Daags voor zijn onthulling staat de nieuwe M3 en zijn coupébroertje, de M4, in vol ornaat op het internet. Maak kennis met de nieuwste M-rated autopr0n uit Beieren.
Wat we al weten
De nieuwe M3 en M4 krijgen een turbogeblazen 3.0 liter zes-in-lijn onder de kap. Ja, er worden twee cilinders ingeleverd ten opzichte van de huidige 4.0 V8, maar we krijgen er iets meer vermogen voor terug: 430 pk tussen de 5000 en 7300 tpm en 500+ Nm aan koppel tussen de 2000 en 5000 tpm. Zo zegt men. Schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak of optioneel met een 7-traps DCT. Deze automaat voorziet BMW standaard van launch control. Ook is er het actieve M-differentieel aanwezig dat variabel kan locken van 0 tot 100 procent. Net als bij de M5.
BMW zou in de nieuwe M3 en de M4 meer gebruik hebben gemaakt van koolstofvezel. Het gewicht ten opzichte van zijn voorganger zou daarom met 80 kg zijn afgenomen. Optioneel wordt hij ook met keramische remschijven geleverd.
De looks
Om te beginnen met de M3 (F80): daar heeft BMW een van zijn fijnste tinten blauw op gegooid. Een kleur die we laatst al zagen toen de M3 werd gesnapt tijdens een reclameshoot, en doet denken aan de introductiekleur van de M5. Aan de voorkant zien we een heftig opengewerkte voorbumper met de obligate Air Curtains aan de zijkant en donkergetinte BMW-nieren. Achteraan zien we dat de vier uitlaatuiteinden zijn gebleven, omgeven door een meegespoten diffuser. Op de kofferklep is een subtiel spoilertje aangebracht en uit de foto’s valt op te maken dat het dak van de M3 van koolstofvezel is gemaakt.
Over het uiterlijk van de M4 Coupé kunnen we kort zijn: dat is grotendeels gelijk gebleven aan de conceptversie, waarvoor hulde.
Op de Autoshow van Detroit in januari wordt hij voor het eerst onthuld aan pers en publiek, waarna hij in het voorjaar geïntroduceerd zal worden. De officiële onthulling volgt waarschijnlijk donderdag, maar traditiegetrouw kon BMW de foto’s niet onder de pet houden. Ditmaal was het Club Lexus die ze aanbood, voorzien van een BMWblog-watermerk. Ergens zat de deur dus niet helemaal op slot.
Update: inmiddels zijn alle specs vrijgekomen. Bekijk ze HIER.
Update: de M4 Coupé en M3 Berline zijn officieel. Klik hier voor alle details van de M4, hier voor alle ins en outs van de M3.
generalmotors zegt
Beide super mooie BMW’s , Als ik ooit een keuze zou moeten maken tussen 1 van deze 2 dan was ik persoonlijk voor de M4 gegaan.
JvH zegt
@generalmotors: ik ook!
johanhummer9 zegt
Dik dik dik
thowmas97 zegt
Dat is nog eens een goeie morgen
rodger zegt
Eén woord: superporntastic
Marijn90 zegt
Leuke kleurtjes! Maar daar blijft het ook bij..
dragspert zegt
Zo, de M3 graag. In uni rood met zwart leder van binnen aub. Wat een dik ding zeg!
3246cm252kw zegt
@dragspert: wit leer staat ook wel heel goed bij bijvoorbeeld imola rood
italia007 zegt
Wauw! Wat een vette wagens, vooral die M4.
stekel01 zegt
Ziet er goed uit! Ik vind de achterkant alleen een tikkeltje saai vergeleken met de voorkant.
kampioentje zegt
Waauw, die m4 is echt een droomwagen geworden zeg!!
mistertie zegt
Dikke bakken!
dadutchdude zegt
De mooiste BMW’s sinds jaaaaaren!
jurjenvduyn zegt
Erg bruut! Mooi gedaan van BMW. Hopen dat de 6 cilinder mooi klinkt en de prijs een beetje schappelijk is!
thmsnl zegt
Prachtig!
lincoln zegt
een Mustang met obesitas ..
