. het gaat om de snelste auto binnen de regels van de klasse. Lood toevoegen is bij bijna alle auto’s standaard, net als inlaatrestricties die het vermogen beperken. Hoort gewoon bij een goed technisch regelement dat moet zorgen voor spannende races en mooie gevechten.
Rob USA zegt
@Wooody: Mooier had ik het niet kunnen verwoorden. :)
En die foto is ook wel heerlijk moet ik zeggen,jammer dat ze voor de GT4 Mustang ook geen Shelby als beginpunt hebben genomen.
Ben benieuwd hoe ze vanmiddag presteren net als de Corvette’s .
Alles ok op het babyfront?
Jef zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Meneer zegt
@Oscar: Daarvoor moet je bij de M3 GT2 zijn ;)
http://www.zcars.com.au/images/bmw-m3-race-car-alms12.jpg
w0o0dy zegt
@bozewolf, GOD, M-lover: De betrouwbaarheid speelt de Mustang parten (niet gek aangezien die auto aanzienlijk minder uitontwikkeld is door de fabrikant als racewagen, maar snel is de wagen zeker. Eén van de 3 races finishte de Mustang voor de BMW’s (maar achter de corvette, de 997 en de Aston V8) en in twee races viel de auto uit, maar lag op kop of voor de BMW gt4….. Je ziet het…. in de Dutch GT4 races is de Mustang zeker niet het schlemieletje en is de BMW GT4 zeker niet oppermachtig.
Dutch GT4
“Duncan Huisman (BMW M3) en Allard Kalff (Ford Mustang) vochten een verbeten duel uit om de derde plaats. In de voorlaatste ronde van de korte wedstrijd begaf de Ford van Kalff het en kon Huisman onbedreigd naar de derde plaats rijden.”
“In de race was het team van Jan Lammers en prins Bernhard van Oranje een van de smaakmakers. Bernhard reed wat ruw, maar hield zijn Ford Mustang in de eerste helft van de race voor in het veld.
Lammers nam na de verplichte pitstop het stuur over en veroverde de koppositie. De ervaren Lammers vergde niettemin iets te veel van de Mustang; de bolide gaf acht minuten voor het einde de geest.”
w0o0dy zegt
En als dan uit de feiten blijkt dat “hun auto” niet oppermachtig is dan hoor je ze natuurlijk niet meer…… beetje jammer. Maar goed, feit blijft dat de Mustang minstens zo snel is als de m3 gt4 in het Dutch GT4 kampioenschap.