2cool4school zegt
@lincoln:
ja man ..
4x4wheels zegt
@lincoln: Happy trollsday to you too
babbaloerie zegt
@lincoln: Eerder een Mustang met anorexia.
swaffelaer zegt
Deze is bij zijn introductie al gesjonnieficeerd. Vooral die M4 is fout zeg.
jack_abarth zegt
@swaffelaer:
Inderdaad, ben er ook niet zo kapot van.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Aanvulling:
Sterker nog, ik denk als de bumpers van AC-Snitzer waren geweest dat dan de meningen compleet anders waren.
Rob zegt
@jack_abarth:
Jep, dan stonden de reacties bol van de “z0nde!!!-schreeuwers”
umadbrah zegt
Kleur van de M4 doet me een beetje denken aan de introductiekleur van de e46 M3.
Geslaagd ontwerp.
r32turbo zegt
@umadbrah: jep phoenix gelb volgens mij
undifined1 zegt
Ik kan niet kiezen….
tupperware zegt
@undifined1:
No problemo, M4 in het blauw van de M3 uit de gallery.
TimoBac zegt
Wat wordt het heren en dames, de M3 of M4?
jrmpower24 zegt
Waaaaauw!! Beide gewoon prachtig.
motoragent zegt
Die vreselijke naad tussen de motorkap en de voorbumper verpest het voor mij volledig. Had die motorkap dan tot aan de grille laten lopen, dan maar de hele motorkap overspuiten in geval van steenslag, boeit niet, dit ziet er niet uit.
Bijna net zo erg als de ‘naad’ van de Focus ST…
ghj13 zegt
@motoragent: inderdaad, heeft BMW tegenwoordig op bijna alle modellen.. Iets onder het motto voetgangersveiligheid zeker?
thombecks zegt
@ghj13: Het is inderdaad voor de voetgangersveiligheid, maar dat is blijkbaar niet van belang, liever patsen met je bolide
motoragent zegt
@thombecks: Die bumper snijd sowieso je enkels dwars doormidden, dus een gebroken heup kan daar ook nog wel bij.
Beste oplossing: Niemand aanrijden.
4x4wheels zegt
@motoragent: Goed advies van de politie
ghj13 zegt
@thombecks: voetgangersveiligheid kan wel sierlijker opgelost worden toch? Onder de nieren door zoals bij de e46 en x6 bijv. Maar nu ik even snel andere merken bekijk zie ik dat het bij vrij veel auto’s zo zit tegenwoordig, nieuwe Mustang, Giulietta etc. zie ik nu ook zo’n lijn lopen.
Donstil zegt
@motoragent: en bedankt he. Het viel me eigenlijk nooit zo op maar nu ik er naar ging kijken is het idd behoorlijk lelijk zeg.
jippie zegt
Als ik moest kiezen dan werd het de M4 met M3 logo.
2cool4school zegt
Die blauwe graag!
Simpson zegt
Wie wil er nou zoiets? Ik bedoel, het zal ongetwijfeld apengeil rijden, maar ik zie gewoon een 3- en een 4-serie. Dit is toch gewoon een piswedstrijd op wielen?
Ik denk dat ik van een leuk aangeklede 318d net zo vrolijk zou worden qua rijden.
Een Z4 of een i8, dat vind ik bijzondere auto’s. Dit is gewoon spruitjes, maar dan gemaakt door Jonnie de Boer
545e60 zegt
@Simpson: dan heb jij wss nog nooit een m3 gereden. Een m3 rijdt echt totaal anders als een gewone 3 serie en al helemaal een 318. Het zit hem echt niet alleen in de pktjes.
Simpson zegt
@545e60: klopt! Ik heb uberhaupt nog maar een keer in een BMW gereden. En dat was een E46 318, als ik het me goed herinner
erce zegt
@Simpson: jij hebt blijkbaar nog nooit in een M-product van BMW gereden. Echt, je stapt in een andere dimensie.
645ci zegt
@Simpson: ik denk dat je helemaal gelijk hebt met die vergelijking met spruitjes die door Johnie Boer zijn klaargemaakt.
Je hebt alleen overduidelijk nog nooit bij de Librije gegeten en je hebt echt geen idee hoe groot dat verschil is met de spruitjes die je thuis eet.
Maar doe mij de spruitjes van Johnie Boer maar, samen met de wijzigingen die de M divisie heeft aangebracht. Nouja, om heel eerlijk te zijn, doe mij de M6 cabrio maar. :)
Dat is dan de door Johnie Boer klaargemaakte reerug met knolselderijpuree en truffel.
Eet vooral smakelijk. :)
Simpson zegt
@645ci: Jij hebt overduidelijk nog nooit spruitjes bij mijn moeder gegeten :D
barchetta zegt
M3, wat staat Estorilblau je weer goed.
berlinetta zegt
@barchetta: Jammer dat het geen Estoril Blau is.
Heerlijke wagens. Sommigen vinden het over the top, maar je koopt zo’n wagen ook voor zijn schreeuwerigheid. Wil je dat niet, dan ga je toch voor Alpina?
Alfarobert zegt
Was het niet Volvo die een aparte kleur blauw had voor z’n Polar? Na-apers dus bij BMW. 2 cilinders minder dus weer tig duizend goedkoper in aanschaf.Op een Bentley scheelt het zelfs een ton(100.000euro ja).BMW en Mercedes blijven bakken voor apart soort volk.
lincoln zegt
@Alfarobert:
grabber blue ..
kleurrijker dan de USA muscle periode gaat het toch nooit meer worden ..
desjonnies zegt
@Alfarobert:
Mompelt iets van Renault en ene Mijnheer Gordini……………
http://www.geocities.ws/renault12tuning/INDEX2.html
escort77 zegt
@desjonnies: Mompelt iets van Bugatti en ene type 35……………
desjonnies zegt
@escort77:
Die kennen de meeste nie he
Gordini’s ook nie natuurlijk.
Maar me wil nog altijd zo’n stiefkindje 12 Gord hebben.
Misschien als ik de Impreza opruim
desjonnies zegt
Ik heb repstect voor BMW.
Ooit deden ze ons geloven dat we allemaal aan de zes-in-lijn moesten, dat deden we allemaal braaf, immers die zes-in-lijn in de eerste drie-series liep als een zijtje zo mooi en was daar helemaal op zijn plek.
Toen kwam er een nieuwe drie serie uit (vraag me niet welleke) en ineens was daar de eerste M3.
Zo zeg, die had zomaar een vier cilinder lijnmotor omdat – BMW ons allemaal influisterde dat de stijfheid van een vier cilinder beter was om hem te tjoenen en de kortere krukas blah blah blah.
Die M3 was eigenlijk minder dan de toen der tijd zeer populaire Ford Sierra Cosworth, die was sterker, lichter, sneller, goedkoper en net zo gammel.
Maar goed, de tijd ging verder en ineens moesten we van BMW ineens aan de V8 voor de snelle modellen, zelf heb ik de verkooppraatjes nooit willen lezen, maar er zal ongetwijfeld weer een hele goede reden voor zijn geweest (waarschijnlijk het gewicht van de wagen )
En nu, jaren na de introductie van de eerste M3, moeten we ineens weer aan de zes in lijn?
En dat stijvere kortere vier-cilindertje dan ?
En die zwabberende krukassen van die zes-in-lijn?
Tuurlijk, de tijd heeft niet stilgestaan, maar me begrijpt het allemaal niet meer.
Of slikken BMW fans alles wat die Beiers ze op de mouw willen spellen.?
645ci zegt
@desjonnies: als je hoort hoe rustiger een moderne automotor (ongeacht het merk) loopt tov die uit de jaren 70 en 80 dan besef je hoe de techniek gewijzigd is.
Dus in de jaren 80 zal een i6 wezenlijk beter hebben gelopen dan een v6 of i4, en over een paar jaar zie je misschien wel een i2 of v2 die rustiger loopt dan een huidige i6.
Een moderne V8 klinkt nooit meer (zo mooi rochelend) als een oude, maar ze zijn wel een stuk efficienter geworden.
super zegt
@desjonnies:
Een I6 is beter in balans dan een I4, dus als je weinig trillingen wilt dan kun je beter voor een I6 kiezen. Ik heb een BMW met I6 diesel, en altijd als ik weer eens in een I4 diesel rijdt valt het me op dat die veel meer trillen.
Qua “tune-baar-heid” heb ik geen idee wat beter is; ik meen me te herinneren dat de I6 van een supra of I6 van een skyline zich toch best goed leenden voor “tuning”, maar aan de andere kant lenen de I4’s van honda zich ook goed voor “tuning”.
wat v8 tegen I6 betreft; dat je twee cilienders vervangt door een turbo lijkt me logisch…
imdoctorbob zegt
@desjonnies: Tjah ik denk dat het punt is meer dat je simpelweg per tijdperk moet kijken wat het gunstigst is. In de E30 M3 was dat het gewicht + dat het tunen van een l4 makkelijker ging in die tijd dan een l6.
In het geval van de V8, was het eigenlijk voornamlijk handig omdat het blok erg veel weg had van de V10 van de M5, plus de competitie (de originele M3 had geen competitie van de andere premijum duitse merken) had ook een V8 en dan kun je niet achterblijven.
Tjah en nu.. een v8 met twin turbo heeft nogal wat ruimte nodig dus dat past niet echt (denk ik). Bovendien is de ervaring met de twinturbo op een L6 erg ver gevorderd, en dus ook weer een optie.
Tjah ik weet het ook niet meer.
Emile_Benz zegt
@desjonnies: Er werd voor een L4 gekozen vanwege gewichtsbesparing en iets met de homologatie-regels…
Emile_Benz zegt
@Emile_Benz: en een limiet op cc en vermogen.
Emile_Benz zegt
@Emile_Benz: Herstel (ff opgezocht in de boeken): vanwege gewichtsbesparing in de neus… Iets met onderstuur bij het gewicht van een L6 in dat kleine neusje.
beseff zegt
Doe mij maar de M3 !!
bmw1m zegt
Lieve jackpot!
Wil je mij de bmw m3 schenken! Please!!!!
Praeses zegt
Wat een ramp zeg.
Hij ziet er uit alsof hij door een overijverige tuner is gebouwd.
sel777 zegt
Echt heel mooi! M4 qua lijn natuurlijk top, maar ik vind die M3 ook echt gaaf. Gelukkig hoef ik niet te kiezen…
roberto zegt
Bij de generatie E90/E92 vond ik een 325i al mooi, maar ik moet zeggen dat ik bij de huidige generatie echt alleen de M-versie mooi vind. Wat een beauty!!
Voor mij een zwarte M3 sedan met de bekende gouden remklauwen!
mashell zegt
Beetje overdreven voorbumper (maar daar waren wel al voor gewaarschuwd). Beetje stichtelijk interieur. Fascinerend ventilatie rooster in de bestuurdersstoel…
reggie-boy_rood zegt
Ik vind de vorm van de m bumpers wat ingewikkeld..
baasbas zegt
Pff.. gestyled voor de doelgroep dus…
Donstil zegt
Dik ding zeg. Ik wil het, in die blauwe kleur maar dan als GT
vale46 zegt
De lelijke “powerdome” is gebleven! :(
lebeaunl zegt
Hoeveel tierlantijntjes moet je op een auto plakken om te laten zien dat ie snel is? De lijnen van de auto worden volledig verpest met een flapje hier, een dingetje daar en spoilertje overal. Ook blijf ik de dubbele uitlaten (x2) te dicht naast elkaar zitten (doet BMW al jaren op de M’s), hetgeen erg aftermarket overkomt (audi S4/S6 hebben ook 2 x dubbel maar staan verder uit elkaar, zelfs op de S3 staan ze verder uit elkaar dan op deze BMW’s).
Het zal echt heel goed rijden, maar ik zou er niet in gezien willen worden. Doe dan maar een 335i/435i zonder M-pakket..
baasbas zegt
@lebeaunl: Mijn keuze zou dan een Alpina B3 zijn, uiteraard zonder de stickerset. Smaakvoller gestyled. 20pk minder, 100nm meer… Bonus: ook als touring :-)
Rob zegt
De designers van deze wagens zijn op een tupperware-party geweest?? Wat een plastic-fantastic ding is het geworden zeg.
De gemiddelde foute Duitse tuner zal hier jaloers op zijn….
Onehp zegt
Ik zie geen handbak? Dan maar een B3 met sper als snelle comfortmobiel?
3246cm252kw zegt
@Onehp: dan zou ik nog maar een keer de tekst lezen… ;-)
Onehp zegt
@3246cm252kw: mea culpa. 550Nm. Voor mij een manuele M3 met minimale uitrusting dan.
volvov70 zegt
Komt er ook een M3 Touring?
Hupke zegt
Die licht nogal laag precies, overigens is hij wat obees. Geen spek voor mijn bek.
mpowerm3 zegt
-UPDATE- Technische Daten BMW M4: Motor: Reihensechszylinder mit TwinPower Turbo • Hubraum: 2979 cm3 • Leistung: 431 PS • max. Drehmoment: 550 Newtonmeter • Höchstgeschwindigkeit: 250 km/h (abgeregelt) • 0-100 km/h: 4,1 Sekunden • Verbrauch: 8,3 Liter • CO2-Emission: 194 g/km • Länge/Breite/Höhe (Milimeter): 4671/1870/1383 • Kofferraumvolumen: 445 Liter • Leergewicht nach DIN/EU: 1497/1572 kg
sir_smokalot zegt
Thanks, we hebben ze verwerkt in het volgende artikel: http://www.autoblog.nl/nieuws/zo-veel-sneller-is-de-nieuwe-m3m4-63625
VeniVidiVici zegt
Echt mooi, maar ik wil een M3 F81!!! :-)
3246cm252kw zegt
@VeniVidiVici: die m3 is inderdaad echt om te kwijlen, mijn keuze is ook echt gemaakt! De M3 in imola rood met wit leer zwarte grill velgen etc :-D
vanquishs zegt
Vooral die M4 is onwijs dik! Heel goed gelukt!
E34M5Touring zegt
Hmm tja, ik vind de E92 Sedan M3 mooier moet ik zeggen. Vind de kleuren ook niet echt top gekozen. Dat rood wat bimmerpost had op hun render vond ik mooier. Ze zijn iets te ver doorgeschoten met het een en ander. Niet meer dat understated wat de vorige wel hadden.
SVL001 zegt
Ik vind het een topmachien. Ikzelf heb de E93 M cabrio. Ik wacht nog even … Heb alleen bang om hem weg te doen omwille van de atmosferische V8… zo een leuke motor!! Dit zal waarschijnlijk BMW kennende ook wel in orde zijn met die 6 cylinders en turbootjes…ik kan i wachten er mee te rijden!
monsieurleloure zegt
Doe mij er maar eentje, regel ik zelf wel een voorbumper van een 318d.
fconderkantlat zegt
de voor en achter bumpers zijn too much in de zin van teveel lijnen en overkappingen. Gewoon te druk en te “gedaan”
En vind dat cijfertje 4 maar behoorlijk lelijk
bmwe46csl zegt
Bij mij is er ook iets gelekt..